przez bruno666 » niedziela 10 września 2006, 21:35
przez zbla » poniedziałek 11 września 2006, 20:23
przez bruno666 » poniedziałek 11 września 2006, 20:34
przez Tomek_ » poniedziałek 11 września 2006, 23:31
bruno666 napisał(a):Mam na myśli bardziej zdanie egzaminatorów. :)
przez bruno666 » wtorek 12 września 2006, 00:26
Tomek_ napisał(a):P.S. Nie wiem czy jest tu nad czym sie rozwodzic, znaczenie znakow jest tu dosc logiczne.
Jako ograniczenie prędkości wprowadzone znakiem B-33 (od miejsca ustawienia znaku)
przez ella » wtorek 12 września 2006, 08:30
:
mam pytanko: mamy próg zwalniający wraz z tabliczka za ile metrów on będzie i prędkość 20 jak powinniśmy się zachować
-odkąd obowiązuje 20 i dokąd ??
zasadniczo ograniczenie prędkości obowiązuje do:
*skrzyżowania, o ile przed skrzyżowaniem nie jest odwołany znakiem B-34 lub B-42
*miejsca wprowadzenia innej dopuszczalnej prędkości znakem B-33 lub B-43
*miejsca umieszczenia znaku D-40 oznaczającego początek strefy zamieszkania
*miejsc oznaczających odpowiednio początek lub koniec obszaru zabudowanego oznaczonego odpowiednimi znakami
*znaku odwołującego
Podany wyżej zestaw znaków (próg zwalniejący i ograniczenie prędkości) określa prędkość bezpieczną dla pokonania przeszkody - nie jest ograniczeniem prędkości, więc nie ma żadnego odwołania, a można jechać szybciej tylko co z zawieszeniem samochodu? (są specjalne techniki mocnego hamowania przed i puszczenia hamulca tuż przed, ale to już inna bajka).
Pochyliłem sie nad temartem PRĘDKOŚĆ NA PROGU ZWALNIAJACYM.
Dwie publikacje (które posiadam) poruszyły ten temat.
1."Poradnik kierowcy - jedź bezpiecznie" Wydawca "PAGINA" Warszawa 1998r
autorzy Marek Fidos i Mariusz Wasiak ( znani z TV informacje KG Policja, lub z filmu DVD "Cztery i pół sekundy" o pierwszej pomocy)
rozdział Znaki drogowe pionowe (str 205)
"Znak:A-11a "próg zwalniający" (rys. A-11a)
Znak ten uprzedza o wystepowaniu na drodze w obszarze zabudowanym specjalnie umieszczonego na drodze urządzenia technicznego (najczęściej przeszkody w postaci garbu) mającej na celu wymuszenie spowolnienia ruchu pojazdów. Może to być konstrukcja bojedyncza albo odcinek o pewnej długości. Progi takie umieszczane są przede wszystkim na drogach o znaczeniu lokalnym, na których jednak istnieje zagrożenie bezpieczeństwa pieszych. Tak więc mozna sie ich spodziewać w sąsiedztwie szkół, parków itp.
Jeżeli łącznie ze znakiem A-11a umieszczony jest znak B-33 "ograniczenie prędkości", wskazuje on prędkość, przy której następuje łagodne pokonanie progu zwalniającego. W takim połączeniu znak B-33 nie stanowi ograniczenia prędkości. Można jechać z większą, nawet przy pokonywaniu progu, jednak kierowca na siebie bierze ryzyko uszkodzenia pojazdu lub spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu." (tak podają w roku 1998, a nie słyszałem, o zmianach w tym temacie,inspektorzy z KG Policji)- przepisałem słowo w słowo, bo w książce nie ma wzmianki o zakazie wykorzystywania bez zgody wydawcy.
2. "Wiedzieć znaczy żyć. Vademekum kierowcy" Wydawca JAS , Szczecin 1996r
autorzy (wtedy) dr. inż Jacek Pok - Komenda Wojewódzka Szczecin i redaktor Andrzej Otrębski- dziennikarz.
Rozdział: "Przepisy mało znane" "Prędkośc na progu zwalniającym - jechać jak napisano" str 29-30.(rysunek zestawu znaków A-11a i B-33)
pominę to co napisano powyżej, bo jest w podobnym tonie, natomiast nowum to:
"Jazda z prędkością mniejszą od zalecanej znakiem nie ma sensu. Zamiast płynnie pogonać garb, samochód o niewielkim prześwicie podwozia może się na nim "zawiesić".
Wspomnę jeszcze, że gdy nie ma ze znakie A-11a - znaku B-33 to zalecana prędkość pokonania garbu wynosi mniej niż 30 km/h.
Można jeszcze roztrząsać problem, gdzie nie wolno budować progów zwalniających, ale tym niech się zajmują już administratorzy dróg i inżynierowie drogownictwa. Uważam, że to kierowcę (użytkownika) już raczej nie powinno interesować.
zasada ogólna dotycząca znaków zakazu (grupa B) mówi ,że znaki te obowiązują od miejsca ustawienia do najbliższego skrzyżowania ,łacznie z tym skrzyżowaniem ,jeżeli wcześniej nie ma ustawionego znaku odwołującego ,a w przypadku znaku B 33 ,ustawienia znaku zakazu z inną wartością dozwolonej szybkości.Poza dwoma wyjątkami ,jakimi są znaki B 21 i B 22.
I tutaj kombinacja znaków A 11a i B 33 jest zastosowana w pewnym celu.
Znak B 33 ogranicza szybkość na odcinku drogi opisanym wyżej, a znak A 11a OSTRZEGA ,że w miejscu szczególnie niebezpiecznym w celu wymuszenia zastosowania się do znaku B 33 zastosowano urządzenie techniczne,które pokonując je z większą szybkością ,grozi uszkodzeniem pojazdu.Nic nie słyszałem ,żeby znaki ostrzegawcze miały moc odwoływania znaków zakazu.Nie wynika to z PORD
:
zasada ogólna dotycząca znaków zakazu (grupa B) mówi ,że znaki te obowiązują od miejsca ustawienia do najbliższego skrzyżowania ,łacznie z tym skrzyżowaniem ,jeżeli wcześniej nie ma ustawionego znaku odwołującego ,a w przypadku znaku B 33 ,ustawienia znaku zakazu z inną wartością dozwolonej szybkości.Poza dwoma wyjątkami ,jakimi są znaki B 21 i B 22.
I tutaj kombinacja znaków A 11a i B 33 jest zastosowana w pewnym celu.
Znak B 33 ogranicza szybkość na odcinku drogi opisanym wyżej, a znak A 11a OSTRZEGA ,że w miejscu szczególnie niebezpiecznym w celu wymuszenia zastosowania się do znaku B 33 zastosowano urządzenie techniczne,które pokonując je z większą szybkością ,grozi uszkodzeniem pojazdu.Nic nie słyszałem ,żeby znaki ostrzegawcze miały moc odwoływania znaków zakazu.Nie wynika to z PORD
przez cman » wtorek 12 września 2006, 08:59
§ 27. 1. Znak B-33 "ograniczenie prędkości" oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę. Dopuszczalna prędkość określona na znaku obowiązuje, z zastrzeżeniem ust. 4 i § 32, do miejsca:
1) wprowadzenia innej dopuszczalnej prędkości znakiem B-33 lub B-43,
2) umieszczenia znaku D-40 oznaczającego początek strefy zamieszkania,
3) umieszczenia znaków oznaczających odpowiednio początek lub koniec obszaru zabudowanego, o których mowa w § 58 ust. 3 i w § 114 ust. 1 pkt 1 i 2.
przez bruno666 » wtorek 12 września 2006, 11:18
przez Tomek_ » wtorek 12 września 2006, 11:22
bruno666 napisał(a):Czy zatem zwiększając choćby delikatnie prędkość za progiem można oblać egzamin? Wygląda na to, że tak.
przez bruno666 » wtorek 12 września 2006, 11:26
Tomek_ napisał(a):Delikatne przekroczenie predkosci nie skutkuje od razu wynikiem negatywnym. Z takim skutkiem jest natomiast jazda z predkoscia o 20 wieksza niz dozwolona.
przez njoy » czwartek 21 września 2006, 14:40
przez zbla » czwartek 21 września 2006, 18:40
njoy napisał(a):Faktem jest, że przepisy nie określają co z dozwoloną prędkością po opuszczeniu progu, jednak wyraźnie jest napisane, że znak wskazuje "prędkość graniczną przejazdu przez próg", więc dotyczy tylko i wyłącznie momentu, w którym przejeżdżamy przez próg.
przez njoy » czwartek 21 września 2006, 23:29
zbla napisał(a):połączenie znaku (na jednym słupku) B-33 oraz A-1 (niebezpieczny zakręt), lub kolejnych A-3, A-4 oznacza że ograniczenie dotyczy tylko tych miejsc niebezpiecznych??
zbla napisał(a): Jeżeli progi znajdują sie w strefie ograniczonej prędkości lub w strefie zamieszkania, a przejazd przez nie może się odbywać z prędkością większą lub równą ustaloną dla tej strefy to znaków B-33 można nie stosować.
przez zbla » sobota 23 września 2006, 20:53
przez bruno666 » sobota 23 września 2006, 21:08
njoy napisał(a):zbla napisał(a):połączenie znaku (na jednym słupku) B-33 oraz A-1 (niebezpieczny zakręt), lub kolejnych A-3, A-4 oznacza że ograniczenie dotyczy tylko tych miejsc niebezpiecznych??
Takiego połączenia znaków w tym rozporządzeniu nie ma, a połączenie znaków A11a z B33 jest. Zapraszam najpierw do lektury rozporządzenia, a później dyskusji na forum.