Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez szerszon » czwartek 28 lutego 2013, 01:07

Nie pomijałbym przepisów związanych D-6.
Znak A-7 dotyczy najbliższej jezdni, a DDR i PdR nie jest skrzyżowaniem z jezdnią.
Poza tym jadąc DDR nie masz D-1.
Gdzieś czytałem ,ze Art 25.3 powstał w czasie, gdzie największym filozofom nie śniło sie o sytuacji rowerzysta na DDR vs pojazd na jezdni.
Pierwszeństwo rowerzysty nie wynika ze znaków A-7/D-1 a z faktu D-6, który reguluje stosunki rowerzysta na PdR-kierowca pojazdu na jezdni
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez LeszkoII » czwartek 28 lutego 2013, 10:48

niebieski90 napisał(a):Ja zakładam, że skoro stoi A-7 w takim a nie innym miejscu, to mam ustąpić wszystkim pojazdom jadącym drogą z pierwszeństwem, czyli samochodom na jezdni, rowerzystom na drodze dla rowerów i jeśli byłoby tam torowisko to także tramwajom (bo wszystkie te należą do tej samej drogi z pierwszeństwem, a A-7 tyczy się również torowisk i przecięcia się kierunków ruchu).
Popieram Cię. Znak A-7 stoi przed skrzyżowaniem dróg w miejscu, w którym należy ustąpić pierwszeństwa kierującym poruszającym się drogą z pierwszeństwem. Jak wiadomo droga nie musi składać się tylko z jezdni. Zatem A-7 dotyczy jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla rowerów, drogi dla pieszych, torowisk. W opisanym przykładzie ustąpię pierwszeństwa kierującym na jezdni i na drodze dla rowerów. Gdyby znak znajdował się w dodatku przed przejściem dla pieszych, nie uznałbym, że dotyczy tego miejsca przecinania się kierunków ruchu(pojazd/pieszy).

Nawet jeśli powyższe założenia są błędne i droga dla rowerzystów nie zalicza się do drogi LUB nie wchodzi w skład skrzyżowania dróg(zgodnie z def. skrzyżowania), to ustąpienie pierwszeństwa rowerzyście wynikałoby z dodatkowej przesłanki. Mianowicie § 5.6.:
Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do znaku A-7 umieszczonego przed torowiskiem pojazdów szynowych lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu.
, co nie oznacza, że A-7 przestaje obowiązywać dla "jego naturalnego przeznaczenia" - czyli przed skrzyżowaniem dróg mających jezdnię.
Obrazek

Dlatego twierdzę, iż na powyższym rysunku należy ustąpić pierwszeństwa zarówno rowerzystom(w szczególności oznaczonym "2") jak też kierującym na jezdni.
Oczywiście nie pomijamy znaku D-6, który zobowiązuje do zmniejszenia prędkości.
szerszon napisał(a):Znak A-7 dotyczy najbliższej jezdni, a DDR i PdR nie jest skrzyżowaniem z jezdnią.
Znak A-7 nie stoi w obrębie skrzyżowania, przynajmniej w tym kontekście, w jakim należy rozumieć zapis "(...)A-7 znajdujący się w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony." Wyobraź sobie, że na rysunku będzie droga dwujezdniowa. Co wtedy? A-7 dotyczyłby tylko pierwszej(najbliższej)?
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez szerszon » czwartek 28 lutego 2013, 11:43

Doczytaj jeszcze o P-13 i P-12 związanych ze znakami i co z tego wynika.
220 może pomóc.
Z drugiej strony rowerzysta jadąc drogą podporządkowaną i wjeżdżający na przejazd, ba , będący na nim " nie ustępowałby" pierwszeństwa pojazdom jadącym D-1.
Coś mi tu nie gra... :hmm:
Druga część
paragraf 2.1
A ta druga jezdnia jak chcesz to mozesz "zasadę prawej ręki" :D
Przecież Ci z prawej nadjeżdża... :mrgreen:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez LeszkoII » czwartek 28 lutego 2013, 12:46

szerszon napisał(a):Z drugiej strony rowerzysta jadąc drogą podporządkowaną i wjeżdżający na przejazd, ba , będący na nim " nie ustępowałby" pierwszeństwa pojazdom jadącym D-1.
Coś mi tu nie gra...
Szukałem takiego przykładu na google street i nie znalazłem. Porkęcone to to je.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez niebieski90 » czwartek 28 lutego 2013, 19:22

Drogi dla rowerów bardzo rzadko pojawiają się wzdłuż dróg podporządkowanych, więc ten problem jest marginalny. Najczęściej budowane są w ciągu dróg głównych, bo właśnie tam przenoszony jest największy ruch samochodowy i żeby nie było konfliktów między szybszymi oraz wolniejszymi przenosi się rowerzystów na wydzieloną dla nich część drogi. Moim zdaniem oznacza to, że nadal należy im się pierwszeństwo z racji poruszania się drogą główną.

Cały czas omawiam poniższe skrzyżowanie:
Obrazek

szerszon napisał(a):Nie pomijałbym przepisów związanych D-6.
Znak A-7 dotyczy najbliższej jezdni, a DDR i PdR nie jest skrzyżowaniem z jezdnią.

Przepisów związanych z D-6 pominąć nie można, ale na razie chcę w kwestii czysto teoretycznej znaleźć poparcie w przepisach dla pierwszeństwa rowerzysty poruszającego się drogą dla rowerów należącą do drogi głównej, żeby ktoś nie mógł powiedzieć że "nie dał mi szans się zobaczyć, wyjechał mi przed maskę zza krzaków/zaparkowanych pojazdów/etc., nie moja wina" (jak to było za czasów bytności art 33.4 i jak niektórzy nadal by chcieli)

Tak więc owszem, przejazd i jezdnia skrzyżowaniem nie jest, ale ciągle jest przecięciem się kierunków ruchu. A jak czytamy w rozporządzeniu:
5. Znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" ostrzega o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. Znak A-7 znajdujący się w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony.
6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do znaku A-7 umieszczonego przed torowiskiem pojazdów szynowych lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu.

Nie jestem prawnikiem, ale moim zdaniem jest tutaj wyraźnie zaznaczone, że A-7 dotyczy również torowisk i przecięć się kierunków ruchu, jeśli jest przed takim miejscem umieszczony. Na omawianym przykładzie znak A-7 nie znajduje się w obrębie samego skrzyżowania, ale nieco przed nim i to właśnie przed przejazdem dla rowerów. Uważam więc, że dotyczy rzecz jasna skrzyżowania, ale również przejazdu na podstawie par. 5.6 cytowanego powyżej, z racji miejsca jego ustawienia, nieprzypadkowego moim zdaniem.

szerszon napisał(a):Poza tym jadąc DDR nie masz D-1.

Owszem nie mam. Ale tramwaj jadący torowiskiem także nie ma swojego D-1, a również jedzie drogą z pierwszeństwem. Autobus jadący pasem tramwajowo-autobusowym także zwykle nie ma tam D-1. Otóż moim zdaniem występuje tutaj następująca prawidłowość: Zawsze mówimy o drodze z pierwszeństwem, a droga to nie tylko jezdnia lub jezdnie, ale również torowisko, pobocze i droga dla rowerów na ten przykład. Jeśli D-1 oznaczałby jezdnię z pierwszeństwem to zgoda, ale skoro mówi o drodze z pierwszeństwem, to mogę chyba założyć że dotyczy on całej konkretnej drogi, wszystkich jej części po których poruszają się jakieś pojazdy. Nigdy nie widziałem żeby na przykład jezdnia miała pierwszeństwo, a torowisko na tej samej drodze było podporządkowane.

szerszon napisał(a):Pierwszeństwo rowerzysty nie wynika ze znaków A-7/D-1 a z faktu D-6, który reguluje stosunki rowerzysta na PdR-kierowca pojazdu na jezdni

Zgadzam się, że D-6 reguluje wzajemne stosunki i nakłada na kierowcę określone obowiązki, ale nie reguluje kwestii stricte pierwszeństwa. Równie dobrze można by powiedzieć, że pierwszeństwo tramwaju wynika tylko i wyłącznie z art 28, oraz że nie dotyczą go D-1/A-7. Natomiast gdy tramwaj wyjeżdża wydzielonym torowiskiem z drogi podporządkowanej na drogę główną, to ustępuje nawet gdy nie ma dla siebie osobnego A-7 (znam takie jedno miejsce w Krakowie, a może jest i więcej). Czy rower na drodze dla rowerów jest w czymś gorszy od tramwaju, że mają nie dotyczyć go znaki D-1/A-7, które są dla wszystkich kierujących pojazdami?

szerszon napisał(a):Doczytaj jeszcze o P-13 i P-12 związanych ze znakami i co z tego wynika.

O tym właśnie był ten wątek, w kwestii oblanego egzaminu. Uważam, że owszem mając STOP należy zatrzymać się tam gdzie jest linia, ale ustąpić należy wszystkim poruszającym się drogą główną (jezdnia, torowisko, ddr). Podobna sytuacja z A-7. To znaki pionowe są najważniejsze, a to co jest namalowane na jezdni ma znaczenie drugorzędne, niejako "pomocnicze" (np. jakie znaczenie ma P-10 bez D-6 - żadne).

szerszon napisał(a):A ta druga jezdnia jak chcesz to mozesz "zasadę prawej ręki" :D
Przecież Ci z prawej nadjeżdża... :mrgreen:

O, to jest właśnie bardzo ciekawe. Masz A-7 przed pierwszą jezdnią w obrębie skrzyżowania. Dalej masz pas tramwajowo-autobusowy i drugą jezdnię, której chcesz ustępować na "zasadzie prawej ręki". Tramwajom ustąpisz na zasadzie art 28, ale co z autobusami nadjeżdżającymi z lewej pasem tramwajowo-autobusowym? Jest to duża zagwozdka dla Twojej teorii "dotyczenia tylko pierwszej jezdni" :mrgreen: Też znam takie miejsce w Krakowie, nawet nie jedno (przy czym A-7 jest zawsze przed obrębem skrzyżowania i dodatkowo są tam zawsze działające światła, ale czasem może braknąć prądu i wtedy może trzasnąć Cię autobus :D).

No tak to wygląda po mojemu. D-6 owszem robi swoje, ale dodatkowe zabezpieczenie nigdy nie zaszkodzi.
niebieski90
 
Posty: 111
Dołączył(a): czwartek 06 grudnia 2012, 22:04

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez LeszkoII » czwartek 28 lutego 2013, 19:56

niebieski90 napisał(a):Jeśli D-1 oznaczałby jezdnię z pierwszeństwem to zgoda, ale skoro mówi o drodze z pierwszeństwem, to mogę chyba założyć że dotyczy on całej konkretnej drogi, wszystkich jej części po których poruszają się jakieś pojazdy.
Definicja drogi trochę komplikuje. Droga dla rowerów na drodze. Więc po co wydzielona droga dla rowerów jako "jezdnia" dla rowerów? Moim zdaniem nie po to wydzielono taki pas drogi, żeby rowerzyści śledzili znaki drogowe na jezdni, których mogą najzwyczajniej nie zauważyć - lub muszą nie zauważyć. Więc racjonalny dla mnie jest pogląd, że znaki D-1, A-7 umieszczone w obrębie jezdni, na chodniku, poboczu dotyczą jezdni a może i pobocza. "Może nawet", bo normalnie poruszanie się lub przebywanie na poboczu uznawane jest za stan wyłączenia z ruchu. Tutaj trzeba wymienić np. Art.27.1a albo poruszanie się pojazdów wolnobieżnych po poboczu.

Czy kiedyś doczekamy się znaków D-1 na ścieżce rowerowej? Nie sądzę. Rowerzysta powinien mieć świadomość, że dojeżdża do przejazdu dla rowerzystów i co mu więcej potrzeba? A z perspektywy samochodu - jeśli przed przejazdem znajdzie się A-7, kierujący ustąpi pierwszeństwa rowerzyście. Rowerzysta nie musi o tym wiedzieć. Rowery nie powodują zawrotnych prędkości.

Jeśli już ustawiać jakieś znaki adresowane do rowerzystów i regulujące pierwszeństwo przejazdu to właściwie widziałbym tylko B-20 i A-7 oznaczone w komplecie z liniami zatrzymania.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez niebieski90 » czwartek 28 lutego 2013, 20:09

@LeszkoII, jest to właściwie logiczne wytłumaczenie. Kierujący tramwajem teoretycznie też nie musi patrzeć za D-1, bo art 28 jednoznacznie daje mu pierwszeństwo na przejazdach tramwajowych. Jednak w przypadku przejazdów rowerowych jest jednak ta niewielka luka, która mówi że rowerzysta ma pierwszeństwo ale dopiero na przejeździe, a nie gdy się do niego zbliża. To sprawdzało się przy starych przepisach, gdy obowiązywał art 33.4. Tą lukę częściowo zabudowuje art 27.1a w przypadku skręcających pojazdów, oraz przepisy do znaku d-6, które jednak nie regulują stricte kwestii pierwszeństwa. Jednak nie ma nigdzie bezpośrednio zapisane że rowerzysta ma pierwszeństwo już w momencie dojeżdżania do przejazdu (jedynie art 27.1a o tym mówi, ale on tyczy się tylko sytuacji skręcania pojazdów). Stąd moim zdaniem niektórzy próbują mówić, że na przykład ciągle rowerzysta nie może wjechać bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd, bo nie ma widoczności, bo art 3, bo coś tam jeszcze innego. Ja się z tym po części zgadzam, ale nie gdy jadę drogą dla rowerów w ciągu drogi głównej. Wtedy pierwszeństwo powinno być jednoznaczne i ja próbuję zabudować tą lukę chociażby przez znak A-7 na wlotach podporządkowanych, który notabene świetnie się do tego nadaje.
niebieski90
 
Posty: 111
Dołączył(a): czwartek 06 grudnia 2012, 22:04

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez LeszkoII » czwartek 28 lutego 2013, 21:56

niebieski90 napisał(a):Jednak nie ma nigdzie bezpośrednio zapisane że rowerzysta ma pierwszeństwo już w momencie dojeżdżania do przejazdu (jedynie art 27.1a o tym mówi, ale on tyczy się tylko sytuacji skręcania pojazdów).
Nie ma słowa o pierwszeństwie. Nie uznawałbym tego za wadę. Mimo wszystko samochodów jest więcej niż rowerów a pieszych więcej niż rowerzystów+samochodów w ruchu drogowym. Jeśli kierujący pojazdami będą stosować znaki D-6, nie powinna stać się nikomu krzywda ani tez utrudnienie ruchu(trasy dróg dla rowerzystów jednak sie planuje)
§ 47.4. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających
Tekst doskonale współgra z zapisem, że nie wolno wchodzić/wjeżdżać bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Kierujący samochodem musi stwierdzić, czy mógłby ewentualnie narazić kogoś na niebezpieczeństwo a to zależy od prędkości rowerzysty/pieszego np. biegnącego.
Zwalniamy przed D-6x nawet do zera, stopniowo przewidując możliwości. W końcu aż tak dużo przejazdów dla rowerzystów bez sygnalizacji świetlnej nie ma a umieszcza się je w odpowiednich miejscach.
Sztuką jest właśnie zmniejszenie zauważenie znaku, ocena sytuacji, zmniejszenie prędkości.
Nie mniej jednak - A-7 przed przejazdem dla rowerzystów obliguje do ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom!
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez szerszon » czwartek 28 lutego 2013, 22:52

niebieski90 napisał(a):1. Moim zdaniem oznacza to, że nadal należy im się pierwszeństwo z racji poruszania się drogą główną.



2.Tak więc owszem, przejazd i jezdnia skrzyżowaniem nie jest, ale ciągle jest przecięciem się kierunków ruchu. A jak czytamy w rozporządzeniu:
5. Znak A-7 "ustąp pierwszeństwa" ostrzega o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. Znak A-7 znajdujący się w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony.
6. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio do znaku A-7 umieszczonego przed torowiskiem pojazdów szynowych lub w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu.

3. Na omawianym przykładzie znak A-7 nie znajduje się w obrębie samego skrzyżowania, ale nieco przed nim i to właśnie przed przejazdem dla rowerów. Uważam więc, że dotyczy rzecz jasna skrzyżowania, ale również przejazdu na podstawie par. 5.6 cytowanego powyżej, z racji miejsca jego ustawienia, nieprzypadkowego moim zdaniem.


4.Owszem nie mam. Ale tramwaj jadący torowiskiem także nie ma swojego D-1, a również jedzie drogą z pierwszeństwem. Autobus jadący pasem tramwajowo-autobusowym także zwykle nie ma tam D-1. Otóż moim zdaniem występuje tutaj następująca prawidłowość: 5.Zawsze mówimy o drodze z pierwszeństwem, a droga to nie tylko jezdnia lub jezdnie, ale również torowisko, pobocze i droga dla rowerów na ten przykład. Jeśli D-1 oznaczałby jezdnię z pierwszeństwem to zgoda, ale skoro mówi o drodze z pierwszeństwem, to mogę chyba założyć że dotyczy on całej konkretnej drogi, wszystkich jej części po których poruszają się jakieś pojazdy.


6. Czy rower na drodze dla rowerów jest w czymś gorszy od tramwaju, że mają nie dotyczyć go znaki D-1/A-7, które są dla wszystkich kierujących pojazdami?


7.O tym właśnie był ten wątek, w kwestii oblanego egzaminu. Uważam, że owszem mając STOP należy zatrzymać się tam gdzie jest linia, ale ustąpić należy wszystkim poruszającym się drogą główną (jezdnia, torowisko, ddr). Podobna sytuacja z A-7. To znaki pionowe są najważniejsze, a to co jest namalowane na jezdni ma znaczenie drugorzędne, niejako "pomocnicze" (np. jakie znaczenie ma P-10 bez D-6 - żadne).


8.O, to jest właśnie bardzo ciekawe. Masz A-7 przed pierwszą jezdnią w obrębie skrzyżowania. Dalej masz pas tramwajowo-autobusowy i drugą jezdnię, której chcesz ustępować na "zasadzie prawej ręki". Tramwajom ustąpisz na zasadzie art 28, ale co z autobusami nadjeżdżającymi z lewej pasem tramwajowo-autobusowym? Jest to duża zagwozdka dla Twojej teorii "dotyczenia tylko pierwszej jezdni" :mrgreen: Też znam takie miejsce w Krakowie, nawet nie jedno (przy czym A-7 jest zawsze przed obrębem skrzyżowania i dodatkowo są tam zawsze działające światła, ale czasem może braknąć prądu i wtedy może trzasnąć Cię autobus :D).

9.No tak to wygląda po mojemu. D-6 owszem robi swoje, ale dodatkowe zabezpieczenie nigdy nie zaszkodzi.

1. Ale rowerzysta prawnie nie ma bonusu,ze porusza sie droga główną, czy nazwijmy to normalnie-droga z pierwszeństwem.
Chodnik i DDR nie podlegają pod D-1 ,który jest ustawiony po prawej stronie jezdni.
A idąc za paragrafem 2.1 z 170 ten znak nie dotyczy rowerzysty
2.To z 220
załacznik 1
2.2.8
Znak a-7 moze być umieszczany takze w innych miejscach przecinania sie kierunków ruchu, gdzie obowiązek ustąpienia pierwszeństwa wynika z przepisów ustawy -PoRD ( wyjazd z obiektów)
Tutaj upatrywałbym tych innych przecięć sie kierunków ruchu.
Nie widzę sensu dublowania D-6 i A-7 ( który nie ma racji bytu w odniesieniu do PdR)
Poza tym zblizającemu się rowerzyście nie musisz ustępować pierwszeństwa, tylko nie narazic go. :D
3. jeśli dotyczyłby PdR to nie dotyczyłby już jezdni, trzeba by powtarzać.
poza tym P-13 ( czy też P-12 w przypadku B-20) wskazuje miejsce zatrzymania w związku ze znakami i nie jest to raczej przed PdR, gdzie jest P-14 i związana z tym definicja.
jeśli nie ma linii zatrzymania P-13 lub P-12 kierujący ma obowiazek sam sobie ją "wymyslić" , ale tylko linię , a nie linie( dwie lub więcej)
4. art 25.2 gdy nie ma znaków ,a tu masz jeszcze A-7- z tramwajem przykłąd jest , moim zdaniem, nietrafiony.
A autobus ? Mógłbyś przykład ?
5. paragraf 2.1 z 170 uściślia Ci zakres tej drogi z pierwszeństwem-mozna jeszcze dopisać jak w definicji skrzyżowania-posiadającą jezdnię.
A pobocza proponuje nie mieszać, ponieważ zgodnie z art 17 z niego włączamy sie do ruchu( wtedy dopiero podlegamy pod znaki dotyczące pierwszeństwa)
6. D-1 jest dla kierujących pojazdami na jezdni.
Podaj mi przykład DDR z D-1 po prawej stronie to przyznam Ci rację.
Takze mógłbyś wrzucić zdjęcie z tramwajami.
7.Nie podasz mi przepisu określającego , które znaki sa ważniejsze.
Jest linia zatrzymania, a nie linie.
pozostałe "ustąpienia" wynikają" z innych przepisów.
8.. napisałem to w konwencji żartu, ale mógłbyś wrzucić zdjęcie, albo nazwę ulicy. Chętnie zobaczę.
9 Wprowadza zamieszanie taka interpretacja. Nie ma " nie zaszkodzi"
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez szerszon » czwartek 28 lutego 2013, 23:06

LeszkoII napisał(a):Nie mniej jednak - A-7 przed przejazdem dla rowerzystów obliguje do ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom!
Mimo że zgadzam się z tym co napisałeś to akurat do tego odniose sie negatywnie.
jeśli tak podejdziemy do sprawy to D-1 przed PdR nie obliguje do zastosowania sie do paragrafu 47.4 bo ' ja mam pierwszeństwo" mimo D-6a lub b.
To troche bez sensu.
a co w przypadku skrzyżowania równorzędnego ?
zastosujemy art 25.1 ?
Chyba przesada...
naturalną koleją rzeczy jest stosowanie sie do
-kierującego ruchem
-sygnalizacji
-znaków
-przepisów
określających pierwszeństwo przejazdu.
znak D-6a / b w dwóch ostatnich przypadkach faworyzuje rowerzystę nieważne czy jedzie spod D-1 czy A-7, czy z lewej czy z prawej.
Ma priorytet w każdej z tych czterech sytuacji, a uznawanie A-7 w stosunku do PdR "zabierałoby" rowerzyście "pierwszeństwo" w dwóch sytuacjach.
Rowerzysta z lewej na równorzędnym i rowerzysta w ciagu drogi podporządkowanej.
Poza tym moje ulubione- skoro rowerzysta ma korzystac z przywileju D-1 jadąc po DDR, to takie same prawo ma np pieszy...a co ? :D idący chodnikiem drogi z pierwszeństwem ( już widzę pieszego idącego w ciągu drogi podporządkowanej i wchodzącego na PdP- nie ustąpił ...szuja :mrgreen: )
Czy znak D-1 jest ważniejszy np od D-3 ?
jeśli DDR jest dwukierunkowa, a znak D-3 wskazuje że droga lub jezdnia jest jednokierunkowa to rowerzysta łamie prawo jadąc "pod prąd" ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez LeszkoII » czwartek 28 lutego 2013, 23:31

szerszon napisał(a):3. jeśli dotyczyłby PdR to nie dotyczyłby już jezdni, trzeba by powtarzać.
W tym wątku prezentowałem (moją) opinię, że stosowanie się do przepisu rozporządzenia w sprawie ZiS, opisującego w A-7 i B-20, wynika z treści podstawowej ORAZ ust. powielającego treść podstawową w odniesieniu do "innych miejsc przecinania się kierunków ruchu". Nie interpretuje tych zapisów w sposób wykluczający się na wzajem. Jeśli znak stoi 3m przed przejazdem oraz 13m przed jezdnią to dlaczego domyślnie miałby dotyczyc albo jezdni albo przejazdu a nie zarówno jezdni jak i przejazdu?
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez niebieski90 » czwartek 28 lutego 2013, 23:39

LeszkoII napisał(a):- Tekst doskonale współgra(ł) z zapisem, że nie wolno wchodzić/wjeżdżać bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Kierujący samochodem musi stwierdzić, czy mógłby ewentualnie narazić kogoś na niebezpieczeństwo a to zależy od prędkości rowerzysty/pieszego np. biegnącego.
- Nie mniej jednak - A-7 przed przejazdem dla rowerzystów obliguje do ustąpienia pierwszeństwa rowerzystom!

- Owszem tak było do puki istniał art 33.4, ale odkąd on nie istnieje to się trochę pogmatwało.
- Właśnie za taką interpretacją obstaję i tak zachowuje się na drodze kierując samochodem, a kierując rowerem jestem bardzo uważny ale jednak oczekuję ustąpienia mi pierwszeństwa w takich miejscach z uwagi na art 4.

@szerszon, rozumiem Twoje wątpliwości, ale ja zostaję przy swoim. Dla mnie z par 5.6 rozporządzenia wynika jednoznacznie gdzie może być stosowany A-7 i czego on dotyczy. A czy trzeba powtarzać jeśli dotyczy przejazdu? Imho niekoniecznie. Przejazd nie jest skrzyżowaniem, więc jeśli przed nim stoi A-7 na jednym słupku z D-6 to stoi on poza obszarem skrzyżowania, a wiec nie dotyczy tylko najbliższej jezdni ale całego skrzyżowania + przecięć się kierunków ruchu (przejazdy) + torowisk.

Co do przykładów z pasem tramwajowo-autobusowym to skrzyżowanie Grzegórzecka/Blich, Dietla/Świętego Sebastiana, oraz Monte Cassino/Szwedzka w Krakowie. Na wszystkich tych skrzyżowaniach jest co prawda sygnalizacja świetlna czynna całą dobę, ale jak mówiłem kiedyś może zabraknąć prądu. Znajdź na google street view i sam oceń jak wygląda pierwszeństwo autobusu nadjeżdżającego z lewej strony.

Szczególnie na Grzegórzecka/Blich jest ciekawa sytuacja: http://goo.gl/maps/fhsNx
A-7 w obrębie skrzyżowania, a dalej pas tramwajowo-autobusowy. To co, nie ustępujemy autobusom jak nie ma świateł? :P
niebieski90
 
Posty: 111
Dołączył(a): czwartek 06 grudnia 2012, 22:04

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez szerszon » czwartek 28 lutego 2013, 23:40

Ale PdR jest oznaczony D-6a/b.
I tak powinieneś sie zachować według tego znaku niezależnie czy stoi A-7, D-1 czy nul.
Nie kwestionuję idei "ustąpienia" , ale nie w w związku z A-7 plizzzz :eek2:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez szerszon » czwartek 28 lutego 2013, 23:52

niebieski90 napisał(a):
1@szerszon, rozumiem Twoje wątpliwości, ale ja zostaję przy swoim. Dla mnie z par 5.6 rozporządzenia wynika jednoznacznie gdzie może być stosowany A-7 i czego on dotyczy. A czy trzeba powtarzać jeśli dotyczy przejazdu? Imho niekoniecznie. Przejazd nie jest skrzyżowaniem, więc jeśli przed nim stoi A-7 na jednym słupku z D-6 to stoi on poza obszarem skrzyżowania, a wiec nie dotyczy tylko najbliższej jezdni ale całego skrzyżowania + przecięć się kierunków ruchu (przejazdy) + torowisk.

Co do przykładów z pasem tramwajowo-autobusowym to skrzyżowanie Grzegórzecka/Blich, Dietla/Świętego Sebastiana, oraz Monte Cassino/Szwedzka w Krakowie. Na wszystkich tych skrzyżowaniach jest co prawda sygnalizacja świetlna czynna całą dobę, ale jak mówiłem kiedyś może zabraknąć prądu. Znajdź na google street view i sam oceń jak wygląda pierwszeństwo autobusu nadjeżdżającego z lewej strony.

Szczególnie na Grzegórzecka/Blich jest ciekawa sytuacja: http://goo.gl/maps/fhsNx
A-7 w obrębie skrzyżowania, a dalej pas tramwajowo-autobusowy. To co, nie ustępujemy autobusom jak nie ma świateł? :P

Ale z paragrafu 5.6 nie wynika ,że dotyczy PdR czy czegoś tam.
Dlatego podałem wyjasnienie z 220 czego dotyczy.
Dlatego ,wybacz, Twoja prywatna opinia jest tylko Twoja prywatną opinią.
W tym świetle pokaż mi D-1 dla PdR uprawniające rowerzystę do jazdy drogą z pierwszeństwem.
Wracając do linka , który wrzuciłeś..
http://goo.gl/maps/gGWKG
ja tam widzę D-1 po prawej, a w par 2.1 napisali,ze dotyczy wszystkich pasów, w tm takze podejrzewam autobusowo tramwajowego.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Stop + Tory Tramwajowe + Skrzyżowanie

Postprzez niebieski90 » czwartek 28 lutego 2013, 23:59

Popatrz dalej, pas tram-bus nie jest już zwykłym pasem ruchu, ale staje się dodatkową trzecią jezdnią. A co z tego że D-1 dotyczy wszystkich pasów? Skąd ci wyjeżdżający spod A-7, dotyczącego ponoć pierwszej jezdni, mają wiedzieć że tam jest D-1? A ja też mogę "podejrzewać" że A-7 dotyczy także przejazdu rowerowego.
Co do tego co wynika z par 5.6 to sugerujesz mi chyba, że nie potrafię czytać ze zrozumieniem :eek2: a moja opinia jest przede wszystkim świadectwem tego jak zachowuje się w ruchu drogowym.
niebieski90
 
Posty: 111
Dołączył(a): czwartek 06 grudnia 2012, 22:04

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości