Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez LeszkoII » wtorek 15 października 2013, 15:39

Przepraszam, że odkopuje temat, ale muszę sprostować moją wypowiedź :) zawartą w tym wątku.
Odpowiedzi na ankietę, udzielone przeze mnie, pochodzą jeszcze z czasów, kiedy nie rozumiałem wszystkich przepisów i ślepo zaufałem wykładni pana Marka Dworaka a ponadto dołożyłem swoje "pięć groszy" zaostrzając stanowisko w skrajnie sprzeczne z przepisami. Jednak czas robi swoje, argumenty można przyjmować lub odrzucać, w dyskusji się udzielać lub ją ignorować. Tym samym pragnę zaznaczyć, że moje stanowisko odnośnie pytań i odpowiedzi w sprawie tej ankiety zmieniło się już dość dawno temu, zmieniło się zasadniczo.
Nie jest błędem się mylić, lecz błędem jest trwać w pomyłce :)

Teraz sprostuję swoją odpowiedź ( viewtopic.php?p=306626#p306626 )
na następującą:

//wszędzie tam, gdzie mowa o skrzyżowaniu - należy rozumieć skrzyżowanie o ruchu okrężnym//

1. Czy przed wjazdem na każde skrzyżowanie sygnalizujesz już wtedy zamiar opuszczenia go w lewo?
TAK. Aczkolwiek na dużych rondach(placach) lewy kierunkowskaz traci sens, gdyż takie cechy geometryczne jak: wielkość skrzyżowania, dająca się wyodrębnić mała krzywizna 'obwiedni', duża odległość pomiędzy punktem wlotowym a miejscem faktycznej zmiany kierunku jazdy powodują, iż lewy kierunkowskaz jest albo zbyteczny albo użyty zbyt wcześnie. Z racji, iż dopiero później dowiaduję się (dopiero na skrzyżowaniu) o jego charakterystyce, lewy kierunkowskaz wyłączam i ewentualnie włączam go przed miejsce wyboru kierunku dalszej jazdy.
2. Czy na skrzyżowaniu sygnalizujesz zamiar opuszczenia go prawym kierunkowskazem niezależnie od geometrii infrastruktury drogowej?
NIE. Istotne bowiem jest to, czy wymiary i geometria ronda pozwalają z całą pewnością utwierdzić się w przekonaniu, że kontynuacja ruchu po powierzchni skrzyżowania(pomiędzy jego wlotami) to odcinek jazdy na wprost - jazdy po tak łagodnym łuku odgiętego toru, iż w opozycji do tego toru, opuszczenie skrzyżowania związane jest z wyraźnie większym zwrotem i mniejszym promień od tamtego. Na uwagę zasługuje też uwzględnienie obowiązku sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy "zawczasu i wyraźnie", co na małych skrzyżowaniach jest niemożliwe a na średnich utrudnione i wątpliwe.
3. Czy jesteś zwolennikiem odmiennego sygnalizowania manewrów na skrzyżowaniach w zależności od ich właściwości geometrycznych?
TAK. Niestety z ubolewaniem, ale nie ma innego wyjścia. Osobno należy potraktować ronda duże ( o wym. większych niż 65m średnicy zewnętrznej wyspy centralnej) a wśród nich jeszcze osobno takie, których opuszczenie nie powoduje fizycznej zmiany kierunku ruchu (ruch kół, kierownicy) lub dopuszcza.
4. W jakim punkcie sporu dotyczącego używania kierunkowskazów przed/na skrzyżowaniu mógłbyś pójść na kompromis ze stanowiskiem opozycyjnym?
Lewy kierunkowskaz - zawłaszcza nie znając skrzyżowania - włączać zawsze przy zamiarze skręcenia w lewo/zawrócenia i ewentualnie go później wyłączyć, kiedy z uwagi na geometrię ronda okaże się, że kierunek przejazdu przez skrzyżowanie nie pokrywa się z kierunkiem jazdy - a przeciwnie gdy okaże się że jest on "na wprost". Dla opuszczania skrzyżowania - prawy kierunkowskaz włączyć zawsze, w miarę możliwości, chociaż na mini, małych i średnich rondach nie będzie to sygnalizacją zmiany kierunku jazdy w prawo - chyba, że ze znaków poziomych na powierzchni skrzyżowania wynika inaczej.
5. Czy uważasz, że w przepisach PoRD powinny znaleźć się przepisy, które jednoznacznie wskażą na sposób pokonywania skrzyżowań?
NIE, gdyż wymagałoby to przebudowy ~40% wszystkich takich skrzyżowań w Polsce - co oznacza fikcję :) Tu nie chodzi nawet o tzw. kryzys gospodarczy na świecie. Obowiązek prawy kierunkowskazu towarzyszący zmianie kierunku jazdy w prawo przy opuszczaniu skrzyżowania jest nie do zrealizowania, bo trzeba by było pozmieniać treść art. 22.5. Tak żeby niezawczasu i niewyraźnie stało się zawczasu i wyraźnie.
6. Czy utrzymując kierunek kół „na wprost” i opuszczając skrzyżowanie zasygnalizujesz kiedykolwiek taki manewr prawym kierunkowskazem?
NIE. Jedynym chyba przypadkiem będzie dostosowanie się do oznakowania poziomego (P-8) na skrzyżowaniu oRO.
7. Czy na skrzyżowaniu można zawrócić z dowolnego pasa?
NIE. Zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego. Na dużych rondach nie będzie miało to wymiaru wiodącego... jednak tak dużych skrzyżowań w Polsce jest stosunkowo mało.
8. Czy obecność znaków drogowych F-10 oraz P-8 ma wpływ na to, czy użyjesz kierunkowskazów przed skrzyżowaniem czy nie mają takiego wpływu?
TAK. Jeśli znak mówi na wprost, to trudno włączać lewy kierunkowskaz.
9. Jak rozumiesz „kierunek ruchu” w definicji znaku C12 - ruch okrężny?
Kierunek jeden z dwóch teoretycznie możliwych kierunków, w jakich na skrzyżowaniu przejeżdża się wokół wyspy lub placu: a więc albo z jej prawej albo z jej lewej strony(Anglia). Przejeżdżanie/objeżdżanie wyspy, o którym mowa w par. 36.1, jest własnie ruchem okrężnym - obowiązującym dla wszystkich strumieni ruchu. Ruch okrężny nie ma nic wspólnego z tzw. odgiętymi torami ruchu. Ruch okrężny nie musi odbywac się 'po owalu'.
10. Czy obecność sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu zmienia w jakimś stopniu sposób używania kierunkowskazów?
NIE.
11. Podaj przykład kolizji i/lub utrudnienia ruchu na skrzyżowaniu, które wynikają z błędnego używania kierunkowskazów przed i na nim.
Ktoś zawraca z prawego pasa ruchu na obwiedni małego ronda, nie dość że bez kierunkowskazu to jeszcze z niewłaściwego miejsca.
12. Czy większa niż 4 ilość wlotów skrzyżowania skłania kierującego do odmiennego używania kierunkowskazów niż na skrzyżowaniu o 3 lub 4 symetrycznych wlotach?
NIE.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez szerszon » wtorek 15 października 2013, 18:06

Znowu gotowiec...podpisze sie , jesli można. :D
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez poprawnie1na1rondzie » wtorek 15 października 2013, 18:17

Witam, chciałbym wziąć udział w ankiecie:
1.NIE
2.TAK (nie zawsze)
3.NIE
4.W ŻADNYM
5.TAK
6.TAK
7.TAK
8.NIE
9.KIERUNEK - PRZECIWNY DO RUCHU WSKAZÓWEK ZEGARA
KIERUNEK RUCHU - DOOKOŁA WYSPY PRZECIWNIE DO RUCHU WSKAZÓWEK ZEGARA
10.NIE
11.WPROWADZANIE W BŁĄD JADĄCYCH PO RONDZIE WIELOPASOWYM ORAZ WJEŻDŻAJĄCYCH NA RONDO
12.NIE

Dodam jeszcze swoje pytania:

13. Czy zjeżdżanie z ronda z wewnętrznego pasa zagraża bezpieczeństwu ruchu?
TAK - JEST NAJCZĘSTSZĄ PRZYCZYNĄ KOLIZJI NA RONDZIE.

14. Czy jazda prawym pasem w ruchu okrężnym jest dozwolona?
TAK - to prawidłowe zachowanie, poruszamy się cały czas w ruchu okrężnym zgodnie z wyznaczonymi pasami ruchu.

15. Czy rondo należy opuszczać z włączonym prawym kierunkowskazem?
TAK - przy opuszczaniu ronda zmieniamy kierunek jazdy. Nie używamy prawego kierunkowskazu w sytuacji kiedy z pasa którym się poruszamy jest możliwość wyłącznie zjazdu z ronda (np. na rondach turbinowych i skrzyżowaniach z wyspą centralną)

Pozdrawiam prawidłowo jeżdżących po rondach.
Ostatnio zmieniony wtorek 15 października 2013, 20:40 przez poprawnie1na1rondzie, łącznie zmieniany 1 raz
poprawnie1na1rondzie
 
Posty: 1
Dołączył(a): wtorek 15 października 2013, 17:08

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez kg1956 » wtorek 15 października 2013, 18:25

@leszko
A ja zaprotestuję!
!. Na tak zadane pytanie odpowiedź powinna być NIE! W pytaniu jest "na każde", więc nie ma mowy o wyjątkach.
3. To się kłóci z 'dylkowo-szerszonową" teorią. Jestem autentycznie w szoku!!! :shock:
8. Dlaczego omawiasz tylko na wprost? Może również w lewo?
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez szerszon » wtorek 15 października 2013, 18:46

kg
1 . z wyjatkiem wyjatków
3. przecież napisał "z ubolewaniem" i podpisując sie pod leszka deklaracja równiez przyjmuję to " z ubolewaniem" ..jak sie stawia C-12 tam , gdzie nie ma to wiekszego sensu..( patrz swoje pierwsze zdjęcie w wiadomym wątku)

================================
user dwa posty wyżej to klon.....?????
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez kg1956 » wtorek 15 października 2013, 18:57

Przepisy pisano kilkadziesiąt lat temu, gdy ronda były prawie wyłącznie właśnie takie. To pierwsze rondo jest rondem od zawsze. Nagle przestało pasować?
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez szerszon » wtorek 15 października 2013, 19:43

już ci odpowiedziałem w odpowiednim wątku... :D
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez LeszkoII » wtorek 15 października 2013, 19:54

poprawnie1na1rondzie napisał(a):Dodam jeszcze swoje pytania: (...)

13. Czy zjeżdżanie z ronda z wewnętrznego pasa zagraża bezpieczeństwu ruchu?
W chwili, gdy nie ma przesłanek/okoliczności, że dany uczestnik ruchu nie stosuje się do przepisów ruchu drogowego, opuszczenie ronda(dla ustalenia uwagi: niech to będzie standardowych wymiarów skrzyżowanie, czyli rondo małe/średnie) z wewnętrznego pasa ruchu nie stworzy zagrożenia bezpieczeństwa ruchu. Nie ma zatem podstaw, by unikać takiego działania. Ten wywód natury ogólnej wyciągam na podstawie art. 4 i art. 3 PoRD. Uzasadnienie szczegółowe przytoczyłem wielokrotnie w "różnych" wątkach na Forum o tematyce rond. Gdybyśmy uznali, że 50% kierowców to osoby prowadzące pojazd pod wpływem alkoholu i mające 2 promille alk. we krwi, to pozostałe 50% wnikliwie rozważyłoby, czy warto współuczestniczyć w "takim ruchu drogowym".

Od innej strony podchodząc do pytania - mógłbym rozważać, czy istnienie alternatywnej teorii dla pokonywania skrzyżowań o ruchu okrężnym, samo w sobie nie jest powodem dla zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wychodząc z tego założenia, to rzeczywiście (...i ponownie z ubolewaniem) opuszczaniu ronda wewnętrznym pasem ruchu towarzyszyć będzie zasada bezwzględnej nieufności :( Jednak takie postępowanie jest mocno naciągnięte, nawet gdy posługujemy się stosownym orzeczeniem SN w sprawach związanych z art. 4 PoRD. To temat rzeka, o wiele ciekawszy niż temat rond.
Okolicznościami, które – zdaniem Sądu Najwyższego – prowadzą do utraty zaufania do innego uczestnika ruchu, są:
a) cechy osobiste uczestnika ruchu, wskazujące, iż może on nie stosować się do obowiązujących go przepisów i zasad bezpieczeństwa ruchu,
b) nieprawidłowe zachowanie się uczestnika ruchu,
c) szczególna uzasadniona doświadczeniem życiowym sytuacja.


14. Czy jazda prawym pasem w ruchu okrężnym jest dozwolona?
Nie rozumiem pytania. Dlaczego miałaby być zabroniona? Jest dozwolona przy wzięciu pod uwagę innych przepisów np. art. 22.2.

15. Czy rondo należy opuszczać z włączonym prawym kierunkowskazem?
NIE, gdyż żaden przepis PoRD (choćby na wzór odpowiednich przepisów z krajów zachodnich) do tego nie obliguje a interpretacje, z których wynika wprost przeciwne stanowisko(że "TAK, należy") - zawierają błędy traktowania przepisów jednostkowo - tj. bez uwzględnienia całego spektrum związanego z kierunkiem ruchu, jazdy - w tym w szczególności grup znaków nakazu.
poprawnie1na1rondzie napisał(a):Pozdrawiam prawidłowo jeżdżących po rondach.
Ze wzajemnością i dodam, że pozdrawiam nie tylko tych prawidłowo jeżdżących po rondach, ale w ogóle prawidłowo jeżdżących.

P.S. Na wszelkie polemiki w tym temacie nie będę odpowiadał, gdyż jest to ankieta. Na zasadne i merytoryczne polemiki istnieją już miejsca na tym Forum. Na bezzasadne i niemerytoryczne wpisy istnieje odrębny dział lub kosz.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez lith » wtorek 15 października 2013, 22:09

1. Czy przed wjazdem na każde skrzyżowanie sygnalizujesz już wtedy zamiar opuszczenia go w lewo? NIE
2. Czy na skrzyżowaniu sygnalizujesz zamiar opuszczenia go prawym kierunkowskazem niezależnie od geometrii infrastruktury drogowej? NIE
3. Czy jesteś zwolennikiem odmiennego sygnalizowania manewrów na skrzyżowaniach w zależności od ich właściwości geometrycznych? TAK
4. W jakim punkcie sporu dotyczącego używania kierunkowskazów przed/na skrzyżowaniu mógłbyś pójść na kompromis ze stanowiskiem opozycyjnym? JA SIĘ SPIERAĆ NIE ZAMIERZAM, NIECH KAŻDY SOBIE SYGNALIZUJE JAK MU PODOBA, PRZEPISY TEGO NIE PRECYZUJĄ, MAMY BURDEL, PRZYZWYCZAIŁEM SIĘ
5. Czy uważasz, że w przepisach PoRD powinny znaleźć się przepisy, które jednoznacznie wskażą na sposób pokonywania skrzyżowań? W OGÓLE PRZYDAŁOBY SIĘ NAPISANIE NA NOWO PRZEPISÓW DOT. SKRZYŻOWAŃ (NIE TYLKO ROND), BO NA KAŻDYM WIĘKSZYM SKRZYŻOWANIU OBECNE SIĘ WYKRZACZAJĄ
6. Czy utrzymując kierunek kół „na wprost” i opuszczając skrzyżowanie zasygnalizujesz kiedykolwiek taki manewr prawym kierunkowskazem? TAK
7. Czy na skrzyżowaniu można zawrócić z dowolnego pasa? NIE
8. Czy obecność znaków drogowych F-10 oraz P-8 ma wpływ na to, czy użyjesz kierunkowskazów przed skrzyżowaniem czy nie mają takiego wpływu? RACZEJ NIE MAJĄ, JUŻ PRĘDZEJ TE NA RONDZIE
9. Jak rozumiesz „kierunek ruchu” w definicji znaku C12 - ruch okrężny? DOOKOŁA WYSPY
10. Czy obecność sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu zmienia w jakimś stopniu sposób używania kierunkowskazów? SAMA OBECNOŚC NIE, ALE ZAZWYCZAJ WIĄŻE SIĘ TO Z CAŁYM UKŁADEM SKRZYŻOWANIA
11. Podaj przykład kolizji i/lub utrudnienia ruchu na skrzyżowaniu, które wynikają z błędnego używania kierunkowskazów przed i na nim. WŁĄCZONY LEWY KIERUNKOWSKAZ PODCZAS JAZDY NA WIĘKSZYM RONDZIE O WIELU PASACH RUCHU- NIE WIADOMO, CZY KTOŚ CHCE ZMIENIĆ PAS, CZY DYLEK JEDZIE
12. Czy większa niż 4 ilość wlotów skrzyżowania skłania kierującego do odmiennego używania kierunkowskazów niż na skrzyżowaniu o 3 lub 4 symetrycznych wlotach? TAK... TO ZNACZY MOŻLIWOŚĆ WYSTĄPIENIA TAKIEJ SYTUACJI SKŁANIA KIERUJĄCEGO DO ODMIENNEGO UŻYWANIA KIERUNKOWSKAZÓW NA WSZYSTKICH RONDACH BEZ RÓZNICY CZY MA ONO 2 WLOTY, CZY 8


EDIT: nie zauważyłem, że odkopany temat :P, zaraz zobaczę, czy zmieniłem gdzieś zdanie :P
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez szymon1977 » czwartek 17 października 2013, 04:52

4. W jakim punkcie sporu dotyczącego używania kierunkowskazów przed/na skrzyżowaniu mógłbyś pójść na kompromis ze stanowiskiem opozycyjnym?

W ŻADNYM. Przepisy są napisane na tyle precyzyjnie, że w żadnym punkcie sporu nie ma miejsca na wzajemne funkcjonowanie dwóch różnych interpretacji. PoRD nie zabrania nikomu użycia kierunkowskazów w sytuacjach innych niż zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu. Więc jak ktoś chce nie sobie używa. Byle by nie był błędnie zrozumiany.

Osobiście nie mam np. nic przeciwko włączeniu lewego kierunkowskazu przed przejechaniem w lewo przez małe lub mini rondo. W prawdzie PoRD takiego obowiązku nie nakłada, ale też tego nie zabrania. Więc jeżeli ktoś chce - proszę bardzo. Nikogo w błąd raczej nie wprowadzi. Tylko niech od innych tego nie oczekuje.
-----
5. Czy uważasz, że w przepisach PoRD powinny znaleźć się przepisy, które jednoznacznie wskażą na sposób pokonywania skrzyżowań?

NIE WIDZĘ TAKIEJ POTRZEBY. Nie ma przepisów mówiących jak pokonać jakikolwiek rodzaj skrzyżowania i nie są one do niczego potrzebne. PoRD określa zachowania niezależnie od przebywania bądź nie na skrzyżowaniu (poza nielicznymi sprecyzowanymi wyjątkami). Błędem jest doszukiwanie się w przepisach nie odnoszących się bezpośrednio do skrzyżowania jakiegokolwiek związku ze skrzyżowaniem.

Widzę natomiast potrzebę powstania certyfikowanego przez Ministra poradnika dla osób z branży, w którym w jednoznaczny sposób określono by jak rozumieć kilka podstawowych pojęć ze "zmianą kierunku jazdy" na czele. Oraz opisano by praktyczne efekty zastosowania przepisów na często spotykanych a budzących aktualnie wątpliwości skrzyżowaniach, np. rondo "klasyczne" a turbinowe.

To nie prawo jest nieprecyzyjne. Co do zrozumienia treści przepisów samych w sobie raczej nie ma wątpliwości. Problem powstaje, gdy za stosowanie przepisów w praktyce biorą się osoby nie rozumiejące znaczenia podstawowych pojęć w PoRD użytych, jak np. zmiana kierunku jazdy.
-----
6. Czy utrzymując kierunek kół „na wprost” i opuszczając skrzyżowanie zasygnalizujesz kiedykolwiek taki manewr prawym kierunkowskazem?

TAK.
-----
7. Czy na skrzyżowaniu można zawrócić z dowolnego pasa.

Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym jezdnia jest jednokierunkowa więc JAKIEKOLWIEK ZAWRÓCENIE JEST NIEZGODNE Z PRZEPISAMI.
-----
9. Jak rozumiesz „kierunek ruchu” w definicji znaku C12 - ruch okrężny?

Słowo w słowo TAK, JAK TO OPISANO W PoRD. Zapis jest na tyle precyzyjny, że nie zostawia miejsca na jakiekolwiek interpretacje.
-----
11. Podaj przykład kolizji i/lub utrudnienia ruchu na skrzyżowaniu, które wynikają z błędnego używania kierunkowskazów przed i na nim.

Wyjazd z klasycznego ronda bez kierunkowskazu. Wyjazd z ronda to jedyne miejsce, w którym kierujący ma dwa tory jazdy do wyboru. W każdym innym miejscu wszystkie pojazdy jadą tak samo. W każdym innym miejscu sygnalizowanie czegokolwiek nie jest nikomu do niczego potrzebne.
-----
12. Czy większa niż 4 ilość wlotów skrzyżowania skłania kierującego do odmiennego używania kierunkowskazów niż na skrzyżowaniu o 3 lub 4 symetrycznych wlotach?

NIE. Ani ilość wlotów, ani wielkość skrzyżowania, ani geometria skrzyżowanie nie mają bezpośredniego pływu na używanie kierunkowskazów. Jedyny wpływ na sygnalizację ma regulacja ruchu za pomocą znaków poziomych. Na jednych "droga" z ronda sama wyprowadza i objechanie wyspy centralnej dookoła wymaga użycia lewego kierunkowskazu, a na innych "droga" prowadzi wokół wyspy centralnej i zjechanie z ronda wymaga użycia kierunkowskazu prawego.
=====
Większość z pozostałych pytań uważam za błędnie sformułowane. Osobiście zgodnie z PoRD przed zmianą kierunku jazdy zbliżam się do odpowiedniej krawędzi jezdni i włączam odpowiedni kierunkowskaz. Na pytania wiążące obowiązek wykonania powyższych czynności zamiast ze zmianą kierunku jazdy to z przejeżdżaniem przez skrzyżowanie trudno mi jednoznacznie odpowiedzieć. Zagłębiać się w temat raczej nie będę, napisać bym musiał niezłe wypracowanie. A moje stanowisko i tak wszyscy znacie.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez ks-rider » czwartek 17 października 2013, 09:28

1. Nie

2. Tak

3. Nie

4. W zadnym

5. Tak

6. Zawsze

7. Tak ( tyle, ze w PL sa skrzyzowania ktore tego zabraniaja poprzez oznakowanie poziome )

8. Obecnosc znakow nie ma nic wspolnego douzywania kierunkowskazow jezeli skrzyzowanie oznaczone jest jako ruch okrezny.

9. Kierunek jazdy reguluja przepisy → przeciwny do ruchu wskazowek zegara wokol wysepki.

10. Nie

11. Wszystko zalez od tego na ile kierujacy zrozumial zasydy poruszania sie tym skrzyzowaniem i jakie niebezpieczenistwa sie z tego poruszania moga zaistniec. O ile na skrzyzowaniach o jednym pasie ruchu niema zadnych niebezpieczenstw tak przy skrzyzowaniu o dwuch pasach ruchu istniueje realne zagrozenie gdy pojazd znajdujacy sie na pasie wewnetrznym zamierza opuscic skrzyzowanie i moze spowodowac kolizje zajezdzajac droge pojazdowi jadacych po zewnetrznej.

