Dlaczego, o tym poniżej.
Najpierw zobaczmy, co przewiduje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Ustaliłem, iż aktualny na dzień dzisiejszy MPZP dla wjazdu na rozważaną działkę to MPZP z 2008 r. uchwalony uchwałą nr XXIV/182/08 Rady Miasta Kostrzyn nad Odrą – nie jest to informacja istotna, ale ją podałem, ponieważ to ustaliłem. Dlaczego to podaje, o tym zaraz.
W załączniku nr 1 do MPZP XXIV/182/08 widzimy wg oznaczenia, iż wszelkie drogi oznaczone na terenie zaznaczonym na czerwono (teren zabudowy usługowej), do którego prowadzi zjazd (oznaczyłem na różowo), to drogi wewnętrzne (oznaczyłem zieloną strzałką).
No, ale plan, planem - nie jest podstawą do określania rozważanej problematyki - jest tu tylko pomocny. Zobaczmy, co na to ewidencja gruntów.

Zauważmy jak wygląda wyrys okolic działki.
Dane o działkach:
Działka nr 116/72, obręb 4 – Śródmieście, gmina Kostrzyn nad Odrą.
Działka niezabudowana.
Działka ta leży na terenie zabudowy usługowej wg MPZP z 2008 r. (XXIV/182/08).
Działka nr 116/73, obręb 4 – Śródmieście, gmina Kostrzyn nad Odrą.
Jest to działka zabudowana, usytuowany jest na niej wielkopowierzchniowy obiekt handlowy TESCO.
Działka ta leży na terenie zabudowy usługowej wg MPZP z 2008 r. (XXIV/182/08).
Działka nr 115, obręb 4 – Śródmieście, gmina Kostrzyn nad Odrą.
Jest to teren ustanowiony jako droga.
Nie ulega wątpliwości, iż na omawianej działce, nie ma wyodrębnionego geodezyjnie pasa drogowego. Podstawą zaliczenia w drodze uchwały jest zidentyfikowanie pasa drogowego, poprzez wyodrębnienie działek, który ten pas zajmuje.
Na rozważanej działce brak jest geodezyjnie wyznaczonego pasa drogowego, tym samym nie możemy mówić o nadaniu kategorii drodze, bo nie ma czego określić kategorii.
Dla przykładu drogę, która jest wytyczona geodezyjnie, zaznaczyłem na wyrysie na czerwono. Pas drogowy, który ona zajmuje, jest określony jako działka nr 115. To jest (będzie) droga publiczna, co potwierdza powyższy MPZP.
Dodatkowo, potwierdzeniem, iż nie jest to skrzyżowanie, jest zastosowane oznaczenie poziome znakiem P-7c linia krawędziowa – przerywana wąska, które jak wiemy, służy do oznaczeń zjazdów (jak tutaj) oraz jezdni zatok przystanków. Oznaczenie krawędzi jezdni na skrzyżowaniach realizowane jest poprzez oznaczenie P-7a, którego tutaj próżno szukać.
Jeżeli powyższe kogoś nie przekonuje, to mapce wyrysu działek zaznaczyłem odcinek 20 m drogi (na zielono), który musiałby mieś twardą nawierzchnię. Zaznaczyłem do od osi drogi – bardziej korzystne dla teorii skrzyżowania (nie wnikam, czy jest to założenie prawidłowe). Jak widać ze zdjęć google’a, na takim odcinku nawierzchnia z kostki nie występuje, ponieważ kostka musiałaby dochodzić co najmniej do środkowego kępka traw! Jest to najzwyklejsze wybrukowanie do granicy pasa drogowego, w tym przypadku do linii rowu/nasypu.
Zatem ustalając ostatecznie. Nie jest to skrzyżowanie, a zjazd, czyli połączenie drogi publicznej z nieruchomością położoną przy drodze. Droga, która biegnie za zjazdem na terenie nieruchomości zabudowanej, to droga wewnętrzna.
Proszę o nie pisanie do powyższego własnych interpretacji, czy jest to skrzyżowanie czy zjazd, ponieważ ustaliłem to na podstawie dostępnych administracyjnych zasobów, a nie własnego przekonania. Ciężko jest przyjąć zasadnym, zbicie godziny poszukiwań jednym stwierdzeniem, nie popartym żadnymi dowodami; dlatego apeluję o merytoryczne dowody.
==============================
Wracając do meritum.
Ważne jest określenie, co stanowi w tym przypadku powierzchnię zjazdu: jezdnia czy chodnik.
Jest to niezmiernie istotne, ponieważ od tego uzależnia się dalsza ścieżka ustalania pierwszeństwa.
Przypomnę tylko, że jeżeli założymy, że powierzchnia zjazdu to:
1) chodnik – to wg art. 26.4; art. 27.1a; pieszy ma pierwszeństwo oraz rowerzysta ma pierwszeństwo.
2) jezdnia – to wg art. 13.3 w połączeniu z Art. 26.2.; Art. 17; pieszy oraz rowerzysta nie mają pierwszeństwa. Znaczy to tyle, że na każdym takim zjeździe nie musimy ustępować pieszemu – zwracam uwagę, że jest to dość odważna teoria.

Ja, osobiście uważam, że jest tam chodnik, który jest składową drogi, z której to z kolei zjeżdżamy na nieruchomość położoną przy tej drodze (podkreślam znaczenie przyimka PRZY). Oczywiście PdR kończy się przed zjazdem oraz zaczyna za zjazdem – tu nie ma wątpliwości.
Teraz, możemy rozpocząć dyskusję, co to jest, ten omawiany zjazd.
