AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez LukiSoul » środa 05 lutego 2014, 14:09

Witam,

mam pytanie odnośnie ustępowania pierwszeństwa autobusom zmieniającym pas ruchu.
Przepis jasno mówi, że mamy obowiązek ustąpienia pierwszeństwa w obszarze zabudowanym w sytuacji, gdy kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar wjechania z zatoki na jezdnię.
Sprawa jest oczywista i bezdyskusyjna (pomijając sytuacje, w których kierowcy autobusów naciągają i nadużywają tego prawa).
Jednak zagłębiając się w art. 18 ust. 1 ustawy prawo o ruchu drogowym, który mówi:
"Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię." nasuwa się pytanie odnośnie zmiany pasa ruchu.
Czy chodzi tutaj o każdą zmianę pasa ruchu w obszarze zabudowanym?
Jak zachować się w sytuacji (jak na załączonym zdjęciu http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9d88eafacf948d19.html ), w której autobus włączając się do ruchu wyjeżdża z zatoki, a dodatkowo zmienia pas ruchu na ten do jazdy na wprost. Czy również musimy mu ustąpić pierwszeństwa?
I nie chodzi mi o to czy kierujący jest kulturalny i ustąpi pierwszeństwa, czy nie. Chodzi mi o przepisy, czy w takiej sytuacji, gdyby doszło do kolizji sprawcą będzie kierujący autobusem zmieniający pas ruchu (bo włączył się już do ruchu i wyjechał z zatoki), czy kierujący jadący lewem pasem, który nie wpuścił autobusu na swój pas.

Czekam na wasze opinie.
LukiSoul
 
Posty: 1
Dołączył(a): środa 05 lutego 2014, 13:38

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez Amos » środa 05 lutego 2014, 14:46

Wg mnie kierujący autobusem. Zmiana pasa niesie ze sobą określone obowiązki...
To nie prędkość zabija, tylko bezmyslność, złe przepisy i kiepska infrastruktura...
Avatar użytkownika
Amos
 
Posty: 490
Dołączył(a): czwartek 16 października 2008, 14:32
Lokalizacja: Kraków

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez taik » środa 05 lutego 2014, 16:09

LukiSoul napisał(a):Witam,
Jednak zagłębiając się w art. 18 ust. 1 ustawy prawo o ruchu drogowym, który mówi:
"Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię." nasuwa się pytanie odnośnie zmiany pasa ruchu.

Zacząć należy od tego, że są dwa typy przestanków autobusowych:
1. Przestanek autobusowy na jezdni lub poboczu bez zatoki, wyznaczony linią przystankową [P-17] przy prawej krawędzi jezdni - schemat wg. rys. 7.10.3 220 Z-2.
2. Przestanek autobusowy w zatoce - schemat wg. rys. 7.10.4. 220 Z-2.
Rozgraniczenie jest ważne, ponieważ płynie z niego pewna konsekwencja, o tym niżej.

Druga sprawa. Należy zwrócić uwagę, na tytuł oddziału, w którym przepis się znajduje, nie jest to bez znaczenia - Oddział 2 Włączanie się do ruchu.
Powyższe wskazuje, że zapis art. 18 PRD reguluje kwestie włączania się do ruchu z przestanku autobusowego.

Kwestie zmiany pasa ruchu określone zostały w innym oddziale, i tam definiowane są warunki wykonania takiego manewru.

Wracając do meritum sprawy.
Art. 18.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

Przede wszystkim przepis wskazuje na umożliwienie przez kierującemu pojazdem włączenia się do ruchu kierującemu autobusem. Mowa jedynie o włączeniu się do ruchu, które jest sygnalizowane jako zamiar zmiany pasa ruchu - to przy wjeżdżaniu na sąsiedni pas ruchu z przestanku na jezdni lub poboczu bez zatoki - lub jako zamiar wjechania z zatoki na jezdnię - to przy wjeżdżaniu na jezdnię z przestanku w zatoce.

Te dwa włączenia do ruchu zostały rozdzielone, ponieważ kolejno z osobna dotyczą dwóch różnych typów przystanków.
LukiSoul napisał(a):Czy chodzi tutaj o każdą zmianę pasa ruchu w obszarze zabudowanym?

Chodzi nie o każdą zmianę pasa ruchu w obszarze zabudowanym, tylko o zmianę pasa ruchu przy włączaniu się do ruchu autobusu wjeżdżającego na sąsiedni pas ruchu z przestanku na jezdni bez zatoki - i tylko w takim ujęciu.
LukiSoul napisał(a):Jak zachować się w sytuacji (jak na załączonym zdjęciu http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9d88eafacf948d19.html ), w której autobus włączając się do ruchu wyjeżdża z zatoki, a dodatkowo zmienia pas ruchu na ten do jazdy na wprost. Czy również musimy mu ustąpić pierwszeństwa?

Dobrze, że rozdzieliłeś te dwa manewry: wjechanie z zatoki na jezdnię - pas ruchu do jazdy w prawo oraz zmianę pasa ruchu - pasa ruchu do jazdy w prawo na pas ruchu do jazdy na wprost.
LukiSoul napisał(a):I nie chodzi mi o to czy kierujący jest kulturalny i ustąpi pierwszeństwa, czy nie. Chodzi mi o przepisy, czy w takiej sytuacji, gdyby doszło do kolizji sprawcą będzie kierujący autobusem zmieniający pas ruchu (bo włączył się już do ruchu i wyjechał z zatoki), czy kierujący jadący lewem pasem, który nie wpuścił autobusu na swój pas.

I tutaj zaczynają się interpretacyjne schody.
Czy autobus musi wjechać z zatoki na jezdnię na sąsiedni pas ruchu (co nie jest obostrzone w art. 18 PRD), czy autobus może wjechać - włączając się do ruchu - na kolejny/dowolny pas ruchu (co nie jest dopuszczone w art. 18 PRD).

Według mojej opinii na tę sprawę, to autobus wykonując zmianę pasa ruchu, z pasa, który wcześniej zajął przy wyjechaniu z zatoki, winien ją wykonać w oparciu o art. 22 PRD - konsekwencje tego są oczywiste - powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym swoim pasem ruchu.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez LeszkoII » środa 05 lutego 2014, 16:52

taik napisał(a):Według mojej opinii na tę sprawę, to autobus wykonując zmianę pasa ruchu, z pasa, który wcześniej zajął przy wyjechaniu z zatoki, winien ją wykonać w oparciu o art. 22 PRD - konsekwencje tego są oczywiste - powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym swoim pasem ruchu.

Według mnie, autobus włączający się do ruchu z zatoki na jezdnię, "zajmuje" jakiś pas ruchu lecz go nie zmienia, gdyż nie znajdował się wcześniej na pasie ruchu tej jezdni (analogiczna sytuacja do "zajęcia" pasa ruchu po skręceniu w lewo/prawo). Zatem może zająć dowolny pas ruchu przy okazji włączania się do ruchu z zatoki. Jeśli uznać, że sygnalizuje ten manewr a kierujący zbliżający się do przystanku jadą dowolnym pasem ruchu "za nim", powinni go przepuścić - umożliwić włączenie się.
Z uwagi na to, że ci kierujący nie wiedzą, który pas zajmie autobus, powinni go przepuścić niezależnie od faktycznych zamiarów kierowcy autobusu. Mogą uznać, że autobus zajmie prawy pas, ale pewności nie mają.

Analogicznie: podczas skręcania na skrzyżowaniu w lewo, można zająć dowolny pas ruchu(chyba że znaki tego zabraniają) i nawet pomimo najlepszych chęci, przy zajmowaniu prawego pasa ruchu nie możemy uznać iż zmieniamy pas, bo wtedy należałoby zasygnalizować prawym - zawczasu i wyraźnie - podczas gdy obecnie miga lewy kierunkowskaz.

Co innego, gdy przystanek jest na jezdni. Wtedy odwrotnie - sygnalizacja samego włączenia się do ruchu nie obowiązuje; pozostaje tylko sygnalizowanie zmiany pasa ruchu.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez szerszon » środa 05 lutego 2014, 18:48

taik napisał chyba wyczerpująco :spoko:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez tatusiek » środa 05 lutego 2014, 21:49

ostatni akapit LeszkoII też jest poprawny.
tatusiek
 
Posty: 21
Dołączył(a): wtorek 26 lutego 2013, 01:01

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez maryann » czwartek 06 lutego 2014, 13:25

LeszkoII napisał(a):Co innego, gdy przystanek jest na jezdni. Wtedy odwrotnie - sygnalizacja samego włączenia się do ruchu nie obowiązuje; pozostaje tylko sygnalizowanie zmiany pasa ruchu.
Ale miło jest, gdy wystąpi.
Można by się spierać, czy pozwalać sobie na taką dowolność sygnalizowania ruszania na pasie bez jego zmiany i generalnie PoRD mówi- NIE. Ja bym jednak chciał by w tych okolicznościach zachowywać się inaczej i widzieć ten migacz.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez Henq » piątek 07 lutego 2014, 23:14

na autobusie też ciążą jakieś przepisy, a mianowicie włączanie się do ruchu.
To że kierowca autobusu włącza kierunkowskaz nie oznacza, że ma ślepo ruszać i wyjeżdżać z zatoczki ew z linii na pasie ruchu. Zatrzymał się, jest włączającym się do ruchu, to od Ciebie zależy czy "wpuszczając" go wyhamujesz bez stwarzania zagrożenia czy nie.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez szymon1977 » sobota 08 lutego 2014, 04:57

Zgadza się. Kierujący autobusem nie jest zwolniony z obowiązku ustąpienia pierwszeństwa przejazdu podczas włączania się do ruchu. Może więc wyjechać z zatoczki dopiero gdy nie ma komu pierwszeństwa przejazdu ustąpić. Przykładowo gdy pojazd jadący pasem ruchu, na który zamierza wjechać zatrzyma się i wjeżdżając na ten pas ruchu nie jest go w stanie do niczego zmusić. W przeciwnym przypadku kierujący autobusem musi stać i sygnalizując kierunkowskazem czekać, aż kto inny swój obowiązek wobec niego spełni.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez oskbelfer » sobota 08 lutego 2014, 08:57

maryann napisał(a):
LeszkoII napisał(a):Co innego, gdy przystanek jest na jezdni. Wtedy odwrotnie - sygnalizacja samego włączenia się do ruchu nie obowiązuje; pozostaje tylko sygnalizowanie zmiany pasa ruchu.
Ale miło jest, gdy wystąpi.
Można by się spierać, czy pozwalać sobie na taką dowolność sygnalizowania ruszania na pasie bez jego zmiany i generalnie PoRD mówi- NIE. Ja bym jednak chciał by w tych okolicznościach zachowywać się inaczej i widzieć ten migacz.


Jesli dobrze zrozumiałem oba posty to muszę stwierdzić że:

nie jest miło gdy coś wystepuje kiedy nie powinno Marjanie :)

Kierunkowskaz służy do sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruch.

Jeśli autobus stoi na przystanku (nie zatoka) i rusza na wprost (bez zmiany pasa ruchu) wówczas kierunkowskaz jest zbędny.
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez maryann » sobota 08 lutego 2014, 09:30

Jedynie w czym masz rację, jeśli rozumiem- to to, że przepisy nie każą mu migać; więc może się nimi zasłonić.
Ale że jest taka potrzeba, świadczy powszechność takiego zachowania i ... trochę pojęcia o jeździe.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez LeszkoII » sobota 08 lutego 2014, 11:25

oskbelfer napisał(a):Kierunkowskaz służy do sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruch.
Oraz sygnalizowania włączania się do ruchu autobusu z zatoki na jezdnię, co wynika z odpowiedniego przepisu.
oskbelfer napisał(a):Jeśli autobus stoi na przystanku (nie zatoka) i rusza na wprost (bez zmiany pasa ruchu) wówczas kierunkowskaz jest zbędny.
Takiego autobusu nie trzeba przepuszczać w związku z włączaniem się do ruchu. A przecież możemy go omijać i wracać na prawy pas(za przystankiem). Pytanie: kto umożliwi ruszenie autobusu? Tutaj pozostaje dobra wola kierujących, bo przepisy nie zobowiązują ich do tego... autobus może czekać 10 min, bo nie zmienia pasa ruchu a więc też nie sygnalizuje, a pojazdy go omijają.

Aby wybrnąć z tego pata, ja dopuściłbym "zamarkowanie" sygnalizacji zamiaru zmiany pasa ruchu, podczas gdy faktycznie autobus go nie zmieni - ale tylko wyjątkowo.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: AUTOBUS ZMIENIAJĄCY PAS RUCHU

Postprzez szymon1977 » sobota 08 lutego 2014, 12:33

LeszkoII napisał(a):..."zamarkowanie" sygnalizacji zamiaru zmiany pasa ruchu, podczas gdy faktycznie autobus go nie zmieni...
A to wyjeżdżając z zatoki autobus cały czas zajmuje ten sam pas ruchu?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości