Znaki poziome wymagające znaków pionowych / wątek oddzielony

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez karampuk » czwartek 09 lipca 2009, 23:05

Olin napisał(a):Oczywiście, znaki poziome na jezdni mają takie samo znaczenie jak znaki pionowe. Znaki poziome przed skrzyżowaniem powinny być jednak poprzedzone znakiem pionowym F-10 - kierunki na pasach ruchu.


To mniej więcej mam na myśli, ale widzę tu pewną sprzeczność. Wiem, że trójkąty namalowane na jezdni jako "ustąp pierwszeństwa" są nieważne bez odpowiadającemu im znakowi pionowemu.

Czy są jakieś "kategorie" tego co wystarczy namalować na jezdni, a co musi być potwierdzone znakami pionowymi?
karampuk
 
Posty: 114
Dołączył(a): piątek 28 listopada 2008, 00:05

Postprzez cman » czwartek 09 lipca 2009, 23:17

Nie kategorie, tylko po prostu wynika z treści paragrafów. Dla strzałek jest to:

Rozporządzenie napisał(a):§ 87. 1. Znaki:
1) P-8a "strzałka kierunkowa na wprost",
2) P-8b "strzałka kierunkowa do skręcania",
3) P-8c "strzałka kierunkowa do zawracania"
oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką; połączone symbole znaków P-8a, P-8b lub P-8c oznaczają zezwolenie na ruch w kierunkach wskazanych strzałkami kierunkowymi.

Prosty, jasny i zobowiązujący przepis. Natomiast dla trójkątów jest to:

Rozporządzenie napisał(a):§ 89. 2. Znak P-13 "linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów" wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego A-7.

Więc jak wynika z przepisu, trójkąty same w sobie nie wymagają ustąpienia pierwszeństwa czy zachowania szczególnej ostrożności, zatem nie są one tożsame ze znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa". One tylko wskazują miejsce zatrzymania, które wynika z innego znaku.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez tristan » czwartek 09 lipca 2009, 23:26

cman napisał(a):One tylko wskazują miejsce zatrzymania, które wynika z innego znaku.


Albo z innych powodów. W Gliwicach jest kilka miejsc, gdzie trójkaty wyznaczają miejsce ustąpienia wynikające z PoRD.
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez cman » czwartek 09 lipca 2009, 23:39

No to nie bardzo wiedzą co i dlaczego malują. W takich miejscach stosuje się prostokąty P-14.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez karampuk » piątek 10 lipca 2009, 00:45

cman napisał(a):Prosty, jasny i zobowiązujący przepis.


Czy można w takim razie jakoś to prosto podsumować? Np. wszystkie oficjalne znaki wymalowane na jezdni są obowiązujące same w sobie (linie ciągłe, podwójnie ciągłe, przerywane, strzałki kierunkowe, linia poprzeczna--STOP itp.) poza tymi "trójkącikami" (przepraszam, zapomniałem oznaczenia).
karampuk
 
Posty: 114
Dołączył(a): piątek 28 listopada 2008, 00:05

Postprzez tristan » piątek 10 lipca 2009, 00:53

cman napisał(a):No to nie bardzo wiedzą co i dlaczego malują.


Dlaczego: Żeby pomóc kierowcom na złożonych skrzyżowaniach
Co: znak, którego definicja została zbyt wąsko skonstruowana, a który nadaje się do szerszego zastosowania.

cman napisał(a):W takich miejscach stosuje się prostokąty P-14.


No ta też nie pasuje tak do końca:

3. Znak P-14 „linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów” wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu, przed przejściem dla pieszych
lub przed sygnałem świetlnym.


a do tego ona nie kojarzy się z obowiązkiem ustąpienia. Tylko wskazuje potencjalnie dobre miejsce zatrzymania. Więc trójkąty w miejscach ustępowania są dla kierowcy naturalniejsze, choć może nie do końca pasują do definicji. Niestety błędy i niedociągnięcia w prawie są.
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez cman » piątek 10 lipca 2009, 07:37

tristan napisał(a):...a do tego ona nie kojarzy się z obowiązkiem ustąpienia.

Na to ja już nic nie poradzę, że kierowcy nie znają znaczenia znaków. Ale to nie powód, żeby stosować trójkąty w miejscach, w których nie znaczą nic, nie zobowiązują do niczego i są malowane po prostu bez sensu, podczas kiedy z powodzeniem można stosować prostokąty, które właśnie do tego są przeznaczone. A trójkąty, podobnie jak prostokąty, również wskazują tylko dobre miejsce zatrzymania i nic ponadto.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości