Kto miał pierwszeństwo?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez LeszkoII » piątek 19 kwietnia 2013, 07:17

Na załączonym linku/obrazku google widać - dzięki podziałce - DUŻE rondo.(średnica wyspy większa niż 55m).
anonim93 napisał(a):Na kursie jeździłem tak jak teraz jeżdżę, wydawało mi się to niebezpieczne no ale instruktor nic nie mówił więc tak jeździłem i do dzisiaj nie spotkałem się z niczym nieprzyjemnym.
Miałeś do d... instruktora, niestety.
anonim93 napisał(a):Na tak małym rondzie nie wyobrażam sobie zmian pasa wewnątrz ronda, chyba że z głową odwróconą do tyłu.
Bywają oczywiście większe ronda, ale to małym z pewnością nie jest(chyba że go przebudowali na mniejsze niż w widać na linku). E tam od razu "z głową odwróconą do tyłu"... 1-2 sekundy ruchu głowy przez prawe ramię - da się wykonać. Trąbić na Ciebie nikt nie powinien, jeśli nieco zwolnisz, żeby się upewnić.

Jeśli chciałbyś pogłębić tematykę rond, możesz poczytać tematy z tego forum albo nawet lepiej - obejrzeć sobie odcinki programu Jedź Bezpiecznie.
http://jedz-bezpiecznie.cba.pl/ (CTRL+F szukasz słowa 'rond' i powinno wyskoczyć 50 odcinków :spoko: :wow: )
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez szymon1977 » piątek 19 kwietnia 2013, 08:08

anonim93 napisał(a):Na tak małym rondzie nie wyobrażam sobie zmian pasa wewnątrz ronda...
Ale jeżeli pasa ruchu z wewnętrznego na zewnętrzny nie zmienisz (nie ważne czy przed opuszczeniem ronda czy w momencie jego opuszczania, nie zastanawiając się czy obie te formy są zgodne z PoRD) to będziesz jeździł w kółko wewnętrznym pasem aż skończy Ci się benzyna.
lith napisał(a):Dla mnie skręt w prawo z lewego pasa, to skręt w prawo z lewego, a nie zmiana na prawy i skręt z prawego.
To przypominam, że skręcić w prawo z lewego zabraniają przepisy, więc przed skręceniem musisz zmienić na prawy.
-----
Temat przerabiany sto razy.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez cierpnik » piątek 19 kwietnia 2013, 08:38

LeszkoII napisał(a):Kierowca, który na małym/średnim/mini rondzie zawraca lub skręca w lewo i nie inicjuje tego manewru z wewnętrznego pasa, utrudnia ruch i prowokuje(realizuje) naruszenie jego bezpieczeństwa(Art.3).
PoRD w żaden sposób nie definiuje rozmiarów ronda. Na każdym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym panują te same zasady. Problem dopiero pojawia się na zbyt małych rondach gdzie ciężko jest odpowiednio wcześnie sygnalizować wykonywane manewry oraz na tych dużych stworzonych na przecięciu dwóch dróg dwujezdniowych, gdzie można przejechać rondo bez użycia kierownicy co skutecznie uświadamia kierowców, że wtedy zjazd z rodna to jak jazda na wprost.
Przecież nie widzimy gabarytów ronda zbliżając się do skrzyżowania, więc zasadnym jest ustawić się do lewej krawędzi jezdni mając zamiar skręcenia w lewo.
Na rondzie nie da się wykonać manewru skrętu w lewo skoro wg definicji jazda wokół wyspy jest jazdą bez zmiany kierunku jazdy. Przepis więc o ustawieniu się z lewej strony nie obowiązuje.
Zasadne jest natomiast ustawienie się z lewej by upłynnić ruch ale wtedy należy pamiętać, że zjazd z ronda to zjazd w prawo (nawet jak nie kręcimy kierownicą w prawo) i wskazane jest wykonywanie go z prawego pasa. A jeśli z lewego to z głową i ustępując tym co jadą prawym.

Oczywiście wszystko to tyczy się sytuacji bez oznakowania poziomego kanalizującego ruch w określony sposób.
cierpnik
 
Posty: 496
Dołączył(a): wtorek 05 lutego 2013, 11:20
Lokalizacja: Kraków i okolice

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez szerszon » piątek 19 kwietnia 2013, 10:33

cierpnik napisał(a):1.Na rondzie nie da się wykonać manewru skrętu w lewo skoro wg definicji jazda wokół wyspy jest jazdą bez zmiany kierunku jazdy. Przepis więc o ustawieniu się z lewej strony nie obowiązuje.
2.Zasadne jest natomiast ustawienie się z lewej by upłynnić ruch ale wtedy należy pamiętać, że zjazd z ronda to zjazd w prawo (nawet jak nie kręcimy kierownicą w prawo) i wskazane jest wykonywanie go z prawego pasa. A jeśli z lewego to z głową i ustępując tym co jadą prawym.

Oczywiście wszystko to tyczy się sytuacji bez oznakowania poziomego kanalizującego ruch w określony sposób.

1. Na Terespol to w... :hmm:
http://goo.gl/maps/HNcyg
2.Zjazd " w prawo" ?
http://goo.gl/maps/AztV8
a na jakiej podstawie zjazd "w prawo"
Jadąc w ul popularną tez jadę " w prawo" ?
http://goo.gl/maps/TRCdC
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez Drezyna » piątek 19 kwietnia 2013, 11:12

lith napisał(a):Z prawego pasa można 'w prawo i prosto'... W ogóle setki stron o rondach na tym forum już napisano i nadal zdania są podzielone.

Bo przepisy nie są jednoznaczne, i nie należy upierać się, że tylko jedna szkoła jest słuszna.
lith - a którym pasem jeździmy w/g ciebie w kółko 5 razy, bo to chyba nie jest zabronione?
Rozwiązanie jest proste: jeździmy zgodnie z przepisami "swoją" szkołą, ale dopuszczamy myśl, że ktoś jeździ zgodnie z przepisami "inną szkołą". I nie wymyślamy reguł, których nie ma jednoznacznie w przepisach, typu wielkość ronda, a już broń Boże nie próbujemy ich wymuszać na innych.
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez cierpnik » piątek 19 kwietnia 2013, 11:29

szerszon napisał(a):1. Na Terespol to w... :hmm:
lewo, a to jest realizowane przez skorzystanie z trzeciego zjazdu czyli jedyny manewr jaki wykonujesz to zjazd z ronda w prawo.
szerszon napisał(a):2.Zjazd " w prawo" ?
Skoro "prosto" idzie w kółko.....
Szerszon zmiany kierunku ruchu dopasowuje do krawężnika. Na zakrętach też skręcasz? Kierownicę pewnie tak ale manewr?
szerszon napisał(a):a na jakiej podstawie zjazd "w prawo"
Skoro wokół wyspy nie zmieniasz kierunku to co? Dwie możliwości i w żadnej nie zmieniasz kierunku jazdy?
szerszon napisał(a):Jadąc w ul popularną tez jadę " w prawo" ?
A to PoRD nakazuje sygnalizowanie jazdy czy zmianę kierunku jazdy?
cierpnik
 
Posty: 496
Dołączył(a): wtorek 05 lutego 2013, 11:20
Lokalizacja: Kraków i okolice

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez szerszon » piątek 19 kwietnia 2013, 12:03

cierpnik napisał(a):1. a to jest realizowane przez skorzystanie z trzeciego zjazdu czyli jedyny manewr jaki wykonujesz to zjazd z ronda w prawo.
2.Skoro "prosto" idzie w kółko.....
3.Szerszon zmiany kierunku ruchu dopasowuje do krawężnika. Na zakrętach też skręcasz? Kierownicę pewnie tak ale manewr?
4.Skoro wokół wyspy nie zmieniasz kierunku to co? Dwie możliwości i w żadnej nie zmieniasz kierunku jazdy?
5.A to PoRD nakazuje sygnalizowanie jazdy czy zmianę kierunku jazdy?

1. Aha , kolejny zwolennik sygnalizowania zawczasu w trakcie jazdy po powierzchni skrzyzowania.

2. A gdzie to napisane ? :mrgreen:

3. O, krawężnik jako źródło odniesienia :rotfl:
Na zakrętach zmieniam kierunek ruchu, a nie jazdy.Nie wszędzie są krawężniki...

4. Zmieniam kierunek na skrzyżowaniu, a nie wokół wyspy...

5. Zjeżdżam z ronda. Strzałek nie ma ...to chyba Ty pisałeś,ze to "zawsze w prawo" :wink:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez cierpnik » piątek 19 kwietnia 2013, 12:55

szerszon napisał(a):1. Aha , kolejny zwolennik sygnalizowania zawczasu w trakcie jazdy po powierzchni skrzyzowania.
Ja tam włączam tylko przed zjazdem. Oczywiście zawsze prawy.
szerszon napisał(a):2. A gdzie to napisane ? :mrgreen:
Definicja C-12
szerszon napisał(a):Na zakrętach zmieniam kierunek ruchu, a nie jazdy.
Zmieniasz kierunek ruchu? A mi się wydawało, że on się co najwyżej zakrzywia ale nadal idzie w jednym możliwym kierunku.
szerszon napisał(a):5. Zjeżdżam z ronda. Strzałek nie ma ...to chyba Ty pisałeś,ze to "zawsze w prawo"
Skoro jazda wokół wyspy jest jak jazda na wprost to zjazd będzie też na wprost?
cierpnik
 
Posty: 496
Dołączył(a): wtorek 05 lutego 2013, 11:20
Lokalizacja: Kraków i okolice

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez LeszkoII » piątek 19 kwietnia 2013, 13:05

cierpnik napisał(a):PoRD w żaden sposób nie definiuje rozmiarów ronda. Na każdym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym panują te same zasady. Problem dopiero pojawia się na zbyt małych rondach gdzie ciężko jest odpowiednio wcześnie sygnalizować wykonywane manewry oraz na tych dużych stworzonych na przecięciu dwóch dróg dwujezdniowych, gdzie można przejechać rondo bez użycia kierownicy co skutecznie uświadamia kierowców, że wtedy zjazd z rodna to jak jazda na wprost.
Ano PoRD nie definiuje rozmiarów skrzyżowań. Powoływałem się na rozporządzenie dotyczące dróg publicznych. A dlaczego się powołałem? Sam sobie odpowiedziałeś. Na mini oraz (bardzo)małych rondach sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy odbywa się na zasadach "sygnalizuj kierunek przejazdu/wyjazdu przez skrzyżowanie" (popieram Szymona1997, który potrafi owe różnice wychwycić, co manifestował w swoich licznych wpisach). Na tak małych rondach w zasadzie nie ma sensu wyznaczać pasów ruchu biegnących wokół wyspy.

A dlaczego na średnich i dużych sygnalizuje się inaczej, skoro przepis o zmianie kierunku jazdy jest jeden? Najpierw należy uwzględnić prowadzenie pasów ruchu. Jeśli "wyprowadzają" pojazd na konkretny wylot to nie zmieniamy kierunku jazdy(kierunek ruchu możliwe, że zostanie zmieniony choć niekoniecznie). Kiedy pasy ruchu obiegają wyspę to znaczy, że kreują sposób jazdy i mimo, że nie jest to na wprost ani nawet "na wprost" nie używam kierunkowskazu - bo tak mnie prowadzą pasy ruchu. Geometria(kształt) jezdni też ma wpływ na sygnalizowanie. Jazda po okręgu powoduje, że aby zmienić taki kierunek jazdy należy namalować sobie w wyobraźni styczną do tego okręgu w punkcie, w którym chcemy opuścić skrzyżowanie.

Przy okazji przypomnę, że P-4 oraz jej "przedłużenie" w postaci P-1e nie wyznaczają pasów ruchu do jazdy w jednym kierunku. Jest to o tyle ważne, aby ktoś nie pomyślał, że skoro P-1e mnie wyprowadza na skrzyżowaniu z łamanym pierwszeństwem w lewo/prawo to znaczy że nie zmieniam kierunku jazdy!
cierpnik napisał(a):Na rondzie nie da się wykonać manewru skrętu w lewo skoro wg definicji jazda wokół wyspy jest jazdą bez zmiany kierunku jazdy. Przepis więc o ustawieniu się z lewej strony nie obowiązuje.
Da się wykonać manewr skrętu w lewo na rondzie. Wystarczy, że pasy ruchu prowadzą od wlotu do wylotu czyli na wprost.
Przepis o ustawieniu się przy lewej krawędzi lub osi jezdni dotyczy miejsca przed manewrem skrętu w lewo. Oczywiście nie na każdym skrzyżowaniu jest to obowiązkowe - Art. 22.2 wiąże zmiany kierunku jazdy ze skrzyżowaniami. Na niektórych rondach nie będzie zmiany kierunku jazdy w lewo a na innych będzie. Tego nie wiemy zbliżając się do skrzyżowania pierwszy raz w życiu więc lepiej nie ryzykować i ustawić się do lewej krawędzi lub środka jezdni.
Drezyna napisał(a):Bo przepisy nie są jednoznaczne, i nie należy upierać się, że tylko jedna szkoła jest słuszna.
Racja. Są dwie lub więcej szkoły poruszania się po rondach. Słuszna będzie taka, która nie łamiąc przepisów PoRD najwierniej odda wymagania zawarte w Art.3(bezpieczeństwo i płynność ruchu).

EDIT:
Na próżno szukać w definicji C-12 tzw. "kierunku jazdy wokół wyspy". Za to można znaleźć "ruch dookoła wyspy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara". Podobnie zresztą należy interpretować znak D-3, gdzie strzałka wskazuje kierunek ruchu, co wcale nie oznacza nakaz jazdy na wprost. Kierunek jazdy kierunkowi ruchu nie równy.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez cierpnik » piątek 19 kwietnia 2013, 15:26

LeszkoII napisał(a):Na tak małych rondach w zasadzie nie ma sensu wyznaczać pasów ruchu biegnących wokół wyspy.
Tak małych rond w ogóle nie powinno być. Wystarczy skrzyżowanie równorzędne albo A-7 z każdej strony. A nie teraz będzie się dorabiać jakieś inne teorie do sygnalizowania manewrów bo skrzyżowanie nie pozwala na wyraźne i odpowiednio wczesne sygnalizowanie zgodnie z PoRD.
LeszkoII napisał(a):Najpierw należy uwzględnić prowadzenie pasów ruchu. Jeśli "wyprowadzają" pojazd na konkretny wylot to nie zmieniamy kierunku jazdy
I to jest niezgodne z C-12 bo znak mówi tak a pasy odwrotnie.
LeszkoII napisał(a):Na próżno szukać w definicji C-12
Ruch odbywa się w kierunku czyli mamy wyznaczony kierunek ruchu.
cierpnik
 
Posty: 496
Dołączył(a): wtorek 05 lutego 2013, 11:20
Lokalizacja: Kraków i okolice

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez szerszon » piątek 19 kwietnia 2013, 17:12

cierpnik napisał(a):1.Ja tam włączam tylko przed zjazdem. Oczywiście zawsze prawy.
2.Definicja C-12
3.Zmieniasz kierunek ruchu? A mi się wydawało, że on się co najwyżej zakrzywia ale nadal idzie w jednym możliwym kierunku.
4.Skoro jazda wokół wyspy jest jak jazda na wprost to zjazd będzie też na wprost?

1. Już wiem,że to co Ty ...to różnie z tym bywa jeśli chodzi o PoRD

2. Par 36.1

oznacza ,że na skrzyżowaniu ruch odbywa sie dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.

Nie widzę "prosto"

3. Najgorsze w tym wszystkim jest,ze Ci sie dużo wydaje.i nic poza tym.
Nie pisałem o zmianie kierunku jazdy, co skutkuje sygnalizowaniem poprzez włączenie kierunkowskazu.

4. Skoro w punkcie 2 napisałeś bzdurę, to nie dziwie sie ,ze wychodzi Ci kolejna.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez anonim93 » piątek 19 kwietnia 2013, 17:53

http://www.tvp.pl/krakow/jedz-bezpiecznie/wideo/jak-przejechac-rondo-odc-3/4185398

Pan pod koniec mówi, że aby zjechać na prawo należy zająć pas prawy.
W takim razie ja nie rozumiem. Po co są 2 pasy przy wjeździe na rondo i dwa pasy przy wyjeździe na rondo? Przecież to się robi tylko zamieszanie, jeśli chcemy zająć lewy pas na rondzie a potem tuż po wjechaniu zmieniać go na prawy... To samo przy wyjeździe, skoro się nie wyjeżdża na lewy to po co on jest?
anonim93
 
Posty: 32
Dołączył(a): poniedziałek 16 maja 2011, 15:59

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez szerszon » piątek 19 kwietnia 2013, 18:20

anonim93 napisał(a):1. Po co są 2 pasy przy wjeździe na rondo i dwa pasy przy wyjeździe na rondo? Przecież to się robi tylko zamieszanie, jeśli chcemy zająć lewy pas na rondzie a potem tuż po wjechaniu zmieniać go na prawy...
2.To samo przy wyjeździe, skoro się nie wyjeżdża na lewy to po co on jest?

1. Dla większej przepustowości.Może być tłum do pierwszego lub drugiego zjazdu, a ma się zamiar zjechać trzecim...

2. Zjeżdżając z pasa zewnętrznego można zająć pas prawy lub lewy. Nie widzę przeciwwskazań.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto miał pierwszeństwo?

Postprzez ella » piątek 19 kwietnia 2013, 20:23

Kolejny temat o rondach, który zapewnie rozwinąłby się do kilkudziesięciu zakładek i każdy miałby inne zdanie na ten temat.
Nie będziemy powielać duskusji.
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 37 gości