Zawracanie a pierwszeństwo - wątek wydzielony

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez papadrive » wtorek 20 stycznia 2015, 23:52

Niezależnie, czy byłyby to dwa skrzyżowania, czy jedno, ustąpiłbym jadącym spod A-7.
1. Powiedz mi dlaczego nie jestem zaskoczony ? Ten sam rocznik ? :wink:

Chyba dlatego. :?
Dwa metry rury i kawałek trójkątnej blachy (A-7) niewiele zmieni. Wjeżdżając na poprzeczną (podporządkowaną) z drogi z PP, to PP dawno zostawiłem za sobą, a skręcając w lewo obowiązany jestem ustąpić przejazdu ...itd.
Co innego na samej przełączce lub gdyby podporządkowana nie przecinała drogi głównej na wylot. Wtedy jadący podporządkowaną nie miałby wątpliwości skąd nadjeżdżam.
Nie zawsze, jazda zgodna z przepisami, gwarantuje bezpieczeństwo na drodze.
papadrive
 
Posty: 1010
Dołączył(a): poniedziałek 02 grudnia 2013, 22:21

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez Makabra » wtorek 20 stycznia 2015, 23:57

Szerszon, widzialem p4 ktore nie maja 20 metrow, wiec to akurat zadna wskazowka.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szerszon » środa 21 stycznia 2015, 00:00

LeszkoII napisał(a):1.Nie widzę powodu, dla którego mam podawać dowód na to, że standardowa droga zwana potocznie alejami to są jednak dwie drogi jednokierunkowe rozdzielone pasem zieleni a przejezdność tego pasa na skrzyżowani* gwarantuje nowa droga o długości równej szerokości tego pasa zieleni sprzed skrzyżowania.

Takie rozwiązania to raczej wyjątki, jak ten z Lublina, ul. Północna. z ul. Kompozytorów Polskich.

Dlatego pytam sie po raz kolejny-ile ?
I jak mam rozróżnić, czy ktoś "zawraca" czy przyjechał podporządkowaną ? :D
========================================

Makabra


Szerszon, widzialem p4 ktore nie maja 20 metrow, wiec to akurat zadna wskazowka.
Ja też :D , ale brak zgodności z rozporządzeniem nie może być wymówką. Pytania do leszka powyżej nie są tylko skierowane do niego. Również masz szansę mi wyjaśnić. :D
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez LeszkoII » środa 21 stycznia 2015, 00:07

makabra,
ano żadna, bo wystarczy wstawić pomiędzy P-4 o długości 30m linię P-1e w takim miejscu, że powstaną dwie linie P-4, spośród których jedna będzie miała mniej niż 20m.

szerszon,
nie podam Ci odpowiedzi w metrach, której się domagasz. Nie potrafię. Ja bym takiego pytania nie zadał.
Gdybym dojeżdżał do skrzyżowania i po przejechaniu drugiej jezdni natrafił na trzecią oddzieloną pasem zieleni... to brałbym pod uwagę dwa skrzyżowania. Albo gdyby jezdnie rozdzielała zabudowa kamienic, przykładowo.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez dylek » środa 21 stycznia 2015, 00:30

Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szerszon » środa 21 stycznia 2015, 00:37

dylek....co to ....jest ? :wow:
leszko...pytanie nr 1 chwilowo odłożymy..nie to nie :D
Noto teraz odpowiedz mi, w jaki sposób mam odróznić "zawracającego" od jadącego podporządkowaną ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez Makabra » środa 21 stycznia 2015, 01:19

No nie masz jak odróżnić, dopóki nie wprowadzi się w samochodach czegoś czym będziesz sygnalizował tylko i wyłącznie manewry zawracania. Pomijam fakt że widzisz pojazd od samego początku jak rozpoczyna zawracanie. Tylko po co zadałeś to pytanie?

