Ok..., chyba zrozumiałem wreszcie ten zapis o "
sygnalizacji zamiaru wyprzedzania" z Art. 24.1.3.
Sprawa wygląda dość banalnie a tutaj takie filozofie odprawiano(Szymon

)
Pytanie fundamentalne: po co ustawodawca rozróżnił sygnalizowanie
wyprzedzania od sygnalizowania
zmiany pasa ruchu?
Przypadek 1.:Kierujący mający zamiar wyprzedzenia znajduje się na tym samym pasie ruchu co kandydat do wyprzedzenia(notabene tylko wtedy należy się upewnić czy on coś sygnalizuje).
Jeśli przed
pojazdem A mającym ochotę na wyprzedzanie, znajduje się
pojazd B(np. jadący powoli TIR) i
pojazd B chce wyprzedzić jadący przed nim ciągnik(
pojazd C), to
pojazd B musi zmienić pas ruchu - /przy założeniu, że ciągnik nie porusza się poboczem/.
----
Czy pojazdy wolnobieżne mogą poruszać się poboczem? - proszę o odpowiedni zapis, jeśli mogą.----
Pojazd A może nie widzieć ciągnika(
pojazdu C), gdyż zasłania mu go
pojazd B(TIR).
Aktywny kierunkowskaz
pojazdu B oznacza(z perspektywy kierującego
pojazdem B), że kierujący
pojazdem B zamierza zarówno
zmienić pas ruchu jak również
wyprzedzić (jaki(-e)ś) pojazd(-y).
Kierujący
pojazdem A, z własnej perspektywy może interpretować to dwojako:
a.) ALBO
pojazd B zamierza tylko zmienić pas ruchu
b.) ALBO
pojazd B zamierza zarówno zmienić pas ruchu ORAZ wyprzedzić.
Wniosek 1.: Cały punkt 24.1.3(sygnalizowanie wyprzedzenia a nie tylko zmiany pasa ruchu) ma sens zastosowania na jezdni o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. Dla jezdni o jednym pasie ruchu dla jednego kierunku(droga jedno-jezdniowa o 2 pasach ruchu, dwukierunkowa) zamiar zmiany pasa ruchu oznacza, że "kierujący przed" zamierza wyprzedzić jakiś pojazd.
Zmiana pasa ruchu nie musi wcale oznaczać zamiaru wyprzedzania!
=====
Przypadek 2.:Kierujący mający zamiar wyprzedzenia znajduje się na tym samym pasie ruchu co kandydat do wyprzedzenia(notabene tylko wtedy należy się upewnić czy on coś sygnalizuje).
Pojazd A ma ochotę wyprzedzić
pojazd B (np. TIR).
Pojazd B włącza kierunkowskaz lewy, bo chce tylko zmienić pas ruchu, gdyż będzie za chwilę skręcał w lewo - więc woli to zrobić odpowiednio wcześniej(znając polskie realia).
Pojazd B nie zamierza nikogo wyprzedzać, bo nikt nawet przed nim nie jedzie.
Wniosek 2.:Pojazd A nie wie, czy
pojazd B tylko zmienia pas ruchu czy dodatkowa zamierza kogoś wyprzedzić. Musi więc zakładać obydwie możliwości - przewidzieć je, upewnić się.
Pojazd B wie, że chce tylko zmienić pas ruchu.
====
Konkluzja:Gdyby w 24.1.3 pominięto przypadek "
sygnalizowania zamiaru wyprzedzania", kierujący którego obowiązuje ten punkt(24.1.3) nie byłby zobowiązany przepisami rozpatrzyć w myślach(przewidywać ewentualność), że pojazd przed nim (być może) zamierza również wyprzedzać... (być może) łamiąc przepisy.
Wydaje się, że ustawodawca trochę traktuje kierujących jak idiotów, no ale ostrożności nigdy za wiele.