
Odpowiedzi na ankietę, udzielone przeze mnie, pochodzą jeszcze z czasów, kiedy nie rozumiałem wszystkich przepisów i ślepo zaufałem wykładni pana Marka Dworaka a ponadto dołożyłem swoje "pięć groszy" zaostrzając stanowisko w skrajnie sprzeczne z przepisami. Jednak czas robi swoje, argumenty można przyjmować lub odrzucać, w dyskusji się udzielać lub ją ignorować. Tym samym pragnę zaznaczyć, że moje stanowisko odnośnie pytań i odpowiedzi w sprawie tej ankiety zmieniło się już dość dawno temu, zmieniło się zasadniczo.
Nie jest błędem się mylić, lecz błędem jest trwać w pomyłce

Teraz sprostuję swoją odpowiedź ( viewtopic.php?p=306626#p306626 )
na następującą:
//wszędzie tam, gdzie mowa o skrzyżowaniu - należy rozumieć skrzyżowanie o ruchu okrężnym//
1. Czy przed wjazdem na każde skrzyżowanie sygnalizujesz już wtedy zamiar opuszczenia go w lewo?
TAK. Aczkolwiek na dużych rondach(placach) lewy kierunkowskaz traci sens, gdyż takie cechy geometryczne jak: wielkość skrzyżowania, dająca się wyodrębnić mała krzywizna 'obwiedni', duża odległość pomiędzy punktem wlotowym a miejscem faktycznej zmiany kierunku jazdy powodują, iż lewy kierunkowskaz jest albo zbyteczny albo użyty zbyt wcześnie. Z racji, iż dopiero później dowiaduję się (dopiero na skrzyżowaniu) o jego charakterystyce, lewy kierunkowskaz wyłączam i ewentualnie włączam go przed miejsce wyboru kierunku dalszej jazdy.
2. Czy na skrzyżowaniu sygnalizujesz zamiar opuszczenia go prawym kierunkowskazem niezależnie od geometrii infrastruktury drogowej?
NIE. Istotne bowiem jest to, czy wymiary i geometria ronda pozwalają z całą pewnością utwierdzić się w przekonaniu, że kontynuacja ruchu po powierzchni skrzyżowania(pomiędzy jego wlotami) to odcinek jazdy na wprost - jazdy po tak łagodnym łuku odgiętego toru, iż w opozycji do tego toru, opuszczenie skrzyżowania związane jest z wyraźnie większym zwrotem i mniejszym promień od tamtego. Na uwagę zasługuje też uwzględnienie obowiązku sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy "zawczasu i wyraźnie", co na małych skrzyżowaniach jest niemożliwe a na średnich utrudnione i wątpliwe.
3. Czy jesteś zwolennikiem odmiennego sygnalizowania manewrów na skrzyżowaniach w zależności od ich właściwości geometrycznych?
TAK. Niestety z ubolewaniem, ale nie ma innego wyjścia. Osobno należy potraktować ronda duże ( o wym. większych niż 65m średnicy zewnętrznej wyspy centralnej) a wśród nich jeszcze osobno takie, których opuszczenie nie powoduje fizycznej zmiany kierunku ruchu (ruch kół, kierownicy) lub dopuszcza.
4. W jakim punkcie sporu dotyczącego używania kierunkowskazów przed/na skrzyżowaniu mógłbyś pójść na kompromis ze stanowiskiem opozycyjnym?
Lewy kierunkowskaz - zawłaszcza nie znając skrzyżowania - włączać zawsze przy zamiarze skręcenia w lewo/zawrócenia i ewentualnie go później wyłączyć, kiedy z uwagi na geometrię ronda okaże się, że kierunek przejazdu przez skrzyżowanie nie pokrywa się z kierunkiem jazdy - a przeciwnie gdy okaże się że jest on "na wprost". Dla opuszczania skrzyżowania - prawy kierunkowskaz włączyć zawsze, w miarę możliwości, chociaż na mini, małych i średnich rondach nie będzie to sygnalizacją zmiany kierunku jazdy w prawo - chyba, że ze znaków poziomych na powierzchni skrzyżowania wynika inaczej.
5. Czy uważasz, że w przepisach PoRD powinny znaleźć się przepisy, które jednoznacznie wskażą na sposób pokonywania skrzyżowań?
NIE, gdyż wymagałoby to przebudowy ~40% wszystkich takich skrzyżowań w Polsce - co oznacza fikcję

6. Czy utrzymując kierunek kół „na wprost” i opuszczając skrzyżowanie zasygnalizujesz kiedykolwiek taki manewr prawym kierunkowskazem?
NIE. Jedynym chyba przypadkiem będzie dostosowanie się do oznakowania poziomego (P-8) na skrzyżowaniu oRO.
7. Czy na skrzyżowaniu można zawrócić z dowolnego pasa?
NIE. Zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego. Na dużych rondach nie będzie miało to wymiaru wiodącego... jednak tak dużych skrzyżowań w Polsce jest stosunkowo mało.
8. Czy obecność znaków drogowych F-10 oraz P-8 ma wpływ na to, czy użyjesz kierunkowskazów przed skrzyżowaniem czy nie mają takiego wpływu?
TAK. Jeśli znak mówi na wprost, to trudno włączać lewy kierunkowskaz.
9. Jak rozumiesz „kierunek ruchu” w definicji znaku C12 - ruch okrężny?
Kierunek jeden z dwóch teoretycznie możliwych kierunków, w jakich na skrzyżowaniu przejeżdża się wokół wyspy lub placu: a więc albo z jej prawej albo z jej lewej strony(Anglia). Przejeżdżanie/objeżdżanie wyspy, o którym mowa w par. 36.1, jest własnie ruchem okrężnym - obowiązującym dla wszystkich strumieni ruchu. Ruch okrężny nie ma nic wspólnego z tzw. odgiętymi torami ruchu. Ruch okrężny nie musi odbywac się 'po owalu'.
10. Czy obecność sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu zmienia w jakimś stopniu sposób używania kierunkowskazów?
NIE.
11. Podaj przykład kolizji i/lub utrudnienia ruchu na skrzyżowaniu, które wynikają z błędnego używania kierunkowskazów przed i na nim.
Ktoś zawraca z prawego pasa ruchu na obwiedni małego ronda, nie dość że bez kierunkowskazu to jeszcze z niewłaściwego miejsca.
12. Czy większa niż 4 ilość wlotów skrzyżowania skłania kierującego do odmiennego używania kierunkowskazów niż na skrzyżowaniu o 3 lub 4 symetrycznych wlotach?
NIE.