Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez Makabra » niedziela 23 marca 2014, 19:01

Wczoraj na ul. Bora Komorowskiego w Krk remontowali nawierzchnię na pasie prawym który jest do skrętu w prawo. Miałem dylemat odnośnie możliwości skrętu w prawo na tym skrzyżowaniu. Jak byście się w tej sytuacji zachowali?

Obrazek

Za tym żeby nie skręcać przemawiały:

1. Przekreślony pas do skrętu w prawo na tablicy F-10
2. Barierki ustawione na pasie do skętu w prawo i słupki odgradzające aż do samych świateł
3. Strzałki na sąsiednim pasie pokazujące kierunek na wprost

Za skrętem przemawiały:
4. Żółta tabliczka "skręt w prawo objazd" związana z remontem przy rondzie Mogilskim.
5. Tablica F-11 która dalej informuje o skręcie w prawo
6. Warunkowy sygnalizator do skrętu w prawo
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez tomekp » czwartek 03 kwietnia 2014, 09:07

Cicho coś... Ja powiem tylko tak, że jeżeli jest późniejsza możliwosć skrętu w prawo, to owszem możesz skręcic, jeżeli natomiast nie ma aż do samego skrzyżowania, to trudno, trzeba jechać dalej na wprost. Tak to czasami jest na naszych drogach, że nie ma odpowiednio przejrzystej organizacji..
#####Tomek#####
tomekp
 
Posty: 57
Dołączył(a): środa 27 października 2010, 10:16
Lokalizacja: Polska

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez szerszon » czwartek 03 kwietnia 2014, 10:08

Nie chciało się wdrapać na bramownicę i "przekreślić" skrętu.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez taik » czwartek 03 kwietnia 2014, 10:08

Makabra napisał(a):Jak byście się w tej sytuacji zachowali?

Makabra, najważniejsze pytanie: z jakiego pasa ruchu, i jakim znakiem [P-8] oznakowanego, chciałbyś dokonać manewru skrętu w prawo?

Makabra napisał(a):Za tym żeby nie skręcać przemawiały:

1. Przekreślony pas do skrętu w prawo na tablicy F-10
2. Barierki ustawione na pasie do skętu w prawo i słupki odgradzające aż do samych świateł
3. Strzałki na sąsiednim pasie pokazujące kierunek na wprost

To całkowicie wyjaśnia sytuację.
Zamknięty pas do skrętu w prawo. Z pasa sąsiedniego taki manewr jest niedopuszczalny, ponieważ brak jest odpowiedniego, umożliwiającego skręt w prawo oznakowania: tymczasowego oznakowania w kolorze żółtym na jezdni oraz odpowiedniego oznakowania [F-11] nad pasem ruchu.
Makabra napisał(a):Za skrętem przemawiały:
4. Żółta tabliczka "skręt w prawo objazd" związana z remontem przy rondzie Mogilskim.
5. Tablica F-11 która dalej informuje o skręcie w prawo
6. Warunkowy sygnalizator do skrętu w prawo

W tym wszystkim 4. jest zupełnie nie znaczący.
Natomiast 5. i 6. dotyczą zamkniętego pasa ruchu, a nie pasa ruchu, na którym odbywa się ruch, tym samym są nieistotne z punktu widzenia kierującego jadącego innym pasem ruchu.

Podsumowując.
Z wprowadzonej tymczasowej organizacji ruchu wynika, iż skręcać w prawo nie wolno.

EDIT:
szerszon napisał(a):Nie chciało się wdrapać na bramownicę i "przekreślić" skrętu.

Drabina była za krótka.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez Makabra » czwartek 03 kwietnia 2014, 21:01

Taik zgodziłbym się z Twoim wyjaśnieniem, ale pas nie był zamknięty z powodu zabronienia skrętu w lewo, tylko z powodu remontu nawierzchni na tym pasie. No i do mnie argument, że nie mieli drabiny, nie przemawia. Skoro ten znak na górze zostawili i nie dali znaku zakazu skrętu to właśnie dlatego pojawił się ten dylemat czy skręcać czy nie.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez papadrive » czwartek 03 kwietnia 2014, 21:34

