przez Xsystoff » czwartek 04 stycznia 2007, 11:23
"W pierwszej fazie zderzenia napinacz pasa połączony z klamrą dociska ciało pasażera do fotela. Działanie to pozwala na uzyskanie przestrzeni na późniejsze stopniowe wyhamowanie ciała wyrzucanego do przodu. W ciągu pierwszych 10 milisekund zderzenia blok elektroniczny ocenia siłę uderzenia zależnie od takich parametrów, jak prędkość i przyspieszenie. Jeśli siła ta jest niewielka, następuje odpalenie mniejszej objętości poduszki powietrznej. W przypadku uderzenia o dużej sile uruchamia się drugi napinacz pasa, zainstalowany z drugiej strony siedzenia, aby jeszcze mocniej docisnąć ciało do fotela i utrzymać je w nim, zapobiegając tzw.nurkowaniu. Przy silnym zderzeniu odpalony zostaje również drugi generator gazu wypełniając większą objętość poduszki powietrznej. Pod wpływem uderzenia ciała pasażerów i kierowcy są wyrzucane do przodu, by oprzeć się na poduszkach powietrznych. Gdy napięcie pasa osiąga wartość 400 daN*(odpowiadającą obciążeniu, jakie może wytrzymać klatka piersiowa),ogranicznik zaczyna działać i nie dopuszcza do przekroczenia tej wartości nacisku na ciało poprzez stopniowe rozwijanie pasa. Następnie rolę ochronną przejmuje poduszka powietrzna, by pochłonąć resztę energii zderzenia i zamortyzować siłę uderzenia klatki piersiowej i głowy. Zawory poduszki powietrznej otwierają się stopniowo, by umożliwić wylot gazu i utrzymać stały kontakt z ciałem. W ten sposób poduszka powietrzna i pas bezpieczeństwa współdziałają ze sobą przez cały czas trwania zderzenia, by rozprowadzić siły nacisku na całą płaszczyznę klatki piersiowej i ograniczyć przeciążenia działające na szyję i głowę. Dzięki temu siły działające na klatkę piersiową zostały ograniczone od 60 do 70%.Pozostają poniżej wartości granicznych tolerowanych przez osoby najbardziej wrażliwe na urazy, zwłaszcza osoby w starszym wieku.
Definicje
Napinacz –działanie tego urządzenia polega na naciągnięciu pasa bezpieczeństwa w chwili zderzenia. Pasażer lub kierowca jest w ten sposób dociśnięty do fotela, a jego pas jest prawidłowo ułożony na wysokości miednicy, która może wytrzymać obciążenie od 800 do 1.000 daN w zależności głównie od wieku osoby. W ten sposób napinacz pasa pozwala zapobiec niebezpieczeństwu tzw.nurkowania, czyli zsuwania się ciała z fotela, co powoduje niewłaściwe ułożenie pasa na brzuchu. Ta część ciała może wytrzymać maksymalne obciążenie wynoszące jedynie 400 do 700 daN i takie przesunięcie pasa może prowadzić do bardzo poważnych obrażeń wewnętrznych.
Ogranicznik napięcia – podczas zderzenia urządzenie to pozwala na pewne poluzowanie pasa w celu zmniejszenia jego nacisku wywieranego na klatkę piersiową. Na przednich miejscach ograniczniki napięcia pasa są wyskalowane na 400 daN – progowa wartość najmniejszej zbadanej wytrzymałości tej części ciała. W modelu Megane II drugi ogranicznik napięcia został wprowadzony dla brzusznej części pasa na miejscach z przodu. Ogranicza on nacisk na miednicę do 600 daN i pozwala zmniejszyć ryzyko złamań talerza kości biodrowej." - opis by Renault