Hej, tak jak pisałem wcześniej postanowiłem obrazowo przekazać Wam informacje, jak należy jeździć na rondach według jednego z dwóch z najbardziej popularnych stylów. Drugi to ten, że włącza się tylko prawy kierunkowskaz podczas zjeżdżania z ronda i nigdy lewego.
Styl, który jest najbardziej prawidłowy jest właśnie ten, który opisuję poniżej.
Zacznijmy jednak od początku:
Mamy zwykłe skrzyżowanie w literze T. Skręcając w prawo, włączamy prawy kierunkowskaz przed wjechaniem w obszar skrzyżowania. Dlaczego to robimy?
Art. 22 ust. 5. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować
zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz
zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. Wyłączamy zatem kierunkowskaz zaraz gdy zjedziemy z obszaru skrzyżowania.
========================================
Skręcając w lewo, włączamy lewy kierunkowskaz przed wjechaniem w obszar skrzyżowania. Wykonujemy manewr skrętu, i niezwłocznie (po opuszczeniu obszaru skrzyżowania) wyłączamy kierunkowskaz. (gdyż jedziemy już prosto - również zjeżdżając z obszaru skrzyżowania jedziemy prosto).
========================================
Podobnie sprawa ma się na typowym skrzyżowaniu. Skręcając w prawo,
czyli zmieniając kierunek jazdy, włączamy prawy kierunkowskaz - w lewo - lewy kierunkowskaz.
========================================
Natomiast jadąc prosto nie włączamy kierunkowskazu? Dlaczego? Ponieważ
nie zmieniamy kierunku jazdy!!!
========================================
========================================
Na
skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, chcąc skręcić w prawo - włączamy prawy kierunkowskaz przed wjazdem na skrzyżowanie (pojazd I od dołu). Zjeżdżając z ronda, kierunkowskaz nadal się świeci, ponieważ nadal zmieniamy kierunek jazdy (widoczny zjazd łukiem w prawo)
a nie dlatego, że zjeżdżamy z ronda!!!
========================================
Skręcając w lewo
na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, włączamy lewy kierunkowskaz przed wjechaniem na skrzyżowanie.
Wjeżdżamy na wewnętrzny pas ruchu z lewym kierunkowskazem.
Dlaczego na wewnętrzny? Ponieważ zewnętrzne służą tylko i wyłącznie do opuszczenia skrzyżowania o ruchu okrężnym lub ewentualnie do jazdy na wprost, o której za chwilę.
Następnie objeżdżamy wyspę centralną, i po minięciu zjazdu poprzedzającego interesujący nasz zjazd - włączamy prawy kierunkowskaz. Dlaczego?
Dlatego, że zmieniamy pas ruchu na zewnętrzny! Art. 22 ust. 5.
Następnie "włączamy/trzymamy" prawy kierunkowskaz wyjeżdżając z owego ronda. Dlaczego?
Ponieważ zmieniamy kierunek jazdy (widoczny zjazd łukiem w prawo)!
========================================
Jadąc prosto przez to
skrzyżowanie o ruchu okrężnym, najwygodniej jest jechać pasem zewnętrznym. Przy tym rodzaju ronda, włączamy prawy kierunkowskaz dokonując
zmiany kierunku jazdy (widoczny zjazd łukiem w prawo) dopiero bezpośrednio przed owym zjazdem.
========================================
Można to również wykonać w poniższy sposób - ale po co sobie utrudniać. Tutaj jednak prawy kierunkowskaz najpierw włączamy, ponieważ
zmienimy pas ruchu, a potem drugi raz włączamy/trzymamy ponieważ
zmieniamy kierunek jazdy (zjazd łukiem w prawo).
========================================
Inny rodzaj
skrzyżowania o ruchu okrężnym.
Załóżmy, że jedziemy prosto. Nie włączamy żadnych kierunkowskazów, ponieważ
nie zmieniamy w żadnym przypadku kierunku jazdy. Jedziemy cały czas prosto.
Więc nawet mimo, iż jest to rondo - podczas zjeżdżania nie włączamy prawego kierunkowskazu! (nie ma zjazdu łukiem w prawo, jest zjazd na wprost -
bez zmiany kierunku jazdy)
========================================
Skręcamy w prawo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym - włączamy prawy kierunkowskaz, ponieważ
zmieniamy kierunek jazdy (zjazd łukiem w prawo).
========================================
Skręcając w lewo, włączamy kierunkowskaz przed
skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Objeżdżamy wyspę centralną, i po minięciu zjazdu poprzedzającego interesujący nasz zjazd - włączamy prawy kierunkowskaz. Dlaczego?
Dlatego, że zmieniamy pas ruchu na zewnętrzny! Art. 22 ust. 5.
Po zmianie pasa ruchu, wyłączamy kierunkowskaz i zjeżdżamy ze skrzyżowania jadąc na wprost - nie zmieniając kierunku jazdy. W związku z tym -
nie włączamy już kierunkowskazu!
P.S. Zmieniamy pas na zewnętrzny, ponieważ a)rondo opuszcza się z pasa zewnętrznego, b) mamy obowiązek jazdy przy prawej krawędzi jezdni, więc, po co zjeżdżając zajmować lewy pas, skoro i tak za chwilę musimy go zmienić?
========================================
Zawracanie: Wjeżdżamy na
skrzyżowanie mając włączony lewy kierunkowskaz. Objeżdżamy wyspę centralną, i po minięciu zjazdu poprzedzającego interesujący nasz zjazd - włączamy prawy kierunkowskaz
aby zmienić pas ruchu na zewnętrzny. Następnie, po zmianie pasa ruchu, wyłączamy kierunkowskaz i zjeżdżamy ze skrzyżowania na wprost!
(nie występuje zjazd łukiem w prawo).
Dlaczego, zawracając, cały czas używamy kierunkowskazu? Dlatego, ponieważ objeżdżając wyspę centralną, cały czas zmieniamy kierunek ruchu (Pord się kłania)
========================================
Zawracanie na wcześniejszym rondzie - podobnie. Natomiast w ostatniej fazie, podczas opuszczania skrzyżowania,
zmieniamy kierunek jazdy (zjazd łukiem w prawo), więc sygnalizujemy to prawym kierunkowskazem.
Dlaczego, zawracając, cały czas używamy kierunkowskazu? Dlatego, ponieważ objeżdżając wyspę centralną, cały czas zmieniamy kierunek ruchu (Pord się kłania)
========================================
Wybaczcie, że może zbyt dokładnie wszystko opisałem, ale chciałem aby wszyscy zrozumieli, dlaczego tak a nie inaczej, należy jeździć na
skrzyżowaniach o ruchu okrężnym i z czego każde włączenie kierunkowskazu i jego wyłączenie wynika.
Wyraz skrzyżowanie pogrubiłem w celu uzmysłowienia czytającym, że rondo jest skrzyżowaniem i panują na nim takie same zasady jak na zwykłym skrzyżowaniu (pod kątem kierunkowskazów). Gdyby były inne zasady - umieszczone i opisane byłyby one w Pord. Jedyna różnica pomiędzy skrzyżowaniem "typowym" a skrzyżowaniem o ruchu okrężnym to tylko i wyłącznie sam kształt skrzyżowania (nie zasady pierwszeństw czy zasady używania kierunkowskazów!)
Jeszcze słówko o skrzyżowaniach z ruchem okrężnym, gdzie występują znaki poziome. W takim przypadku używamy kierunkowskazów zgodnie ze znakami poziomymi, czyli:
- przy P-8a nie włączamy kierunkowskazu,
- przy P-8b włączamy lewy kierunkowskaz,
- przy P-8c włączamy lewy kierunkowskaz,
- przy P (strzałka w prawo) włączamy prawy kierunkowskaz.
Jeśli znajdujemy się na pasie gdzie występują łącznie znaki P, włączamy kierunkowskaz (lub nie) w zależności jak mamy zamiar jechać.
Czyli znów - tak samo jak na typowym skrzyżowaniu!
Pozdrawiam!