ks-rider napisał(a):Problem lezy w tym, ze j. polski niestety jest ubogi bo wystepuje w nim tylko i wylacznie slowo " skrzyzowanie " W niemieckim jest juz troche inaczej bo
1. Kreuzung - skrzyzowanie
2. Einmündung - cos w stylu " ujscie / ujscia "
"Einmündung" to wlot drogi jednokierunkowej, czyli nasz znak A6d, który stoi sobie spokojnie na autostradzie przed łącznicą. Ale nie dotyczy on pasów ruchu na autostradzie.
na autotradzie niema skrzyzowan ( co nie znaczy, ze nie wystepuje pierszenstwo przejazdu )
Pierwszeństwo przejazdu ustala się
w miejscach przecięcia kierunków ruchu, gdzie obowiązują przepisy o skrzyżowaniu i włączaniu się do ruchu, czyli:
a/ na skrzyżowaniu (między drogami),
b/ w "innych miejscach przecięcia kierunków ruchu" (między drogą a "nie-drogą").
W obrębie jednej drogi nie ma relacji pierwszeństwa przejazdu pomiędzy jadącymi; jest tylko obowiązek ustąpienia pierwszeństwa przez zmieniającego pas.
Jedyny przypadek
włączania się do ruchu w obrębie pasów tj samej drogi, to (art 17.3) - przejazd z pasa ruchu dla pojazdów powolnych. W pozostałych przypadkach obowiązuje art 22 - niezależnie od grubości linii (chyba, że byłaby to linia P13).
Ergo - pas włączeniowy jest pasem autostrady i obowiązują przepisy
o zmianie pasa a nie - zmianie drogi.
przepisy regulujace pierszenstwo - w tym przypadku wjazdu na autostrade reguluje konwencja wiedenska.[...]pojazdy znajdujace sie na autostradzie Maja pierszenstwo przed tymi na lacznicach
Alez oczywiście, że mają pierwszeństwo. Ale do wypadku nie dojdzie na łącznicy.
Wlot z łącznicy na autostradę odbywa się bezkolizyjnie - przez "przyklejenie" dodatkowego pasa ruchu. Zatem odpadają przepisy o przecięciu kierunków ruchu, wjazd został uregulowany, a teraz jest droga z trzema pasami ruchu, gdzie:
1/ Pojazd jadący swoim pasem nikomu nie ustępuje;
2/ Pojazd (zmieniający pas) z pasa rozbiegowego musi ustąpić jadącemu
swoim pasem (tu: pasem środkowym i lewym);
3/ pojazd (zmieniający pas) z pasa lewego musi ustąpić jadącemu swoim pasem (środkowym) i wjeżdżającemu na pas środkowy z prawej strony (z rozbiegowego).
Gdzie tu jest niezgodność z KW albo z PoRD?
Pojazd z pasa rozbiegowego nie wjedzie ani pod auto jadące prawym pasem, ani pod auto jadące lewym pasem. Do zderzenia pojazdów może dojść jedynie w sytuacji z pkt 3. - gdy w jednym czasie, na pas środkowy wjedzie pojazd z lewego pasa i z rozbiegowego. Problemem będzie tylko ustalenie, czy
oba pojazdy zmieniały pas ruchu (wina wjeżdżającego z lewej strony) czy też zderzył się pojazd
zmieniający pas ruchu z pojazdem,
jadącym swoim pasem (wina zmieniającego pas). Różnica jest taka, że "autostradowy" kierowca zazwyczaj zmieni przy wlocie pas z prawego na lewy, aby ułatwić wjeżdżającemu zmianę pasa i nawet przez myśl mu nie przejdzie, że mógłby w tym miejscu zmienić pas z lewego na prawy (co, niestety, zdarza się "cebulakom").
Niepotrzebnie się zafixowałeś, bo nikt tu przepisów nie narusza.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".