22.4 vs 17.2

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez Drezyna » środa 25 kwietnia 2012, 13:01

No właśnie, zamiast wymyślać cudowne historyjki wystarczy przeczytać przepis. Cieszę się, że pomogłem koledze zrozumieć 22.4 vs 17.2 :jupi:

Wikuss napisał(a):Więc kto?

Jeszcze raz: obaj mają obowiązek ustąpienia.
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez szerszon » środa 25 kwietnia 2012, 13:11

Właczający się do ruchu owszem,ale komu ma ustapic jadący...nie widzę
dalej nie mam odpowiedzi na swoje ostatnie pytanie- za trudne ? :mrgreen:

post edytowany przez moderatora (regulamin, pkt 12)
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez sankila » czwartek 26 kwietnia 2012, 00:56

szerszon napisał(a):jadę sobie i mogę zmienic pas jak mi sie podoba
Nie "jak mi się podoba", tylko jak nakazują przepisy. A przepisy wymagają, żebyś jechał prawym pasem, jeśli jest na nim miejsce. Na lewy wjeżdżasz na czas wyprzedzania, gdy chcesz skręcić w lewo, gdy prawy jest zajęty, gdy mają różną prędkość. Innymi słowy, musisz mieć uzasadnienie, dlaczego jedziesz lewym pasem, chociaż prawy jest wolny. Albo wracasz na prawy pas po wyprzedzeniu, albo kontynuujesz jazdę lewym pasem, bo ... (tu wpisać powód). Odpowiedzi: "bo mi się tak podoba" - PoRD nie przewiduje.
wiekszy obowiązek ciaży na włączającym sie do ruchu....uważasz inaczej ?
A i owszem. Uważam, że na wszystkich uczestnikach ruchu ciąży jednakowy obowiązek jazdy zgodnie z przepisami. Pojazdy "specjalnej troski" są odpowiednio oznakowane; kierowców specjalnej troski, o ograniczonej odpowiedzialności za zachowanie na drodze, ustawodawstwo nie przewiduje.
Chcesz lansować teorię "wszyscy kierowcy są równi, ale niektórzy są równiejsi od innych?" To poproszę o jakieś uzasadnienie. Który przepis zwalnia Cię z zachowania uwagi, tylko dlatego, że mnie - w danym momencie -obowiązuje zachowanie szczególnej uwagi?

Przepisy drogowe są wyjątkowo spójne i logiczne - wystarczy ich przestrzegać (wszystkich - bez wyboru działu i artykułów) i nie dojdzie do sytuacji, w której będziesz się zastanawiał, który jest ważniejszy.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez szymon1977 » czwartek 26 kwietnia 2012, 02:24

sankila napisał(a):Przepisy drogowe są wyjątkowo spójne i logiczne - wystarczy ich przestrzegać (wszystkich - bez wyboru działu i artykułów) i nie dojdzie do sytuacji, w której będziesz się zastanawiał, który jest ważniejszy.
Nie wiem, czy to nie przypadek, ale chyba to jest właśnie sedno sprawy.

Sytuacja 1:
Pierwszeństwo ma pojazd niebieski na podst. Art.17.2.
002-1.png


Sytuacja 2:
Pierwszeństwo ma pojazd niebieski na podst. Art.17.2.
002-2.png


Sytuacja 3:
Pierwszeństwo ma pojazd czerwony na podst. Art.22.4.
002-3.png


posty scalone przez moderatora (chcesz coś dopisać - edytuj poprzedniego posta!)

Sytuacja nr 4:
Taka sytuacja musi zostać poprzedzona jedną z sytuacji opisanych powyżej. Jeżeli dojdzie do kolizji winny będzie ten, który nie ustąpił pierwszeństwa w sytuacji poprzedzającej. Jeżeli kierowcy zastosowaliby się do obowiązku ustąpienia pierwszeństwa taka sytuacja nie zaistniałaby w ogóle. Śmiało można powiedzieć, że sytuacja, w której pierwszeństwo przejazdu moglibyśmy określić zarówno na podst Art.17.2 jak i Art.22.4. może w praktyce zaistnieć tylko na skutek nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu, więc... nie ma prawa zaistnieć! A skoro nie ma prawa zaistnieć to nic w tym dziwnego, że ustawodawca pierwszeństwa przejazdu w niej nie określa. Pozostaje więc Art.3.1, na podst. którego obaj kierujący mają obowiązek postarać się uniknąć kolizji.
002-4.png
Choć w sumie, skoro Art.5.1. nie ma tutaj zastosowania, to obaj kierujący w tej sytuacji mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa, żaden natomiast nie ma obowiązku przejechać jako pierwszy (jak to ktoś na tym forum z uporem maniaka powtarza) więc obaj się zatrzymują i skoro do kolizji jednak nie dojdzie to może się zastanowią gdzie popełnili błąd i więcej go nie popełnią.
-----
Wiem, że trudno zorientować się, że Art.22.4. i Art.17.2. opisują dwie różne sytuacje. Zwłaszcza, że wynika to nie z samej treści przepisów ale z prawidłowego zastosowania tych przepisów w konkretnej sytuacji.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez szerszon » czwartek 26 kwietnia 2012, 08:04

sankila napisał(a):1.Nie "jak mi się podoba", tylko jak nakazują przepisy
2.A i owszem. Uważam, że na wszystkich uczestnikach ruchu ciąży jednakowy obowiązek jazdy zgodnie z przepisami. Pojazdy "specjalnej troski" są odpowiednio oznakowane; kierowców specjalnej troski, o ograniczonej odpowiedzialności za zachowanie na drodze, ustawodawstwo nie przewiduje.
3.Chcesz lansować teorię "wszyscy kierowcy są równi, ale niektórzy są równiejsi od innych?

4.Przepisy drogowe są wyjątkowo spójne i logiczne - wystarczy ich przestrzegać (wszystkich - bez wyboru działu i artykułów) i nie dojdzie do sytuacji, w której będziesz się zastanawiał, który jest ważniejszy.

Ad.1 Właśnie o to chodzi... aby przestrzegac przepisów..tych własciwych do danej sytuacji.
tutaj byłaś łaskawa sobie nadinterpretować. w załozeniach tej dyskusji nie było mowy z jakiego powodu pojazd był na lewym pasie i z jakiego powodu wracał na prawy..
jest to nieistotne wobec usilnego wmawiania, ze właczajacy sie do ruchu ma pierwszeństwo :eek2:

Ad.2.Wszystkich kierowców obowiazuje przepisy i stosowanie sie do nich.Jaki przepis łamie pojazd wracający/zmieniajacy pas z lewego na prawy wobec właczajacego sie do ruchu, a jaki łamie właczajacy sie do ruchu ?
Tu nie ma mowy ,ze ktoś jest równy, a inny równiejszy.

Ad.3 J.w lansuje teorie, aby przestrzegac PoRD, a nie wymyslac sobie stosowanie przepisu , który w danj sytuacji nie ma zastosowania.

Ad.4 Jak widac w tej 'dyskusji" -nie dla wszystkich. To moze Ty spróbujesz zmierzyć sie z sytuacja, ze ten włączajacy sie do ruchu bedzie to robił cofając sie- jak na razie cisza w tym temacie.
Ciekawy jestem, czy na skrzyzowaniu z sygnalizacja swietlną stosujesz również wszystkie przepisy na czele z Art 25 przy zielonym dla siebie sygnale...aha jedziesz jeszcze drogą z pierwszeństwem...i stosujesz wszystkie przepisy :mrgreen:
====================================
kolego drezyna... w większości tematów potrafiłeś napisac tylko żenua...
Było juz pisane, ze Art 22.4 obejmuje pojazdy znajdujace sie w ruchu, a nie właczajace sie. z resztą... jak mozna dyskutować z kimś, kto wszedzie chce stosowac Art 25 :mrgreen: .Az jestem zdziwiony ,ze w tej sytuacji na niego sie nie powołujesz...
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez kg1956 » czwartek 26 kwietnia 2012, 10:24

szymon1977 napisał(a):(...)Choć w sumie, skoro Art.5.1. nie ma tutaj zastosowania, to obaj kierujący w tej sytuacji mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa, (...) więc obaj się zatrzymują (...)


Ten zjeżdżający z chodnika tak. Ale ten zmieniający pas nie musi się zatrzymać, tylko zmienić pas trochę dalej. Wypełnią tym samym dyspozycję art.3.1.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez lith » czwartek 26 kwietnia 2012, 12:50

Tylko co mi po tym, że Drezyna z Kopanem uznają, że mają rację skoro nikt inny mi tego nie uzna? Ani policja, ani sąd, nikt kto się tym zajmuje. Prawo obowiązuje takie jakie jest interpretowane przez organy się tym zajmujące, a nie jak sobie to wymyślę, czy mi ktoś powie, że on to tak interpretuje. W najlepszym razie będę się czuł poszkodowany, że niesprawiedliwy sąd nie rozumie pordu. O, jakby kopan był biegłym powoływanym przed sąd w takich sytuacjach to miałoby to jakiś sens, a tak te kombinacje to sztuka dla sztuki.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez Drezyna » czwartek 26 kwietnia 2012, 12:59

szymon1977 - obawiam się, że Twoja analiza nie jest poprawna. Przykładowo sytuacja 3:
Kierujący pojazdem (czerwonym), włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu.
Jakie znaczenie ma, co robi pojazd niebieski? Czerwony ma obowiązek w stosunku do jakiegokolwiek innego pojazdu "powstrzymać się od ruchu, jeżeli...", czyli ustapić pierwszeństwa. Nic więcej nie napisano. Taki jest obowiązek czerwonego, a więc na pewno nie ma pierwszeństwa (jeśli to słowo coś znaczy, bo zdefiniowano tylko ustąpienie pierwszeństwa).
Podobnie w pozostałych przypadkach.

Ponadto gdyby nawet twoje przypadki były zgodne z przepisami, nie sa do zastosowania w praktyce, bowiem nie ma wyraźnych i jednoznacznych granic pomiędzy zamiarem, rozpoczęciem i zakończeniem manewru. W każdym przypadku konieczna byłaby analiza zapisu wideo, a i to pewnie byłoby sporne.
Powtarzam po raz kolejny: 17 i 22 obligują obu kierowców do ustąpienia pierwszeństwa, co wbrew pozorom nie musi oznaczać zatrzymania, tylko rozsądne umożliwienie sobie nawzajem wykonania manewrów, zgodnie z definicją ustąpienia pierwszeństwa.
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez szerszon » czwartek 26 kwietnia 2012, 13:09

Drezyna napisał(a):Powtarzam po raz kolejny: 17 i 22 obligują obu kierowców do ustąpienia pierwszeństwa,

Oczywiscie ,ze obligują, tylko nie w przypadku, gdy ktos sie włącza do ruchu....
czy doczekam sie od szanownego kolegi kto bedzie miał pierwszeństwoi dlaczego, gdy pojzad bedzie właczał się do ruchu cofając ?
czy szanowny kolega potupie nóżkami i bedzie po raz kolejny powtarzał....
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez kopan » czwartek 26 kwietnia 2012, 15:15

lith napisał(a):Tylko co mi po tym, że Drezyna z Kopanem uznają, że mają rację skoro nikt inny mi tego nie uzna? Ani policja, ani sąd, nikt kto się tym zajmuje. Prawo obowiązuje takie jakie jest interpretowane przez organy się tym zajmujące, a nie jak sobie to wymyślę, czy mi ktoś powie, że on to tak interpretuje. W najlepszym razie będę się czuł poszkodowany, że niesprawiedliwy sąd nie rozumie pordu. O, jakby kopan był biegłym powoływanym przed sąd w takich sytuacjach to miałoby to jakiś sens, a tak te kombinacje to sztuka dla sztuki.


Zaraz co Ty sobie wyobrażasz ??
Sędzia to wydaje wyrok w oparciu o co ??
Przede wszystkim główka i logika i przepisy.
Logiczna interpretacja przepisów w ten zakres wchodzi ??
Czy sędzia wydaje wyrok na podstawie że ten Pan tak powiedział a ma taką pieczątkę to ma rację ??
Choć jego racja to 2+2=5,5 ale pieczątka.
Sędzia powie Panie pieprzysz Pan , nie (usiłuj) rób mi Pan wody z mózgu bo to poza Pana możliwościami, Kto Panu dał tę pieczątkę.

posty scalone przez moderatora (chcesz coś dopisać - edytuj poprzedniego posta!)

Odnośnie rysunków szymona.
Narysował wyznaczone znakami pasy ruchu.
Więc przepis art 22.4 będzie miał zastosowanie a art 17 jako że jest w ustawie i nie związany z znakami odpada na podstawie art 5.1.
Czyli we wszystkich przypadkach z rysunków pierwszeństwo ma włączający sie do ruchu przed zmieniającym pas ruchu.
Czerwony przed niebieskim.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez kg1956 » czwartek 26 kwietnia 2012, 15:16

Art 23.1
przy cofaniu ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność, a w szczególności:

a/ sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,
b/ upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda; w razie trudności w osobistym upewnieniu się kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby.

Wygląda, że będzie podobnie. Ale mogę się mylić.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez oskbelfer » czwartek 26 kwietnia 2012, 15:19

szerszon napisał(a):
Drezyna napisał(a):Powtarzam po raz kolejny: 17 i 22 obligują obu kierowców do ustąpienia pierwszeństwa,

Oczywiscie ,ze obligują, tylko nie w przypadku, gdy ktos sie włącza do ruchu....
czy doczekam sie od szanownego kolegi kto bedzie miał pierwszeństwoi dlaczego, gdy pojzad bedzie właczał się do ruchu cofając ?
czy szanowny kolega potupie nóżkami i bedzie po raz kolejny powtarzał....



Zaraz usłyszymy, znaczy że jak bedzie cofał na autostradzie to ma ustąpić tramwajowi albo drezynie :)

Drezyna bzdury wypisujesz:)

a Ty kg1956 :) jak klakier przytakujesz drezynie :)

Ciekawi mnie jak wytłumaczycie dlaczego ustawodawca tworząc instrukcje egzaminowania opracował tabelę 12 w której to przewiduje przerwanie egzaminu np. za nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu podczas cofania, albo podczas włączania się do ruchu ...

Zaraz znów zobaczymy teorie z księżyca :) ?
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez kopan » czwartek 26 kwietnia 2012, 16:35

Oprócz tabel Ustawodawca zapewnił szkolenie stosowaczy tabel.
Nie ma czarne białe.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez szerszon » czwartek 26 kwietnia 2012, 19:56

Do szanownych oponentów !
droga jednojezdniowa dwukierunkowa....( mam nadzieje ,ze do tej pory wszystko jasne)
pojazd wyprzedza sobie inny pojazd .. nie ma zadnych pułapek, linia P-1.
Po wyprzedzaniu ma zamiar wrócic na swój pas,ale....z pobocza, chodnika, miejsca parkingowego ma zamiar włączyc sie doruchu jeszcze inny pojazd( wszystko sie dzieje po prawej stronie drogi)
a żeby było ciekawej z kierunku przeciwnego pomyka sobie TIR...
Kto ma pierwszeństwo, powracajacy na swój pas,czy właczający sie do ruchu ? :D

Kolego kopan
Aby załapac sie pod art 22.4 trzeba najpierw byc w ruchu, czyli czynnym uczestnikiem. A aby sie załapać trzeba w pierwszej kolejności wypełnić dyspozycje z Art 17. dlatego też koledze wczesniej pisałem o oddziałach w PoRD- a ze kolega jest odporny, to mi bardzo przykro...
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: 22.4 vs 17.2

Postprzez Drezyna » czwartek 26 kwietnia 2012, 19:57

To jeszcze raz do ekspertów:
"Nie ma obowiązku wynikającego z 22.4 wobec włączającego się do ruchu bo ....(i tu stosowny przepis, wystarczy numer artykułu)?"
Drezyna
 
Posty: 1139
Dołączył(a): wtorek 30 sierpnia 2011, 16:59

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości