Bezpieczny odstęp

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez WojtekS » czwartek 21 października 2010, 17:05

lith napisał(a):@WojtekS
niepotrzebny manewr, bo w większości przypadków takie przemieszanie nic nie daje... przecież problemem nie jest moja jazda a tych dalej przede mną. A że wyprzedzanie należy do bardziej ryzykownych manewrów to imo warto go unikać... chyba większa jest szansa (jak i tragiczniejsza w skutkach) na zaliczenie czołówki niż na to, ze ktoś nagle przed nami zacznie bez powodu hamować.


OK, rozumiem. Ja osobiście nie zastanawiam się, czy czyjś manewr jest potrzebny, czy nie - to jego problem. Tym bardziej, że i tak nie jestem w stanie nic z tym zrobić, chyba że zacząłbym blokować mu możliwość wyprzedzenia mnie, co z kolei zmniejszy mój własny margines bezpieczeństwa (bo np. zmniejszę odstęp). Myślę, że to właśnie robi większość kierowców, w tym kierowcy ciężarówek - i według mnie działa w ten sposób na własną szkodę.
www.trenerjazdy.pl
Avatar użytkownika
WojtekS
 
Posty: 200
Dołączył(a): piątek 09 lipca 2010, 08:52
Lokalizacja: Kraków

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez dylek » czwartek 21 października 2010, 17:58

lith napisał(a): nie widzę większego sensu ograniczania prędkości ciężarówkom do 70 skoro jak każdy widzi mogą jechać normalnie 90 jak i reszta.


lith - ale przecież i niektóre zapewne i 150 mogą ;)
Tylko co z tego, że dadzą radę tyle pojechać ??
A ty osobówkę na gołoledzi nie dasz rady do 150 rozpędzić ??
Dasz... I co z tego ??
Ma to oznaczać, że ma być pozwolenie na takie jeżdżenie ??
Waga ciężka fizyki nie zmieni... i jeśli sunie 30-40ton, to cudów nie ma... nie zatrzyma ich z takiej samej prędkości na takim samym odcinku jak 1,5t osobówki...
Pewnie osobóweczka z 90 do 0 i TIR z 70 do 0 ...może to mogło by być porównywalne, ale na bank nie da się zrównać dróg hamowania z tej samej prędkości...
Nie jest sztuką rozpędzić pojazd.... sztuką jest z tej rozpędzonej prędkości bezpiecznie zawsze się zatrzymać...
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez Cyberix » czwartek 21 października 2010, 22:36

Dlatego moim zdaniem, wzorem innych państw, powinno się wprowadzić przepisową minimalną odległość. I w niektórych państwach minimalny odstęp wynosi 1/2 * prędkość pojazdu. Zatem przy 90 km/h byłoby to 45 metrów. Co nie wydaje się odległością kosmiczną. Oczywiście można polemizować ale jazda na zderzaku, czy jak ktoś woli pressing jest bardzo irytujący.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez lith » piątek 22 października 2010, 00:15

@dylek
jakoś ciężarówki jeżdżą praktycznie zawsze powyżej tych 70 i nic się nie dzieje. Wiadomo, że przy 70 zatrzyma się szybciej niż przy 90... a przy 50 jeszcze szybciej... a przy 30 jeszcze szybciej... ale jakoś tiry nie mają specjalnych problemów z wyhamowaniem z 90. Na pewno nikt nie miałby przeciwko w zamian za podwyższenie limitu zachowywanie większych odległości.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez dylek » piątek 22 października 2010, 07:09

lith napisał(a): ale jakoś tiry nie mają specjalnych problemów z wyhamowaniem z 90. Na pewno nikt nie miałby przeciwko w zamian za podwyższenie limitu zachowywanie większych odległości.

Ja miałbym....bo życie mówi co innego....
Zobacz pierwszy post z tego tematu:
Kierowca osobówki na czele prawdopodobnie zagapił się i musiał hamować dość gwałtownie, żeby ustąpić drogi pojazdom z naprzeciwka pod wiaduktem. TIR za nim nie wyrobił się i niezbyt mocno, ale jednak wjechał mu w tyłek. Mój brat też hamował gwałtownie, ale zatrzymał się jakiś metr za ciężarówką, jednak laweta z tyłu go stuknęła i wbiła w naczepę - szczęśliwie też lekko,(...)

Kanapka: B/C+E/B/B+E ... Kto się nie powyrabiał ?? Ano TIR i laweta.... Więc wg mnie wcale ustawodawca taki głupi nie był, że akurat im nakazał wolniej od osobówek jeździć .... ;)
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez maryann » piątek 22 października 2010, 08:56

Ja zrozumiałem tak, że niepotrzebne, bo można ich było uniknąć albo zastąpić innym zachowaniem- nieco szybszą jazdą. Wyprzedzasz, jak masz taką potrzebę- potrzebę jechać szybciej niż kto inny. Potrzeba znika gdy ty jedziesz wolniej albo ten ktoś szybciej.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez lith » piątek 22 października 2010, 10:49

@dylek
Równie dobrze taka kanapka mogła powstać przy prędkościach 50-60 km/h.
A ciężarówki jadące z prędkością innych samochodów to zobacz o ile mniej wyprzedzania.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez BOReK » piątek 22 października 2010, 17:00

Wyprzedzanie ciężarówek nadal istnieje. Nie wiem jak ty, ale ja nie uwazam, że rozpędzanie się osobówką w tempie jadącej przede mną ciężarówki jest ekonomiczne albo daje przyjemność z jazdy.

I owszem, kanapka mogła powsta przy każdej prędkości z bardzo prostego powodu - cięższy pojazd hamuje dłużej, a mimo to jego kierowca zostawia przed soba tyle miejsca, jakby jechał pojazdem lżejszym i hamującym krócej. Ja się pytam o źródło tego braku rozsądku.

W moich oczach nie jest wyjaśnieniem blokowanie miejsca z przodu, żeby nikt nowy nie wskoczył. Ciężarówka to ciężarówką, osobowe będa ja wyprzedzać niezależnie od tego, jak szybko jedzie, rozpędza się itd. Taki jej zasrany los - zasłania widok do przodu, wzbija tumany piachu albo wody z jezdni i generalnie utrudnia życie tym z tyłu. Mimo to ich kierowcy sądzą, że większy może więcej (cytując słowa znajomego kierowcy, gdy mu tłumaczyłem, ze nie zaparkuję bliżej furgonetką, bo mi zablokowali wjazd: "to przepchnij, większy jesteś!" wypowiedziane ze wzburzeniem i powagą), a sami wymagają równego traktowania. O ile uwielbiam klimaty truckerskie, wagę ciężką i widok poza horyzont, o tyle w tej kwestii z kierowcami ciężarówek jest jak z kobietami - traktować równo tam, gdzie im gorzej, a zachować przywileje tam, gdzie już są.
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez lith » piątek 22 października 2010, 17:35

No oczywiście jestem jak najbardziej za trzymaniem bezpiecznej odległości i nie lubię jak mi siedzi na zderzaku inne autko- tym bardziej kilkudziesięciotonowe :P... ale myślę, że dodatkowe ograniczenia prędkości dla dużych akurat nie mają z tą kwestą żadnego związku.
Jazda jednostajna to jazda bezpieczniejsza, bardziej ekonomiczna i ekologiczna... a różne ograniczenia prędkości dla różnych typów pojazdów (gdzie jednych i drugich jest dużo) na drogach o 1 pasie w jednym kierunku na pewno temu nie sprzyjają.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez Cyberix » niedziela 24 października 2010, 10:47

W tvn turbo właśnie pokazali różnice w drodze hamowania dla pojazdów
- osobowy: 1.0x
- autobus: 1.5x
- ciężarówka: 2.0x
Autobus ma drogę hamowania o 50% większą, zaś samochód ciężarowy około 100% większą drogę hamowania od samochodu osobowego.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez BOReK » niedziela 24 października 2010, 19:15

