Jak interpretować A-11a i B-33

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Jak interpretować A-11a i B-33

Postprzez bruno666 » niedziela 10 września 2006, 21:35

Coraz częściej, zwłaszcza na drogach osiedlowych, montowane na jezdni są tzw. progi zwalniające ruch pojazdów. Przed takim progiem stoi zwykle jeden słup, a na nim dwa wymienione w temacie znaki. Jak je interpretować?
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez zbla » poniedziałek 11 września 2006, 20:23

Jako ograniczenie prędkości wprowadzone znakiem B-33 (od miejsca ustawienia znaku) , ponadto liczba km/h pokazuje z jaką prędkością można bezpiecznie (bez uszkodzenia pojazdu) pokonać próg zwalniający.
To moja wersja i takiej się będę trzymał ;-)
zbla
 
Posty: 172
Dołączył(a): sobota 05 sierpnia 2006, 20:16

Postprzez bruno666 » poniedziałek 11 września 2006, 20:34

Mam na myśli bardziej zdanie egzaminatorów. :)
Jak dla mnie interpretacja oparta o logikę ma się ni jak do obowiązujących przepisów.
A, że jest to go coraz więcej na drogach to i o oblany egzamin nie trudno.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez Tomek_ » poniedziałek 11 września 2006, 23:31

bruno666 napisał(a):Mam na myśli bardziej zdanie egzaminatorów. :)


No i takowe tez uslyszales. :D

P.S. Nie wiem czy jest tu nad czym sie rozwodzic, znaczenie znakow jest tu dosc logiczne.
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez bruno666 » wtorek 12 września 2006, 00:26

Tomek_ napisał(a):P.S. Nie wiem czy jest tu nad czym sie rozwodzic, znaczenie znakow jest tu dosc logiczne.


Jako ograniczenie prędkości wprowadzone znakiem B-33 (od miejsca ustawienia znaku)

Od miejsca ustawienia znaku dokąd? Do progu? Do skrzyżowania?

Jeśli do progu, to proszę o podanie źródła takiego zapisu w przepisach, a jeśli do skrzyżowania, to jest to nielogiczne.

Przepraszam, że drąże jakże jasny dla Was przepis, ale wypowiedzi w tonie "To moja wersja i takiej się będę trzymał" nie brzmią przekonująco. :?
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez ella » wtorek 12 września 2006, 08:30

Pozwolę tu sobie przenieść dyskusję, która toczyła się na innym forum. Chodzilo tam właśnie o wyjaśnienie dokąd obowiązuje ograniczenie prędkości. Czy tylko do pokonania progu zwalniającego czy do skrzyżowania, które takowe ograniczenie znosi.


Dwie interpretacje odwołania znaku ograniczenia prędkości. Obie przedstawione przez instruktorów.
:
mam pytanko: mamy próg zwalniający wraz z tabliczka za ile metrów on będzie i prędkość 20 jak powinniśmy się zachować
-odkąd obowiązuje 20 i dokąd ??


kursant

zasadniczo ograniczenie prędkości obowiązuje do:

*skrzyżowania, o ile przed skrzyżowaniem nie jest odwołany znakiem B-34 lub B-42
*miejsca wprowadzenia innej dopuszczalnej prędkości znakem B-33 lub B-43
*miejsca umieszczenia znaku D-40 oznaczającego początek strefy zamieszkania
*miejsc oznaczających odpowiednio początek lub koniec obszaru zabudowanego oznaczonego odpowiednimi znakami
*znaku odwołującego



instruktor A

Podany wyżej zestaw znaków (próg zwalniejący i ograniczenie prędkości) określa prędkość bezpieczną dla pokonania przeszkody - nie jest ograniczeniem prędkości, więc nie ma żadnego odwołania, a można jechać szybciej tylko co z zawieszeniem samochodu? (są specjalne techniki mocnego hamowania przed i puszczenia hamulca tuż przed, ale to już inna bajka).

instruktor A

Pochyliłem sie nad temartem PRĘDKOŚĆ NA PROGU ZWALNIAJACYM.
Dwie publikacje (które posiadam) poruszyły ten temat.
1."Poradnik kierowcy - jedź bezpiecznie" Wydawca "PAGINA" Warszawa 1998r
autorzy Marek Fidos i Mariusz Wasiak ( znani z TV informacje KG Policja, lub z filmu DVD "Cztery i pół sekundy" o pierwszej pomocy)
rozdział Znaki drogowe pionowe (str 205)
"Znak:A-11a "próg zwalniający" (rys. A-11a)
Znak ten uprzedza o wystepowaniu na drodze w obszarze zabudowanym specjalnie umieszczonego na drodze urządzenia technicznego (najczęściej przeszkody w postaci garbu) mającej na celu wymuszenie spowolnienia ruchu pojazdów. Może to być konstrukcja bojedyncza albo odcinek o pewnej długości. Progi takie umieszczane są przede wszystkim na drogach o znaczeniu lokalnym, na których jednak istnieje zagrożenie bezpieczeństwa pieszych. Tak więc mozna sie ich spodziewać w sąsiedztwie szkół, parków itp.
Jeżeli łącznie ze znakiem A-11a umieszczony jest znak B-33 "ograniczenie prędkości", wskazuje on prędkość, przy której następuje łagodne pokonanie progu zwalniającego. W takim połączeniu znak B-33 nie stanowi ograniczenia prędkości. Można jechać z większą, nawet przy pokonywaniu progu, jednak kierowca na siebie bierze ryzyko uszkodzenia pojazdu lub spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu." (tak podają w roku 1998, a nie słyszałem, o zmianach w tym temacie,inspektorzy z KG Policji)- przepisałem słowo w słowo, bo w książce nie ma wzmianki o zakazie wykorzystywania bez zgody wydawcy.

2. "Wiedzieć znaczy żyć. Vademekum kierowcy" Wydawca JAS , Szczecin 1996r
autorzy (wtedy) dr. inż Jacek Pok - Komenda Wojewódzka Szczecin i redaktor Andrzej Otrębski- dziennikarz.
Rozdział: "Przepisy mało znane" "Prędkośc na progu zwalniającym - jechać jak napisano" str 29-30.(rysunek zestawu znaków A-11a i B-33)
pominę to co napisano powyżej, bo jest w podobnym tonie, natomiast nowum to:
"Jazda z prędkością mniejszą od zalecanej znakiem nie ma sensu. Zamiast płynnie pogonać garb, samochód o niewielkim prześwicie podwozia może się na nim "zawiesić".

Wspomnę jeszcze, że gdy nie ma ze znakie A-11a - znaku B-33 to zalecana prędkość pokonania garbu wynosi mniej niż 30 km/h.
Można jeszcze roztrząsać problem, gdzie nie wolno budować progów zwalniających, ale tym niech się zajmują już administratorzy dróg i inżynierowie drogownictwa. Uważam, że to kierowcę (użytkownika) już raczej nie powinno interesować.
zasada ogólna dotycząca znaków zakazu (grupa B) mówi ,że znaki te obowiązują od miejsca ustawienia do najbliższego skrzyżowania ,łacznie z tym skrzyżowaniem ,jeżeli wcześniej nie ma ustawionego znaku odwołującego ,a w przypadku znaku B 33 ,ustawienia znaku zakazu z inną wartością dozwolonej szybkości.Poza dwoma wyjątkami ,jakimi są znaki B 21 i B 22.
I tutaj kombinacja znaków A 11a i B 33 jest zastosowana w pewnym celu.
Znak B 33 ogranicza szybkość na odcinku drogi opisanym wyżej, a znak A 11a OSTRZEGA ,że w miejscu szczególnie niebezpiecznym w celu wymuszenia zastosowania się do znaku B 33 zastosowano urządzenie techniczne,które pokonując je z większą szybkością ,grozi uszkodzeniem pojazdu.Nic nie słyszałem ,żeby znaki ostrzegawcze miały moc odwoływania znaków zakazu.Nie wynika to z PORD


instruktor B
:
zasada ogólna dotycząca znaków zakazu (grupa B) mówi ,że znaki te obowiązują od miejsca ustawienia do najbliższego skrzyżowania ,łacznie z tym skrzyżowaniem ,jeżeli wcześniej nie ma ustawionego znaku odwołującego ,a w przypadku znaku B 33 ,ustawienia znaku zakazu z inną wartością dozwolonej szybkości.Poza dwoma wyjątkami ,jakimi są znaki B 21 i B 22.
I tutaj kombinacja znaków A 11a i B 33 jest zastosowana w pewnym celu.
Znak B 33 ogranicza szybkość na odcinku drogi opisanym wyżej, a znak A 11a OSTRZEGA ,że w miejscu szczególnie niebezpiecznym w celu wymuszenia zastosowania się do znaku B 33 zastosowano urządzenie techniczne,które pokonując je z większą szybkością ,grozi uszkodzeniem pojazdu.Nic nie słyszałem ,żeby znaki ostrzegawcze miały moc odwoływania znaków zakazu.Nie wynika to z PORD
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez cman » wtorek 12 września 2006, 08:59

Moim zdaniem interpretacja instruktora B jest właściwa.

Rozporządzenie "w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków...", mówi o znaku A-11a (próg zwalniający): "Na odcinku drogi, na którym zastosowano progi zwalniające, prędkość powinna być ograniczona do wartości, przy której następuje łagodny przejazd przez próg zwalniający, zgodnie z zasadami podanymi w punkcie 3.2.34.1".

W/w punkt dotyczy znaku B-33 "ograniczenie prędkości" i w pewnym miejscu mówi: "W przypadku ograniczenia prędkości wynikającego ze stosowania progów zwalniających dopuszcza się ograniczenie prędkości poniżej 30 km/h odpowiednio do kształtu i wymiaru progu".

Nic nie wskazuje na to, że w tym przypadku znak B-33 miałby określać tylko zalecaną prędkość. Niezależnie od sytuacji znak B-33 zabrania przekraczania dopuszczalnej prędkości.

EDIT: W kwestii, dokąd obowiązuje w tej sytuacji B-33, wydaje mi się, że nie do progu.

§ 27. 1. Znak B-33 "ograniczenie prędkości" oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę. Dopuszczalna prędkość określona na znaku obowiązuje, z zastrzeżeniem ust. 4 i § 32, do miejsca:
1) wprowadzenia innej dopuszczalnej prędkości znakiem B-33 lub B-43,
2) umieszczenia znaku D-40 oznaczającego początek strefy zamieszkania,
3) umieszczenia znaków oznaczających odpowiednio początek lub koniec obszaru zabudowanego, o których mowa w § 58 ust. 3 i w § 114 ust. 1 pkt 1 i 2.

Gdyby próg zwalniający odwoływał zakaz to byłoby to wyszczególnione w w/w paragrafie.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez bruno666 » wtorek 12 września 2006, 11:18

O to mi właśnie chodziło. Logika mówi, że ten B-33 z wartością np. 20 km/h odnosi się do progu zwalniającego (zawsze umieszczone na jednym słupie), jednakże przepisy (jak zresztą sądziłem) wcale tego dokładnie nie określają.

Jak dla mnie, jest to swego rodzaju luka w PORD.

Ciekawym jeszcze jak to interpretuje większość egzaminatorów. Zakładam, że zgodnie z obowiązującym prawem. Czy zatem zwiększając choćby delikatnie prędkość za progiem można oblać egzamin? Wygląda na to, że tak.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez Tomek_ » wtorek 12 września 2006, 11:22

bruno666 napisał(a):Czy zatem zwiększając choćby delikatnie prędkość za progiem można oblać egzamin? Wygląda na to, że tak.


Delikatne przekroczenie predkosci nie skutkuje od razu wynikiem negatywnym. Z takim skutkiem jest natomiast jazda z predkoscia o 20 wieksza niz dozwolona.
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez bruno666 » wtorek 12 września 2006, 11:26

Tomek_ napisał(a):Delikatne przekroczenie predkosci nie skutkuje od razu wynikiem negatywnym. Z takim skutkiem jest natomiast jazda z predkoscia o 20 wieksza niz dozwolona.

No tak, co jednak z powtórzeniem tego na powiedzmy trzech kolejnych progach?

Grunt, że upewniłem się w kwestii tego problemu i jestem w 100% pewny obowiązujących w temacie przepisów.


Dziękuje wszystkim za podanie odpowiednich cytatów.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez njoy » czwartek 21 września 2006, 14:40

Obowiązuje taki akt prawny jak ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)
ZAŁĄCZNIK Nr 4 SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE DLA URZĄDZEŃ BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO I WARUNKI ICH UMIESZCZANIA NA DROGACH
8. Urządzenia do ograniczania prędkości pojazdów

Według tego progi zwalniające oznaczone są symbolami U16a - U16d, z tym, że progi U16a - U16c (długość minimalna 3,70 m) oznakowane są znakami A11a i B33 (30 km/h), natomiast próg U16d o długości ograniczonej do 0,9-1,5 m, są oznakowane znakami A11a i B33 (20 km/h).
Jeżeli chodzi o te krótkie progi, których najwięcej jest na naszych ulicach, to są to progi podrzutowe i należy w tych miejscach ograniczyć prędkość do około 5-8 km/h. Można je stosować na obszarach o ograniczonej dostępności lub na obszarach zamkniętych. Na drogach publicznych dopuszcza się stosowanie progów podrzutowych wyłącznie na obszarze przejścia granicznego !!!
Faktem jest, że przepisy nie określają co z dozwoloną prędkością po opuszczeniu progu, jednak wyraźnie jest napisane, że znak wskazuje "prędkość graniczną przejazdu przez próg", więc dotyczy tylko i wyłącznie momentu, w którym przejeżdżamy przez próg.
Proszę pamiętać, że gdy uszkodzimy sobie zawieszenie podczas przejeżdżania przez krótki próg podrzutowy umieszczony na drodze publicznej i oznakowany ograniczeniem do 20 lub 30 km/h, to spokojnie możemy wezwać Policję i żądać od administratora drogi odszkodowania.
njoy
 
Posty: 198
Dołączył(a): środa 08 czerwca 2005, 07:56

Postprzez zbla » czwartek 21 września 2006, 18:40

njoy napisał(a):Faktem jest, że przepisy nie określają co z dozwoloną prędkością po opuszczeniu progu, jednak wyraźnie jest napisane, że znak wskazuje "prędkość graniczną przejazdu przez próg", więc dotyczy tylko i wyłącznie momentu, w którym przejeżdżamy przez próg.


Owszem jest napisane, że znak wskazuje prędkość graniczną.... ale gdzie masz cokolwiek wspomniane o tym że po przejechaniu progu następuje odwołanie prędkości? No to idźmy dalej, połączenie znaku (na jednym słupku) B-33 oraz A-1 (niebezpieczny zakręt), lub kolejnych A-3, A-4 oznacza że ograniczenie dotyczy tylko tych miejsc niebezpiecznych??

Znak A-11 (próg zwalniający) umieszcza sie przed zastosowanymi na jezdni progami zwalniającymi. Na ODCINKU DROGI na którym zastosowano progi zwalniające prędkość powinna być ograniczona do wartość przy której następuje łagodny przejazd przez próg. Jeżeli progi znajdują sie w strefie ograniczonej prędkości lub w strefie zamieszkania, a przejazd przez nie może się odbywać z prędkością większą lub równą ustaloną dla tej strefy to znaków B-33 można nie stosować.
zbla
 
Posty: 172
Dołączył(a): sobota 05 sierpnia 2006, 20:16

Postprzez njoy » czwartek 21 września 2006, 23:29

zbla napisał(a):połączenie znaku (na jednym słupku) B-33 oraz A-1 (niebezpieczny zakręt), lub kolejnych A-3, A-4 oznacza że ograniczenie dotyczy tylko tych miejsc niebezpiecznych??


Takiego połączenia znaków w tym rozporządzeniu nie ma, a połączenie znaków A11a z B33 jest. Zapraszam najpierw do lektury rozporządzenia, a później dyskusji na forum.

zbla napisał(a): Jeżeli progi znajdują sie w strefie ograniczonej prędkości lub w strefie zamieszkania, a przejazd przez nie może się odbywać z prędkością większą lub równą ustaloną dla tej strefy to znaków B-33 można nie stosować.


Tak, bo skoro nie można jechać więcej jak np. 20 km/h a próg jest dostosowany do prędkości 30 km/h, to po co stawiać znak? Natomiast jak na drodze można jechać np. 50 km/h i w pewnym jej miejscu jest zastosowany próg, to połączenie znaków A11a i B33 określa prędkość przejazdu przez próg.
njoy
 
Posty: 198
Dołączył(a): środa 08 czerwca 2005, 07:56

Postprzez zbla » sobota 23 września 2006, 20:53

Ale przecież chodzi o to żeby ograniczyć prędkość na odcinkach drogi ,a nie tylko w miejscu ustawienia progu.
zbla
 
Posty: 172
Dołączył(a): sobota 05 sierpnia 2006, 20:16

Postprzez bruno666 » sobota 23 września 2006, 21:08

njoy napisał(a):
zbla napisał(a):połączenie znaku (na jednym słupku) B-33 oraz A-1 (niebezpieczny zakręt), lub kolejnych A-3, A-4 oznacza że ograniczenie dotyczy tylko tych miejsc niebezpiecznych??


Takiego połączenia znaków w tym rozporządzeniu nie ma, a połączenie znaków A11a z B33 jest. Zapraszam najpierw do lektury rozporządzenia, a później dyskusji na forum.

Mógłbym prosić o podanie namiarów na dany artykuł?
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Następna strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości