"Wbicie się" na lewy pas przed stojące pojazdy

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

"Wbicie się" na lewy pas przed stojące pojazdy

Postprzez scorpio44 » środa 23 grudnia 2009, 21:44

Droga o dwóch pasach w jednym kierunku. Skrzyżowanie, sygnalizacja świetlna, prawy pas do jazdy na wprost, lewy pas do skrętu w lewo. Na pasie do jazdy prosto światło zielone, na tym do lewoskrętu czerwone (kierunkowe) i sznur stojących samochodów. Cwaniak postanawia, że nie chce mu się czekać w kolejce do skrętu, więc jedzie pasem środkowym, po czym za sygnalizatorami i za liniami zatrzymania, ale przed skrzyżowaniem zjeżdża na pas lewy i zatrzymuje się przed skrzyżowaniem (oczekując na otwarcie ruchu dla jego kierunku).
Proszę powiedzieć, przywołując konkretne paragrafy, jakie wykroczenie(-a) popełnił. Zakładamy, że w miejscu, gdzie zjechał na lewo, nie było linii ciągłej!
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

odp

Postprzez rusel » środa 23 grudnia 2009, 21:55

prawdopodobnie niezastosowanie sie do znaku pionowego F10, lub znaku poziomego przeznaczonego do jazdy na wprost z ktorego jak opisujesz osoba pojechala w lewo
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Postprzez Borys_q » środa 23 grudnia 2009, 22:13

Wjazd za syg s-3 dotyczący skręcających w lewo(chyba że wisał tak, że dotyczył lewego pasa tylko) .

Oraz jak dla mnie "inne stwożenie zagrożenia w ruchu drogowym" ale to kwestia uznania.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

odp

Postprzez rusel » środa 23 grudnia 2009, 22:31

Podstawa prawna Art. 45 ust 1 ptk 4
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16

Postprzez oskbelfer » środa 23 grudnia 2009, 23:46

Art 3 ust 1 .........naraża na szkodę. Inni stoją grzecznie - czekają, toś się wpycha - tracą czas - cenne sekundy :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Postprzez kopan » czwartek 24 grudnia 2009, 00:27

Nie zastosowanie się do znaków F-10
Oraz nie zastosowanie się do sygnalizacji świetlnej – wjazd na czerwonym.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez sjakubowski » czwartek 24 grudnia 2009, 01:24

kopan napisał(a):Nie zastosowanie się do znaków F-10
Oraz nie zastosowanie się do sygnalizacji świetlnej – wjazd na czerwonym.


Co do znaków F-10 to się zgodzę. Dochodzi do tego jeszcze P-8a.

Natomiast z sygnalizacją nie zgodzę się.
Co oznacza sygnał czerwony? Nie oznacza on wcale zakazu wjazdu na skrzyżowanie! Sygnał czerwony oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator (podobnie jak żółty). Nadawany sygnał zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator.

Kierujący wjechał przecież za sygnalizator na zielonym (całkowicie prawidłowo) i zmienił pas (nieprawidłowo) - nie dostosował się do znaków F-10 i P-8a.
Po zmianie pasa, stał już za sygnalizatorem nadającym sygnał czerwony - nie wjechał za niego (za sygnalizator czerwony), gdyż był na innym pasie (gdzie było zielone).

Powiem więcej. Wedle przepisów, w tym momencie (gdy zmienił nieprawidłowo pas, ale jest już za czerwonym sygnalizatorem) może przejechać przez skrzyżowanie (jeśli oczywiście nie stworzy zagrożenia itp). Wiem, że to prawie nie dorzeczne, ale trzymając się ściśle zapisów Rozporządzanie w sprawie znaków i sygnałów, tak jest. Poprawcie mnie, jeśli się mylę i czegoś nie uwzględniłem.

Pozdrawiam!
Avatar użytkownika
sjakubowski
 
Posty: 821
Dołączył(a): piątek 25 września 2009, 14:24
Lokalizacja: Łódź

Postprzez kopan » czwartek 24 grudnia 2009, 15:51

No wjechał za sygnalizator na zielonym – tylko nie za swój sygnalizator.

Jak jechał w lewo to jego sygnalizatorem jest .....
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez scorpio44 » niedziela 27 grudnia 2009, 01:17

Więc na początek proponuję odrzucić ogólniki typu stwarzanie zagrożenia - powoływanie się na nie jest oczywiście jak najbardziej zasadne i są to podstawy bezpiecznego poruszania się po drodze, ale dalej pozostają one ogólnikami, które - jak kiedyś tak albo podobnie stwierdził cman - można "wepchnąć" wszędzie.

sjakubowski napisał(a):Co do znaków F-10 to się zgodzę. Dochodzi do tego jeszcze P-8a.
Natomiast z sygnalizacją nie zgodzę się.

Ja natomiast również co do F-10/F-11 i strzałek się nie zgodzę! Strzałka na prawym pasie (i na znaku) pokazuje, że z tego pasa można pojechać tylko prosto, ale nie zabrania przecież ona zmiany pasa ruchu (oczywiście jeżeli nie ma linii ciągłej - a na wstępie założyłem, że w miejscu, o które mi chodzi, takowej nie ma). Skoro nie zabrania jego zmiany wcześniej, to i w miejscu, o którym mówimy, również nie.

kopan napisał(a):No wjechał za sygnalizator na zielonym – tylko nie za swój sygnalizator.

Jak jechał w lewo to jego sygnalizatorem jest .....

No chyba w momencie, jak wjeżdżał za sygnalizator nad prawym pasem, jadąc tym pasem, to właśnie ten był "jego" sygnalizatorem? A że potem zjechał sobie na lewo, to już inna bajka.

rusel napisał(a):Podstawa prawna Art. 45 ust 1 ptk 4

O! To mnie chyba najbardziej przekonuje, choć też mam pewne wątpliwości. Czy ktoś jeszcze mógłby powiedzieć, jak w odniesieniu do tej sprawy interpretowałby ten artykuł?

