przez kopan » sobota 16 lipca 2011, 14:10
To też ci może się przydać.
Co się dzieje w sytuacji kiedy jest kilka wyroków SN wydanych w
podobnych sprawach, jednak jeden z nich (najnowszy) jest inny niż
poprzednie.
Sądy niższej instancji mogą zadecydować na który wyrok się powołać?
Obowiązuje prawo precedensu, czyli najnowszy jest ważniejszy?
(najnowszym wyroku i uzasadnieniu nie ma odniesień do poprzednich
wyroków - czyli nie jest to jakiś wyrok zmieniający, same wyroki dzieli
różnica kilku miesięcy)
A może sprawa znowu musi trafić do SN który stwierdzi jak w końcu jest?
Konkretnie chodzi o wyroki:
(na wstępie pragnę zaprosić wszystkich którzy chcą podyskutować na temat
wyprzedzania i skręcania na pl.misc.samochody gdzie już flame jest
odpowiednio rozbuchany - tu pogadajmy o wyrokach SN ogólnie)
II KKN 28/98
(mówiący o tym że skręcający, sygnalizując zamiar manewr skrętu w lewo,
ma prawo sądzić że będzie wyprzedzany tylko z prawej strony)
II KK 421/02
(mówiący że wyprzedzający musi wyprzedzając uwzględnić konieczność
wyhamowania przed miejscem, gdzie pojazd który zamierza wyprzedzić,
mógłby skręcić w lewo)
III KK 151/05
"Wymóg zachowania szczególnej ostrożności, określony w art. 22 ust. 1
p.r.d., przez zmieniającego kierunek jazdy w lewo, nie obejmuje
obowiązku upewnienia się w chwili wykonywania tego manewru, czy nie
zajeżdża on drogi nieprawidłowo (z lewej strony) wyprzedzającemu go"
i jeden wyrok z poprzednimi niespójny
SN IV KK 416/05
"Na kierowcy zamierzającym wykonać manewr zmiany kierunku jazdy w lewo
ciąży [...] wynikający z zasady szczególnej ostrożności (art. 22
ust. 1 [...]),obowiązek upewnienia się, przez spojrzenie w lusterko
wsteczne lub boczne, czy znajdujący się za nim pojazd nie uniemożliwia
bezpiecznego wykonania tego manewru."
Różnica jest taka że w III KK 151/05 rozpatrywana była sprawa skrętu na
skrzyżowaniu, w ostatnim przypadku skrętu w lewo poza skrzyżowaniem, ale
w miejscu gdzie wyprzedzanie było zabronione znakiem zakazu (skręt w
lewo na stacje benzynową).
Ale w zasadzie sprawa podobna - w obu przypadkach skręcający w lewo, był
w trakcie skręcania wyprzedzany przez łamiącego zakaz wyprzedzania.
A może to Ci pomoże.
Ryszard A. Stefański
Glosa do wyroku SN z dnia 8 marca 2006 r.,
sygn. IV KK 416/05
Na kierowcy zamierzającym wykonać manewr zmiany kierunku jazdy w lewo, ciąży bowiem nie tylko obowiązek zawczasu i wyraźnego zasygnalizowania tego manewru oraz baczenia, aby nie spowodował on zajechania drogi pojazdowi jadącemu z kierunku przeciwnego, ale także w zależności od okoliczności, wynikający z zasady szczególnej ostrożności (art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, tj. Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zm.), obowiązek upewnienia się, przez spojrzenie w lusterko wsteczne lub boczne, czy znajdujący się za nim pojazd nie uniemożliwia bezpiecznego wykonania tego manewru.
Pogląd wyrażony przez Sąd Najwyższy w glosowanej tezie odbiega od ostatnio prezentowanej przez ten organ linii orzecznictwa co do obowiązków ciążących na zmieniającym kierunek ruchu w lewo. Jest on niesłuszny. Or-gan ten przyjmował, że zmieniający kierunek ruchu nie ma obowiązku ob-serwacji pasa ruchu, który zamierza przejechać z tyłu swego pojazdu. Wskazują na to stwierdzenia, że: „Oskarżona, zamierzając skręcić w lewo, zamiar ten sygnalizowała na przestrzeni 200 m przed skrętem, widziała, że wyprzedza ją z prawej strony samochód «Trabant», znała treść przepisu art. 21 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym, miała podstawy do przyjęcia za pewnik, że jadące za nią pojazdy będą wyprzedzać ją z prawej strony” .
„Oskarżony zdawał sobie sprawę z tego, że wyprzedza więcej niż jeden pojazd, a tym samym mógł oraz powinien zdawać sobie sprawę, iż ma ogra-niczoną możliwość obserwowania zachowania kierowców pozostałych wy-przedzanych pojazdów i uzyska wystarczającą w tym zakresie wiedzę dopie-ro wtedy, gdy znajdzie się na lewym pasie. Z tego oczywisty wniosek, że przemieszczając się na lewy pas jezdni oskarżony powinien rozpocząć wy-konywanie manewru wyprzedzania w takiej odległości od pierwszego z wy-przedzanych pojazdów i z taką prędkością, by co najmniej móc zatrzymać swój pojazd na lewym pasie przed miejscem, gdzie pierwszy z wyprzedza-nych pojazdów wykonywał manewr skrętu w lewo” .
Wyrok SN z dnia 5 stycznia 2001 r., II KKN 28/98, (w:) R. A. Stefański, Kodeks karny z orzecznictwem i piśmiennictwem (za lata 1998–2003), Toruń 2004, s. 367.
Wyrok SN z dnia 8 stycznia 2003 r., III k.k. 421/02, z aprobującą glosą R. A. Stefańskie-go, Prok. i Pr. 2004, nr 9, s. 111–116.