wysepka przejscie dla pieszych

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

wysepka przejscie dla pieszych

Postprzez michal70 » wtorek 25 marca 2014, 16:07

w jakim przypadku pieszy ma pierszeństwo a w jakim auto
chodzi mi o sytuacje z przejsciem dla pieszych i jeśli w środku jest wysepka to kierowca bo są 2 przejścia
a co w sytuacji jak azyl w środku jest na jezdni nie podwyższony a podwyższona jest tylko wysepka z przodu i z tylu
albo jak wysepka cala jest tylko namalowana
michal70
 
Posty: 116
Dołączył(a): wtorek 04 lutego 2014, 12:57

Re: wysepka przejscie dla pieszych

Postprzez maryann » wtorek 25 marca 2014, 16:45

Jakieś znaki pionowe na wysepce chyba jednak są?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: wysepka przejscie dla pieszych

Postprzez michal70 » wtorek 25 marca 2014, 17:47

to jak są znaki pionowe objazd z prawej to znaczy że są 2 przejścia mimo ze azyl na środku dla pieszych jest na jezdni?
michal70
 
Posty: 116
Dołączył(a): wtorek 04 lutego 2014, 12:57

Re: wysepka przejscie dla pieszych

Postprzez taik » wtorek 25 marca 2014, 18:17

michal70 napisał(a):w jakim przypadku pieszy ma pierszeństwo a w jakim auto
chodzi mi o sytuacje z przejsciem dla pieszych i jeśli w środku jest wysepka to kierowca bo są 2 przejścia
a co w sytuacji jak azyl w środku jest na jezdni nie podwyższony a podwyższona jest tylko wysepka z przodu i z tylu
albo jak wysepka cala jest tylko namalowana

Postaram się ując zagadnienie, o które pytasz, kompleksowo.

Pytasz się o dwie możliwe sytuacje, a w zasadzie o trzy sytuacje.

Całość regulują - łącznie - 3 akty prawne:
- art. 13.8 PRD,
- pkt. 7.8 Z-2 220,
- §43.5 i §44.5 Rozporządzenia (...) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

1. sytuacja.
Przejście dla pieszych w pasie rozdziału drogi dwujezdniowej.
Art. 13.8 PRD zdanie pierwsze jasno stwierdza, iż przejścia dla pieszych wyznaczone na drodze dwujezdniowej - przejście na każdej jezdni - uważa się za przejścia odrębne - to komentarza nie wymaga.

2. sytuacja.
Przejście dla pieszych na dwukierunkowej jezdni na wybudowanej (zainstalowanej) wysepce dzielącej jezdnię.
Art. 13.8 PRD zdanie drugie stwierdza, iż przejścia dla pieszych wyznaczone w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni - uważa się również za przejścia odrębne.

3. sytuacja.
Przejście dla pieszych na dwukierunkowej jezdni na azylu wyznaczonym znakiem [P-21].
W takim przypadku przejście zawsze traktowane jest jako jedno przejście dla pieszych, przechodzące przez powierzchnię wyłączoną z ruchu.

Nasuwa się następujące pytanie. Jakie warunki musi spełniać wysepka, aby można było wyznaczyć dwa odrębne przejścia dla pieszych, a nie jedno, przechodzące przez azyl?

W sukurs przychodzi §44.5 rozporządzenia (...) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, stwierdza on, iż długość chodnika usytuowanego w ciągu przejść dla pieszych między jezdniami lub między jezdnią a torowiskiem tramwajowym powinna wynosić nie mniej niż 2,0 m.

Zasadą jest, że jeżeli da się wydzielić wyspę szerokości co najmniej 2,0 m, to wyznacza się dwa odrębne przejścia dla pieszych wraz z wyspą i odpowiednio znakuje, natomiast, jeżeli nie da się wydzielić wyspy szerokości 2,0 m, to wyznacza się jedno przejście dla pieszych, przechodzące przez azyl, i również odpowiednio znakuje.

A jak się znakuje? O tym mówi pkt. 7.8 Z-2 220.
Schematy oznakowania zostały odpowiednio uzależnione od typu wyznaczonego przejścia dla pieszych.

Co do podwyższenia wysepki tylko z przodu i z tyłu, tj. tylko po bokach przejść dla pieszych.
Taki azyl traktować należy jako w pełni wyodrębnioną wyspę, pomimo, że nie posiada ona krawężników na szerokości przejścia dla pieszych.
§43.5 rozporządzenia (...) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie mówi, że chodnik usytuowany bezpośrednio przy jezdni - a tak traktować należy wyspę o szerokości 2,0 m - powinien być wyniesiony ponad krawędź jezdni na wysokość od 6 cm do 16 cm i oddzielony krawężnikiem. Natomiast przepis jednocześnie stwierdza, iż ustalenie powyższe nie dotyczy stref zamieszkania, przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów.
Na szerokości przejścia dla pieszych krawężnik może zejść nawet do 0 cm ponad poziom jezdni - i z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku wyspy zbudowanej tylko z "połówek".
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: wysepka przejscie dla pieszych

Postprzez michal70 » środa 26 marca 2014, 15:00

czyli prościej jesli ten azyl nie jest wyzej niż jezdnia to jest to 1 przejście tak?
michal70
 
Posty: 116
Dołączył(a): wtorek 04 lutego 2014, 12:57

Re: wysepka przejscie dla pieszych

Postprzez Cyberix » środa 26 marca 2014, 16:58

jeżeli azyl jest wyłącznie namalowany to jest 1 przejście i nie ma podziału na dwa odrębne przejścia.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: wysepka przejscie dla pieszych

Postprzez taik » środa 26 marca 2014, 17:12

michal70 napisał(a):czyli prościej jesli ten azyl nie jest wyzej niż jezdnia to jest to 1 przejście tak?

Dobrze, będzie najprościej jak się da.

Jeżeli azyl nie jest wyniesiony ponad poziom jezdni, to w takim przypadku przejście traktowane jest jako jedno przejście dla pieszych i tak powinno zostać oznakowane przez zarządcę.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: wysepka przejscie dla pieszych

Postprzez LeszkoII » środa 26 marca 2014, 17:25

A wysepka nie może być wymalowana P-21? Wg. mnie azyl dla pieszych rozdziela dwa przejścia - po to zresztą go wymyślono.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: wysepka przejscie dla pieszych

Postprzez taik » środa 26 marca 2014, 17:36

LeszkoII napisał(a):A wysepka nie może być wymalowana P-21? Wg. mnie azyl dla pieszych rozdziela dwa przejścia - po to zresztą go wymyślono.

Wysepka musi być wybudowana/zainstalowana, musi być konstrukcją/urządzeniem, żeby można było oznakować przejście jako dwa odrębne przejścia dla pieszych.

Jeżeli kierunki ruchu na drodze rozdzielone zostały tylko przy zastosowaniu znaku [P-21], wówczas należy oznakować przejście jako jedno przejście dla pieszych.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 42 gości