Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez Pan Bułka » piątek 20 stycznia 2012, 23:25

Cześć,
Jest sobie takie skrzyżowanie: http://screenshooter.net/6159104/qqimviv

Który pas należy zając, żeby skręcić na pas 2? Wydaje mi się, że w tej sytuacji pas B służy wyłącznie do wjazdu na pas numer 3. Aby wjechać na pas numer 2, należy zając pas A.

Dorysowałem przerywaną linię, bo zdjęcie jest nieaktualne.
Pan Bułka
 
Posty: 16
Dołączył(a): piątek 10 czerwca 2011, 13:51

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez Daanek » sobota 21 stycznia 2012, 00:15

Moim zdaniem, a mogę się mylić choć dla mnie to logiczne i jasne, gdyż tak mnie uczono, że w tej sytuacji możesz i z A i B wjechać na 1, 2, i 3-pasy te dzielą linie przerywane co oznacza, że możesz zmienić następnie pas z 3 na 2, z 2 na 1, czy z 1 na 2 itd.-teoretycznie, gdyż łatwiej i bezpieczniej będzie jak przy zamiarze skrętu w prawo zajmiesz pas B i bezpośrednio wjedziesz na pas 3 bez zbędnego wyprzedzania itd.. I tak samo jeśli byłaby możliwość jazdy w lewo to lepiej zając pas A i zjechać na pas 1.
Ale opierając się o przepis iż w Pl mamy ruch prawostronny,wypadałoby jechać pasem B i z niego zjechać na 2 lub 3.

Powtórzę oczywistą oczywistość - Pl mamy ruch prawostronny dlatego też bez zastanowienia, z zamiarem zajęcia jakiegokolwiek pasa, powinieneś jechać pasm B.
'Cmentarze są pełne tych co mieli pierwszeństwo.'
Avatar użytkownika
Daanek
 
Posty: 38
Dołączył(a): wtorek 10 stycznia 2012, 12:57

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez lith » sobota 21 stycznia 2012, 00:58

Przecież po to wymalowali linie, żeby nie było wątpliwości który pas gdzie prowadzi.
A-> 1,2
B->3
Oczywiście na upartego możesz pojechać z B na 2, ale musisz zrobić to na normalnych zasadach zmiany pasa, czyli ustąpić tym jadącym z A i ogólnie pomysł średni, bo nawet nie ma jak zasygnalizować tego jednoznacznie.

@Daanek- poczytaj te przepisy o ruchu prawostronnym, bo one nie nakazują jazdy prawym skrajnym pasem, co byłoby totalnym bezsensem.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez maryann » sobota 21 stycznia 2012, 10:09

Przypatrz się, tę linię prowadzącą dorysował Pan Bułka...
Było już dośc o tym stron, więc przepisów nie mamy. Pozostaje to, co pod czerepem- więc z A na 1, z B na 2 lub 3. Dlaczego? Z dwóch pasów skręcamy na dwa równoprzeznaczone. Za to na trzeci, do skrętu w prawo- naturalnie można tylko z pasa B.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez polex » sobota 21 stycznia 2012, 10:36

Pan Bułka napisał(a):Który pas należy zając, żeby skręcić na pas 2?

To zależy od kilku uwarunkowań, z których najważniejszą będzie natężenie ruchu w danym momencie. Możliwość wyboru pasa może być różna, gdy (podaję skrajne przykłady):
1. jesteś sam, jak palec, na tym skrzyżowaniu
2. skręcasz w godzinach szczytu.
Podobna sytuacja była już wałkowana w tym wątku viewtopic.php?f=3&t=29242
...............Na PoRD świat się nie kończy; korzystaj też ze zdrowego rozsądku.
............................................Obrazek
polex
 
Posty: 269
Dołączył(a): środa 28 grudnia 2011, 17:58

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez lith » sobota 21 stycznia 2012, 11:48

Pan Bułka napisał(a):Dorysowałem przerywaną linię, bo zdjęcie jest nieaktualne.


No błagam Was... o ile jeszcze jak nie ma nic namalowane to można jakieś kosmiczne teorie wymyślać, ale tutaj jest wszystko rozrysowane. Po coś tą linię dorysowaną przez Pana Bułkę namalowali! Ja w ogóle nie wiem o co dyskusja skoro są linie prowadzące.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez scorpio44 » sobota 21 stycznia 2012, 15:46

Kiedy jest linia prowadząca, nie ma żadnych wątpliwości, że jest tak jak napisał Lith. Również nie rozumiem dyskusji i odwołań do sytuacji kompletnie odmiennych, kiedy tej linii prowadzącej nie było.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez polex » sobota 21 stycznia 2012, 16:49

lith napisał(a): Po coś tą linię dorysowaną przez Pana Bułkę namalowali!

Rzecz w tym, że nie wszyscy rozumieją po co ją namalowali.
Na wszelki wypadek wyjaśnię to: po to, żeby pojazdom (kierującym nimi :wink: ) jadącym obok siebie podczas wykonywania zmiany kierunku jazdy w obrębie skrzyżowania ułatwić wykonywanie tego manewru, zapobiegając przez to przecinaniu się torów jazdy.
Czy to moje wyjaśnienie jest do przyjęcia?
...............Na PoRD świat się nie kończy; korzystaj też ze zdrowego rozsądku.
............................................Obrazek
polex
 
Posty: 269
Dołączył(a): środa 28 grudnia 2011, 17:58

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez lith » sobota 21 stycznia 2012, 17:04

Co nie zmienia faktu, że jedzie się przez to z A na 1 i 2, a z B na 3.
I tu nie ma specjalnie co kombinować , czy mieszać.

Ewentualnie jak ktoś chce to można dyskutować czemu wymalowali ją akurat tak, że się jedzie z A na pasy do jazdy prosto, a z B na pas do prawoskrętu,a nie np. z A na 1, a z B na 2 lub prawoskręt. Widocznie uznano rozdzielenie jeszcze przed skrzyżowaniem pojazdów chcących jechać za skrzyżowaniem prosto i w prawo za bardziej korzystne- może np. jest tam sporo samochodów skręcających zaraz w prawo. Albo odwrotnie za skrzyżowaniem prosto tworzą się spore korki, więc po co blokować autka, które chcą jechać zaraz w prawo. Tu ze zdjęcia już się do tego nie dojdzie.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez mapmen » sobota 21 stycznia 2012, 17:15

polex napisał(a):Rzecz w tym, że nie wszyscy rozumieją po co ją namalowali.
Na wszelki wypadek wyjaśnię to: po to, żeby pojazdom (kierującym nimi :wink: ) jadącym obok siebie podczas wykonywania zmiany kierunku jazdy w obrębie skrzyżowania ułatwić wykonywanie tego manewru, zapobiegając przez to przecinaniu się torów jazdy.
Czy to moje wyjaśnienie jest do przyjęcia?

Bład polex, celem jest oddzielenie i wskazanie.
Linie segregacyjne stosuje się w celu:
— oddzielenia od siebie pasów prowadzących ruch w tych samych albo przeciwnych kierunkach,
— wskazania kierującym, w którym miejscu zmiana pasa ruchu jest zabroniona lub dozwolona.


Poza tym powinna być tam linia P-3b, zamiast P-1d co wynika z rysunku.
Avatar użytkownika
mapmen
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek 26 listopada 2010, 23:45
Lokalizacja: Toruń

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez polex » sobota 21 stycznia 2012, 17:27

lith napisał(a):Co nie zmienia faktu, że jedzie się przez to z A na 1 i 2, a z B na 3.

O tym czy zmienia, czy też nie zmienia to za chwilę.
Skoro zgodziłeś się, że linia prowadząca ma ułatwiać manewr i zapobiegać przecinaniu się torów jazdy to oba te założenia (ułatwianie i zapobieganie) nie będą miały najmniejszego znaczenia, gdy manewr skrętu będzie wykonywał tylko jeden pojazd.
A skoro tak to może on wykonać manewr skrętu jadąc z dowolnego pasa na dowolny poas po skręcie.
Oczywiście, że jest to skrajny przypadek (ale jest!!!), bo wystarczy, że będą jechały dwa pojazdy i wówczas linia prowadząca ułatwi im jazdę i zapobiegnie ew. kolizji.

Nie trzymajmy się więc sztywno jednej, przez siebie założonej sytuacji (choćby występowała bardzo często), gdyż wariantów na drodze może być bez liku i PoRD nigdy nie będzie miał na celu uwzględnienie ich wszystkich.

posty scalone przez moderatora (edytuj posty!)

mapmen napisał(a):Bład polex, celem jest oddzielenie i wskazanie.

Ze mną jak z dzieckiem i nie zaprzeczę - ja wskazałem na cel jaki taka linia ma za zadanie osiągnąć.
mapmen napisał(a):Poza tym powinna być tam linia P-3b, zamiast P-1d co wynika z rysunku.

Jeśli byłaby tam wymalowana inna linia to i argumenty byłyby inne. Nie mieszajmy więc własnych domysłów z przedstawionym nam stanem.
...............Na PoRD świat się nie kończy; korzystaj też ze zdrowego rozsądku.
............................................Obrazek
polex
 
Posty: 269
Dołączył(a): środa 28 grudnia 2011, 17:58

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez lith » sobota 21 stycznia 2012, 17:46

Masz rację, jest to skrajny przypadek wtedy i raczej przypomina właśnie typowe cwaniakowanie i lawirowanie pomiędzy lukami w prawie. Typu jazda pasem przeznaczonym do jazdy w innym kierunku i w ostatniej chwili zmiana na zakorkowany, który odpowiada temu gdzie chcemy jechać, albo wyprzedzanie po drugiej stronie P-4 bez najeżdżania na nią. Albo wykorzystywanie przejścia dla pieszych jako luki w linii ciągłej do zmiany pasa. Skoro linie wyznaczają skąd gdzie jechać to wypada się do tego stosować, a nie to na siłę obchodzić 'bo przecież można zmienić pas w trakcie skręcania'.
A przerywane one nie są po to, żeby sobie tak przeskakiwać miedzy nimi, a po to, żeby przy zmianie świateł mogli spokojnie jeździć po niej ci jadący od dołu.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez mapmen » sobota 21 stycznia 2012, 17:50

polex napisał(a):
lith napisał(a):Co nie zmienia faktu, że jedzie się przez to z A na 1 i 2, a z B na 3.

O tym czy zmienia, czy też nie zmienia to za chwilę.
Skoro zgodziłeś się, że linia prowadząca ma ułatwiać manewr i zapobiegać przecinaniu się torów jazdy to oba te założenia (ułatwianie i zapobieganie) nie będą miały najmniejszego znaczenia, gdy manewr skrętu będzie wykonywał tylko jeden pojazd.
A skoro tak to może on wykonać manewr skrętu jadąc z dowolnego pasa na dowolny poas po skręcie.

A mógłbyś mi opowiedziec w jaki sposob zasygnalizujesz przekroczenie linii prowadzacej, która:
stosuje się w celu: oddzielenia od siebie pasów prowadzących ruch

a więc zmianę pasa ruchu na pas prawy skrecajac w lewo?
Na awaryjnych pojedziesz?
Oczywiście, że jest to skrajny przypadek (ale jest!!!), bo wystarczy, że będą jechały dwa pojazdy i wówczas linia prowadząca ułatwi im jazdę i zapobiegnie ew. kolizji.

A jak będzie bum, to kto będzie winny? Linia byla tylko ulatwieniem, i ktoś mógł mieć życzenie nie korzystać z tego ułatwienia.
Jeśli byłaby tam wymalowana inna linia to i argumenty byłyby inne. Nie mieszajmy więc własnych domysłów z przedstawionym nam stanem.

Stan faktyczny jest niezgodny z WT:
2.2.1.4. Linia pojedyncza przerywana — prowadząca wąska
Znak P-1d „linia pojedyncza przerywana — prowadząca wąska" (rys. 2.2.1.4) stosuje się do oddzielenia pasów ruchu w tym samym kierunku na skrzyżowaniach wzdłuż dróg z pierwszeństwem, niezależnie od dopuszczalnej prędkości na drodze.
Znak P-1d może być poprzedzony znakami: P-1a, P-1b, P-2a i P-3b, a następować po nim mogą znaki: P-1a, P-1b i P-3b.
Avatar użytkownika
mapmen
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek 26 listopada 2010, 23:45
Lokalizacja: Toruń

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez polex » sobota 21 stycznia 2012, 18:00

@lith - Czyli zgadzasz się nie zgadzając? :lol:
Jeszcze raz powtórzę i podkreślę - PoRD ma na celu przedstawienie ogólnych zasad. Sztywne trzymanie się przepisów spowodowałoby paraliż na drogach.
Podam przykład przepisów w PoRD, które stoją w sprzeczności ze sobą:

Art. 16.4 PoRD
Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. (...)

oraz
Art.24.10 PoRD
Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu

Ten pierwszy artykuł wyklucza możliwość opisaną w drugim. Oczywiście wtedy, gdy ktoś zechciałby sztywno trzymać się przepisów.

posty scalone przez moderatora (edytuj posty!)

mapmen napisał(a):A mógłbyś mi opowiedziec w jaki sposob zasygnalizujesz przekroczenie linii prowadzacej, która:
(...)
Na awaryjnych pojedziesz?

Mógłbym opowiedzieć. Obawiam się jednak, że miałbyś trudności ze zrozumieniem. Powiem więc tylko, że np nie użyłbym kierunkowskazu.

mapmen napisał(a):A jak będzie bum, to kto będzie winny? Linia byla tylko ulatwieniem, i ktoś mógł mieć życzenie nie korzystać z tego ułatwienia.

To własnie dowodzi, że czytasz bez zrozumienia, bo jak może dojść do "bum", gdy będzie jechał tylko jeden pojazd, pozostanie dla mnie zagadką.

mapmen napisał(a):Stan faktyczny jest niezgodny z WT: wzdłuż dróg z pierwszeństwem

Gratuluję sokolego wzroku. Ja na tym zdjęciu żadnego znaku D-1 nie widzę.
A WT nie są przepisem dla kierujących pojazdami.
...............Na PoRD świat się nie kończy; korzystaj też ze zdrowego rozsądku.
............................................Obrazek
polex
 
Posty: 269
Dołączył(a): środa 28 grudnia 2011, 17:58

Re: Który pas należy zająć w tej sytuacji?

Postprzez lith » sobota 21 stycznia 2012, 18:28

polex napisał(a):@lith - Czyli zgadzasz się nie zgadzając? :lol:

Zgadzam się, że na upartego można tak zrobić, można sobie o tym pofilozofować na forum, może się zdarzyć, ze ktoś nie znając miasta za późno zobaczy gdzie jego pas prowadzi i będzie zmieniał, ale normalnie nikt specjalnie nie będzie w ten sposób jeździł- a przynajmniej ewentualni inni uczestnicy będą patrzeć na to jak na standardowe cwaniactwo typu- wykorzystywanie pasów do lewoskrętu do wyprzedzania (co na upartego przecież jest zgodnie z przepisami, a jednak 90% kierowców prędzej wyprzedzi na podwójnej ciągłej niż w takiej sytuacji)

polex napisał(a):
Art. 16.4 PoRD
Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. (...)

oraz
Art.24.10 PoRD
Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu

Ten pierwszy artykuł wyklucza możliwość opisaną w drugim. Oczywiście wtedy, gdy ktoś zechciałby sztywno trzymać się przepisów.

Jak dla mnie nie wyklucza, przecież przepis mówi o jeździe możliwie blisko prawej strony, a nie koniecznie prawym skrajnym pasem. Szczególnie w miastach przy większym ruchu i dużej ilości skrzyżowań jest bardzo wiele sytuacji gdzie absolutnie się to nie wyklucza, gdzie prędkość poruszania jest tylko jednym z wielu kryteriów decydujących o tym który pas zajmujemy... i to często tym mniej istotnym.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 59 gości