Btw. Jak to jedzie ELKA to duża szansa że zawraca w miejscu gdzie normalnie ludzie nie czują takiej potrzeby :lol:
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez dylek » środa 21 stycznia 2015, 08:16

A zauważyliście 8:27 ?
Najpierw wszystkimi czterema kołami po P-4, a potem baaardzo dyskusyjne "ustąpienie" :D
Jakaś chwila słabości ? :mrgreen:
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szerszon » środa 21 stycznia 2015, 08:31

Makabra napisał(a):No nie masz jak odróżnić, dopóki nie wprowadzi się w samochodach czegoś czym będziesz sygnalizował tylko i wyłącznie manewry zawracania. Pomijam fakt że widzisz pojazd od samego początku jak rozpoczyna zawracanie. Tylko po co zadałeś to pytanie?

Btw. Jak to jedzie ELKA to duża szansa że zawraca w miejscu gdzie normalnie ludzie nie czują takiej potrzeby :lol:
:wink: troszkę mało przekonujący dowód...a co jak nie widzę ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez LeszkoII » środa 21 stycznia 2015, 10:45

szerszon napisał(a):leszko...pytanie nr 1 chwilowo odłożymy..nie to nie
Przypomnę, że to Ty wygłosiłeś tezę, że skoro na "przecince" zastosowano P-4, to znaczy że wymalowano ją na jezdni drogi twardej (mającej udział w dwóch skrzyżowaniach). Uzasadniłeś wytycznymi umieszczania P-4 (odnośnie minimalnej długości). Dla mnie taka argumentacja jest słabo przekonująca.
Pytanie "o metry" przecinki zawiera tezę sformułowana przez Ciebie; czyli pytanie skierowałeś sam do siebie :)

A jeśli przecinka ma mniej niż 20m to... 'droga' gruntowa... czyli dwa 'skrzyżowania' typu "T" :hmm:
szerszon napisał(a):Noto teraz odpowiedz mi, w jaki sposób mam odróznić "zawracającego" od jadącego podporządkowaną ?
Obserwować pojazdy zbliżające się do skrzyżowania z prawej strony (czyli pojazdy jadące prawą jezdnią drogi z pierwszeństwem).

http://goo.gl/maps/j05nI
Przykład skrzyżowania typu T. Zakładamy, że opel chce zawrócić i ma włączony kierunkowskaz aż do momentu ukończenia planowanego manewru. W tym samym czasie El-ka egzaminacyjna http://goo.gl/maps/HWemW zamierza skręcić w prawo.
Czy widzisz na tym skrzyżowaniu jakieś dwie interpretacje?
Bo p. Dworak mówił, że pierwszeństwo ustala się dla ciągu drogi z pierwszeństwem. No to opel i elka znajdą się w pewnym momencie na tej samej drodze.

Akurat w tym miejscu byłem naocznym świadkiem kolizji z udziałem zawracającego i skręcającego w prawo.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szerszon » środa 21 stycznia 2015, 11:26

Leszko
Przypomnę, że to Ty wygłosiłeś tezę, że skoro na "przecince" zastosowano P-4, to znaczy że wymalowano ją na jezdni drogi twardej (mającej udział w dwóch skrzyżowaniach). Uzasadniłeś wytycznymi umieszczania P-4 (odnośnie minimalnej długości). Dla mnie taka argumentacja jest słabo przekonująca.
Przepisy Ciebie nie przekonują ? Dlatego sie pytam o wartości, które pozwolą uznać, że jest to jedno skrzyzowanie.
A jeśli przecinka ma mniej niż 20m to... 'droga' gruntowa... czyli dwa 'skrzyżowania' typu "T"
Powierzchnia skrzyżowania :)
Obserwować pojazdy zbliżające się do skrzyżowania z prawej strony (czyli pojazdy jadące prawą jezdnią drogi z pierwszeństwem).

Jedzie dajmy na to pięć z jednej strony i pięć z drugiej :D Słucham :mrgreen:
Przykład skrzyżowania typu T.
Nie o takim skrzyżowaniu jest dyskusja :wink:
Bo p. Dworak mówił, że pierwszeństwo ustala się dla ciągu drogi z pierwszeństwem. No to opel i elka znajdą się w pewnym momencie na tej samej drodze.
Nie dziel wzorem szymona manewru. :wink:
===========================================
http://www.youtube.com/watch?v=7PRu7Dql8G0
Obejrzałem ten odcinek i nie dziwię się, ze skasowali forum :lol: Pan Dworak opowiada bzdury.
On "uważa", "wydaje mu się"
Sygnalizator z zielona strzłaką ..domyśl się ,że chodzi o S-2.
W ciągu drogi z pierwszeństwem.a potem juz nie jest na drodze z pierwszeństwem..no to gdzie jest ? :lol: Zmieniamy sobie pierwszeństwo w trakcie jazdy po skrzyżowaniu ? :hmm:
Postawimy zakaz zawracania , a Pan Dworak zawróci, bo skręca dwa razy w lewo :lol:
A ciekawe, kto ma pierwszeństwo przy działającej sygnalizacji..zawracam na zielonym S-1, a z podporządkowanej ma S-2 :D i dalej Pan Dworak będzie mówił, że już nie mam zielonego i "wydaje mu się " ?
Bardzo słaby, wręcz szkodliwy odcinek, gdzie nie ma za wiele wspólnego z przepisami.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez LeszkoII » środa 21 stycznia 2015, 15:27

szerszon napisał(a):Przepisy Ciebie nie przekonują ?
Przepisy przepisami. Napisano o minimum 20m długości P-4 i to fakt prawie bezsporny. Podawałeś to jako argument "że są dwa skrzyżowania" a ja ten argument odrzucam, bo skrzyżowanie definiuje Art. 2 Ustawy (żaden znak drogowy nie definiuje skrzyżowania).
szerszon napisał(a): Dlatego się pytam o wartości, które pozwolą uznać, że jest to jedno skrzyżowanie.
A ja odpowiadam, że realna długość linii P-4 albo jej brak nie ma nic wspólnego ze skrzyżowaniem. W Twoim pytaniu jest błąd, bo zawiera ono sugestię jakoby na ogół skrzyżowania z drogami dwujezdniowymi były dwoma skrzyżowaniami z drogami jednokierunkowymi.
Jeśli już pytać, to w drugą stronę: "Co sprawia, że w jednym skrzyżowaniu można zobaczyć dwa?".
szerszon napisał(a):Powierzchnia skrzyżowania
Też tak uważam - powierzchnia skrzyżowania a nie odrębna droga twarda. Tym bardziej nie wiem, dlaczego "walczysz" o te 20m linii P-4.
Nawiasem pisząc te min. 20m dotyczy zasady ogólnej, bo w niektórych przypadkach zastosowania P-4, długość powinna mieć minimum 30m.
szerszon napisał(a):Jedzie dajmy na to pięć z jednej strony i pięć z drugiej Słucham
Do ogarnięcia. Ustępujesz pojazdom z lewej w międzyczasie obserwując to co się dzieje na przeciwległym wlocie oraz drugiej jezdni drogi poprzecznej. Tym bardziej, że te 5 pojazdów z lewej i tak trzeba przepuścić i nie trzeba się w nie gapić non-stop.
szerszon napisał(a):Nie dziel wzorem szymona manewru.
Nie dzielę. Ty tez nie dziel skrzyżowania na 2 bez podstawy prawnej, bo Szymon się ucieszy.
szerszon napisał(a):A ciekawe, kto ma pierwszeństwo przy działającej sygnalizacji..zawracam na zielonym S-1, a z podporządkowanej ma S-2
Zawracający, bo skręcający w prawo na S-2 nie utrudnia ruchu innym (tak mu każe sygnał drogowy a nie przepis ogólny).
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szerszon » środa 21 stycznia 2015, 18:10

LeszkoII
a ja ten argument odrzucam, bo skrzyżowanie definiuje Art. 2

Czyli kręcimy sie w kółko wobec wartości jaka powinna być, aby były to dwa skrzyżowania.
Sam Pan Dworak skomentował,że skręcając w "przecinkę" nie jest już na drodze z pierwszeństwem i on w sumie nie zawraca tylko skręca dwa razy w lewo. :D
A ja odpowiadam, że realna długość linii P-4 albo jej brak nie ma nic wspólnego ze skrzyżowaniem.
Gdzie się stosuje P-4 ? :wink:
Kwestionując w tym momencie P-4 dajesz argument prostowaczom rond w stosunku do P-1a/b na obwiedni.
W Twoim pytaniu jest błąd, bo zawiera ono sugestię jakoby na ogół skrzyżowania z drogami dwujezdniowymi były dwoma skrzyżowaniami z drogami jednokierunkowymi.

Nigdzie tego nie napisałem, że "na ogól" Tutaj sobie dopowiedziałeś.Tu mi chodzi o odległość tych dróg z pierwszeństwem. Zastosowane oznakowanie i komentarz Pana Dworaka dotyczący sposobu zachowania sugeruje, że w tym przypadku mamy do czynienia jednak z dwoma skrzyżowaniami.

Jeśli już pytać, to w drugą stronę: "Co sprawia, że w jednym skrzyżowaniu można zobaczyć dwa?".
Na to samo wychodzi. Jeśli ta odległość wynosiłaby np 35 metrów to dalej uważałbyś, że to jedno skrzyżowanie czy dwa ?

Też tak uważam - powierzchnia skrzyżowania a nie odrębna droga twarda. Tym bardziej nie wiem, dlaczego "walczysz" o te 20m linii P-4.
Powrócę do sugestii , gdzie sie stosuje P-4.

bo w niektórych przypadkach zastosowania P-4, długość powinna mieć minimum 30m.
Mogłbyś wskazać namiary na tę wartość ?
W załączniku 2 pkt 2.2.1.10 nic mi o tych 30 metrach nie napisali :eek2:
Do ogarnięcia. Ustępujesz pojazdom z lewej w międzyczasie obserwując to co się dzieje na przeciwległym wlocie oraz drugiej jezdni drogi poprzecznej. Tym bardziej, że te 5 pojazdów z lewej i tak trzeba przepuścić i nie trzeba się w nie gapić non-stop.

Nic nie pisałem o pojazdach "z lewej". Jedziesz z przeciwnego kierunku w stosunku do oczekującego Pana Dworaka i masz pięć z naprzeciwka , które chcą skręcić w lewo i cztery nadjeżdżające jak Pan Dworak celem 'zawrócenia" czyli wykonania dwóch skrętów w lewo. :wink:
I co ? Przy czterech możesz już nie wiedzieć o co chodzi, a nie przy większym natężeniu ruchu.
Zawracający, bo skręcający w prawo na S-2 nie utrudnia ruchu innym (tak mu każe sygnał drogowy a nie przepis ogólny).
Ja to wiem, ciekawe czy Pan Dworak wie :lol:
Przecież według niego już zjechałem z drogi, gdzie był zielony sygnał.
Przykro mi, ale kompletna pomyłka jeśli chodzi o ten odcinek.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez LeszkoII » środa 21 stycznia 2015, 21:00

szerszon napisał(a):Czyli kręcimy sie w kółko wobec wartości jaka powinna być, aby były to dwa skrzyżowania.
Żeby było skrzyżowanie musi być spełniona jego definicja a w niej nic nie znajdę na temat długości czegokolwiek w metrach poza definicją drogi gruntowej, do której definicji się pośrednio odwołano.

Na rozległych skrzyżowaniach ustawia się A-7 w obrębie skrzyżowania (przed pierwszą i jedyną lub pierwszą z dwóch jedni drogi poprzecznej). No i wtedy pierwszeństwo zmienia się na skrzyżowaniu - legalnie! Wtedy A-7 dotyczy najbliższej jezdni a wjeżdżający w tą najbliższą jezdnię "spod podporządkowania" ustępują sobie pierwszeństwa z Art. 25.3.. W efekcie zawracający spod D-1 traci to pierwszeństwo przed drugą jezdnią w stosunku do skręcającego w prawo z podporządkowanej, bo obowiązuje go A-7 w obrębie skrzyżowania.

Można podnieść sprzeciw, dlaczego Art. 25.3. miałby obowiązywać na powierzchni jednego skrzyżowania, skoro napisano "...poza skrzyżowaniem". Bo to jedyna słuszna interpretacja. Art. 25.1. dotyczy traktowania skrzyżowania wyłącznie jako całości, zatem przy A-7 w obrębie skrzyżowania (przed drugą jezdnią) ten artykuł nie mógłby być zastosowany.
Literalnie traktując Art. 25.3. - również i ten przepis nie mógłby być zastosowany, bo obręb skrzyżowania nie może leżeć poza skrzyżowaniem. Nie mniej jednak z uwagi na rozwiązanie prawne dopuszczające A-7/B-20 w obrębie skrzyżowania, moim zdaniem nie ulega wątpliwości, że Art. 25.3. trzeba odnieść do miejsca przecinania się kierunków ruchu, o jakim ostrzega A-7 w obrębie skrzyżowania.
szerszon napisał(a):Gdzie się stosuje P-4 ?
Tam, gdzie rozdzielenia wymagają przeciwne kierunki ruchu i nie ma występuje ruch poprzeczny przez linię P-4.
szerszon napisał(a):Kwestionując w tym momencie P-4 dajesz argument prostowaczom rond w stosunku do P-1a/b na obwiedni.
Nie daje im argumentu, bo P-1x używa się poza skrzyżowaniami a jak MY wiemy, C-12 stawia się na wlotach skrzyżowania(l. poj.). Dla P-4 nie ma analogicznego zapisu, że "...pomiędzy skrzyżowaniami".
szerszon napisał(a):Zastosowane oznakowanie i komentarz Pana Dworaka dotyczący sposobu zachowania sugeruje, że w tym przypadku mamy do czynienia jednak z dwoma skrzyżowaniami.
Ostrożnie z tymi wnioskami :D bo w Krakowie kilka rond na obwiedni ma wymalowane P-1b. A że P-4 stoi to co z tego? Zabrania się malowania tej linii na powierzchni skrzyżowania? Nie znalazłem.
Komentarz (i cały ten odcinek) jest na tyle intrygujący, że prowokuje do komentowania przez widzów.
szerszon napisał(a):Na to samo wychodzi. Jeśli ta odległość wynosiłaby np 35 metrów to dalej uważałbyś, że to jedno skrzyżowanie czy dwa ?
A mało to kwadratowych rond, gdzie jezdnie oddzielone sa od siebie o 35m? ...na jednym skrzyżowaniu --> http://goo.gl/maps/iGGmt
szerszon napisał(a):Mogłbyś wskazać namiary na tę wartość ?
Np. Rys. 7.5.3. z zał. 2 do "170-tki".
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Komentujemy odcinki programu "Jedź Bezpiecznie"

Postprzez szerszon » środa 21 stycznia 2015, 21:44

LeszkoII
Żeby było skrzyżowanie musi być spełniona jego definicja a w niej nic nie znajdę na temat długości czegokolwiek w metrach poza definicją drogi gruntowej, do której definicji się pośrednio odwołano.
A to jest w definicji napisane, ze droga o długości ponad 20 metrów tworzy rozwidlenie ? :D
Definicja drogi twardej nie pozwala Ci odróżnić rozwidlenia od drogi ?
Na rozległych skrzyżowaniach ustawia się A-7 w obrębie skrzyżowania

Tutaj nie ma "rozległego skrzyżowania" :D
Tam, gdzie rozdzielenia wymagają przeciwne kierunki ruchu i nie ma występuje ruch poprzeczny przez linię P-4.
Na trawie ? :mrgreen: Ściemniasz mi tu...
Dla P-4 nie ma analogicznego zapisu, że "...pomiędzy skrzyżowaniami".

Ale jest coś innego co pominąłeś. :D Na jezdni.
Ostrożnie z tymi wnioskami :D bo w Krakowie kilka rond na obwiedni ma wymalowane P-1b.
Nie wiem, czemu się dziwisz...przecież to Kraków. :D
Zabrania się malowania tej linii na powierzchni skrzyżowania? Nie znalazłem.

też musisz miec bezpośredni zakaz ? To jakaś epidemia czy co ? :wow: Nie wystarczy, że jest napisane, gdzie się stosuje ?
A mało to kwadratowych rond, gdzie jezdnie oddzielone sa od siebie o 35m? ...na jednym skrzyżowaniu --> http://goo.gl/maps/iGGmt
Nie wiedziałem,że D-1 stawia się w obrębie skrzyżowania :mrgreen: Poza tym ja tam nie widzę ronda :wink:

Np. Rys. 7.5.3. z zał. 2 do "170-tki".
Chyba 220 :wink: poza tym co ten rysunek ma wspólnego ze skrzyżowaniem ??? :shock:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 43 gości