przez wiciu2 » wtorek 16 marca 2010, 13:42
oskbelfer idziesz dobrym tropem.
Wszyscy się skupiają na kategorii B bo tego dotyczy zakres egzaminu jeśli ktoś ubiega się o uprawnienia do egzaminowania na kategorię B.
Ale zapominają, że zakres egzaminu odnosi się również do kategorii B1, B+E oraz T.
Całe nieporozumienie bierze się stąd, że w załączniku nr 5 instrukcji jest jeden rysunek przedstawiający pas ruchu taki jak na kat B. Przez to wszyscy widzą na nim 16 pachołków.
Jak widać w pytaniu użyty jest wyraz LINIE, a nie LINIA i to już jest pierwsza wskazówka. Bo jeśli linie to nie powinny być uzupełnione 7 pachołkami tylko jak już to 16. To pierwsza sprawa. Drugą kwestią jest to, że na pozostałe kategorie, które nas dotyczą, a więc B+E oraz T pas ruchu nie zawiera obszaru zatrzymania pojazdu. Skoro nie ma obszaru zatrzymania pojazdu wtedy ilość pachołków ogranicza się do 5 na obu liniach ZEWNĘTRZNYCH! Co w sumie daje nam 10 pachołków.
W tym pytaniu również nie jest sprecyzowane o jakie kategorie chodzi.
Teraz kolejny problem, z którym część osób jeszcze sobie nie poradziła. Chodzi mianowicie o pojęcie zapisane w rozporządzeniu "mogą posiadać wewnętrzną linię ograniczającą pas jako linię przerywaną".
I problem dotyczy właśnie tej linii. Która to jest? Część osób podaje, że jest to ta linia pomiędzy dwoma pachołkami na zewnętrznych liniach ograniczających pas ruchu przed obszarem wjazdu. Ktoś inny twierdzi, że linia wewnętrzna to ta linia która ma mniejszy promień. Otóż nie. Ta linia to również linia zewnętrzna.
Ktoś teraz powie tak: skoro przyjąć, że pas ruchu na kat B+E powinien być uzupełniony o 5 pachołkami to nie co najmniej 5.
Po części tak, ale znowu powracam do treści pytania w którym nie ma sprecyzowanej kategorii.
Jak wszyscy wiemy są 3 szerokości pasa ruchu 4 m dla B+E, T oraz innych kategorii wraz z przyczepami, 3,5 metra dla C, C1, D, D1 oraz 3m dla B i B1.
Powiedzmy, że WORD ma mały plac albo tak wyznaczył pasy ruchu, żeby zapewnić sobie pewną elastyczność podczas egzaminów praktycznych dotyczących różnych kategorii.
I tak pas ruchu na kategorię B i B1 MOŻE być namalowany wewnątrz pasa ruchu dla kat B+E. Będzie po prostu węższy i krótszy. Linia ograniczająca pas ruchu (ta o większym promieniu) będzie się pokrywać po części z linią dla obu kategorii B oraz B+E. A więc będzie to linia ciągła. Dlatego odpowiedź "co najmniej 5 pachołków na linii zewnętrznej" jest prawidłowa. Bo jeśli będzie dotyczyć kategorii B+E będzie ich 5, ale jeśli na tym pasie będzie się odbywać egzamin na kat B to tych pachołków będzie 7. Czyli w zależności od kategorii będzie różna liczba pachołków ale nie mniejsza niż 5.
Kolej na linię wewnętrzną ograniczającą pas ruchu. Skoro pas ruchu na kat B wynosi 3 metry to znaczy, że jego linia ograniczająca będzie namalowana wewnątrz pasa ruchu na kat B+E (ale tylko ta linia o mniejszym promieniu) A więc mamy rozwiązany problem linii wewnętrznej ograniczającej pas ruchu jako przerywana. I teraz w czasie egzaminu na kat B linia wewnętrzna będzie zawierać 7 pachołków. A dlaczego co najmniej 5 na linii wewnętrznej jest prawidłowa? A no dlatego, że analogicznie w pasie ruchu dla kat C+E może być wyznaczony pas ruchu na kat C który jest węższy i wynosi 3,5 metra. a więc linia wewnętrzna będzie miała tych pachołków 5. I znowu w zależności na jaką kategorię będzie zaplanowany egzamin to tych pachołków będzie co najmniej 5 na linii wewnętrznej.
Mam nadzieję, że opisałem to zrozumiale. Do póki nie pojąłem o co chodzi z tymi pasami myślałem jak zdecydowana większość, że odpowiedź A jest prawidłowa. Trzeba było troszkę szerzej spojrzeć na problem i wyjść poza ramy rysunku z instrukcji. Teraz to pytanie wraz z odpowiedziami wydaję się być logicznym.