michal70 napisał(a):w jakim przypadku pieszy ma pierszeństwo a w jakim auto
chodzi mi o sytuacje z przejsciem dla pieszych i jeśli w środku jest wysepka to kierowca bo są 2 przejścia
a co w sytuacji jak azyl w środku jest na jezdni nie podwyższony a podwyższona jest tylko wysepka z przodu i z tylu
albo jak wysepka cala jest tylko namalowana
Postaram się ując zagadnienie, o które pytasz,
kompleksowo.
Pytasz się o
dwie możliwe sytuacje, a w zasadzie
o trzy sytuacje.
Całość regulują -
łącznie - 3 akty prawne:
-
art. 13.8 PRD,
-
pkt. 7.8 Z-2 220,
-
§43.5 i
§44.5 Rozporządzenia (...)
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
1. sytuacja.Przejście dla pieszych
w pasie rozdziału drogi dwujezdniowej.
Art. 13.8 PRD zdanie pierwsze jasno stwierdza, iż przejścia dla pieszych wyznaczone na drodze dwujezdniowej -
przejście na każdej jezdni - uważa się za
przejścia odrębne - to komentarza nie wymaga.
2. sytuacja.Przejście dla pieszych
na dwukierunkowej jezdni na wybudowanej (zainstalowanej) wysepce dzielącej jezdnię.
Art. 13.8 PRD zdanie drugie stwierdza, iż przejścia dla pieszych wyznaczone w miejscu, w którym ruch pojazdów jest
rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni - uważa się również za
przejścia odrębne.
3. sytuacja.Przejście dla pieszych
na dwukierunkowej jezdni na azylu wyznaczonym znakiem [P-21].
W takim przypadku przejście zawsze traktowane jest jako
jedno przejście dla pieszych, przechodzące przez powierzchnię wyłączoną z ruchu.
Nasuwa się następujące pytanie. Jakie warunki musi spełniać wysepka, aby można było wyznaczyć
dwa odrębne przejścia dla pieszych, a nie jedno, przechodzące przez azyl?
W sukurs przychodzi
§44.5 rozporządzenia (...)
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, stwierdza on, iż długość
chodnika usytuowanego w ciągu przejść dla pieszych między jezdniami lub między jezdnią a torowiskiem tramwajowym powinna wynosić
nie mniej niż 2,0 m.
Zasadą jest, że jeżeli da się wydzielić
wyspę szerokości co najmniej 2,0 m, to wyznacza się
dwa odrębne przejścia dla pieszych wraz z wyspą i odpowiednio znakuje, natomiast, jeżeli nie da się wydzielić
wyspy szerokości 2,0 m, to wyznacza się
jedno przejście dla pieszych, przechodzące przez azyl, i również odpowiednio znakuje.
A jak się znakuje? O tym mówi
pkt. 7.8 Z-2 220.
Schematy oznakowania zostały odpowiednio uzależnione
od typu wyznaczonego przejścia dla pieszych.
Co do
podwyższenia wysepki tylko z przodu i z tyłu, tj. tylko po bokach przejść dla pieszych.
Taki azyl traktować należy jako
w pełni wyodrębnioną wyspę, pomimo, że nie posiada ona krawężników na szerokości przejścia dla pieszych.
§43.5 rozporządzenia (...)
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie mówi, że chodnik usytuowany
bezpośrednio przy jezdni - a tak traktować należy wyspę o szerokości 2,0 m - powinien być
wyniesiony ponad krawędź jezdni na wysokość od 6 cm do 16 cm i oddzielony krawężnikiem. Natomiast przepis jednocześnie stwierdza, iż ustalenie powyższe
nie dotyczy stref zamieszkania,
przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów.
Na szerokości przejścia dla pieszych krawężnik może zejść nawet do
0 cm ponad poziom jezdni - i z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku wyspy zbudowanej tylko z "połówek".