scorpio44 napisał(a):tomiangelo napisał(a):już sobie wyobrażam Fiata 126 p cały rok na światłach :?: :lol:
Mogę Ci przesłać fotkę mojego. Nie będziesz musiał sobie wyobrażać. :P :D Zawsze jeżdżę na światłach i jakoś mojemu samochodzikowi to nie doskwiera. A poza tym skoro przeróżne stare wehikuły są w stanie jeździć na światłach zimą (świateł do jazdy dziennej używa znikomy procent tychże), to latem tym bardziej. ;)
Czy jazda na światłach
mijania cały rok przez całą dobę jest obojętna dla instalacji elektrycznej?.
Ano chyba nie bardzo, bo przecież jeśli nawet alternator ładuje wszystko podczas jazdy to robi on to wszystko OPRÓCZ ładowania akumulatora.... czyli jest on wiecznie niedoładowany.... trzeba by go było co jakiś czas wyjmować z auta i samemu doładowywać co jest raczej zajęciem obcym dla wielu kierowców w szczególności kobiet.
Nie robiąc tego spowodują, że akumulator "wykończy" się szybciej niż powinien.
Sprawnie działający alternator wytwarza napięcie nawet wyższe niż akumulator , a energia elektryczna przez niego wytworzona jest używana do np.
1. Systemu zapłonu silnika
2.
Ładowania akumulatora
3. Zasilania radia (może nie używaj radia, to akumulator dłużej wytrzyma :lol: )
4. Zasilania wiatraka chłodnicy (jeżeli jest elektryczny)
5. Zasilania wszelkich innych żaróweczek
6. Wentylatora klimatyzacji
itd.itp.
Jeżeli prąd obciążenia wzrośnie tak bardzo, że alternator przy danej prędkości obrotowej nie będzie mógł go dostarczyć, wówczas część prądu obciążenia
przyjmie akumulator i napięcie w punkcie B+ obniży się znacznie.
Taki sam spadek napięcia wystąpi na zacisku D+.
Akumulator będzie się wyładowywał lecz lampka kontrolna pozostanie wygaszona.
I w pewnym momencie akumulator
odmówi posłuszeństwa.
Wyjściem z tej sytuacji jest zainstalowanie "świateł do jazdy dziennej" , które pobierają mniej prądu.
Na poziomie ustawy powinno się umożliwić instalowanie "świateł do jazdy dziennej"
tylko z przodu pojazdu.
Oczywiście można pozwolić innym jeździć na światłach mijania.... Wolny wybór.
Tak to się robi w cywilizowanych krajach.
* cały rok na wszystkich drogach: Dania, Finlandia, Norwegia, Szwecja, Islandia, Kanada, Czechy, Austria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Macedonia
* w okresie zimy na wszystkich drogach : Polska, Litwa, Słowacja (już zmiana?)
* w obszarach niezabudowanych przez cały rok: Słowenia, Włochy, Węgry (Hiszpania zaleca)
Żródło: European Transport Safety Council, may 2006