Nie robiłbym tutaj wielkiej afery :D Na czas krótkotrwałego (kilkugodzinnego) remontu nie maluje się znaków poziomych na żółto, nie zmienia się drastycznie oznakowania. Gdyby remont trwał dłużej (kilka/kilkanaście dni) i zamknięty byłby ruch w prawo, pewnie postawiono by znak "zakaz skrętu" i dodatkowo wytyczono by drogę alternatywną. W tej, jednak, sytuacji z pewnością jest możliwy skręt z następnego pasa. Prawy jest zamknięty, więc nie ma komu zajechać drogi podczas skrętu. Po prostu omijasz roboty drogowe.
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez maryann » piątek 04 kwietnia 2014, 12:18

Ja bym olał całą szopkę z remontem- w końcu to remont tylko jednego pasa, a nie całej tej drogi- ani drogi poprzecznej; hm- co by się dopiero z resztą okazało po ominięciu remontu. Jeśli by się okazało, że Sawickiego normalnie jeździ(tzn nie ma zakazu ruchu, wjazdu ani fizycznych barierek)- wcześniejszy 'Hasior' to żaden problem.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez taik » piątek 04 kwietnia 2014, 15:21

Makabra napisał(a):Taik zgodziłbym się z Twoim wyjaśnieniem, ale pas nie był zamknięty z powodu zabronienia skrętu w lewo, tylko z powodu remontu nawierzchni na tym pasie. No i do mnie argument, że nie mieli drabiny, nie przemawia. Skoro ten znak na górze zostawili i nie dali znaku zakazu skrętu to właśnie dlatego pojawił się ten dylemat czy skręcać czy nie.

O widzisz, brak [B-22] jest ważkim argumentem w tej dyskusji - masz oczywiście słuszność - jego brak wprowadza nieczytelność w organizacji ruchu.

Niemniej jednak powstrzymał bym się od manewru skrętu w prawo przy tak wykonanym oznakowaniu.
-------------------------------------
papadrive napisał(a):Na czas krótkotrwałego (kilkugodzinnego) remontu nie maluje się znaków poziomych na żółto, nie zmienia się drastycznie oznakowania.

Papadrive, takie zaplanowane roboty nie trwają kilka godzin - chociaż muszę przyznać, że powyższe stwierdzam bez znajomości przyjętego, konkretnego zakresu i technologii prac.
papadrive napisał(a):Gdyby remont trwał dłużej (kilka/kilkanaście dni) i zamknięty byłby ruch w prawo, pewnie postawiono by znak "zakaz skrętu" i dodatkowo wytyczono by drogę alternatywną. W tej, jednak, sytuacji z pewnością jest możliwy skręt z następnego pasa. Prawy jest zamknięty, więc nie ma komu zajechać drogi podczas skrętu. Po prostu omijasz roboty drogowe.

Tak z pewnością być nie może. Sytuacja musi być czytelna i nie powodująca wątpliwości.
Możemy gdybać. Bez znajomości zatwierdzonej, tymczasowej organizacji ruchu nie wiemy, gdzie tkwi przyczyna powyższych obiekcji.

Często w takich przypadkach winnym jest wykonawca robót, który nie przywiązuje należytej staranności do wykonania tymczasowego oznakowania zgodnie z projektem.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez LeszkoII » piątek 04 kwietnia 2014, 16:53

Podobny temat już poruszałem viewtopic.php?p=325848

Jednak w bieżącej dyskusji sytuacja różni się tym, że przekreślono znak F-10 a cały pas przeznaczony dla BUS-ów oraz do skrętu w prawo został wykluczony z ruchu przed jego początkiem. Gdyby remontowali odcinkami - najpierw A, później B - to potraktowałbym obecność słupków jako przeszkodę.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez papadrive » piątek 04 kwietnia 2014, 20:58

Do @taik. Ja również nie znam zakresu robót, ale nawet zaplanowana (np. łatanie dziur po zimie :wink: ), nie musi trwać miesiącami. Na te dwa- trzy dni też nie będą zmieniać organizacji ruchu, jeśli nie utrudni to zbytnio życia kierowcom. Weźmy np. roboty drogowe na wysokości linii ciągłej drogi dwupasmowej, dwukierunkowej. Zajęty jeden z pasów i co? Też nie można przekroczyć ciągłej, bo przepisy nie pozwalają? A oznakowanie (jak przypuszczam) w takiej sytuacji nie będzie lepsze od tego z przykładu. I wcale nie bronię drogowców (choć mam coś z nimi wspólnego :D ) i zgadzam się z Tobą, że oznakowanie robót i nie tylko, powinno być jasne i zrozumiałe dla kierujących.
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez Makabra » piątek 04 kwietnia 2014, 22:10

Zdarli nawierzchnię i dali nową. Wieczorem już nie było nikogo, tylko stały słupki. Były tak szeroko poustawiane, że ludzie między nie wjeżdżali i zajmowali ten pas. Następnego dnia już było otwarte :) Remontowali odcinkami, bo ten pas jest okropnie długi i remontowali tak na oko 1/3 pasa.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez papadrive » piątek 04 kwietnia 2014, 22:28

Więc moje przypuszczenia się sprawdziły. Zmiana organizacji ruchu i związana z tym zmiana oznakowania, na tak krótki czas, pochłonęła by więcej środków i czasu niźli sam remont. :(
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez taik » sobota 05 kwietnia 2014, 16:56

papadrive napisał(a):Na te dwa- trzy dni też nie będą zmieniać organizacji ruchu, jeśli nie utrudni to zbytnio życia kierowcom.

papadrive napisał(a):Zmiana organizacji ruchu i związana z tym zmiana oznakowania, na tak krótki czas, pochłonęła by więcej środków i czasu niźli sam remont. :(

Czasową zmianę organizacji ruchu, tj. przedłożenie projektu organizacji ruchu - co najmniej uproszczonego, jego zatwierdzenie oraz późniejszą realizację, należy wykonać zawsze, jeżeli występują czynniki, które mają wpływ na ruch drogowy, tj. m.in. oddziałują na geometrię jezdni/drogi, czy też zakres dostępu do drogi.
Nie ma wyjątków, ponieważ w wyniku wprowadzenia powyższych działań istnieje potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
papadrive napisał(a):Weźmy np. roboty drogowe na wysokości linii ciągłej drogi dwupasmowej, dwukierunkowej. Zajęty jeden z pasów i co? Też nie można przekroczyć ciągłej, bo przepisy nie pozwalają? A oznakowanie (jak przypuszczam) w takiej sytuacji nie będzie lepsze od tego z przykładu.

W tej sytuacji - zajęcie pasa ruchu do jazdy w jednym kierunku, uniemożliwiające wymijanie się pojazdów - należy również przeprowadzić czasową zmianę organizacji ruchu.
Należy wprowadzić odpowiednie oznakowanie: [A-14] + [A-12b]/[A-12c] + [D-5]/[B-31]. Natomiast, jeżeli zwężony odcinek drogi, na którym nie jest możliwe wymijanie się pojazdów, jest dłuższy niż 150 m należy zastosować - zgodnie z pkt. 2.2.14. Z-1 220: tymczasowe sterowanie ruchem w postaci wprowadzenia sygnalizacji dla ruchu wahadłowego - zgodnie z pkt. 13.2 Z-4 220 - lub też przekazać ręczne kierowanie ruchem osobie wykonującej roboty na drodze - zgodnie z art. 6.1.5 PRD.
papadrive napisał(a):I wcale nie bronię drogowców (choć mam coś z nimi wspólnego :D ) i zgadzam się z Tobą, że oznakowanie robót i nie tylko, powinno być jasne i zrozumiałe dla kierujących.

Papadrive, trzeba sobie zdawać sprawę z jednej rzeczy.
To zarządca drogi odpowiada za stan, oznakowanie i prawidłowość funkcjonowania drogi. Jeżeli wykonuje/zleca wykonanie prac na odcinku drogi bez wprowadzenia odpowiedniej, czasowej zmiany organizacji ruchu - czyni to na własną odpowiedzialność.

Wiele rzeczy dzieje się na drogach w Polsce, ale nie oznacza to, iż jest to odzwierciedleniem obowiązującego stanu prawnego w naszym kraju.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez Makabra » sobota 05 kwietnia 2014, 20:51

Nie znam sie na organizowaniu remontow, ale moje watpliwosci byly uzasadnione? Dodam jeszcze, ze ja tam wykonalem ten prawoskret, tak jak wiekszosc kierowcow przedemna i za mna :-P
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Roboty drogowe - do których znaków się stosować?

Postprzez papadrive » sobota 05 kwietnia 2014, 21:57

@taik wyjaśnił to dość szczegółowo i fachowo, ale to teoria, a jak jest to w praktyce, wiemy. Na czas krótkotrwałych robót, postawią jakąś zaporę, "ograniczenie prędkości" i "roboty drogowe" ewentualnie robotnika do kierowania ruchem (jeśli to konieczne), ale nie zmieniają diametralnie oznakowania. Ot zwykłe, czasowe utrudnienie w ruchu drogowym, spowodowane pracami. Po robocie zwijają interes, tylko czasami zapomną jakiegoś znaku zabrać. :wink:
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości