Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez marat89 » środa 20 listopada 2013, 16:00

Witam. Jak powinna wyglądać prawidłowa zmiana biegów z 1 na 2 i odwrotnie? Szukałem trochę o tym w internecie, ale żadnych konkretów. Czy lepiej dla samochodu, a także samej jazdy, gdy po prostu przeciągamy dźwignię po linii prostej. A może lepiej wbić najpierw luz, potem dźwignia do siebie i do przodu na jedynkę ( w przypadku zmiany z 2 na 1)?
marat89
 
Posty: 15
Dołączył(a): sobota 06 października 2012, 16:56

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez Michal9191 » środa 20 listopada 2013, 16:20

No powinna przechodzić przez ''luz'' z jedynki na dwójkę i odwrotnie moim zdaniem oczywiście i sam tak robię a tu masz link może Ci pomoże http://www.technikajazdy.info/nauka-jaz ... na-biegow/
Michal9191
 
Posty: 358
Dołączył(a): poniedziałek 05 sierpnia 2013, 17:11

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez Borys_q » środa 20 listopada 2013, 16:32

Bez różnicy byleby nie szarpać.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez marat89 » środa 20 listopada 2013, 21:11

Michal9191 napisał(a):No powinna przechodzić przez ''luz'' z jedynki na dwójkę i odwrotnie moim zdaniem oczywiście i sam tak robię a tu masz link może Ci pomoże http://www.technikajazdy.info/nauka-jaz ... na-biegow/


Podczas kursu na prawko zawsze wykorzystywałem "luz" do zmiany z 1 na 2 i odwrotnie. Teraz, gdy jeżdżę sam, próbowałem właśnie przeciągać dźwignię po prostej i zwłaszcza, gdy zmieniałem z 2 na 1, nie chciał mi wbić bieg, musiałem użyć sporo siły. I tutaj mam pytanie, czy przy tej metodzie dźwignię należy jednym pewnym ruchem skierować w dół/górę, czy może na 2 razy, czy pociągnąć też trochę do siebie? Wiem, że zadaję pytania, jak przedszkolak :? :oops:
marat89
 
Posty: 15
Dołączył(a): sobota 06 października 2012, 16:56

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez Michal9191 » środa 20 listopada 2013, 21:26

Wiesz jak to jest ile osób tyle różnych porad na ten temat no ja przechodzę zawsze przez luz i wbijam bieg
Michal9191
 
Posty: 358
Dołączył(a): poniedziałek 05 sierpnia 2013, 17:11

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez Borys_q » środa 20 listopada 2013, 22:40

zmieniałem z 2 na 1, nie chciał mi wbić bieg, musiałem użyć sporo siły.


Nic na siłę jak czujesz opór na dźwigni przytrzymaj chwilę, powinno samo wskoczyć, przy redukcji czasem trzeba jeszcze trochę zwolnić bo jak auto jedzie za szybko jedynka słabo wchodzi.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez RossoneriDevil » czwartek 21 listopada 2013, 00:37

Ja zmieniam w linii prostej, nie wiem czy przeprowadzanie przez "luz" ma jakieś uzasadnienie, nie znam się na tym.
Gdy się czasem blokuje wtedy odpuszczam trochę sprzęgło i wciskam jeszcze raz, delikatnie próbując wrzucić bieg.
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez Radhezz » czwartek 21 listopada 2013, 01:34

Borys_q napisał(a):Bez różnicy byleby nie szarpać.

To jest prawidłowa odpowiedź.

RossoneriDevil napisał(a):Ja zmieniam w linii prostej, nie wiem czy przeprowadzanie przez "luz" ma jakieś uzasadnienie, nie znam się na tym.
Nie ma to znaczenia. Jak zmieniasz bieg w jednej linii to i tak przechodzisz przez "luz". Jako ciekawostka: pierwszy i drugi bieg z reguły są na tej samej przesówce (element wybierający z którą zębatką ma się spiąć wałek pośredni) w skrzyni biegów.

RossoneriDevil napisał(a):Gdy się czasem blokuje wtedy odpuszczam trochę sprzęgło i wciskam jeszcze raz, delikatnie próbując wrzucić bieg.
Dziwna sprawa, bo o ile dobrze zrozumiałem to wygląda jakby coś było nie tak z synchronizacją pierwszego biegu... Tyle że współczesne auta mają wszystkie biegi synchronizowane, a jedynka tak rzadko używa swojego że ciężko jest go zużyć.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez RossoneriDevil » czwartek 21 listopada 2013, 03:03

Dziwna sprawa

Wybacz, nie określiłem się zbyt jasno, mam tak czasami przy trzecim biegu, bardzo rzadko, ale czasem się trafia...
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez Radhezz » czwartek 21 listopada 2013, 09:54

A właśnie, bo trzeci bieg to już prędzej może mieć jakieś uszkodzenie synchronizatora ;) Ja bym radził już teraz zapoznać się z techniką zmiany biegów przy braku synchronizacji (podwójne wysprzęglenie) ;)
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez Borys_q » czwartek 21 listopada 2013, 11:04

Gdy się czasem blokuje wtedy odpuszczam trochę sprzęgło i wciskam jeszcze raz, delikatnie próbując wrzucić bieg.


Ja bym radził już teraz zapoznać się z techniką zmiany biegów przy braku synchronizacji (podwójne wysprzęglenie) ;)


Chyba właśnie kolega do niej doszedł:)
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez Radhezz » czwartek 21 listopada 2013, 14:02

No już po trochu tak, ale to mu wyszło tak mimochodem, nie wiedział pewnie że kiedyś tak zawsze i wszystkie biegi się zmieniało ;)

A poza tym jeszcze musi przyswoić sobie że redukcję musi robić z międzygazem ;)
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez marat89 » piątek 22 listopada 2013, 23:51

RossoneriDevil napisał(a):Ja zmieniam w linii prostej, nie wiem czy przeprowadzanie przez "luz" ma jakieś uzasadnienie, nie znam się na tym.
Gdy się czasem blokuje wtedy odpuszczam trochę sprzęgło i wciskam jeszcze raz, delikatnie próbując wrzucić bieg.


Właśnie też mam taki problem przy przerzucaniu biegu po linii prostej z 2 na 1. Może to wina zbyt dużej szybkości, jak ktoś wyżej napisał. Ja zawsze wrzucam jedynkę tuż przed parkowaniem i zawsze wtedy mam takie problemy. Natomiast, gdy się zatrzymam i wrzucam 1 wszystko jest ok! :wink:
marat89
 
Posty: 15
Dołączył(a): sobota 06 października 2012, 16:56

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez RossoneriDevil » sobota 23 listopada 2013, 01:26

Bo najlepiej jest redukować na pierwszy bieg gdy jedziesz z prędkością ok 10 km/h.
ja osobiście wolę się zatrzymać i wrzucić jedynkę niż zrobić to podczas jazdy....jeżeli jeszcze się toczę np. na luzie to wrzucam drugi bieg i dodaje więcej gazu.....efekt nie jest oszałamiający, ale znacznie bardziej komfortowy :)
RossoneriDevil
 
Posty: 1053
Dołączył(a): sobota 02 czerwca 2012, 20:05

Re: Przerzucanie biegu z 1 na 2 i z 2 na 1

Postprzez Magik » sobota 23 listopada 2013, 13:23

Po co w ogóle wrzucać jedynkę jak samochód się toczy? Przecież z dwójki też pojedziemy równie skutecznie. Nigdy nie redukowałem z dwójki na jedynkę jeśli samochód się poruszał.
Magik
 
Posty: 76
Dołączył(a): poniedziałek 08 sierpnia 2011, 18:53

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości