Znaki F10 i P8.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Do czego zobowiązują nas znaki F10 i P8?

1. Zobowiązują kategorycznie do jazdy czerwonego pojazdu w jednym z kierunków oznaczonych linią ciągłą.
5
56%
2. Nie zabraniają czerwonemu pojazdowi jazdy w kierunku oznaczonym linią przerywaną. Wynika z tego, że czerwony pojazd znajdujący się w miejscu, w którym zaznaczyłem go kółkiem, wypełnił już dyspozycje tych znaków.
4
44%
 
Liczba głosów : 9

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez szerszon » czwartek 01 maja 2014, 17:23

Zaczynam wierzyć, że zabronione jest objechanie wyspy więcej niż 360*.
Może nie tak ostro..ale dalsze kręcenie powoduje zwiększoną czujność kręcącego się.
Oczywiście inaczej to będzie wyglądało na pinezkach, a inaczej na lotniskach.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez kg1956 » czwartek 01 maja 2014, 18:36

Masz rację sankila. Chyba nikt nie zrozumiał tych pytań z ankiety. A wydawały się takie proste. :(
Spróbuję wkleić inny rysunek.
2014-05-01_181958.jpg

Czy strzałka P8 (w lewo) zezwala na jazdę wyłącznie zielonymi torami, czy można pojechać torem czerwonym?
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez LeszkoII » czwartek 01 maja 2014, 22:01

^^ na dużych skrzyżowaniach takie rozwiązanie "ujedzie", chociaż patrząc ogólnie - moim zdaniem dorysowany czerwony tor jazdy to dziwoląg. A dzielenie manewru zawracania na kilka ALBO dzielenie zmiany kierunku ruchu - przejazdu przez skrzyżowanie(w sensie pozycji pojazdu mierzonej od WLOTU do WYLOTU***)) na kilka kierunków jazdy, jest zwyczajnie nieeleganckie a na małych skrzyżowaniach lub skrzyżowaniach z sygn. S-3 niebezpieczne, utrudniające ruch.
........................................................................................................................................
***) viewtopic.php?p=349923#p349923 patrz punkt 5b z powyżej zalinkowanego wpisu
Ostatnio zmieniony sobota 03 maja 2014, 08:00 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 1 raz
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez Maxwell » sobota 03 maja 2014, 07:48

A dzielenie manewru zawracania na kilka
No przepraszam bardzo. Zawracać można na różne sposoby. Jak mam go nie dzielić na kilka manewrów, kiedy składa się z kilku manewrów?

dzielenie zmiany kierunku ruchu - przejazdu przez skrzyżowanie na kilka kierunków jazdy....
Przejazd przez skrzyżowanie to teraz zmiana kierunku ruchu? No, no...
Maxwell
 
Posty: 88
Dołączył(a): wtorek 13 listopada 2012, 22:45

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez LeszkoII » sobota 03 maja 2014, 08:49

Maxwell napisał(a):Przejazd przez skrzyżowanie to teraz zmiana kierunku ruchu? No, no...
W znaczeniu, o którym pisałem (patrz koniec mojego wcześniejszego wpisu). Ten kierunek w zasadzie odpowiada kierunkowi strumienia ruchu, gdy działa sygnalizacja świetlna. Planując ją, uwzględnia sie wszystkie strumienie ruchu. Pojęcie oczywiście nie ma ścisłego umocowania, gdy brakuje sygnalizacji, ale dla potrzeb wyjaśniania kontekstu "kierunku ruchu" (pojęcie szersze niż kierunek jazdy), jak najbardziej się nadaje.
Maxwell napisał(a):Zawracać można na różne sposoby. Jak mam go nie dzielić na kilka manewrów, kiedy składa się z kilku manewrów?
Jeśli zawracasz "na trzy", to zwykle opuszczasz drogę (najczęściej jezdnię) przynajmniej raz. Tak wykonane zawracanie będzie składało się z właściwych zmian kierunków jazdy, gdyż jest to manewr dodatkowo nietypowy, podobnie jak cofanie w danym kierunku.
Dla przykładu: pierwsza zmiana to skręt w lewo na zjazd (do bramy), druga zmiana to cofanie w prawo na drogę, trzeci manewr to jazda na wprost tuż po cofaniu. Niektórzy nazywają ten całokształt jedną zmianą kierunku jazdy, co jest błędem z uwagi na nietypowość i tak już nietypowego manewru zawracania.

Natomiast dzielenie sobie zawracania na skrzyżowaniu jako dwie (lub 6, 10, 14,... - jazda w kółko) zmiany kierunku jazdy w lewo powoduje sprzeczności w rozumieniu zakazu zawracania na S-3.

Oczywiście istnieją próby rozróżniania skręcenia od zmiany kierunku jazdy (@Makabra), ale według mnie skręcenie znaczy tyle samo co zmiana kierunku jazdy, natomiast rozróżnienie kontekstów kierunków ruchu jest bardzo pomocne.
Na przykład: skręciłem w lewo na skrzyżowaniu lecz go jeszcze nie opuściłem. Mam wyłączony kierunkowskaz czy nie? Tak, mam wyłączony. Jadę na wprost? Tak. Jadę na wprost. Czy przed zmianą kierunku jazdy jechałem na wprost? Tak jechałem na wprost. Czy przed skręceniem i po skręceniu jadę na wprost (czyli w tym samym kierunku). Tak, paradoksalnie jadę w tym samym kierunku na wprost. Jest to kierunek jazdy.

Zatem jaki kierunek się zmienił? Kierunek ruchu względem wlotów, którym przypisane są kierunki geograficzne albo numery dróg. Jest to jeden z szeroko rozumianych kierunków ruchu.

Często zachodzi implikacja, że jeśli zmieniłem kierunek jazdy, to jestem jeszcze w trakcie zmiany kierunek ruchu względem wlotów i kieruję się na wprost(lub w przybliżeniu na wprost) wylotu, jakim chcę opuścić skrzyżowanie. Choć formalnie już bez kierunkowskazu, tak rozumiany kierunek ruchu zostanie zmieniony przy opuszczeniu skrzyżowania. Oczywiście nie należy tego faktu zawsze sygnalizować, bo jest to jazda na wprost, jako ostatni etap przejazdu przez skrzyżowanie w lewo/prawo.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez szerszon » sobota 03 maja 2014, 09:02

Niektórzy nazywają ten całokształt jedną zmianą kierunku jazdy, co jest błędem z uwagi na nietypowość i tak już nietypowego manewru zawracania.

Właśnie ze względu na nietypowość i inne znaczenie tego zawracania iż na skrzyzowaniu jest to zawracanie jako całość z wykorzystaniem infrastruktury. Jest to nazwa manewru.
Na egzaminie nie wydasz polecenia,- proszę skręcić w lewo w bramę, wycofać tyłem w prawo..itd...
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez kg1956 » poniedziałek 12 maja 2014, 13:04

Szerszon i Leszko II
Czy dobrze zrozumiałem, że F10 i P8 rozróżniają różne geometrie skrzyżowań?
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez szerszon » poniedziałek 12 maja 2014, 13:34

Na skrzyżowaniach , gdzie może powstać wątpliwość co do kierunku jazdy i jego sygnalizowania zastosowanie ww znaków ułatwia orientację .
I m.in dlatego zjazd z ronda " to nie zawsze w prawo" :D
Dlatego tez jazda przez skrzyżowanie, gdzie droga z pierwszeństwem prowadzi po łuku ( T-6b) to nie skręt w odpowiednią stronę.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez kg1956 » czwartek 22 maja 2014, 15:52

Ankieta nierozstrzygnięta. Jest remis. Dalej nie wiem co mówią przepisy. :(
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Znaki F10 i P8.

Postprzez szymon1977 » czwartek 22 maja 2014, 21:09

kg1956 napisał(a):Dalej nie wiem co mówią przepisy.
Jak to nie wiesz? Skoro nie wiesz to Ci zacytuję:
170 napisał(a):§ 72.1.Umieszczony obok jezdni znak F-10 "kierunki na pasach ruchu" wskazuje dozwolone, zgodnie ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu.
170 napisał(a):§ 87.1.Znaki:
1)P-8a "strzałka kierunkowa na wprost",
2)P-8b "strzałka kierunkowa do skręcania",
3)P-8c "strzałka kierunkowa do zawracania"
oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką;

Mamy przez strzałkami wskazane dozwolone kierunki jazdy. Więc jedziemy w kierunku takim, jak wskazany przez strzałki. Ale przez co jedziemy w kierunku wskazanym przez strzałki? Przez to, przed czym strzałki postawiono/wymalowano. A przed czym strzałki postawiono/wymalowano? Przed skrzyżowaniem. Skąd więc pomysł, aby przejechać w prawo przez skrzyżowanie z pasa ruchu przed skrzyżowaniem oznakowanym strzałkami w lewo i na wprost?

Oczywiście odpowiedź numer 1.
-----
Maxwell napisał(a):W dodatku nie postawiłem C12 i A7.
No nie postawiłeś. A jakie to ma znaczenie? Czy strzałki przed skrzyżowaniem oznakowanym C-12 oznaczają coś innego niż dozwolone kierunki jazdy przez to skrzyżowanie?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 35 gości