Pirotechniczne napinacze

Wszystko co nie mieści się w powyższych kategoriach.

Moderatorzy: ella, klebek

Pirotechniczne napinacze

Postprzez Agraffka » czwartek 04 stycznia 2007, 01:39

Chyba nie bardzo rozumiem zasadę działania napinaczy pirotechnicznych, a dokładnie ich działanie na człowieka podczas stłuczki. Od razu zaznaczam, że żaden ze mnie fizyk i że na 99% nie mam racji :D bo czegoś niebezpiecznego by pewnie nie mogli umieszczać w nowych, drogich samochodach :)
Ale po kolei :) Po prostu, jako zwykłemu laikowi w tej sprawie, wydaje mi się, że pasy z napinaczami mogą być bardziej niebezpieczne dla człowieka, a konkretnie dla jego kręgosłupa szyjnego. Po stłuczce samochodem ze zwykłymi pasami człowiek leci chwilę bezwładnie i do momentu aż pasy się napną, wytraca trochę prędkości, więc po naprężeniu pasów jego głowa nie leci już tak szybko. Natomiast w pasach z napinaczami tułów zostaje przytrzymany przy oparciu i głowa leci do przodu o wiele szybciej niż we wcześniejszym przypadku. Co za tym idzie, wydaje mi się że większe jest ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego.

I teraz chciałabym żeby ktoś powiedział mi gdzie się mylę :) Dzięki wielkie :)
Agraffka
 
Posty: 19
Dołączył(a): czwartek 28 grudnia 2006, 14:46
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Postprzez Xsystoff » czwartek 04 stycznia 2007, 11:23

"W pierwszej fazie zderzenia napinacz pasa połączony z klamrą dociska ciało pasażera do fotela. Działanie to pozwala na uzyskanie przestrzeni na późniejsze stopniowe wyhamowanie ciała wyrzucanego do przodu. W ciągu pierwszych 10 milisekund zderzenia blok elektroniczny ocenia siłę uderzenia zależnie od takich parametrów, jak prędkość i przyspieszenie. Jeśli siła ta jest niewielka, następuje odpalenie mniejszej objętości poduszki powietrznej. W przypadku uderzenia o dużej sile uruchamia się drugi napinacz pasa, zainstalowany z drugiej strony siedzenia, aby jeszcze mocniej docisnąć ciało do fotela i utrzymać je w nim, zapobiegając tzw.nurkowaniu. Przy silnym zderzeniu odpalony zostaje również drugi generator gazu wypełniając większą objętość poduszki powietrznej. Pod wpływem uderzenia ciała pasażerów i kierowcy są wyrzucane do przodu, by oprzeć się na poduszkach powietrznych. Gdy napięcie pasa osiąga wartość 400 daN*(odpowiadającą obciążeniu, jakie może wytrzymać klatka piersiowa),ogranicznik zaczyna działać i nie dopuszcza do przekroczenia tej wartości nacisku na ciało poprzez stopniowe rozwijanie pasa. Następnie rolę ochronną przejmuje poduszka powietrzna, by pochłonąć resztę energii zderzenia i zamortyzować siłę uderzenia klatki piersiowej i głowy. Zawory poduszki powietrznej otwierają się stopniowo, by umożliwić wylot gazu i utrzymać stały kontakt z ciałem. W ten sposób poduszka powietrzna i pas bezpieczeństwa współdziałają ze sobą przez cały czas trwania zderzenia, by rozprowadzić siły nacisku na całą płaszczyznę klatki piersiowej i ograniczyć przeciążenia działające na szyję i głowę. Dzięki temu siły działające na klatkę piersiową zostały ograniczone od 60 do 70%.Pozostają poniżej wartości granicznych tolerowanych przez osoby najbardziej wrażliwe na urazy, zwłaszcza osoby w starszym wieku.

Definicje
Napinacz –działanie tego urządzenia polega na naciągnięciu pasa bezpieczeństwa w chwili zderzenia. Pasażer lub kierowca jest w ten sposób dociśnięty do fotela, a jego pas jest prawidłowo ułożony na wysokości miednicy, która może wytrzymać obciążenie od 800 do 1.000 daN w zależności głównie od wieku osoby. W ten sposób napinacz pasa pozwala zapobiec niebezpieczeństwu tzw.nurkowania, czyli zsuwania się ciała z fotela, co powoduje niewłaściwe ułożenie pasa na brzuchu. Ta część ciała może wytrzymać maksymalne obciążenie wynoszące jedynie 400 do 700 daN i takie przesunięcie pasa może prowadzić do bardzo poważnych obrażeń wewnętrznych.
Ogranicznik napięcia – podczas zderzenia urządzenie to pozwala na pewne poluzowanie pasa w celu zmniejszenia jego nacisku wywieranego na klatkę piersiową. Na przednich miejscach ograniczniki napięcia pasa są wyskalowane na 400 daN – progowa wartość najmniejszej zbadanej wytrzymałości tej części ciała. W modelu Megane II drugi ogranicznik napięcia został wprowadzony dla brzusznej części pasa na miejscach z przodu. Ogranicza on nacisk na miednicę do 600 daN i pozwala zmniejszyć ryzyko złamań talerza kości biodrowej." - opis by Renault
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Agraffka » czwartek 04 stycznia 2007, 11:55

Właaaśnie, brakowało mi wiedzy na temat tego, co dzieje się później, wydawało mi się, że od zwykłych pasów różnią się jedynie tym, że przyciągają ciało do fotela :oops: :oops: :oops: i coś mi tu nie pasowało :D
Dzięki ogromne. :D
Agraffka
 
Posty: 19
Dołączył(a): czwartek 28 grudnia 2006, 14:46
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza


Powrót do Luźna gadka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości