kg1956 napisał(a):Który z tych przepisów jest ważniejszy przy określeniu pierwszeństwa jeśli zjeżdżamy z chodnika na prawy pas a jadący lewym pasem chce zmienić pas na prawy akurat w tym miejscu?
Art. 17.
Art. 22.
Nie ma przepisów mniej lub bardziej ważnych - respektujesz wszystkie, które w danym momencie dotyczą Ciebie.
Oba przepisy mówią, jakie warunki muszą być spełnione, żebyś mógł rozpocząć (i bezpiecznie dokończyć) zaplanowany manewr, więc albo włączasz się do ruchu i stosujesz do art. 17, albo zmieniasz pas i stosujesz się do art. 22.
Przy art. 17 - jeszcze stojąc na poboczu - odpowiadasz sobie na pytanie: "czy zdążę wykonać manewr (wjechać na pas i rozpędzić się) bez ryzyka kolizji z pojazdami, jadącymi po drodze". Przy art. 22, odpowiadasz sobie na pytanie: "czy zdążę wykonać manewr (zasygnalizować i bezpiecznie przejechać na drugi pas) zanim inny pojazd znajdzie się w tym miejscu".
Odpowiedzią jest czas, potrzebny na wykonanie manewru. Na zmianę pasa potrzebuję, powiedzmy, 3 s (dwie na sygnalizowanie i jedną na przejechanie); na włączenie do ruchu - w zależności od pojazdu i prędkości na drodze - około 10 s (dwie sekundy na wjazd i 8 na rozpędzenie się do 90/h). Czyli muszę przepuścić wszystkie pojazdy, które w ciągu tych 10 sekund znajdą się na "mojej" trasie (a to będzie wszystko lub prawie wszystko w zasięgu wzroku), łącznie z pojazdami, które dopiero zaczynają sygnalizować zmianę pasa. Tak więc to nie przepisy regulują, "który manewr pierwszy", tylko możliwość ich bezpiecznego wykonania. Gdybym jechała ciągnikiem z dwoma przyczepami, a do ruchu włączał się jakiś ścigacz, to zrobiłby to bezpiecznie, nawet gdybym już przejeżdzała na prawy pas.
szerszon napisał(a): Twoje właczenie do ruchu reguluje Art 17
A Twoją jazdę art. 16.4 - gdybyś jechał przy prawej krawędzi,jak nakazuje przepis, to
Drezyna nie miałby gdzie wjechać, nieprawdaż?
Masz prawo zajmować tylko jeden pas ruchu, więc skoro zdecydowałeś się na jazdę lewym, to nie Twój interes, kto i skąd wjeżdża na prawy. Jeśli będziesz chciał pas zmienić, to rób to zgodnie z art. 22 (w którym nie ma ani słowa, że kierowca ma obowiązek znać historię innych użytkowników drogi i uwzględniać ją w planowaniu manewru). Jeżeli PoRD nie rozróżnia, skąd się bierze pojazd, wjeżdżający na prawy pas (a włączanie do ruchu
jest wjeżdżaniem), to Ciebie również nie powinno to obchodzić. Dla Ciebie istotne jest, że w momencie, w którym decydujesz się na wykonanie manewru zmiany pasa, ten pas
jest już zajęty przez inny pojazd, więc musisz odpuścić zmianę w tym miejscu.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".