Ogólnie przyznam, że przeraziłem się, kiedy stwierdziłem, że na tak wydawałoby się naganne i często niebezpieczne zachowanie trudno jest znaleźć konkretny przepis, który taki kierowca łamie! Mało tego:
sjakubowski napisał(a):Powiem więcej. Wedle przepisów, w tym momencie (gdy zmienił nieprawidłowo pas, ale jest już za czerwonym sygnalizatorem) może przejechać przez skrzyżowanie (jeśli oczywiście nie stworzy zagrożenia itp). Wiem, że to prawie nie dorzeczne, ale trzymając się ściśle zapisów Rozporządzanie w sprawie znaków i sygnałów, tak jest. Poprawcie mnie, jeśli się mylę i czegoś nie uwzględniłem.!

Uhm... Chyba niestety tak!
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez skov » niedziela 27 grudnia 2009, 10:14

niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej. Sygnalizator S-3 dotyczy kierującego jadącego w kierunku wskazanym strzałką. Czyli dotyczy właśnie jego, on jedzie właśnie w tym kierunku.
Dodatkowo nie zatrzymuje się w wyznaczonym miejscu w związku z nadawanym sygnałem świetlnym.
Avatar użytkownika
skov
 
Posty: 1412
Dołączył(a): czwartek 07 czerwca 2007, 13:48

Postprzez dylek » niedziela 27 grudnia 2009, 10:35

§ 87. 1. Znaki:
1) P-8a "strzałka kierunkowa na wprost",
2) P-8b "strzałka kierunkowa do skręcania",
3) P-8c "strzałka kierunkowa do zawracania"
oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką; połączone symbole znaków P-8a, P-8b lub P-8c oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach wskazanych strzałkami kierunkowymi.
2. Strzałka kierunkowa zezwalająca na skręcanie w lewo, umieszczona na skrajnym lewym pasie ruchu, oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.
3. Znak P-9 "strzałka naprowadzająca" oznacza nakaz wjazdu na sąsiedni pas ruchu wskazany strzałką; nie dotyczy to kierujących pojazdami, dla których jest przeznaczony dalszy odcinek pasa ruchu.


§ 89. 1. Znak P-12 "linia bezwzględnego zatrzymania - stop" wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w związku ze znakami pionowymi B-20 lub B-32.
2. Znak P-13 "linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów" wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego A-7.
3. Znak P-14 "linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów" wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu, przed przejściem dla pieszych lub przed sygnałem świetlnym.
4. Znaki P-15 "trójkąt podporządkowania" i P-16 "napis stop" potwierdzają oznakowanie wlotu na skrzyżowanie znakami pionowymi odpowiednio A-7 i B-20.


Dla mnie ewidentnie niezastosowanie się do tych 2-óch znaków poziomych. wynika z tego, że:
Przy nadawanym czerwonym wjeżdża za linię zatrzymania..
Z pasa do jazdy na wprost rozpoczyna manewr skrętu w lewo...
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez kopan » niedziela 27 grudnia 2009, 10:35

Bardzo ciekawa interpretacja szczególnie ten art. 45. 1. 4

No bo jechał kosiarką i powinien jechać po trawniku a jechał po jezdni więc wykorzystał element drogi niezgodnie z jej przeznaczeniem.
Zamiast kosić trawę zachciało mu się asfalt kosić.

Scorpio kombinujesz jak koń pod górkę.
Nie zastosowanie się do sygnalizacji świetlnej według mnie - wjazd na czerwonym.
Jeśli ci nie pasuje to może być niezastosowanie się do sygnału zielonego sygnalizacji świetlnej to też nie zastosowanie się do sygnalizacji świetlnej.
Nie ma że wjedziesz na zielonym masz drogę wolną i się zatrzymujesz bo tak ci pasuje.

Zamiast nie zastosowania się do czerwonego może być nie zastosowanie sie do zielonego i zatrzymanie w niedozwolonym miejscu.

Znaki kierunki z pasów ruchu obowiązują na skrzyżowaniu pasy to można zmieniać przed skrzyżowaniem.
Przed skrzyżowaniem jesteś na pasie ruchu do jazdy tam to jedziesz tam.
Czyli nie zastosowanie się do znaków oraz do sygnalizacji świetlnej, żadne koszenie trawy
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Re: odp

Postprzez slamyr » poniedziałek 28 grudnia 2009, 20:09

rusel napisał(a):Podstawa prawna Art. 45 ust 1 ptk 4



Raczej nietrafiona podstawa prawna. Art 45 ust 1 pkt 4 mówi o zakazie wykorzystywania dróg w sposób niezgodny z przeznaczeniem. Przeznaczeniem jest ruch drogowy, a warunki korzystania z dróg dla innych celów reguluje art. 65, 65a-65i
slamyr
 
Posty: 121
Dołączył(a): wtorek 03 listopada 2009, 23:25
Lokalizacja: Gdańsk

odp

Postprzez rusel » poniedziałek 28 grudnia 2009, 20:31

slamyr art 45.1.4 zabrania sie wykorzystywania drogi lub POSZCZEGOLNYCH JEJ CZESCI W SPOSOB NIEZGODNY Z JEJ PRZEZNACZENIEM w mojej ocenie wlasciwa, dodam ze drogowka rowniez korzysta z tej interpretacji w przypadku wymienionym przeze mnie w poprzednim poscie czyli F 10
Avatar użytkownika
rusel
 
Posty: 4301
Dołączył(a): wtorek 25 listopada 2008, 11:16


Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości