Sprawa wygląda tak.
Większość benzyniaków (pomijam te bardziej sportowe) w osobówkach osiąga max. moment obrotowy przy 3000 obr/min. Co daje nam ta informacja? Że na danym biegu przy tych obrotach samochód najsprawniej podjedzie np. pod wzniesienie. Również podczas przyśpieszania na dnym biegu korzystając z całego zakresu obrotów przy tych 3000 poczujemy najgłębsze wcinięcie w fotel.
Maksymalną moc zwykle benzyniaki osiągają ok. 5000. To bardzo zaokrąglona liczba bo czasem podchodzi pod 6000 ale nigdy nie spadnie ponizej 4500. I ta wartość może dla nas znaczyć tylko tyle że są to ostatnie obroty sprawnej i prawidłowej prędkości silnika. Zużycie paliwa jest wtedy bardzo duże o kilkaset obrotow dalej następuje odcięcie we wtryskach. W kaźnikach z samochodu można wycisąc nawet i 8-9 krpm ale tylko z górki, poza tym pry takich obrotach raczej rozsypie sie co nieco.
Jazda z obrotami powyzej "kulminacyjnych" czyli tam gdzie moc największa, jest NIEWSKAZANA, pomimo iż odcięcie następuje kawalek za nimi. Powtyżej tych ~5000 benzyniak ma już tak słaby moment obrotowy że na 5 biegu nei daje sopbie rady z samym oporem powietrza.
Co do stałej jazdy (np. autostrada) to właśnie najlepiej jest sprawdzic w papierach przy ilu jest maks. moment i przy takich jezdzic! JEsli przy tych obrotach samochod dysponuje najwiekszym momentem to do utrzymywania prędkości (pokonywania tarcia i oporu powietrza, wzniesien itp.) zuzywa najmniej paliwa. Przy wyzszych lub nizszych wymaga juz wiekszego otwarcia przepustnicy więc większej dawki paliwa.
Czyli najoptymalniej silnik pracuje przy obrotach maks. momentu.
Zwracam uwagę że silniki benzynowe (gdy maja 3000 przy maks. momencie) lepiej zniosą (zużycie silnika) jazdę na obrotach o 1000 większych niż mniejszych niż te 3000.
Więc jazda z obrotami 4000 powoduje wieksze zuzycie paliwa ale jest jeszcze całkiem zdrowa dla silnika. Poniżej 2000 benzyniak sie zle czuje, co innego diesel, którym spokojnie mozna jezdzic przy 1500.
Osobiście zalecam wykonania SHIFT UP przy obrotach maks. momentu obrotowego a gdy osiągniemy docelowy bieg, zalecam utrzymanie predkosci obrotowej około obrotow maksymalnego momentu obrotowego.
Jeśli zależy nam na lepszym przyspieszeniu mozemy spokojnie dojść chwilowo do obrotów prawie mocy maksyymalnej (~4000). Chwilowa jazda na takich obrotach tylko przez chwilę wezmie wiecej paliwa, silnik nie ucierpi ani troche a przyspieszenie bedzie sprawniejsze i ulatwi dany manewr.
To tak tylko teorytycznie bo mam 17 lat i pierwszą lekcje mam za 2 tygodnie :lol: