ad.1
Uważam, że ktokolwiek by coś napisał na ten temat, to i tak sprawa jest dosyć sporna oraz mało klarowna w sensie argumentacji jednoznacznym przepisem prawa (takiego brak).
Ja wyznaję zasadę, że w kwestiach nieuregulowanych wprost, należy zasięgnąć do Art. 3. Idąc taka linią wykładni, najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla naszkicowanej sytuacji będzie utrzymanie następującego toru jazdy:
pojazd czerwony zajmie pas L3 podczas gdy pojazd niebieski zajmie pas L1.
Chyba nie ulega wątpliwości, że takie podejście jest najbardziej optymalne, zdroworozsądkowe i koreluje z wymogiem zachowania szczególnej ostrożności.
Zakładając, że w chwili kolizji pojazdy już zakończyły manewr skrętu, to jednoczesna zmiana pasa ruchu na środkowy, podlega zasadzie opisanej w Art. 22.4. Wedle niej, pojazd niebieski wjeżdża na środkowy pas z prawej strony a pojazd czerwony z lewej, dlatego pojazd czerwony powinien ustąpić pierwszeństwa.
Jak najbardziej można polemizować z tym punktem widzenia. W szczególności można poddać pod wątpliwość, czy aby na pewno Art. 22.4 ma tutaj zastosowanie (wszak zmiana pasa ruchu a jego zajęcie, nie są tożsamymi określeniami)
Moim zdaniem owszem ma zastosowanie. Zajmowaniu pasa ruchu(tutaj: mowa o wyznaczonym) odbywa się w czasie trwania manewru zmiany kierunku jazdy a ten wcale nie kończy się w chwili wyrównania pojazdów do krawężnika jezdni, lecz (znacznie?) wcześniej.
Gdyby takie uzasadnienie się nie podobało oponentom, to zawsze mogę podać argument, że dwa skręcające na grafice pojazdy poruszają się niewyznaczonymi pasami ruchu a tych nie zmieniają(naturalny przebieg pasów ruchu).
=========
ad.2
Problem wydaje się jeszcze poważniejszy niż poprzedni. Druga jezdnia drogi jest jednokierunkowa a pierwsza dwukierunkowa. Rozdziela je wysepka przystankowa i zatoka postojowa.
W momencie wyjeżdżania z jezdni jednokierunkowej w miejscu gdzie kończy się wysepka, natrafiamy na miejsce przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem. Wobec powyższego mają zastosowanie zasady "prawej strony"(Art. 25.3) - pierwszeństwo posiada pojazd niebieski.
Wspomniany parking nie jest obiektem przydrożnym, nie ma zatem mowy o włączaniu się do ruchu.