cierpnik napisał(a):C-12 mówi tylko jak masz jechać i jak się zachować. A nie jak długo masz się kręcić
Otóż to! Jak mam jechać? Objeżdżając wyspę centralną, co specjalnie nikogo nie dziwi. W którym kierunku objeżdżanie ma być wykonywane? W kierunku wskazanym na znaku. Trzy strzałki uświadamiają kierującemu, że:
a.) ruch okrężny odbywa się
tylko w jednym kierunku(a nie np. w dwóch jednocześnie);
b.) kierunek ten jest zgodny z objeżdżaniem/omijaniem wyspy z jej prawej strony.
Zatem:
Czy kierunek wskazany na znaku ma coś wspólnego z kierunkiem jazdy? Odp.: Ma tyle wspólnego z kierunkiem jazdy, co biała strzałka na znaku D-3 albo biała strzałka na znaku C-9 - czyli nic nie ma wspólnego.
Czy określenie "dookoła wyspy" ma coś wspólnego z kierunkiem jazdy? Odp.: Ma tyle wspólnego z kierunkiem jazdy, co omijanie znaku C-9 po jego prawej stronie - czyli nic nie ma wspólnego.
Reasumując:
- Nie można mówić o zmianie kierunku jazdy powiązanej z zaprzestaniem poruszania się wokół/obok wyspy w celu opuszczenia skrzyżowania;
- Prawo o ruchu drogowym nie nakłada obowiązku sygnalizowania zamiaru poruszania się dookoła/obok czegoś lub zamiaru zaprzestania poruszania się dookoła/obok czegoś, gdyż nie są to kierunki o jakich mowa w Art.22 i Art.25.
- Kardynalnym, często świadomym błędem(do poparcia teorii używania prawego kierunkowskazu do opuszczania ronda) wielu jest traktowanie kierunku wskazanego na znaku C-12 jako kierunek jazdy na wprost po łuku(lub "na zakręcie"). Znak C-12 jest znakiem nakazu - w bezpośrednim tłumaczeniu z Konwencji w sprawie znaków i sygnałów drogowych nazywa się on "
Compulsory roundabout" - "nakazany ruch okrężny". Nie można wiązać tego nakazu z kierunkiem jazdy po rondzie, gdyż ku temu służą znaki z grupy "
Direction to be followed "(kierunki,których należy przestrzegać).
Nakaz wyrażony znakiem C-12 dotyczy specyfiki odbywającego ruchu na skrzyżowaniu a więc tym samym zabrania przejeżdżania przez wyspę oraz objeżdżania jej "pod prąd" względem kierunku wyznaczonego strzałkami. Podobnie strzałka na znaku D-3 zabrania ruchu pod prąd, dysponujemy jedynym możliwym kierunkiem, ale nie jest to kierunek jazdy w myśl Art. 22 i Art. 25.
PoRD wyszczególnia następujące kierunki jazdy: na wprost, w prawo, w lewo i ewentualnie do tyłu(zawracanie - "strzałka skierowana w dół"). PoRD ani żadne inne rozporządzenia o ruchu drogowym nie definiuje ani nie wspomina innych możliwościach kierunku jazdy.
Mit o drodze przebiegającej łukiem na wprost wokół ronda.
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym to jedno skrzyżowanie. Traktowanie obwiedni wyspy jako droga jest sprzeczne z treścią znaku C-12(l. poj.- skrzyżowanie) Traktowanie obwiedni jako jednię, nie stoi w sprzeczności z definicją drogi oraz definicją skrzyżowania. Wyznaczona jezdnia tworzy w tym przypadku
powierzchnię skrzyżowania i umożliwia realizację obranego na wlocie kierunku ruchu(w sensie przejazdu przez skrzyżowanie).
O drodze z pierwszeństwem prowadzącej w łuku wspomniano przy omówieniu znaczenia tabliczki T-6b oraz przy regułach dotyczących tzw. łamanego pierwszeństwa. Mianowicie jeśli droga z pierwszeństwem zmienia kierunek na skrzyżowaniu należy zastosować tabliczkę T-6a. Jeśli nie ma tabliczki, to droga z pierwszeństwem prowadzi na wprost wliczając w to ukształtowanie łukiem. W tym przypadku dopuszcza się dodatkowo oznakowanie znakami D-1 i T-6b, przy czym gruba kreska powinna schematycznie odpowiadać geometrii łuku i łuk nie powinien być o małym promieniu.
Omówiona wyżej sytuacja jest jedyną, kiedy mimo azymutu nieznacznie różnego od zera stopni, poruszamy się na wprost.
C-12 nie podlega tym zasadom, gdyż nie jest skrzyżowaniem z łamanym pierwszeństwem ani nie stosuje się tabliczki T-6b/d.
Na skrzyżowaniu okrężnym zasadnym wydaje się sygnalizować zmianę kierunku jazdy przed każdym minięciem wylotu o ile:
- pasy ruchu oraz linie krawędziowe na obwiedni wyspy nie biegną w sposób ciągły koncentrcznie albo nie są wcale wyznaczone;
- specyficzny kształt obwiedni wyprowadza ruch naturalnie w zerowym azymucie(co łatwo zauważyć nawet z perspektywy zbliżania się do skrzyżowania);
- sygnalizacja odbywa się zgodnie z wymogiem "zawczasu i wyraźnie", z czym nie powinno być problemu na dużych skrzyżowaniach typu rondo.
Na mini, małych i średnich rondach - z uwagi na ryzyko niezasygnalizowania zmiany kierunku jazdy zawczasu i wyraźnie, ze względu na małe "
odcinki przeplatania" - zasadnym jest użyć kierunkowskazu przed lub podczas wjazdu na skrzyżowanie, znając specyfikę skrzyżowania skanalizowanego wyspą centralną.
P.S.
@Cierpnik wydrukuj sobie ten tekst i powieś na suficie może zamiast obracać się 1000 razy wokół ronda przeczytasz to 1000 żeby choć jedno kółko wykonać poprawnie.