Rondo Radom Kolizja

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez Cyberix » środa 03 sierpnia 2011, 22:45

A ja postawię pytanie tak.
Mamy skrzyżowanie dwóch dróg np. dwupasmowych, albo i trzypasmowych.
Wiadomo, że na wprost można pojechać z każdego pasa, w lewo skręcać z lewego a w prawo z prawego.
Tak jest na klasycznym skrzyżowaniu.

Dlaczego zatem jeśli pojawi się skrzyżowanie o ruchu okrężnym i chcemy pojechać prosto to na skrzyżowanie możemy wjechać dowolnym pasem, natomiast opuścić musimy już tylko prawym? Nie znajduje w PoRD żadnego przepisu który by wymuszał taką dziwną jazdę, przecież to dramatycznie zmniejszy przepustowość takiego skrzyżowania...
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez suzi87 » środa 03 sierpnia 2011, 23:52

Wydaje mi się, że nie ma takiej zasady, która mówi że rondo trzeba opuścić z prawego pasa, jest to normalny ruch kierowców którzy w tym momencie nie blokują pasa np. wewnętrznego tym którzy chcą skręcić w lewo, zawrócić. Z wewnętrznego (lewego pasa) też możesz zjechać z ronda na wprost nie ma takiego zakazu że nie wolno, tylko w momencie gdy zostajesz (w sensie nie zdążysz zjechać) automatycznie blokujesz tym którzy chcą skręcić w lewo,zawrócić na rondzie. Zazwyczaj wew pas wykorzystuje się do skrętu w lewo,zawracania, no i zakazu zjazdu z ronda z lewego pasa nie ma :-)chyba że o czymś nie wiem :P ale nie sądzę

post edytowany przez moderatora (regulamin, pkt 8.)
suzi87
 
Posty: 5
Dołączył(a): niedziela 31 lipca 2011, 00:56

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szymon1977 » czwartek 04 sierpnia 2011, 00:14

dylek napisał(a):Dopóki obwiednia skrzyżowania będąca jego powierzchnią nie stanie się w cudowny sposób oddzielną drogą to ....

Najpierw należałoby stwierdzić, że drogi w miejscu łączenia się - na skrzyżowaniu przestają być drogami. Stosownego zapisu nie znalazłem, proszę więc o zacytowanie. Zwłaszcza, że to coś, po którym jeździmy będąc na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym spełnia definicję drogi.
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
droga - wydzielony pas terenu składający się z jezdni..., przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów,...

Co więcej aby zaistniało skrzyżowanie musi wystąpić przecięcie dróg, więc na tym skrzyżowaniu siłą rzeczy muszą być drogi.
skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię

-----

DZIAŁ II. RUCH DROGOWY (art.3-65)
Rozdział 3. Ruch pojazdów (art. 16-34)
Oddział 4. Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
Oddział 6. Wyprzedzanie
Oddział 7. Przecinanie się kierunków ruchu
Oddział 9. Holowanie

dylek napisał(a):Jest oddział zajmujący się przecinaniem się kierunków ruchu - tam na bank znajdziecie zasady dla skrzyżowań.
Ale jak kto woli stosować w miejscu przecinania się kierunków ruchu zasady napisane dla ruchu po drodze, a nie po miejscu przecięcia dróg...

Będąc na skrzyżowaniu mam stosować Oddział 7. Przecinanie się kierunków ruchu. Załóżmy, ze holuję inny pojazd. Wjeżdżam na rondo. Okazuje się, że podczas przejazdu wykonuję zmianę pasa ruchu oraz kierunku jazdy, jestem wyprzedzany oraz mój tor jazdy przecina się z torem jazdy innego pojazdu. Czy sam fakt bycia na skrzyżowaniu zwalnia mnie ze stosowania oddziałów 4, 6 i 9? Czy może znasz ku temu jakąś podstawę prawną? Czy może w momencie przecinania się kierunków ruchu holowanie przestaje być holowaniem, zmiana pasa ruchu, przestaje być zmianą pasa ruchu, itd., itp.? Dlaczego wreszcie na skrzyżowaniu mam nie stosować się do Przepisów dotyczących manewrów, które wykonuję będąc na tym skrzyżowaniu?
Ostatnio zmieniony czwartek 04 sierpnia 2011, 00:57 przez szymon1977, łącznie zmieniany 9 razy
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez bac » czwartek 04 sierpnia 2011, 00:25

dylek napisał(a):bac - na to pytanie, w jaki sposób stosować obecnie obowiązujące przepisy - również odpisałem..

Napisałeś, jak przebudować większe skrzyżowanie (rondo), żeby Twoja interpretacja umożliwiała przejazd przez nie.
Nie napisałeś, w jaki sposób je w praktyce przejechać bez przebudowy.

Nie napisałeś, bo nie da się tego zrobić - nikt nie byłby w stanie ogarnąć komu ma ustąpić pierwszeństwa, a komu nie.
Jest mało prawdopodobne, żeby wszystkie większe ronda powstawały przy założeniu, że nie będzie się dało przez nie przejechać, więc chyba lepiej nie zapędzać się w twierdzenia, że ustępuję pierwszeństwa komuś przy wjeździe na rondo oraz pół minuty później podczas zjazdu.
bac
 
Posty: 589
Dołączył(a): poniedziałek 16 lutego 2009, 12:58

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez maryann » czwartek 04 sierpnia 2011, 09:56

Cyberix napisał(a):Dlaczego zatem jeśli pojawi się skrzyżowanie o ruchu okrężnym i chcemy pojechać prosto to na skrzyżowanie możemy wjechać dowolnym pasem, natomiast opuścić musimy już tylko prawym
Zanim przez rondo pojedziemy, powiedzmy, prosto- musimy na nie wjechać, jakiś czas na nim przebywać, a potem zjechać. Tak samo jest na zwykłym skrzyżowaniu? Są różne sytuacje pośrednie i zależne od wielkości jednego i drugiego- a nawet długości pojazdu- ale rondo ma to do siebie, że trzeba na nim jakiś czas przebywać, jest jakaś część należna tylko do owego ronda i samodzielna, mogę jeździć tylko po rondzie i nie tylko ja
dylek napisał(a):Ja ze swojej strony bez problemu mogę jeździć w kółko do wieczora po rondzie turbinowym
(i nie zająć wyraźnie czy nawet mgliście nie zasugerować, na której drodze jest: jedno co pewne, to jest na rondzie); na każdym zwykłym skrzyżowaniu zjeżdżam z jednej drogi na inną, w zasadzie takie skrzyżowanie jest jak linia: przed jestem na jednej drodze, za- na innej(albo na obu równocześnie, ale zawsze na jednej bardziej, na drugiej mniej, od pewnego momentu odwrotnie). Nawet na ślimaku zjeżdżam z jednej drogi na inną. Ot i cała różnica- przebywanie na rondzie(i jakie przepisy stosować w takim miejscu między czerwonym i białym?)
Obrazek
Sęk w tym, że potem z ronda trzeba zjechać. Jest to trzeci manewr. Poprzez to, że od pierwszego do trzeciego jednak wiele sie zmienia, różny mamy sposób wykonania tychże manewrów: wjeżdżając mamy tylko jedną możliwość: wjechać na rondo- więc przepisy dozwalają taki manewr wykonać z dowolnego pasa. Gdy jednak zbliżamy się do zjazdu, nie jest to jedyna możliwość, bo możemy albo zjechać, albo pozostać. I w takich sytuacjach kodeks przewiduje tylko jedno miejsce dla skrętu w prawo i wciąż dowolne do jazdy na wprost.
Cyberix napisał(a): przecież to dramatycznie zmniejszy przepustowość takiego skrzyżowania...
Co do tego coś milczysz... viewtopic.php?p=267717#p267717
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez Cyberix » czwartek 04 sierpnia 2011, 10:14

Tak, wjeżdżając prawym pasem nie mamy prawa objeżdżać ronda 3/4 czy 4/4 przeczą temu ogólne zasady pokonywania skrzyżowań i zajmowania pasów przed wjazdem na skrzyżowanie.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szymon1977 » czwartek 04 sierpnia 2011, 10:57

maryann napisał(a):...przebywanie na rondzie (i jakie przepisy stosować w takim miejscu między czerwonym i białym?)

DZIAŁ II. RUCH DROGOWY (art.3-65)
Rozdział 3. Ruch pojazdów (art. 16-34)
Oddział 4. Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
Oddział 6. Wyprzedzanie
Oddział 7. Przecinanie się kierunków ruchu

szymon1977 napisał(a):Czy sam fakt bycia na skrzyżowaniu zwalnia mnie ze stosowania oddziałów 4 i 6? Czy może znasz ku temu jakąś podstawę prawną? Czy może w momencie wjazdy na skrzyżowanie wyprzedzanie przestaje być wyprzedzaniem, zmiana pasa ruchu przestaje być zmianą pasa ruchu, itd., itp.? Dlaczego wreszcie na skrzyżowaniu mam nie stosować się do Przepisów dotyczących manewrów, które wykonuję będąc na tym skrzyżowaniu?

Dopóki nikt mi tych wątpliwości nie wyjaśni to stosuję się do odpowiednich Przepisów. Wyrocznią nie jestem - tak samo jak inni użytkownicy tego Forum, jedyne co mogę zrobić to polecić ze względu na własne bezpieczeństwo stosowanie się odpowiednich Przepisów.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez maryann » czwartek 04 sierpnia 2011, 11:11

Cyberix napisał(a):Tak, wjeżdżając prawym pasem nie mamy prawa objeżdżać ronda
A ten swoje... Do którego zdania mojego postu się odnosisz- wszak to forum dyskusyjne?
Jak podałeś przykład drogi o trzech pasach ruchu, to na rondzie można się spodziewać trzech pasów ruchu. I jedyne czego nie możesz(w/g zasad ogólnych, bo znaki....) to nie pilnować swojego pasa: wjechać prawym pasem np. na środkowy, czyli inny niż prawy, ze środkowego na inny niż środkowy... etc. A jak juz jestem na swoim pasie, to znowu- o ile znaki nie mówią inaczej- co mam robić? Mam jechać swoim pasem, mogę zmienić pas w/g sztuki zmiany pasa albo jechać możliwie blisko prawej strony. Co temu zaprzecza?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szymon1977 » czwartek 04 sierpnia 2011, 20:02

Dlaczego wreszcie na skrzyżowaniu mam nie stosować się do Przepisów dotyczących manewrów, które wykonuję będąc na tym skrzyżowaniu?

Odpowie ktoś w końcu?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez dylek » czwartek 04 sierpnia 2011, 21:16

szymon1977 - coś taki w gorącej wodzie kąpany ??
Nie poganiaj, bo pójdą takie wpisy do kosza, a ty warna możesz zaliczyć :D
Malunków wklejać nie chce mi się więc opis:
Rondo - 2 pasy.
Z południa na północ lewym pasem jedzie pojazd A
Ze wschodu na zachód prawym pasem jedzie pojazd B

A jest przed rondem na swoim lewym, na rondzie na lewym i za rondem na lewym
B analogicznie na swoim prawym.
Jest jeden punkt przecięcia ich torów jazdy.

Gdzie tu chcesz stosować przepisy dotyczące zmiany pasa lub kierunku ??
A jedzie prosto konsekwentnie lewym
B jedzie prosto konsekwentnie prawym
Tu następuje tylko przecięcie kierunków ruchu.

Druga sytuacja:
A i B wjeżdżają od południa.
A lewym pasem na północ
B prawym pasem na zachód.
A znów nie zmienia pasa ani kierunku - konsekwentnie prosto : przed skrzyżowaniem na lewym, na skrzyżowaniu na lewym i za skrzyżowaniem na lewym.
B zmienia kierunek - nie jedzie prosto obok A tylko wywija z tego prawego pasa w lewo.
To pojazd B dotyczą zapisy odnośnie zmiany kierunku.
Pojazdu A nie dotyczą te zapisy w tej sytuacji.

Skoro A konsekwentnie przez skrzyżowanie jedzie prosto (nie zmienia kierunku) i konsekwentnie lewym (nie zmienia pasa) to już wiesz dlaczego go nie dotyczą te zapisy o które pytasz.
Równie dobrze możesz pytać go dlaczego nie jedzie do 30km/h - przecież holujący takie mają ograniczenie...
Zgoda. mają... i ono obowiązuje. Tyle, że nie jego, bo on w tym momencie nie holuje.
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez Cyberix » czwartek 04 sierpnia 2011, 21:37

Na dole klasyczne skrzyżowanie, u góry rondo.
Obrazek

Na czerwono zaznaczyłem prawidłowe tory pojazdów na zwykłym skrzyżowaniu.

Kiedy pojawia się rondo z niewiadomych przyczyn aby pojechać prosto to trzeba zjeżdżać na prawy pas (niebieskie tory)
Kiedy pojawia się rondo z niewiadomych przyczyn z prawego pasa można skręcać w lewo i zawracać (zółte tory)

Oto tajemnica poliszynela...
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szymon1977 » czwartek 04 sierpnia 2011, 21:44

dylek napisał(a):Malunków wklejać nie chce mi się więc opis:
Rondo - 2 pasy.
Z południa na północ lewym pasem jedzie pojazd A
A jest przed rondem na swoim lewym, na rondzie na lewym i za rondem na lewym
Gdzie tu chcesz stosować przepisy dotyczące zmiany pasa lub kierunku ??


Może rozrysuj sobie jednak, w tym jednym przypadku zobaczysz: dwie zmiany kierunku, i jedną zmianę pasa ruchu... przepraszam, A stosuje się tylko do wybranych Przepisów i pasa nie zmienia. Właśnie.Dlaczego A stosuje się tylko do wybranych Przepisów Skoro w obrębie skrzyżowania zmienia kierunek, i to dwa razy?

Rozumiem Twoje podejście, nie musisz mi po raz kolejny opisywać w jaki sposób Ty byś rondo przejechał. Wytłumacz mi na jakiej podstawie w tak ograniczonym stopniu stosujesz Przepisy na rondzie, to i ja zacznę tak robić.

-----

Cyberix napisał(a):(...)
Oto tajemnica poliszynela...

Zastanów się z ilu manewrów składa się przejazd przez rondo prosto, skręt na rondzie w lewo i zastosuj się do odpowiednich Przepisów dotyczących wykonania tych manewrów, zamiast je pomijać. Przejazd przez Rondo przestanie być dla Ciebie tajemnicą.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez Cyberix » czwartek 04 sierpnia 2011, 21:58

Ale co mają manewry z tym wspólnego? Człowieku zasada jest prosta, z prawego pasa w prawo, z dowolnego prosto, z lewego w lewo! I to dotyczy skrzyżowania a nie najbliższego manewru. Tworzycie jakie reguły wyssane z palca i tyle.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szymon1977 » czwartek 04 sierpnia 2011, 22:14

Cyberix napisał(a):...zasada jest prosta, z prawego pasa w prawo, z dowolnego prosto, z lewego w lewo...

Racja!
Cyberix napisał(a):Kiedy pojawia się rondo z niewiadomych przyczyn aby pojechać prosto to trzeba zjeżdżać na prawy pas (niebieskie tory)

Nie znam innego sposobu na opuszczenie ronda niż wjazd z jedną z dróg odchodzących od ronda. Wiąże się to ze zmianą kierunku jazdy wyznaczonego na rondzie Przepisami. Z geometrycznego punktu widzenia zawsze jest to w prawo. Wystarczy teraz zastosować odpowiednie Przepisy.
Cyberix napisał(a):Kiedy pojawia się rondo z niewiadomych przyczyn z prawego pasa można skręcać w lewo i zawracać

Nie można. Zabraniają tego strzałki przed rondem. Możesz za to rondo objechać zarówno zewnętrznym jak i wewnętrznym pasem.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez dylek » czwartek 04 sierpnia 2011, 22:33

szymon1977 napisał(a):Może rozrysuj sobie jednak, w tym jednym przypadku zobaczysz: dwie zmiany kierunku, i jedną zmianę pasa ruchu... przepraszam, A stosuje się tylko do wybranych Przepisów i pasa nie zmienia. Właśnie.Dlaczego A stosuje się tylko do wybranych Przepisów Skoro w obrębie skrzyżowania zmienia kierunek, i to dwa razy?

Rozumiem Twoje podejście, nie musisz mi po raz kolejny opisywać w jaki sposób Ty byś rondo przejechał. Wytłumacz mi na jakiej podstawie w tak ograniczonym stopniu stosujesz Przepisy na rondzie, to i ja zacznę tak robić.


Mam wrażenie, że jednak ty wybierasz sobie co robisz i dowolnie do tego podchodzisz...
Mówisz 2 zmiany kierunku...
Jakie ??
Ja rozrysuję "po twojemu" to mi wychodzi coś takiego:
Obrazek
skręt w prawo
skręt w lewo
skręt w prawo
Nie dwie zmiany, a trzy
A z tych trzech - pierwszej nie sygnalizujesz, bo i po co
drugiej, bo ci nie potrzeba
Za to do sygnalizacji trzeciej chcesz zmuszać wszystkich.
Z trzech zmian wybrałeś sobie 2... a z nich tylko jedną do sygnalizowania.
I to ja wybiórczo stosuję przepisy ??

Lećmy dalej :
Obrazek
Skrzyżowanie po 2 pasy - razem 4 punkty przecięcia kierunków ruchu (zaznaczone zielonymi kropkami)
We wszystkich 4 punktach pierwszeństwo pojazdów zielonych - zgadza się ??
No to rondo - również 2 pasy :
Obrazek
Tu również 4 punkty przecięcia.
Z sobie tylko wiadomych powodów uznałeś, że w trzech z nich pierwszeństwo mają zielone, ale za to w jednym "wybrańcu" pierwszeństwo ma już czerwony.
Dalej uważasz, że to ja sobie coś wybieram ??
Uzasadnij dlaczego mając te same przepisy o przecinaniu się kierunków ruchu:
- na zwykłym skrzyżowaniu stosujesz je w 100%
- na rondzie tylko w 75% ??
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 25 gości