Sytacja na rondzie

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez MarcoFox » środa 07 lipca 2010, 06:08

disaster napisał(a):łeś się na prawy pas to należało zjechać pierwszym zjazdem - jak chciałeś zjechać drugim czy kolejnym, to trzeba było zmienić pas na lewy, czyli tak czy inaczej ustąpić pierwszeństwa temu co na lewym.
Po trzecie primo jeśli sytuacja wyglądałaby tak, że obaj zjeżdżacie tym samym zjazdem, na drogę z jednym pasem ruchu, to on powinien Ci ustąpić pierwszeństwa.


O to mnie zadziwiłeś !!!
Dlaczego jak chcę jechać "prosto" przez rondo to mam zajmować lewy pas ? I od kiedy prawy pas jest tylko dla zjeżdźających pierwszym zjazdem ?
W zasadzie jak znajdę się na rondzie i jestem na prawym pasie to mogę sobie w kółko jeździć i cały czas mam pierwszeństwo...
MarcoFox
 
Posty: 9
Dołączył(a): piątek 02 lipca 2010, 06:40

Postprzez Cyberix » środa 07 lipca 2010, 08:25

Kolego mylisz się. Czym jest rondo? To skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Ale jest to skrzyżowanie.

Co robi się na skrzyżowaniu? Zmianie kierunek jazdy! Na klasycznym rondzie można pojechać w prawo, na wprost, w lewo i zawrócić.

Teraz zerknij do PoRD i sprawdź, na których pasach należy się ustawiać kiedy chcesz jechać w prawo, na wprost, w lewo i zawracać jak wjeżdżasz na skrzyżowanie...

Odkryjesz, iż przy skręcaniu w prawo należy skręcać z prawego pasa lub od prawego krawężnika... i tak samo na rondzie.

Przy jeździe na wprost, możesz jechać z dowolnego pasa (o ile znaki nie mówią inaczej) i tak samo na rondzie.

Przy zmianie kierunku w lewo bądź zawracaniu, skrajnie lewy, lub lewa krawędź (o ile znaki nie mówią inaczej) i tak samo na rondzie.

Nie wiem na jakiej podstawie, część domorosłych specjalistów od PoRD uważa, że na rondzie można sobie prawym pasem (zewnętrznym) jeździć w kółko?

Wracając do tematu. Z opisu wynika, iż koleś nieprawidłowo opuścił rondo zjeżdżając z niego z pasa wewnętrznego. Innymi słowy wykonał skręt w prawo nie z prawego pasa (od prawej krawędzi), ale z lewego pasa, co jest nieprawidłowe. (Mowa oczywiście o klasycznym rondzie). Na wysokości zjazdu poprzedzającego zjazd na którym będziemy opuszczać rondo należy włączyć prawy kierunkowskaz i zmienić pas wewnętrzny na zewnętrzny, tym samym blokujemy wjeżdżających na rondo (widzą, że mamy prawy kierunek i nie mogą wjechać) i spokojnie zmieniamy pas z wewnętrznego na zewnętrzny i opuszczamy rondo. Oczywiście nie można tego zrobić za wcześnie (koniecznie po minięciu ostatniego zjazdu po którym będziemy zjeżdżać).

Temat wielokrotnie wałkowany...

PS. Mam nadzieje, że nie zostanie ponownie rozbuchany przykładami: a na tym czy innym rondzie jest inaczej bo pasy są pomalowane... no właśnie, sporo zależy też od oznakowania, ale na klasycznym powinno się jeździć tak jak napisałem powyżej.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez piotrekbdg » środa 07 lipca 2010, 10:12

W zasadzie jak znajdę się na rondzie i jestem na prawym pasie to mogę sobie w kółko jeździć i cały czas mam pierwszeństwo...


To ja mam pytanie klucz: po co sie robi w miastach ronda dwu-, trzy i więcej pasmowe skoro prawym mogę dojechać wszędzie i to jeszcze z pierwszeństwem nad wszystkimi! Nie lepiej zrobić wszystkie ronda jednopasmowe i po sprawie?

Cyberix powyżej wyjaśnił do czego służą ronda.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez lith » środa 07 lipca 2010, 10:49

@piotrekbdg
To że można nie znaczy, ze tak jest najlepiej... równie dobrze można zapytać po co robi się wielopasmówki skoro można jechać wszędzie prawym.

@Cyberix
To w końcu zmieniamy kierunek jazdy ogólnie przejeżdżając przez rondo. Wtedy trzeba by się obowiązkowo na lewym ustawić i z lewego skręcić. Czy może jadąc przez rondo możemy zmienić kierunek w iluś punktach. Jako, że często to zmiana kierunku w prawo to często należy zrobić to z prawego pasa- ale wtedy nie ma żadnych wytycznych co do tego którym pasem należy po rondzie jeździć. Ja sie przychylam do drugiej opcji, chociaż obie są spójne i logiczne, nie rozumiem jednak róznego rodzaju miksów, a taki włąśnie zaprezentowałeś.

Aha, w obu przypadkach można przecież 'legalnie' sie w kółko pokręcić. Bo nic mi chyba nie zakazuje zrobiernia 10 kółek wokół prawym pasem jeżeli w efekcie skręcę w prawo?, przecież wg pierwszej interpretacji cos takiego to po prostu będzie skręt w prawo. Wg drugiej po prostu będę jeździł po rondzie, aż zjadę sobie w prawo wybranym zjazdem.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez kalorymetr » środa 07 lipca 2010, 11:00

No tak, ale byłem już na rondzie w sumie jak zjeżdżał. Pozatym nic nie wymusiłem, bo zjechał przede mną.
kalorymetr
 
Posty: 9
Dołączył(a): wtorek 06 lipca 2010, 23:28

Postprzez piotrekbdg » środa 07 lipca 2010, 12:00

To że można nie znaczy, ze tak jest najlepiej... równie dobrze można zapytać po co robi się wielopasmówki skoro można jechać wszędzie prawym.


Bo pas lewy służy wtedy do wyprzedzania/szybszej jazdy/skrętu w lewo? Prawym jedziesz w miarę możliwości, jak jest zablokowany możesz sobie zmienić.


Aha, w obu przypadkach można przecież 'legalnie' sie w kółko pokręcić. Bo nic mi chyba nie zakazuje zrobiernia 10 kółek wokół prawym pasem jeżeli w efekcie skręcę w prawo?, przecież wg pierwszej interpretacji cos takiego to po prostu będzie skręt w prawo. Wg drugiej po prostu będę jeździł po rondzie, aż zjadę sobie w prawo wybranym zjazdem.


Dojeżdzam do ronda, chcę jechać w lewo. Zgodnie z przepisami powinienem zblizyć się do lewej krawędzi. Kiedy już jestem na rondzie to jadę tak jak zamierzam i po przejechaniu przedostatniego zjazdu zmieniam pas na prawy i opuszczam rondo. Bo skręcam w prawo i również musze zbliżyć się do prawej krawędzi. A jeżdżenie prawym pasem jak święta krowa nie jest słuszne. Idąc tym tropem ludzie na jednokierunkowej zaczną w lewo z prawego pasa skręcać bo z prawego wszystko wolno...
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez lith » środa 07 lipca 2010, 13:13

to co mi zabrania na rondzie 'skręcić w prawo z prawego' tylko wcześniej objechać rondo 123 razy? W końcu to cały czas skręt w prawo i dlatego jadę cały czas prawym pasem.

TO czy na rondzie da się zmienic kierunek jazdy (*skręcić) w lewo było juz wałkowane i to jest kwestia nie do rozwiązania xD
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez ixi25 » środa 07 lipca 2010, 13:53

Przepisy są dziurawe w tej kwestii. W polskim prawie nie ma żadnej definicji ronda. Nikt nie pomyśli i nie dopracuje przepisów
http://www.youtube.com/watch?v=aYSixusn ... r_embedded

http://etransport.pl/film840.html

Doświadczenie z egzaminem - 5podejść.
Doświadczenie za kierownicą - ponad 500000 km oraz 17 krajów EU.
ixi25
 
Posty: 523
Dołączył(a): wtorek 18 maja 2010, 00:18
Lokalizacja: EU

Postprzez MarcoFox » środa 07 lipca 2010, 16:06

wjeżdzając na rondo zajmuję pas ruchu (niważne prawy lewy środkowy) i jeżeli pasy ruchu biegną w kółko to jak przepis zabrania mi jazdy cały czas jednym pasem ?
Nie zmieniam go tylko cały czas jadę w kółko jednym pasem ?
Dopiero zjeżdźając z ronda skręcam w prawo, lub zmieniam pas ze środkowego na prawy...
MarcoFox
 
Posty: 9
Dołączył(a): piątek 02 lipca 2010, 06:40

Postprzez ixi25 » środa 07 lipca 2010, 16:37

Bo rondo to nie droga tylko skrzyżowanie. I w razie zdarzenia będziesz winnym. Tak samo jakbyś chciał na "zwykłym" skrzyżowaniu skręcić w lewo, z prawego pasa. I kto powiedział, że jak zjeżdżasz z ronda to skręcasz w prawo??

post edytowany przez moderatora (regulamin, pkt 8.)
http://www.youtube.com/watch?v=aYSixusn ... r_embedded

http://etransport.pl/film840.html

Doświadczenie z egzaminem - 5podejść.
Doświadczenie za kierownicą - ponad 500000 km oraz 17 krajów EU.
ixi25
 
Posty: 523
Dołączył(a): wtorek 18 maja 2010, 00:18
Lokalizacja: EU

Postprzez piotrekbdg » środa 07 lipca 2010, 16:38

wjeżdzając na rondo zajmuję pas ruchu (niważne prawy lewy środkowy) i jeżeli pasy ruchu biegną w kółko to jak przepis zabrania mi jazdy cały czas jednym pasem ?
Nie zmieniam go tylko cały czas jadę w kółko jednym pasem ?
Dopiero zjeżdźając z ronda skręcam w prawo, lub zmieniam pas ze środkowego na prawy...


Tylko z jakiej paki zajmujesz np pas prawy, wiedząc, że chcesz jechać w lewo albo zawrócić? Dojeżdzasz do skrzyżowania i twierdzisz że z każdego pasa można jechać wszędzie...moim zdaniem nie do końca.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Postprzez disaster » środa 07 lipca 2010, 16:48

Oddział 4
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu

Art. 22. 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

1. do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;

2. do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

:)

Ale temat jest wałkowany na forum bez rezultatów, więc dyskusja jest bezcelowa
Ty masz rację, a ja mam karabin.
Avatar użytkownika
disaster
 
Posty: 937
Dołączył(a): wtorek 17 października 2006, 16:41

Postprzez MarcoFox » środa 07 lipca 2010, 18:48

Jeżeli na rondzie są dwa pasy biegnące w kółko, to dwa jadące pojazdy znajdują się na lewym i na prawym PASIE RUCHU.
I w myśl tego co cytujesz jeżeli ten z lewego pasa chce zjechać z ronda musi przejechać przez prawy pas i MUSI ustąpić pierwszeństwa wszystkim jadącym tam autom. I w razie kolizji nie będzie ważne kto gdzie i jak wjechał na rondo, WAŻNE będzie to że jadący lewym pasem wymusił pierwszeństwo na jadącym prawym pasem.

Powiedz mi jak mam wjechać na dwupasmowe rondo gdy nie wiem którym zjazdem zjadę bo drogowskazy umieszczone są przy zjazdach, dzisiaj jechałem przez takie rondo z 5 odnogami i widziałem jedynie że nie będę zawracał...
MarcoFox
 
Posty: 9
Dołączył(a): piątek 02 lipca 2010, 06:40

Postprzez lith » środa 07 lipca 2010, 19:11

@MarcoFox
Nie ma się co wysilać. Częśc osób, w tym ja uważa tak jak Ty. Część uważa inaczej. Temat już był wiele razy wałkowany i nic z tego nie wynikało, bo każdy pisał swoje.

Ogólnie to nie bardzo kojażę przepis mówiący, ze przed skrzyżowaniem trzeba zająć taki, a taki pas, wieć jeżeli mógłby ktoś tu zacytować to byłbym wdzięczny (nie chodzi mi o:

Kod: Zaznacz cały
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

1. do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;

2. do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

... bo w tym nigdzie nie jest napisane, że przed skrzyżowaniem tylko przed zmianą kierunku i pod ten przepis według mnie podpada właśnie zajęcie prawego pasa przed zjazdem z ronda.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez piotrekbdg » środa 07 lipca 2010, 19:20

No jest powiedziane o zamiarze skrętu. A taki zamiar posiadam już przed wjazdem na skrzyżowanie.
piotrekbdg
 
Posty: 2139
Dołączył(a): wtorek 18 sierpnia 2009, 00:18

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 38 gości