Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szymon1977 » czwartek 20 sierpnia 2015, 20:53

mp0011 napisał(a):Jakoś nie widzę sensu machania ręką na pasie do skrętu na skrzyżowaniu (mam co zrobić z rękami na rowerze - przerzutki, hamowanie, kontrola kierunku itp), ani możliwości bezpiecznego wykonania tego w koleinach czy na torowisku...
Na szczescie sygnalizowac masz zamiar zmiany kierunku jazdy a nie zmiane kierunku jazdy jak zwyklo sie uwazac. Wiec jak juz rozpoczniesz zmienianie kierunku jazdy i napotkasz zwiazane z tym faktem atrakcje typu przejazd skosem przez koleiny czy torowisko to mozesz trzymac dwiema rekami kierownice.

PS. A wg KW tylko powinienes a nie musisz, wiec tez bedzie ok.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez mp0011 » czwartek 20 sierpnia 2015, 21:22

LeszkoII napisał(a):
mp0011 napisał(a):Niedługo będzie polowanie na rowerzystów jeżdżących po nieoddanej do użytku drodze dla rowerów koło Jana Pawła w Warszawie, do czego paręnaście odcinków temu (547) nawoływał Dworak.
Znaki drogowe decydują, je się stawia na końcu tej całej piramidy biurokratyczno-technologicznej.
mp0011 napisał(a):Czy da się go jakoś pociągnąć do odpowiedzialności za publiczne nawoływanie do łamania prawa?
Da się, ale bez przesady.... Dworak zrobił wiele dobrego, zdarzają mu się wpadki, ale człowiek to nie maszyna.


Może i nie maszyna, ale wiele osób traktuje go jak wyrocznię w sprawie przepisów. O ile się nie mylę, jest dyrektorem Ośrodka Ruchu Drogowego, więc powinien znać przepisy, ich interpretację na wylot, obudzony o trzeciej nad ranem. W szczególności wszystkie jego publiczne wypowiedzi dotyczące ruchu drogowego, powinny się opierać na obowiązującym prawie, a nie osobistych "widzimisiach", zabobonach i uprzedzeniach.

Miałem już kilka nieprzyjemnych i niebezpiecznych sytuacji które mogły być reakcją kierowców na jego mądrości, m.in. taryfiarza, który spychał mnie do krawężnika krzycząc, że mam drogę dla rowerów (właśnie tą nieukończoną na JP2).

P.S.
Szymon, czy ART.22 nie nakazuje przerwania sygnalizowania dopiero po zakończeniu manewru?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szymon1977 » czwartek 20 sierpnia 2015, 21:37

Jezeli nadal sygnalizujesz to owszem. Ale nic nie zobowiazuje juz wtedy do sygnalizowania wiec zakonczyc sygnalizowanie mozesz wczesniej. Nic sie nie boj, jezeli masz do wyboru zmienic kierunek jazdy trzymajac dwiema rekami kierownice lub przewrocic sie z wyciagnieta reka na srodku skrzyzowania w polowie manewru to mozesz wybrac kozystniejsza opcje.

Tyle PoRD - a interpretacje bywaja rozne.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez mp0011 » czwartek 27 sierpnia 2015, 13:28

Do jasnej anielki, jak do tej pory nie trawiłem gościa, to w ostatnim odcinku przeszedł samego siebie.

Oczywiście, są sytuacje kiedy rowerzysta puści samochód zjeżdżając do samej krawędzi, ale to ma być jego decyzja, a nie wymóg.

Wyjaśnię skąd wziął się metr od krawężnika (ja jeżdżę ciaśniej, po prawej koleinie).

- pedał prawy z tarczami wystaje do 25cm od osi roweru. Zawadzenie nim o krawężnik lub jakiś kamień czy cegłę (kilka cm wysokości starczy) kończy się wywrotką na środek jezdni. DO tego trzeba dodać margines bezpieczeństwa - między stopą a krawężnikami - daje to minimum 30cm jeżeli jest krawężnik lub coś może leżeć na poboczu.

- Kierownica wystaje do 30-40cm, a są i dłuższe. I znów nie mam obowiązku jechać tak, żeby mój pojazd wystawał poza jezdnię / na pobocze i był narażony na kontakt z parkującymi, drzewami, słupkami itp, itd. Dodać margines bezpieczeństwa - to jest minimum pół metra od krawędzi jezdni. I jest to w pełni uzasadnione.

Czy mogę jechać bliżej pobocza jeżeli akurat nie ma drzew albo jest np. zatoczka?
Oczywiście mogę to zrobić, ale to zależy ode mnie i mojej dobrej woli. Dlaczego? Bo żaden kierowca nie wpadnie na to, że za kilkanaście metrów będę musiał znów wrócić na bardziej oddalony tor jazdy, ani na to, że jadąc z prawej strony pasa mam pierwszeństwo. Zazwyczaj kończy się to tak, że muszę się zatrzymać i puścić sznur samochodów.

Taka odległość (50cm koła - krawędź) to ABSOLUTNE MINIMUM BEZPIECZEŃSTWA.

I pytanie - jak z pół metra zrobił się metr?
- Trzeba dodać margines np. na podmuch wiatru, który może zepchnąć rowerzystę na krawężnik lub wystające krzaki (widoczne na filmie)
- Trzeba uwzględnić, kierowców otwierających drzwi
- Pieszych którzy mogą nagle wejść na pobocze
- Różne śmieci leżące przy poboczu na jezdni (kołpaki, druty z kołpaków, piasek czy żwir, szkło i wszystko, co deszcze zmyły z jezdni)

Kolejna sprawa.
Jeżeli ulica lub pas ruchu z podwójną ciągłą jest węższy niż suma:
szerokości roweru (60-70cm) + bezpiecznego odstępu (1m) + szerokości samochodu (2m)
to nawet jazda środkiem nie utrudnia ruchu, bo i tak nie ma legalnej możliwości wyprzedzenia, gdziekolwiek bym nie jechał rowerem. A zjechanie w takiej sytuacji tylko prowokuje do niebezpiecznego wyprzedzania, bo jest to jedyna część równania którą kierowca możne manipulować.

I najważniejsza kwestia:
Jeżeli na wąskim pasie jadę tuż przy krawężniku, kierowcy przejeżdżają na gazetę, byle tylko zmieścić się na swoim pasie. Jeżeli jednak nie są w stanie się zmieścić na swoim pasie, i tak muszą wystawać na sąsiedni, wyprzedzają z większym marginesem.

A za zdanie że możliwie blisko krawędzi = po białej linii powinno się go wsadzić. Wystarczy że koło się omsknie o te kilka cm, spadnie z krawędzi i rowerzysta leci głową pod koła samochodów.




P.S.
Nakaz jazdy "możliwie blisko prawej krawędzi dotyczy WSZYSTKICH KIERUJĄCYCH.
Dlaczego tylko rowerzyści mają jechać rynsztokiem?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szymon1977 » czwartek 27 sierpnia 2015, 20:00

Jeżeli ulica lub pas ruchu z podwójną ciągłą jest węższy niż suma:
szerokości roweru (60-70cm) + bezpiecznego odstępu (1m) + szerokości samochodu (2m)
to nawet jazda środkiem nie utrudnia ruchu, bo i tak nie ma legalnej możliwości wyprzedzenia, gdziekolwiek bym nie jechał rowerem.
Sluszna uwaga! Na pasie ruchu o szerokosci z wytycznych wiecej niz dwoch rowerzystow sie obok siebie i tak nie zmiesci.
.....
Dlaczego tylko rowerzyści mają jechać rynsztokiem?
Sluszba uwaga! Proponuje aby w korku p. Dworak stal z lustetkiem nad podwojna ciagla, zeby rowerzysci mogli go sobie ominac bez przeciskania sie.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szerszon » piątek 28 sierpnia 2015, 00:31

Dodać margines bezpieczeństwa - to jest minimum pół metra od krawędzi jezdni. I jest to w pełni uzasadnione.
Przy krawężnikach, kratkach ściekowych itp..jak najbardziej...tylko tu mówił o drodze dopiero co wyremontowanej i żadne z tych "udogodnień" nie występowało.
Ciekawe dlaczego pasy ruchu dla rowerów nie są takiej szerokości, aby jadąc jego środkiem był ten jeden metr od krawędzi ? :hmm:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez mp0011 » piątek 28 sierpnia 2015, 00:50

Ale wymaganie jazdy 'po linii krawędziowej', nawet na takiej drodze to przegięcie.

I zawsze przy krawędzi jezdni, w miejscu gdzie samochody już nie jeżdżą kołami, jest jakiś piach czy żużel z pobocza.

Skoro wg 16.4 kierowcy mają się poruszać możliwie blisko prawej krawędzi - to ja, jadąc ich prawą koleiną (jakieś 50cm od krawędzi, zależy od drogi) także spełniam ten wymóg?
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez LeszkoII » niedziela 06 września 2015, 23:11

Hmm przesunęli program na 22:00 TVP Kraków
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez LeszkoII » środa 16 września 2015, 18:42

https://www.youtube.com/watch?v=LKBqanNWjag
Cytuję swój komentarz pod filmem.
8:31 <--- barwa tego migającego sygnału po lewej powinna być żółta a nie czerwona. Sygnał żółty z sylwetka pieszego oznacza, że na przejściu dla pieszych ruch jest otwarty sygnałem zielonym lub za sekundę rozpocznie się jego nadawanie. Uwzględnia też czas ewakuacji pieszego.
Migający sygnał czerwony oznacza....zakaz wjazdu za sygnalizator :-) Chyba nie o to chodziło organizatorowi ruchu :D

Co o tym myślicie?
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez waw » czwartek 17 września 2015, 18:43

Tak ściślej to sygnał czerwony z sylwetą pieszego dotyczy tylko pieszych, a nie kierujących.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez LeszkoII » czwartek 17 września 2015, 20:13

Dla pieszych jest sygnalizator S-5. Znajdź mi sylwetkę przechodzącego pieszego wyświetlaną jako sygnał czerwony, w dodatku migający i na sygnalizatorze jednokomorowym :rotfl:

Obrazek

Skoro w przepisach szczególnych (też w załączniku obrazującym symbole znaków i sygnałów drogowych) rozporządzeń brak sygnału w postaci migającego pieszego o kolorze czerwonym, to należy podejść literalnie do przepisu:
Sygnał czerwony migający lub dwa na przemian migające sygnały czerwone oznaczają zakaz wjazdu za sygnalizator lub inne urządzenie nadające te sygnały.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szymon1977 » sobota 26 września 2015, 21:03

Nie tak predko! Skoro sygnalizator "nieco" odbiega od tych opisanych w PoRD to literalnie nie ma do czego sie zastosowac. Pierwsze co powinienes zrobic to postarac sie go pomimo pewnych niescislosci zidentyfikowac.

Poczyniona przez Ciebie proba zidentyfikowania felernego sygnalizatora ograniczajaca sie jedynie do koloru a pomijajaca inne aspekty jak jego usytuowanie czy sasiadujace oznakowanie wydaje sie byc nietrafiona.

A moze po prostu Youtube tak "poprawilo" jakosc kolorow, ze z pomaranczowego zrobil sie czerwony?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez mp0011 » niedziela 27 września 2015, 23:29

szymon1977 napisał(a):Nie tak predko! Skoro sygnalizator "nieco" odbiega od tych opisanych w PoRD to literalnie nie ma do czego sie zastosowac.


O.K...
Czy jak mam nad pasem dla rowerzystów biegnącym przez skrzyżowanie (nie mylić z przejazdem dla rowerów!) sygnalizator S-6 też mam się do niego nie stosować?

Przecież wyraźnie jest napisane w 220, że można go stosować wyłącznie na przejazdach dla rowerów...

Porobili takie na Świętokrzyskiej w Warszawie, i włącza się czerwone dobre 10s przed czerwonym dla samochodów. Przejechałbym 3 razy. Przy okazji jest to dwukomorowy, więc brak sygnału żółtego - jest zielony migający. Jadąc po zmroku ciężko jest dostrzec migający zielony sygnalizator dla rowerów koło świecącego jeszcze zielonego dla samochodów w tym samym kierunku. Zwłaszcza, że musiałbym stale na niego patrzeć zamiast obserwować drogę / przejście...
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szymon1977 » poniedziałek 28 września 2015, 20:32

A czy ja napisalem, ze masz sie nie stosowac?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez mp0011 » poniedziałek 28 września 2015, 21:34

No ale przecież napisałeś:
Skoro sygnalizator "nieco" odbiega od tych opisanych w PoRD to literalnie nie ma do czego sie zastosowac.


Oczywiście stosuje się, ale w granicach rozsądku.
Wiem, że większość za mną go po prostu nie zauważa i wolę przeskoczyć niż nagle hamować.
Poza tym, czas na ewakuacje w tym miejscu jest po prostu kosmiczny, i przeskoczenie nie powoduje zagrożenia (mógłbym przejść pieszo i zdążyłbym zejść w czasie, kiedy samochody na pasie obok miałyby jeszcze zielone)
  • Zakręt - jazda łukiem, niezależnie od jego promienia, nie jest zmianą kierunku jazdy w rozumieniu UPRD, chyba że znaki stanowią inaczej.
  • Jazda Prosto - oznacza w rozumieniu UPRD jazdę bez zmiany kierunku jazdy, niekoniecznie w linii prostej.
mp0011
 
Posty: 2472
Dołączył(a): poniedziałek 23 marca 2015, 01:15

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości