przez Pomarancza » wtorek 29 listopada 2011, 18:25
Dla zainteresowanych jeszcze jeden mail:
Szanowny Panie.
Istota problemu zawiera się w zapisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów i zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003 roku nr 32 poz. 262 ze zmianami). Dołożona 1 maja 2004 roku do pierwotnej treści ust. 3. w § 1.
rozporządzenia a zawarta w pkt. 11 definicja określa (Dz.U. Nr 103 poz.1085):
I. "§ 1.
3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
11) pojeździe czterokołowym - rozumie się przez to niektóre pojazdy samochodowe mające cztery koła, homologowane według kategorii L."
Z kolei z niezmienionej treści § 43 ust.4.pkt. 4 dowiadujemy się, że:
II. "§ 43. 4. Pojazd przeznaczony do nauki jazdy i egzaminowania w zakresie danej kategorii prawa jazdy powinien odpowiadać następującym warunkom:
4) trójkołowy lub czterokołowy pojazd samochodowy w zakresie kategorii B1 powinien:
a) mieć masę własną nieprzekraczającą 550 kg,
b) osiągać prędkość co najmniej 60 km/h;".
Oficjalne stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, które poznaliśmy w bieżącym roku, określa, że między określeniem "pojazd czterokołowy" z poz. I. i "czterokołowy pojazd samochodowy" z poz. II. zachodzi tożsamość. Całe dotychczasowe postępowanie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie, innych WORD-ów, ośrodków szkolenia kierowców, stacji diagnostycznych oraz starostów rejestrujących pojazdy i dopuszczających je do szkolenia opierało się na zgoła odmiennym rozumieniu tego zagadnienia. Stanowisko to było o tyle zasadne, że wspomniane wyżej rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 103 poz. 1085) w kilkunastu przypadkach wprowadza do pierwotnego tekstu rozporządzenia regulacje dotyczące pojazdu czterokołowego i używające tego właśnie określenia. Wypada postawić pytanie: dlaczego nie dokonano zmiany § 43 ust.4 pkt. 4 poprzez zastąpienie pojęcia "czterokołowego pojazdu samochodowego" zdefiniowanym w § 1 ust.3 pkt. 11 pojęciem "pojazdu czterokołowego"? Pytanie to pozostanie bez odpowiedzi. Minister Infrastruktury, jako autor rozporządzenia, ma prawo do jego interpretacji. W optyce Ministra w pojęciu czterokołowego pojazdu samochodowego nie mieści się samochód osobowy, nawet gdy pozostałe warunki określone w II. są spełnione.
Działania WORD w Warszawie w listopadzie b.r. opierają się na zasadzie niewchodzenia w polemikę ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury. Praktyka ta jest uzasadniona także i tym, że o ile bieżący stan prawny może budzić wątpliwości, o tyle po 10 lutego 2012 roku stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i nasza bieżąca praktyka będą jedynymi dopuszczalnymi z punktu widzenia nowych uregulowań prawnych wprowadzanych ustawą o kierujących i zmian wprowadzanych przez nią do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oto te nowe regulacje:
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 roku o kierujących pojazdami (Dz.U. Nr 30 poz. 151 ze zmianami).
Art.6 ust 1. pkt 5)
Kategoria B1 uprawnia do kierowania:
- czterokołowcem,
- pojazdem określonymi w kategorii AM ( motorower + czterokołowiec lekki ).
Art.125 pkt 3) lit. d))
Nowa definicja 42b do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2005 roku Nr 108 poz. 908 ze zmianami).
- czterokołowiec â pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:
- w przypadku przewozu rzeczy â 550 kg;
- w przypadku przewozu osób â 400 kg.
Nowa definicja 42c do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2005 roku Nr 108 poz. 908 ze zmianami).
- czterokołowiec lekki â czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
Podsumowując: zgodnie z przyjętym za obowiązujące stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury w przeprowadzenie egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B1 z wykorzystaniem samochodu osobowego jako pojazdu egzaminacyjnego uznajemy za niemożliwe.
Pozdrawiam.
Adam Klejna
Kierownik Wydziału
Nadzoru i Analiz
Wojewódzki Ośrodek
Ruchu Drogowego
w Warszawie
Odpowiedź, która mi się najbardziej spodobała bo rzeczywiście, w B1 jest zapis: "czterokołowego pojazdu samochodowego" a nie "czterokołowego pojazdu", bo chyba samochód osobowy można nazwać czterokołowym pojazdem samochodowym, a czterokołowym pojazdem już w mniejszym stopniu.
Stwierdziłem, że nie ma na co czekać, wysłałem kolejnego maila do ministerstwa infrastruktury.