Zależy od prędkości początkowej. Do jakichś 10km/h można przyjąć, że każdy pojazd (poza hulajnogą i rowerem z v-brake'ami) stanie w miejscu. Tutaj jest zależność kwadratowa, nie liniowa. ;)
Avatar użytkownika
BOReK
 
Posty: 3051
Dołączył(a): niedziela 25 lutego 2007, 13:02

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez Cyberix » niedziela 24 października 2010, 23:36

Test był chyba dla 60 km/h na mokrej nawierzchni. Przecież nikt nie robił by testów dla 10 km/h... A wynik jest jedynie obrazowy, aby uwidocznić kierowcom osobówek iż większe auto potrzebuje więcej miejsca do zatrzymania się.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez WojtekS » poniedziałek 25 października 2010, 08:49

Cyberix napisał(a):A wynik jest jedynie obrazowy, aby uwidocznić kierowcom osobówek iż większe auto potrzebuje więcej miejsca do zatrzymania się.


Ja myślę, że to przede wszystkim kierowcy tych większych aut powinni to zrozumieć.
www.trenerjazdy.pl
Avatar użytkownika
WojtekS
 
Posty: 200
Dołączył(a): piątek 09 lipca 2010, 08:52
Lokalizacja: Kraków

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez Jarons » poniedziałek 25 października 2010, 15:29

I piesi którzy myślą "że duże jedzie wolno i staje w miejscu".

post edytowany przez moderatora (regulamin, pkt 8.)
Jarons
 
Posty: 159
Dołączył(a): wtorek 01 czerwca 2010, 13:01
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bezpieczny odstęp

Postprzez WojtekS » poniedziałek 25 października 2010, 16:29

Jarons napisał(a):I piesi którzy myślą "że duże jedzie wolno i staje w miejscu".


Tak, ale w kontekście zachowania odpowiednich odstępów od poprzedzającego pojazdu - jest to odpowiedzialność kierowcy. W Polsce utarło się uważać, że zostawienie dużego odstępu świadczy o tym, że "jest się zawalidrogą" :lol: - na innych forach stykałem się z takimi wypowiedziami. Z kolei inni kierowcy mają problem z odpowiednim odstępem, bo poddają się panującej w Polsce obsesji wyprzedzania: "nie wyprzedzam = jestem wolnym kierowcą = jestem kiepskim kierowcą", bo przecież w rozumieniu przeciętnego Polaka dobrze jeździ ten, kto jeździ szybko, a najlepiej - ten, kto jeździ najszybciej.

Moim zdaniem, wracając do oryginalnego pytania w tym wątku, chodzi w dużej mierze właśnie o kwestie psychologiczne - utrzymując odpowiedni odstęp, pokazałbym, że jestem "słabeuszem", albo "kiepskim kierowcą". Więc większość kierowców jedzie blisko, żeby chociaż pokazać, że mogliby jechać szybciej, "tylko ten słaby/wolny kierowca z przodu mnie blokuje". Druga kwestia to konformizm - wszyscy tak jeżdżą, więc "tak się jeździ", więc ja też tak jeżdżę.

Kiedyś zetknąłem się też z opinią (może ktoś z "ciężarowców" na forum potwierdzi albo obali to twierdzenie), że kierowcy ciężarówek np. na autostradach jadą bardzo blisko jeden za drugim, żeby zmniejszyć opór powietrza i obniżyć spalanie.

Podsumowując, moim zdaniem większość sytuacji, kiedy kierowca ciężarówki lub dowolnego innego pojazdu nie utrzymuje bezpiecznego odstępu wynika z ww. przymusu psychologicznego. Kolejna część kierowców tak jeździ, bo im się spieszy, ale nie wie, jaki odstęp jest bezpieczny, więc oceniają go na oko - "na pewno zdążę zareagować". A część jeździ, bo wszyscy inni tak jeżdżą. Poprawny odstęp utrzymuje może 5%.
www.trenerjazdy.pl
Avatar użytkownika
WojtekS
 
Posty: 200
Dołączył(a): piątek 09 lipca 2010, 08:52
Lokalizacja: Kraków

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 69 gości
cron