12. W jakim kraju ? Moim zdaniem ilosc wlotow / wylotow nie ma z tym nic wspolnego, przy wielu wylotach problematyczne poze byc uzywanie kierunkowskazu gdy zamierza sie opuscic skrzyzowanie na pierwszym wyjezdzie, dlatego dopuszczoe jest sygnalizowanie prawym kierunkowskazen przed wjazdem na skrzyzowanie gdy chce sie opuscic na pierwszym wyjezdzie.

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez sankila » czwartek 17 października 2013, 20:32

1. nie, bo nie planuję wjazdu na wyspę.
2. tak (a jest wybór geometrii infrastruktury w ruchu okrężnym?)
3. nie
4. w żadnym
5. już są - nie da się bardziej uprościć
6. ruch okrężny z definicji wyklucza trzymanie kół "na wprost", więc zawsze wrzucam prawy migacz.
7. zakładając, że chodzi o objechanie ronda dookoła, to tak, o ile znaki poziome nie kierują inaczej.
8. nie, kierunek jazdy pozostaje niezmienny aż do zjazdu
9. że jadę po łuku, w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara
10. w żaden; sygnalizacja wpuszcza na skrzyżowanie, kierunkowskazy - pokazują kierunek jazdy
11.zjazd z ronda bez prawego migacza, co myli oczekującego na najbliższym wlocie; wjeżdża na skrzyżowanie i dochodzi do zderzenia.
12. Z mojego doświadczenia wynika, że bardziej zależy to od "strzałkowania" pasów. Są strzałki - kierowcy olewają migacze.

BTW - twierdząca odpowiedź na pytanie 1 i 3 zakłada, że kierowca zawsze zna topografię skrzyżowania i wie, jak pojedzie i którędy wyjedzie, a to jest mało prawdopodobne (pominę, że neguje celowość drogowskazów)
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez szerszon » czwartek 17 października 2013, 21:05

1. Zakladamy,ze pojazdy poruszja sie zgodnie z przepisami, a nie jeżdżą po wyspach czy tam po czymś...na skrzyżowaniu sie nie parkuje.gdyby to była droga jak sobie namalowałaś żółtym kolorkiem to wcale bym sie nie zdziwił, gdybys wjechała na wyspę
.dlatego twój sarkazm jest nie na miejscu...
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez taik » piątek 18 października 2013, 16:54

ZAŁOŻENIE DO ODPOWIEDZI: Zakładam, że mowa o klasycznym SoRO, z pierścieniowymi pasami ruchu (wyznaczonymi lub nie), o nieoznaczonych wlotach i wylotach.

1. Czy przed wjazdem na każde skrzyżowanie sygnalizujesz już wtedy zamiar opuszczenia go w lewo?
NIE, brak podstawy prawnej. Przy wjeździe na skrzyżowanie nie dochodzi do zmiany kierunku jazdy.

2. Czy na skrzyżowaniu sygnalizujesz zamiar opuszczenia go prawym kierunkowskazem niezależnie od geometrii infrastruktury drogowej?
NIE, nie sygnalizuję zamiaru opuszczenia skrzyżowania, brak podstawy prawnej.
Przy skręcaniu w prawo na wylocie skrzyżowania sygnalizuję zmianę kierunku jazdy, nakaz art. 22 PRD, i jest to niezależne od geometrii infrastruktury drogowej.

3. Czy jesteś zwolennikiem odmiennego sygnalizowania manewrów na skrzyżowaniach w zależności od ich właściwości geometrycznych?
NIE, brak podstawy prawnej.

4. W jakim punkcie sporu dotyczącego używania kierunkowskazów przed/na skrzyżowaniu mógłbyś pójść na kompromis ze stanowiskiem opozycyjnym?
W KAŻDYM, na jakie pozwala mi PRD, na dzień dzisiejszy jest to zbiór pusty.

5. Czy uważasz, że w przepisach PoRD powinny znaleźć się przepisy, które jednoznacznie wskażą na sposób pokonywania skrzyżowań?
TAK, brakuje takich zasad dla SoRO. Zbyt ogólne zapisy PRD są podstawą licznych interpretacji (i nie mówię, która jest właściwa, bo sam nie wiem), czego dowodem jest ta ankieta. Przy klasycznych skrzyżowaniach (nie oznakowanych C-12), nikt takich pytań nie podejmuje, co dowodzi, iż dodatkowa regulacja prawna dla SoRO jest potrzebna.

6. Czy utrzymując kierunek kół „na wprost” i opuszczając skrzyżowanie zasygnalizujesz kiedykolwiek taki manewr prawym kierunkowskazem?
[------] (brak odpowiedzi) Zjechać z kołami "na wprost" nie da się, utrzymując zakrzywiony kierunek jazdy przy krawędzi jezdni, tj. taki, jaki wskazuje znak C-12, a więc poprawny. Przy ścięciu jest to możliwe, ale rozpatrujemy sytuacje dopuszczalne przez PRD.

7. Czy na skrzyżowaniu można zawrócić z dowolnego pasa?
NIE, ponieważ taki manewr jest zabroniony (jeżeli przyjąć, że w pojęciu "zawrócić" chodzi o manewr zawracania jako zmianę kierunku jazdy zgodnie z art. 22 PRD);
TAK (jeżeli przyjąć, że w pojęciu "zawrócić" chodzi o objechanie wyspy/placu dookoła)

8. Czy obecność znaków drogowych F-10 oraz P-8 ma wpływ na to, czy użyjesz kierunkowskazów przed skrzyżowaniem czy nie mają takiego wpływu?
[------] (brak odpowiedzi) Pytanie niezgodne z moim podstawowym założeniem, poczynionym na początku.

9. Jak rozumiesz „kierunek ruchu” w definicji znaku C12 - ruch okrężny?
Znak C-12 z grupy znaków NAKAZU, a więc nakazujący określone zachowanie, tj. przyjęcie kierunku jazdy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazanym na znaku.

10. Czy obecność sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu zmienia w jakimś stopniu sposób używania kierunkowskazów?
NIE, brak podstawy prawnej.

11. Podaj przykład kolizji i/lub utrudnienia ruchu na skrzyżowaniu, które wynikają z błędnego używania kierunkowskazów przed i na nim.
BRAK PRZYKŁADÓW. Błędne sygnalizowanie na skrzyżowaniu nie jest podstawą żadnej kolizji ani utrudnienia. To sposób jazdy kierowcy jest przyczyną powyższego.

12. Czy większa niż 4 ilość wlotów skrzyżowania skłania kierującego do odmiennego używania kierunkowskazów niż na skrzyżowaniu o 3 lub 4 symetrycznych wlotach?
NIE, brak podstawy prawnej.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Ankieta - Jak przejeżdżacie "skrzyżowania okrężne"?

Postprzez szerszon » piątek 18 października 2013, 21:00

Przy skręcaniu w prawo na wylocie skrzyżowania sygnalizuję zmianę kierunku jazdy, nakaz art. 22 PRD, i jest to niezależne od geometrii infrastruktury drogowej.

To mnie intryguje...jeśli jest to niezależne od geometrii to sygnalizujesz jazdę na wprost prawym kierunkowskazem i uważasz to za zmiane kierunku jazdy ????
...zaraz Ci zaserwuję rondo pierścieniowe ( nie "kwadratowe) i zobaczymy :D
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości