zajmowanie pasa

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

zajmowanie pasa

Postprzez revivee » środa 27 maja 2009, 11:53

Obrazek
czy niebieski samochód może zająć dowolny pas, np. pierwszy? ....albo raczej czy zielony może znająć trzeci? - i jak mial by to zasygnalizować , skreca w prawo włącza prawy kierunek ale jednocześnie zmienia pas na lewy ?
Mi ktoś mówił ze w takiej sytuacji niebieski ma zająć drugi a zielony pierwszy pas. Czy tak ma być? Bo nie moge znaleść nigdzie w kodeksie takiego nakazu :roll:
Czerwony wiadomo moze zająć dowolny bo jest tylko jeden pas do skrętu w lewo.
revivee
 
Posty: 101
Dołączył(a): niedziela 03 maja 2009, 13:46

Postprzez jasiek23 » środa 27 maja 2009, 14:29

Zdrowy rozsądek podpowiadałby zeby samochody nie utrudniały sobie jazdy. Najprościej dla samochodu niebieskiego jest zająć pas 2 a dla zielonego pas 1.
jasiek23
 
Posty: 542
Dołączył(a): poniedziałek 30 marca 2009, 19:51

Postprzez scorpio44 » środa 27 maja 2009, 14:39

Czerwony bez wątpienia może zająć dowolny.

Co do tych skręcających w prawo, to podstawowa uwaga - sygnalizujemy tylko zamiar/skręt w prawo i zajmujemy konkretny pas, nie sygnalizując nic więcej. Ponieważ baza wyjściowa zawiera dwa pasy, a po skręcie są trzy, to należałoby przyjąć, że pojazd zielony bezproblemowo może zająć pas 1, pojazd niebieski - pas 3, a oprócz tego obydwa z nich mogą zająć pas 2, przy czym pierwszeństwo w jego zajęciu będzie miał pojazd nadjeżdżający z prawej strony (a zatem niebieski, zamiarując zająć pas 2, musi uważać na zielonego).

PS: Ella, pomóż proszę znaleźć jakiś wątek na ten temat, bo na pewno był, a nie mogę w tym momencie znaleźć...
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez Ladanieco » środa 27 maja 2009, 17:04

Pojazdy skręcające w prawo powinny z pewnością wybrać bezkolizyjny tor jazdy, biorąc to na zdrowy rozsądek.
Natomiast odwołując sie do ustawy o PORD, to jeśli uznamy, że mamy tutaj do czynienia z nieoznaczonymi pasami ruchu to w Art. 22 [Zmiana kierunku jazdy], znajdziemy co następuje:
4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

Przy takiej interpretacji przepisów, pojazd niebieski nie może wybrać pasa 1 (czy raczej toru jazdy do tego pasa), ponieważ zielony ma do wobec niego pierwszeństwo
Tutaj znajdziesz odcinek z serii "Jedź bezpiecznie", gdzie p. Dworak przez cały odcinek produkuje się jak jeździć na domyślnych pasach ruchu przy i na skrzyżowaniach http://ww6.tvp.pl/6287,20090518906954.strona
Ladanieco
 
Posty: 45
Dołączył(a): środa 20 maja 2009, 09:50

Postprzez barbra » środa 27 maja 2009, 17:19

Tu już podobny otwarty temat:
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... hp?t=18210
Co do czerwonego ,tak jak powiedziane było wcześniej ,może zająć po skręcie dowolny pas.
Co do pozostałych aut,to zgadzam się z tym co napisał kolega powyżej. :wink:
Wszystko jest trudne,dopóki nie stanie się proste..
-----------
Kat. B-marzec 2007
Avatar użytkownika
barbra
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek 19 marca 2007, 19:40
Lokalizacja: Poznań

Postprzez scorpio44 » środa 27 maja 2009, 18:02

barbra napisał(a):Tu już podobny otwarty temat:
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... hp?t=18210

Tutaj są 2 pasy przed skrętem, a 4 po - więc sytuacja jest można powiedzieć jeszcze bardziej skomplikowana. A jestem pewien, że omawialiśmy (i to chyba nie raz) temat dokładnie taki, o jaki chodzi w tym wątku.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez barbra » środa 27 maja 2009, 18:41

No ja akurat kojarzę(z ostatniego czasu) tylko ten .
Gdyby tematy były "czytelniej"tytułowane,pewnie wyszukiwarka byłaby nam bardziej przychylna :wink:
Tutaj są 2 pasy przed skrętem, a 4 po - więc sytuacja jest można powiedzieć jeszcze bardziej skomplikowana.

Co nie zmienia faktu,że do zajęcia pasa najbliższego prawej krawędzi ,po skręcie jest uprzywilejowany ten z pasa "1-szego",czyli z rysunku autorki pojazd zielony.
Można polemizować co do skrętu auta ze środkowego pasa(czy 2,czy 3)?
Wszystko jest trudne,dopóki nie stanie się proste..
-----------
Kat. B-marzec 2007
Avatar użytkownika
barbra
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek 19 marca 2007, 19:40
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Pajejek » środa 27 maja 2009, 22:44

Zgadzam się zupełnie z wypowiedzią scorpio44. Zielony pojazd zajmuje pas 1 lub 2. Niebieski, pas 3 lub 2 (pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi zielonemu wjeżdżjącemu na pas 2).
Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.
Cyceron.
Avatar użytkownika
Pajejek
 
Posty: 516
Dołączył(a): niedziela 26 kwietnia 2009, 22:41
Lokalizacja: Łódź

Postprzez jarmal » czwartek 28 maja 2009, 08:47

scorpio44 napisał(a):... to należałoby przyjąć, że pojazd zielony bezproblemowo może zająć pas 1, pojazd niebieski - pas 3, a oprócz tego obydwa z nich mogą zająć pas 2, przy czym pierwszeństwo w jego zajęciu będzie miał pojazd nadjeżdżający z prawej strony (a zatem niebieski, zamiarując zająć pas 2, musi uważać na zielonego).


A takie przypisanie który pas przechodzi w który to z czegoś wynika?

Mi osobiście nie podoba się takie mapowanie i uważam, że wedle mojego widzimisię lepsze byłoby zajmowanie pasów od prawej. Z prawego w 1, pasa środkowego w 2 a pas 3 żeby pozostał jako nowy pas. Inne zajmowanie pasów według reguł zmiany pasa czyli np. zielony ustępuje niebieskiemu jak chce zając pas 2 (odwrotnie niż ty napisałeś). Tak jest prościej i ergonomiczniej zwłaszcza jeśli z przeciwka jadą jeszcze pojazdy w lewo, które mogłyby zajmować pas 3. Problemy można mnożyć, a co jak 3 pasy będą przechodzić w 4 to co wtedy? Tylko mapowanie od prawej daje tu jakieś sprawne algorytmiczne rozwiązanie. Domyślam się, że nie ma na to przepisów i na razie to właściwie pozostaje tylko szczególna ostrożność.
Avatar użytkownika
jarmal
 
Posty: 163
Dołączył(a): piątek 01 sierpnia 2008, 09:25
Lokalizacja: Bochnia/Kraków

Postprzez marcianok » środa 10 czerwca 2009, 16:36

Nie ma "widzi mi się" w przepisach! Skręcając w prawo z prawego pasa zajmuję pas 1 lub 2. Skręcając w prawo z lewego pasa dla skręcających w prawo zajmuję pas lewy zewnętrzny czyli 3. Pas dla skręcających w prawo z tego lewego jest dla tych co po skręceniu w prawo będą skręcać w lewo lub zawracać przy najbliższej możliwej sytuacji.
marcianok
 
Posty: 2
Dołączył(a): środa 10 czerwca 2009, 16:25

Postprzez dariex » środa 10 czerwca 2009, 21:37

marcianok,a weź Ty chłopie przeczytaj to co napisałeś,bo przysięgam,że choć polski jezyk mi nie obcy,to jedno zdanie musiałam analizować dłuższą chwilę,aby zatrybić co autor miał na myśli.
Btw,powiem także,że urzekła mnie Twoja myśl z ostatniego zdania.
Gdzie masz tak napisane w przepisach,że ten "Lewy pas do skrętu w prawo" (brzmi kretyńsko ale cytuję) ,to pas dla tych co będą gdzieś tam wkrótce zawracać czy skręcać w lewo?
Avatar użytkownika
dariex
 
Posty: 1226
Dołączył(a): niedziela 20 stycznia 2008, 01:14
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Ladanieco » środa 10 czerwca 2009, 23:47

dariex napisał(a):marcianok,a weź Ty chłopie przeczytaj to co napisałeś,bo przysięgam,że choć polski jezyk mi nie obcy,to jedno zdanie musiałam analizować dłuższą chwilę,aby zatrybić co autor miał na myśli.

A ja uważam, że Marcianok, dosyć czytelnie wyraził swoje zdanie i nie potrzebna jest tutaj taka ostra krytyka.
Ale i tak się z nim nie zgadzam. Podobnie jak jarmal, wciąż jestem za takim 'mapowaniem' w którym kierowcy wybierają pasy od po kolei od prawej krawędzi, tj.: zielony pas nr.1, niebieski pas nr.2. Kierowcy traktując swoje bezkolizyjne tory jazdy jak domyślne pasy ruchu, nie powinni ich zmieniać bez upewnienia się, że nie wymuszają piewszeństwa innym skręcającym jadącym po swoich domyślnych pasach.
Czyli, odnosząc się do naszej sytuacji, niebieski nie może zmienić toru jazdy z przyporządkowanego 2 na 1, ponieważ wymusiłby tym piewszeństwo na zielonym. Ale może zmienić swój tor jazdy z domyślnego do pasa nr.2 na tor jazdy do pasa 3, ponieważ 3 pas jest wolny. No i również zielony, który ma przyporządkowany tor jazdy do pasa nr.1, może go zmienić tylko w sytuacji gdy kolejny tor jazdy jest wolny.
Myślę, że taka interpretacja jest całkiem logiczna i powoduje zamieszania.
Ladanieco
 
Posty: 45
Dołączył(a): środa 20 maja 2009, 09:50

Postprzez Pajejek » czwartek 11 czerwca 2009, 00:38

Ladanieco napisał(a):Myślę, że taka interpretacja jest całkiem logiczna i powoduje zamieszania.

No właśnie, sami zaraz się zamieszamy. Wyobraźmy sobie (zgodnie z logiką jarmala i Ladanieco), że po skręcie są cztery (a nie trzy jak na rysuku) pasy. To zielony zajmuje pas 1, a niebieski pas 2. To po jakiego grzyba byłyby jeszcze dwa pasy: 3 i 4. Kto miałby nimi jechać? I kto mógłby na nie wjechać? Czy wtedy pojazd niebieski miałby do dyspozycji aż trzy pasy a zielony tylko jeden? A gdyby tych pasów było aż pięć (w polskich realiach wiem, że to mało prawdopodobne, no ale...teoretycznie) to co wtedy?
Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.
Cyceron.
Avatar użytkownika
Pajejek
 
Posty: 516
Dołączył(a): niedziela 26 kwietnia 2009, 22:41
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Ladanieco » czwartek 11 czerwca 2009, 12:00

Pajejek napisał(a):Wyobraźmy sobie (zgodnie z logiką jarmala i Ladanieco), że po skręcie są cztery (a nie trzy jak na rysuku) pasy. To zielony zajmuje pas 1, a niebieski pas 2. To po jakiego grzyba byłyby jeszcze dwa pasy: 3 i 4. Kto miałby nimi jechać? I kto mógłby na nie wjechać? Czy wtedy pojazd niebieski miałby do dyspozycji aż trzy pasy a zielony tylko jeden? A gdyby tych pasów było aż pięć (w polskich realiach wiem, że to mało prawdopodobne, no ale...teoretycznie) to co wtedy?

Ale oni mogą wybrać inne tory jazdy, tylko, że dla utrzymania bezkolizyjnego toru jazdy, muszą respektować prawo kierowcy obok, do jego domyślnego toru jazdy.
Gdyby zielony był jedynym skręcającym, może wybrać dowolny pas ruchu (tor jazdy). Lecz ma z boku niebieskiego, który (uważając z kolei na zielonego) może wybrać tylko pas 2 lub ewentualnie pas nr.3 ( ponieważ pas 3 jest wolny).
Dla mnie to ma sens. Natomiast interpretacja scorpio44 już mniej:
Ponieważ baza wyjściowa zawiera dwa pasy, a po skręcie są trzy, to należałoby przyjąć, że pojazd zielony bezproblemowo może zająć pas 1, pojazd niebieski - pas 3, a oprócz tego obydwa z nich mogą zająć pas 2, przy czym pierwszeństwo w jego zajęciu będzie miał pojazd nadjeżdżający z prawej strony (a zatem niebieski, zamiarując zająć pas 2, musi uważać na zielonego).

W tym układzie pojazd zielony zajmuje pas 1, to ok. Ale dlaczego niebieski ma przypisany pas 3, wg mnie jego domyślnym pasem jest pas 2. Zajęcie pasów na poprzecznej jezdni w kolejności od prawej, lepiej odwzorowuje układ samochodów który obowiązuje na jezdni przed wykonaniem skrętu. Sytuacja gdy, w praktyce na drodze, niebieski ustępuje pas drugi dla zielonego wydaje mi się sztuczna i nieprawidłowa.
Ladanieco
 
Posty: 45
Dołączył(a): środa 20 maja 2009, 09:50

Postprzez kopan » czwartek 11 czerwca 2009, 12:32

Można się zgodzić z interpretacją Scorpio.
Ale przywoływanie tutaj przez Ladanieco http://ww6.tvp.pl/6287,20090518906954.strona dla uzasadnienia czegoś ??
To jest całkowita pomyłka bo zgodnie z interpretacją Pana Dworaka pierwszeństwo będzie miał zawsze pojazd niebieski bo przy niewyznaczonych pasach ruchu po prawej wyprzedzać nie wolno.
Jak się wybiórczo zastosuje odpowiedni przepis to wszystko uzasadnić można.

Ps. Ladanieco się zdecyduj bo podajesz argumenyt za i przeciw a wychodzi ci tylko przeciw.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 65 gości