Przykład z przejazdem dla rowerzystów - brillant. Wątpliwość jedna: czy przecięcie się drogi z przejazdem dla rowerów można z całą pewnością zaliczyć do miana "innych miejsc przecinania się kierunków ruchu ruchu
Co do mojego przykladu z przejazdem dla rowerzystow, slowa te znajdują potwierdzenie u Stefanskiego i Sobonia
"kierunki ruchu pojazdow i pieszych przecinaja sie w roznych miejscach i okolicznosciach. W wiekszosci są to miejsca o wyjatkowym zagrozeniu dla bezpiecznstwa. Naleza do nich skrzyzowania drog, przejscia dla pieszych, chodniki lub drogi dla pieszych
podczas przejezdzania przez nie pojazdow, place na ktorych ze wzgledu na brak wyodrebnienia jezdni i chodnikow ruch pieszych i pojazdow odbywa sie po tej samej powierzchni, strefy dojscia pieszych do tramwaju i na chodnik w przypadku gdy przystanek nie znajduje sie przy chodniku,
przejazdy dla rowerzystow, drogi dla rowerow oraz przejazdy kolejowe i tramwajowe"
@Rusel, czy mógłbyś jeszcze wyjaśnić, czy znaczenie "obrębu skrzyżowania" jest uważane w środowiskach zawodowo zajmujących się problematykę PoRD jako dogmat, coś oczywistego? Przyznaję się - mam z tym problem, ale lepiej go później zauważyć niż wcale. Dlaczego ustawodawca umyślił sobie "...w obrębie skrzyżowania" zamiast "...bezpośrednio przed skrzyżowaniem"?
zapodam interpretacje z samego zrodla czyli Katedry Budowy Dróg i Inżynierii Ruchu Politechnika Krakowska
Skrzyżowanie obejmuje wspólną część przecinających się lub łączących się dróg oraz odcinki tych dróg, na których występują poszerzenia jezdni spowodowane dodatkowymi pasami ruchu i/lub wyspami kanalizującymi, a w przypadku braku poszerzenia - na odcinku obejmującym minimalne długości akumulacji i zwalniania określone w § 66 i § 67 Warunków technicznych [6]. Tak określone odcinki dróg wyznaczają obszar skrzyżowania.
Do skrzyżowania należą również pasy dla skrętu w prawo oraz jezdnie do zawracania prowadzone poza wspólną częścią przecinających się lub łączących się dróg. Jeżeli na wlocie nie występują zatrzymania pojazdów (np. wlot drogi z pierwszeństwem przejazdu bez relacji skrętnych), to do skrzyżowania zalicza się odcinek wlotu o długości nie mniejszej niż 20 m licząc od końca luku wyokrąglającego narożnik skrzyżowania.
Z obszaru skrzyżowania wyjątkowo można wyłączyć część wylotu znajdującą się poza strefą zmiany liczby pasów ruchu lub lokalizacji urządzeń obsługi uczestników ruchu. Jest to możliwe w przypadku występowania pasa dzielącego lub wyspy kana-lizującej (dzieląca środkowa). Obecność wyspy kanalizującej eliminuje możliwość niebezpiecznego poruszania się pojazdów opuszczających skrzyżowanie po pasach dla kierunku przeciwbieżnego (np. wyprzedzających pojazdy korzystające ze zjazdu zlokalizowanego na tym odcinku).
2.1.2. Obszar oddziaływania skrzyżowania obejmuje określony w p. 2.1.1 obszar skrzyżowania i dodatkowo powinien obejmować odcinki, na których występuje w ruchu pojazdów opóźnianie lub przyspieszanie związane z dojazdem do skrzyżowania lub jego opuszczaniem (wyjazdem) -jeżeli manewry te nie mogą być wykonane w obrębie skrzyżowania. Długości odcinków opóźniania i przyspieszania określają § 66 - 69 Warunków technicznych [6].
Zasięg oddziaływania skrzyżowania można rozważać w aspekcie:
- zmian w charakterystyce potoków ruchu (odstępy między pojazdami, prędkości i ich dyspersja, ruch kolumnowy),
- celowych ograniczeń narzuconych znakami drogowymi (ograniczenie prędkości, wyprzedzania),
- oddziaływania na sąsiednie skrzyżowania lub synchronizacji ich pracy.
W każdym z tych przypadków obszar oddziaływania skrzyżowania, ustalony zgodnie zp. 2.1.2, powinien być zweryfikowany indywidualnie.