Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 24 czerwca 2013, 11:14

Z góry przepraszam, że umieściłem w tytule epitet "bezmyślne", gdyż nie mogłem się powstrzymać.

Wjazd do strefy ruchu znajduje się na przejściu dla pieszych a plac parkingowy obsługuje ochrona.
Problem w tym, że skręcając z ul. Rejtana do hipermarketu (poniższy link) kierujący dysponują krótkim pasem do skręcania w lewo. Sama krótkość dodatkowego pasa nie powoduje większych utrudnień ruchu nawet w godzinach szczytu.
Link 1.

W tym miejscu wkracza do akcji "utrudniacz ruchu" - ochroniarz stojący TUTAJ, tuż za przejściem dla pieszych. W godzinach do 10 rano zatrzymuje każdego zmuszając go do łamania przepisów (zatrzymanie na przejściu nie wynikające z warunków ruchu - tutaj można polemizować). Zatrzymanie polega na zadaniu pytania "dokąd pan jedzie?" Odpowiedź: "do hipermarketu a nie do galerii". Po czym formułka "to proszę jechać na wprost". Po trwającym 10 sekund zatrzymaniu sytuacja powtarza się, tak więc 6 samochodów = 1 minuta. Ochroniarz nie ma uprawnień do kierowania ruchem natomiast ma przyzwolenie od szefa na utrudnianie ruchu.

Lenistwo czy głupota?
Przecież można by ustawić te bramki wewnątrz parkingu na wysokości widocznych schodów, tylko niestety trzeba więcej ku temu roboty - więcej noszenia bramek, ewentualnie zakupienia nowych. Co ciekawe - kiedyś tak było a teraz chyba z lenistwa takie praktyki odeszły do lamusa.

Oczywiście można polemizować, czy zatrzymania podchodzą pod utrudnianie ruchu drogowego czy wchodzą w skład "naturalnych" warunków ruchu. Moim zdaniem z uwagi na znak Strefa Ruchu mamy do czynienia z ciągłością stosowania przepisów o ruchu drogowym w całości, a jeśli tak to Art.3 mówi wyraźnie jak należy postępować - 'unikać działań...' wymienionych w artykule.
Ochroniarz jest tutaj pieszym utrudniającym ruch pojazdów a nawet wymuszającym pierwszeństwo!

Podzielacie moje stanowisko?
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez Cyberix » poniedziałek 24 czerwca 2013, 11:21

Z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku "Prawo o ruchu drogowym"

5) osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi;

Pytanie brzmi, czy ochroniarz stoi już w miejscu gdzie droga jest prywatna? Jeżeli tak, to wg. mnie może tam stać i może kierować ruchem, wykonuje bowiem polecanie zarządcy drogi (obiektu).
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez verde » poniedziałek 24 czerwca 2013, 11:33

Może może zadawać takie głupie pytania, kiedyś miałem znajomego co mieszkał na tzw strzeżonym parkingu ( tylko z nazwy nic nie było wspołnego z tą nazwą ) jak ja to nazywałem, przez parking można było dojechać do supermarketu, lub zaparkowac pod blokiem, jako że duza liczba ludzi przyjezdzała do sklepu często nie było miejsc, i ludzie parkowali pod blokiem na parkingach, tutaj też ochrona pilnowała, gdzie kto jedzie,z pytaniem czy do sklepu czy do bloku, a jak do bloku to do kogo i takie tam duperele.
Prtoblem został rozwiązany, kiedy to ochorna wyskoczyła przed autem by go zatrzymac a facet nie wychamował , delikatnie tracając ochroniarza, baa by było smieszne w tył wbił mu się 2 samochod a w niego jeszcze jeden :) w sumie 3 auta skasowane przez ochroniarza, który wbiegł na ulice w celu zadania pytań. Po tym zajsciu przebudowano drogi zakładając barierki :), które uniemożliwiają wjazd, lub wyjazd poprzez parking osiedlowy, a hipermarket musiał dobudowac sobie kolejny wjazd - może tutaj też musi coś bardziej zajśc by troche się zasady zmieniły - choć jeśli te zatrzymywania są robione z głową mogą ztrzymywac auta, to cos takiego jak by szlaban postawili i sie pytali każdego co z cxzym i po co ...
cache/ac9a7c36e4.png
verde
 
Posty: 133
Dołączył(a): czwartek 03 grudnia 2009, 10:09

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 24 czerwca 2013, 19:29

Cyberix napisał(a):5) osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi;

Pytanie brzmi, czy ochroniarz stoi już w miejscu gdzie droga jest prywatna? Jeżeli tak, to wg. mnie może tam stać i może kierować ruchem, wykonuje bowiem polecanie zarządcy drogi (obiektu).
Dla rozważań na temat PoRD nie ma znaczenia, czy droga jest prywatna czy państwowa, bo liczy się to czy jest niepubliczna czy publiczna a już na pewno liczy się zakres obowiązywania ustawy PoRD na konkretnej drodze.

W strefie ruchu stosujemy przepisy o ruchu drogowym w całej okazałości (zapinamy pasy, używamy świateł mijania, honorujemy rozporządzenia powstałe z wymog Ustawy, itd...)
Ochroniarz na moje pytanie czy skończył kurs dla kierujących ruchem przyznał, że nie skończył. Dało mi to do zrozumienia, że rozmawiam z pieszym.
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 4–8 i ust. 4 pkt 2, mogą dawać polecenia lub sygnały uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze pod warunkiem ukończenia szkolenia organizowanego przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego.

Ponadto zgodnie z rozporządzeniem w sprawie kierowania ruchem drogowym (delegacja z Art. 6.4 PoRD)
§ 2. 1. Do dawania poleceń i sygnałów uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze upoważnia się:
1) osoby odpowiedzialne za utrzymanie porządku podczas przemarszu procesji, pielgrzymki, konduktu pogrzebowego lub innej zorganizowanej grupy — jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ich bezpiecznego przemarszu;
2) strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a—5 i 8 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 353) — podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej;
3) (uchylony);
4) umundurowanych i odpowiednio oznakowanych pracowników nadzoru ruchu komunikacji miejskiej — podczas wykonywania czynności związanych z zapewnieniem płynności ruchu pojazdów komunikacji miejskiej, zdarzeń drogowych oraz awarii technicznych z udziałem tych pojazdów;
5) (uchylony);
6) członków zespołu ratownictwa medycznego — podczas akcji prowadzenia medycznych czynności ratunkowych do czasu przybycia na miejsce zdarzenia innych osób uprawnionych do dawania poleceń i sygnałów uczestnikowi ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze.


Wyjście jest jedno. Albo ochroniarz zrobi kurs, ubierze pomarańczową kamizelkę i zacznie wydawać polecenia albo pozostanie pieszym.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez Radhezz » poniedziałek 24 czerwca 2013, 20:31

A widzisz że nie kumasz.

Cyberix napisał(a):Z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku "Prawo o ruchu drogowym"

5) osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi;

Pytanie brzmi, czy ochroniarz stoi już w miejscu gdzie droga jest prywatna? Jeżeli tak, to wg. mnie może tam stać i może kierować ruchem, wykonuje bowiem polecanie zarządcy drogi (obiektu).
To jest odpowiedź, i nie ma tutaj co szukać dziury w całym.

1) Ochroniarz nie musi Ci się tłumaczyć czy ma uprawnienia czy nie - w razie wątpliwości może to zweryfikować policja.
2) W zależności od tego jacy są cwani, albo po takiej akcji wyślą paru ludzi na szkolenie, albo przesuną tablicę "strefa ruchu" parę metrów dalej, tworząc kawałek drogi prywatnej zwolnionej z PoRD.
3) Naprawdę sądzisz że robotnicy kierujący ruchem wahadłowym podczas prac drogowych i tych które na drogę "wchodzą" mają zawsze te kursy pokończone? Bo ja nie...
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 24 czerwca 2013, 20:56

Radhezz napisał(a):Naprawdę sądzisz że robotnicy kierujący ruchem wahadłowym podczas prac drogowych i tych które na drogę "wchodzą" mają zawsze te kursy pokończone? Bo ja nie...
Myślę, że mają! Duże firmy - o takich tutaj mówię - na pewno dbają o odpowiednich ludzi, którzy nadają się do kierowania ruchem i mają stosowne ku temu uprawnienia.
Radhezz napisał(a):Ochroniarz nie musi Ci się tłumaczyć czy ma uprawnienia czy nie - w razie wątpliwości może to zweryfikować policja.
A menel albo inny pieszy ma mi się tłumaczyć? Jak mam rozpoznać pieszego od kierującego ruchem? - odpowiedź jest we wspomnianym przeze mnie rozporządzeniu. Tutaj nie chodzi o weryfikację kompetencji osoby kierującej ruchem, tylko o odróżnienie go od "tła".

Teren prywatny? Okej - niech zamkną/otworzą bramę lub ustawią/zdejmą bariery. Ewentualnie niech zarządca drogi wewnętrznej zdecyduje się, czy oznaczyć ją strefą ruchu czy tez nie.

Dlaczego bronicie zachowań, które utrudniają ruch(nawet nie mi - konkretnemu kierowcy - tylko ogólnie innym uczestnikom tegoż ruchu) :hmm:
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez Radhezz » poniedziałek 24 czerwca 2013, 21:09

LeszkoII napisał(a):Myślę, że mają! Duże firmy - o takich tutaj mówię - na pewno dbają o odpowiednich ludzi, którzy nadają się do kierowania ruchem i mają stosowne ku temu uprawnienia.
Hmm, może takie duże... Ale cała reszta. Tak z analogii Ci podpowiem: gdy ratownicy medyczni są pracownikami "stacjonarnymi" i żaden z nich w zakresie obowiązków kierowania karetką nie ma, nie mają oni uprawnień na pojazdy uprzywilejowane... Ale jak trzeba karetką pojechać to jadą. W prywatnym transporcie sanitarnym jest już zupełna dowolność w tym temacie, a przecież temat jest o wiele poważniejszy niż puszczanie ruchu wahadłowo...

LeszkoII napisał(a): A menel albo inny pieszy ma mi się tłumaczyć? Jak mam rozpoznać pieszego od kierującego ruchem? - odpowiedź jest we wspomnianym przeze mnie rozporządzeniu. Tutaj nie chodzi o weryfikację kompetencji osoby kierującej ruchem, tylko o odróżnienie go od "tła".
A to chyba coś nie doczytałem, bo ochroniarz powinien być odpowiednio umundurowany.

LeszkoII napisał(a):Dlaczego bronicie zachowań, które utrudniają ruch(nawet nie mi - konkretnemu kierowcy - tylko ogólnie innym uczestnikom tegoż ruchu) :hmm:
Nikogo nie bronię, mówię tylko jakie są opcje załatwienia sprawy - albo policja i coś się zmieni, albo nie ma o czym gadać.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 24 czerwca 2013, 22:15

Radhezz napisał(a):Tak z analogii Ci podpowiem: gdy ratownicy medyczni są pracownikami "stacjonarnymi" i żaden z nich w zakresie obowiązków kierowania karetką nie ma, nie mają oni uprawnień na pojazdy uprzywilejowane...
Podobno nie ma pojęcia "źle udzielonej pierwszej pomocy". A tak zapytam: jakie uprawnienia powinien mieć kierujący karetką pogotowia na sygnale?
Radhezz napisał(a):A to chyba coś nie doczytałem, bo ochroniarz powinien być odpowiednio umundurowany.
Być może powinien, ale rozmowa toczyła się o kierujących ruchem i zawód tej osoby(podobnie jak jej hobby) zupełnie mnie nie interesuje.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez szydlaczek » poniedziałek 24 czerwca 2013, 22:36

LeszkoII napisał(a): A tak zapytam: jakie uprawnienia powinien mieć kierujący karetką pogotowia na sygnale?

1. 21 Lat
2. prawo jazdy odpowiedniej kategorii
3 orzeczenia: lekarskie, psychologiczne o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdem uprz.
4. Ukończony kurs dla kierujących pojazdem uprzywilejowanym
5 Zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym w zakresie określonej kategorii
szydlaczek
 
Posty: 191
Dołączył(a): czwartek 24 stycznia 2013, 23:37

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez Radhezz » wtorek 25 czerwca 2013, 00:00

szydlaczek napisał(a):
LeszkoII napisał(a): A tak zapytam: jakie uprawnienia powinien mieć kierujący karetką pogotowia na sygnale?

1. 21 Lat
2. prawo jazdy odpowiedniej kategorii
3 orzeczenia: lekarskie, psychologiczne o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdem uprz.
4. Ukończony kurs dla kierujących pojazdem uprzywilejowanym
5 Zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym w zakresie określonej kategorii

Mniej więcej to by się zgadzało, ale w skrócie wystarczyłoby napisać zezwolenie stare/nowe.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 758
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez Cyberix » wtorek 25 czerwca 2013, 12:18

http://www.forum.gs500.pl/viewtopic.php?p=90680

W szczególności:
W Art. 10 ust. 7 - rozszerza się prawo do zarządzania ruchem dla zarządcy drogi o drogi znajdujące się w strefie ruchu


W zawiązku z powyższym, moim skromnym zdaniem osoby działające w imieniu zarządcy drogi mają wszelkie prawa do kierowania ruchem.

@LeszkoII a czy ty masz uprawnienia do tego aby "skontrolować" ochroniarza i zadawać mu pytania czy ma skończone kursy do kierowania ruchem? NIE !! I w zasadzie, ochroniarz może ci powiedzieć "wypad z baru". Możesz grzecznie opuścić ten teren prywatny, zaparkować w miejscu bezpiecznym i wezwać na pomoc policję. Przedstawisz im swoje racje a potem podzielisz się uwagami z nami tutaj na forum.

PS. Rozumiem, że szlaban, który zamykałby ruch nie powodowałby tamowania ruchu? ;)
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Bezmyślne utrudnianie ruchu przez ochronę hipermarketu

Postprzez LeszkoII » wtorek 25 czerwca 2013, 20:25

Cyberix napisał(a):
W Art. 10 ust. 7 - rozszerza się prawo do zarządzania ruchem dla zarządcy drogi o drogi znajdujące się w strefie ruchu
W zawiązku z powyższym, moim skromnym zdaniem osoby działające w imieniu zarządcy drogi mają wszelkie prawa do kierowania ruchem.
Zarządzanie ruchem a kierowanie ruchem - dla Ciebie to jedno i to samo?
Cyberix napisał(a):@LeszkoII a czy ty masz uprawnienia do tego aby "skontrolować" ochroniarza i zadawać mu pytania czy ma skończone kursy do kierowania ruchem?
Jeśli nie widzę odpowiedniego umundurowania lub kamizelki to mam prawo zapytać dlaczego pieszy utrudnia mi ruch.
Cyberix napisał(a):I w zasadzie, ochroniarz może ci powiedzieć "wypad z baru"
Owszem może tak zrobić, ale droga to nie jest bar; ochroniarza nie rozjadę.
Cyberix napisał(a):Możesz grzecznie opuścić ten teren prywatny, zaparkować w miejscu bezpiecznym i wezwać na pomoc policję.
Teren jest prywatny, ale ogólnie dostępny (inaczej nie widzę zasadności wprowadzania tam strefy ruchu). Teren przestaje być ogólnie dostępny, jeśli zamknie się go szlabanem, bramą, zasieką, ewentualnie ustawi się B-1.

Co do wezwania Policji to wcale nie jest głupi pomysł, myślę że wystarczyłoby stosowne pismo a nie gadka "na gębę".
Cyberix napisał(a):PS. Rozumiem, że szlaban, który zamykałby ruch nie powodowałby tamowania ruchu?
Tego nie wiem. Przy obecnych realiach o których piszemy, powinni dać nakaz jazdy na wprost lub w prawo z tabliczką "dotyczy/nie dotyczy w godzinach XX-YY".
Póki co szlabanu nigdy tam nie było i projektujący pas do wjazdu na plac parkingowy na pewno uwzględnili tą jakże ważną przesłankę w kontekście płynności ruchu.
Gdyby był szlaban, na pewno umieszczono by go nieco dalej, na terenie prywatnym (takie jakby odciążenie pasa do lewoskrętu znajdującego się na drodze publicznej).
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 52 gości