LukiSoul napisał(a):Witam,
Jednak zagłębiając się w art. 18 ust. 1 ustawy prawo o ruchu drogowym, który mówi:
"Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię." nasuwa się pytanie odnośnie zmiany pasa ruchu.
Zacząć należy od tego, że są
dwa typy przestanków autobusowych:
1. Przestanek autobusowy na jezdni lub poboczu bez zatoki, wyznaczony linią przystankową [P-17] przy prawej krawędzi jezdni - schemat wg.
rys. 7.10.3 220 Z-2.
2. Przestanek autobusowy w zatoce - schemat wg.
rys. 7.10.4. 220 Z-2.
Rozgraniczenie jest ważne, ponieważ płynie z niego pewna konsekwencja, o tym niżej.
Druga sprawa. Należy zwrócić uwagę, na
tytuł oddziału, w którym przepis się znajduje, nie jest to bez znaczenia - Oddział 2
Włączanie się do ruchu.
Powyższe wskazuje, że zapis
art. 18 PRD reguluje kwestie
włączania się do ruchu z przestanku autobusowego.
Kwestie
zmiany pasa ruchu określone zostały w innym oddziale, i tam definiowane są warunki wykonania takiego manewru.
Wracając do meritum sprawy.
Art. 18.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby
umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem)
włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem
zamiar zmiany pasa ruchu lub
wjechania z zatoki na jezdnię.
Przede wszystkim przepis wskazuje na
umożliwienie przez kierującemu pojazdem
włączenia się do ruchu kierującemu autobusem. Mowa jedynie o
włączeniu się do ruchu, które jest sygnalizowane jako
zamiar zmiany pasa ruchu - to przy wjeżdżaniu na sąsiedni pas ruchu
z przestanku na jezdni lub poboczu bez zatoki - lub jako
zamiar wjechania z zatoki na jezdnię - to przy wjeżdżaniu na jezdnię
z przestanku w zatoce.
Te dwa
włączenia do ruchu zostały rozdzielone, ponieważ kolejno z osobna dotyczą
dwóch różnych typów przystanków.
LukiSoul napisał(a):Czy chodzi tutaj o każdą zmianę pasa ruchu w obszarze zabudowanym?
Chodzi nie o każdą zmianę pasa ruchu w obszarze zabudowanym, tylko o
zmianę pasa ruchu przy
włączaniu się do ruchu autobusu wjeżdżającego
na sąsiedni pas ruchu z przestanku na jezdni bez zatoki - i tylko w takim ujęciu.
LukiSoul napisał(a):Jak zachować się w sytuacji (jak na załączonym zdjęciu
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9d88eafacf948d19.html ), w której autobus włączając się do ruchu wyjeżdża z zatoki, a dodatkowo zmienia pas ruchu na ten do jazdy na wprost. Czy również musimy mu ustąpić pierwszeństwa?
Dobrze, że
rozdzieliłeś te dwa manewry:
wjechanie z zatoki na jezdnię - pas ruchu do jazdy w prawo oraz
zmianę pasa ruchu - pasa ruchu do jazdy w prawo na pas ruchu do jazdy na wprost.
LukiSoul napisał(a):I nie chodzi mi o to czy kierujący jest kulturalny i ustąpi pierwszeństwa, czy nie. Chodzi mi o przepisy, czy w takiej sytuacji, gdyby doszło do kolizji sprawcą będzie kierujący autobusem zmieniający pas ruchu (bo włączył się już do ruchu i wyjechał z zatoki), czy kierujący jadący lewem pasem, który nie wpuścił autobusu na swój pas.
I tutaj zaczynają się interpretacyjne schody.
Czy autobus
musi wjechać z zatoki na jezdnię na
sąsiedni pas ruchu (co nie jest obostrzone w
art. 18 PRD), czy autobus
może wjechać - włączając się do ruchu - na kolejny/dowolny pas ruchu (co nie jest dopuszczone w
art. 18 PRD).
Według mojej opinii na tę sprawę, to autobus
wykonując zmianę pasa ruchu, z pasa, który wcześniej zajął przy wyjechaniu z zatoki, winien ją wykonać w oparciu o
art. 22 PRD - konsekwencje tego są oczywiste -
powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym swoim pasem ruchu.