NAPRAWIANIE PORD

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez dylek » poniedziałek 16 marca 2009, 22:49

Skoro było o znakach to kilka uwag odnośnie nich...

Zakaz zatrzymywania i postoju.... w połączeniu z zatrzymaniem przy lewej krawędzi.... Wprowadziłbym obowiązek ustawiania tego znaku przy lewej krawędzi, bo teraz to czasami dochodzi do absurdalnych sytuacji ( szczególnie jeśli droga jest dość długa....)

Kolejne z oznaczeń : ostrzegawczy o skrzyżowaniach równorzędnych... On jakiś reglamentowany jest czy jak ?? Stawia się tabliczkę żółciutką z napisikiem skrzyżowania równorzędne i cacy.... A ty człowieku w takiej strefie kombinuj... skrzyżowanie ? długi wyjazd z posesji ?? a może droga gruntowa (a ściślej niewyasfaltowana, bo nazwę ulicy to ona ma... )??

I jeszcze jedno... Co to za patent z D-1 ?? Że może być stosowany w wersji miniaturka jeszcze jestem w stanie pojąć.... Ale, że może nie być w ogóle stosowany to chyba przesada.... ;)
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez kopan » poniedziałek 16 marca 2009, 22:56

1. Zasada prawej strony.
2. RONDA! (kierunkowskazy)
3. Używanie świateł zewnętrznych (również wspomniane przez kopana przeciwmgłowe tylne)
4. A-11a i B-33
5. Odwołanie znaku B-33 podwyższającego dozwoloną prędkość powinno być odwołane TYLKO innym znakiem B-33
6. Definicja pasa ruchu
7. Piesi - pierwszeństwo i przepuszczanie, oznaczanie przejść dla pieszych
8. Definicje: droga, autostrada, droga ekspresowa, wyprzedzanie
9. Zakaz zwiększania prędkości przez wyprzedzanego TYLKO, gdy wyprzedzanie odbywa się na drodze dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu.
10. Zawracanie - pierwszeństwo.
11. Zawracanie i skręcanie - kolizyjne, bezkolizyjne (tor jazdy).
12. Utrzymywanie odstępów poza obszarem zabudowanym na dwupasowych drogach
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez bruno666 » poniedziałek 16 marca 2009, 22:58

1. Zasada prawej strony.
2. RONDA! (kierunkowskazy)
3. Używanie świateł zewnętrznych (również wspomniane przez kopana przeciwmgłowe tylne)
4. A-11a i B-33
5. Odwołanie znaku B-33 podwyższającego dozwoloną prędkość powinno być odwołane TYLKO innym znakiem B-33
6. Definicja pasa ruchu
7. Piesi - pierwszeństwo i przepuszczanie, oznaczanie przejść dla pieszych
8. Definicje: droga, autostrada, droga ekspresowa, wyprzedzanie
9. Zakaz zwiększania prędkości przez wyprzedzanego TYLKO, gdy wyprzedzanie odbywa się na drodze dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu.
10. Zawracanie - pierwszeństwo.
11. Zawracanie i skręcanie - kolizyjne, bezkolizyjne (tor jazdy).
12. Utrzymywanie odstępów poza obszarem zabudowanym na dwupasowych drogach.
13. B-35 i ...6 - obowiązek ustawiania znaku po lewej stronie jeśli obowiązuje tam zakaz
14. Obowiązkowe ustawianie D-1 oraz oraz obowiązkowe ostrzeganie przed skrzyzowaniem równorzędnym.

Pisalismy z kopanem jednocześnie. Nic nie zginęło?
...
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez kopan » wtorek 17 marca 2009, 00:40

Znak D-1
Droga z pierwszeństwem.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wymaga się oznakowania każdego skrzyżowania na takiej drodze znakami D-1
Ustawienie znaku droga z pierwszeństwem na początku takiej drogi i w miejscach gdzie zmienia na skrzyżowaniu przebieg załatwia całość zagadnienia oznakowania drogi z pierwszeństwem - oczywiście podporządkowane muszą być oznakowane znakami podporządkowania.

Znak D-2
Koniec drogi z pierwszeństwem.
Jest całkowicie zbędnym znakiem gdyż zawsze jest dublowany przez znaki ostrzegawcze A-7 „ustąp” lub A-5 „pierwszeństwo nie określone znakami” lub przez znak zakazu B-20 „stop”

Znak D-3
Droga jezdnia jednokierunkowa.

Zapis definiujący znak słowo w słowo identyczny jak przy znaku D-1 droga z pierwszeństwem.
Kiedy taka droga jezdnia jednokierunkowa się kończy obowiązkowo należy zastosować znak analogiczny do oznakowania końca drogi z pierwszeństwem- ustąp , stop czyli znak ostrzegawczy A-20

Znak A-20

Musiał by mieć zmienią nazwę z obecnej „odcinek jezdni o ruchu dwukierunkowym” na „koniec ruchu jednokierunkowego”


znaki:
D-1
D-2
D-3
A-20
wymagają zmiany w przepisach.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez dylek » wtorek 17 marca 2009, 07:57

kopan napisał(a):Znak D-1
Droga z pierwszeństwem.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wymaga się oznakowania każdego skrzyżowania na takiej drodze znakami D-1


Warunki tech dla znaków drogowych napisał(a):5.2.1.3
Jako zasadę należy przyjąć powtarzanie przed każdym skrzyżowaniem wzdłuż trasy z pierwszeństwem znaków D-1 o zmniejszonych wymiarach; można ich nie powtarzać jeżeli odległość między skrzyżowaniami jest nie większa od 50m.


EDIT: Bo mi się jeszcze kilka spraw nasunęło....

Znak C-12 .... nic nie nakazuje, a siedzi w znakach nakazu.... chyba właściwszym dla niego miejscem jest grupa D - znaki informacyjne...

Prędkość w terenie zabudowanym
Skoro 99% kierowców łamie przepis - to za dużo, by zwalać winę tylko na kierowców... Może to przepis jest zły?
A czemu nie uznać oczywistości, że drogi są różne ??
Obecnie mamy 50/60 km/h i tyle... I o ile dla drogi jednojezdniowej dwupasmowej to prędkość akuratnia ( nie ma szału, ale da się znieść) - to już na drogach jednojezniowych wielopasmowych proponowałbym 60 km/h całą dobę... Dla dwujezdniowych można by nawet pomyśleć o 60/70 km/h lub nawet 70 km/h całą dobę...
Przepis stałby się bardziej życiowy....
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez scorpio44 » środa 18 marca 2009, 01:33

Właśnie opracowałem w FAQ temat fotelików i wydaje mi się, że to też przydałoby się troszkę uporządkować, a przynajmniej umieścić w jednym artykule.
http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... hp?t=17549
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez bruno666 » środa 18 marca 2009, 10:30

I znowu jeden prosty temat w dwóch różnych miejscach ustawy. :?
...
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez scorpio44 » środa 18 marca 2009, 13:10

Kolejna kwestia - przyczepy. Czyli samochodem z jaką przyczepą można w końcu powozić, mając tylko kategorię B (zależność między art. 88 ust. 2 pkt. 3 b) a art. 88 ust. 3 pkt. 3, mówiącym o przyczepie lekkiej). Problem również do dzisiaj tak do końca nie rozstrzygnięty.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez bruno666 » środa 18 marca 2009, 13:19

No właśnie. Mam auto o masie własnej 1600 i DMC 2150. Z tego wynika, że mogę powozić przyczepkę:

DMC: 3500 - 2150 = 1350 - to już może mała laweta by się załapała.

A na kursie i egzaminie żadnego przygotowania ani do podpięcia przyczepy, ani do jazdy w ruchu miejskim, ani cofnięcia na placu.

Cofanie cofaniem, ale dość spora przyczepa (DMC 1350) może już nawet nieźle zachodzić na krawężniki, że o masie nie wspomnę.
...
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez voxjoy » środa 18 marca 2009, 17:04

W kwestii kosmetycznej, Rozdział 5, Oddział 2 Zatrzymanie i postój
Art. 49 ust. 4. Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
Zwrot "lub postoju" jest zbędny, gdyż jak wynika z
Art. 2 pkt. 30. postój pojazdu - unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę,
zatem nie istnieje postój wynikający z warunków lub przepisów ruchu drogowego.
Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę.
voxjoy
 
Posty: 4
Dołączył(a): wtorek 17 marca 2009, 15:38

zawracanie

Postprzez piotrch » czwartek 19 marca 2009, 20:51

Kopan -myślę że z tym zawracaniem na zasadach z porzedniego kodeksu to i tak i nie. Twoje tłumaczenie wynika z pozycji "ten na podporządkowanej jest z naszej lewej strony. A teraz pomyśl; jest droga główna z jezdnią o kilku pasach ruchu w każdą stronę. Droga podporządkowana dochodzi z naszej prawej. Pojazd zawracający na drodze głównej w/g poprzednich przepisów powinien ustąpić pierwszeństwa również tym wyjeżdżającym z drogi podporządkowanej (nie było tam określenia z jakiego kierunku oni nadjeżdżają). I teraz: jeżeli obok pojazdu który zawracał, z jego prawej jechał inny to mógł on spokojnie wykonać manewr. Ale jeżeli ten z prawej juz przejechał (bo nie musiał zwolnic w przeciwieństwie do zawracającego) a zawracający jeszcze nie zaczął manewru, to automatycznie "pierwszeństwa nabierał pojazd wyjeżdżający z drogi podporządkowanej. Kiedyś w Łodzi było takie skrzyżowanie w kształcie T (dla łodziaków Włókniarzy z Andrzeja) i tam dochodziło do wielu kolizji w podobnych sytuacjach. Teraz na szczęście z Andrzeja można tylko skręcić w prawo bo pas rozdzielczy blokuje mozliwość przejazdu w lewo. Obecne rozwiązanie wydaje mi się bardziej sensowne. Jesteś na podporządkowanej - czekasz - i tyle.
Jakiś czas jeździłem ciężarówką z przyczepą albo ciągnikiem z naczepą. Oba typy pojazdów są dość długie i powolne. W/g poprzednich przepisów zawracanie takim składem zawsze wiązało sie z ryzykiem zablokowania skrzyżowania - bo powinienem ustąpić pierwszeństwa tym z podporządkowanej. I często był to przejazd typu - duży, długi, ciężki, pewnie może więcej to mi ustępowali. Teraz nie mam tego typu rozterek czy mogę zawrócic - jestem na głównej to zawijam i załatwione.
Przepisy powinny być jednakowo "dobre i czytelne" dla wszystkich czyli dla tych z kat AB jak i z kategoriami prawka na pojazdy większe niż 3,5t. Żeby nie było jak w dowcipie:
Wielka Brytania postanowiła wreszcie przejść na ruch prawostronny. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od maja dla samochodów ciężarowych, a od lipca dla osobowych i autobusów.
piotrch
 
Posty: 39
Dołączył(a): niedziela 09 listopada 2008, 19:25
Lokalizacja: Łódź

Postprzez kopan » czwartek 19 marca 2009, 22:53

Słuszna uwaga.

Nigdy nie myślałem że tych z prawej przepis też dotyczył.
Ale braki poprzedniego przepisu ujawniają się tylko przy takim skrzyżowaniu T i to przy zawracaniu z jednego kierunku.
Przepis brzmiał:
Kierujący pojazdem zawracającym jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa również pojazdom wyjeżdżającym z drogi podporządkowanej - po lewej stronie

Po dodaniu – po lewej stronie - wszyscy powinni być zadowoleni bo obejmuje wszystkie sytuacje.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez kopan » sobota 21 marca 2009, 21:23

Ustalenie w ustawie limitu prędkości zawiera podstawowy błąd.
Użyto określenia dopuszczalna prędkość.
Zapisano:
Kod: Zaznacz cały
3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, wynosi w przypadku:
1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
a) na autostradzie - 130 km/h,
b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej - 110 km/h,
itd.......

Brak słowa maksymalna czyni przepis niewykonalnym i śmiesznym.

Bo jak przykładowo na autostradzie prędkość dopuszczalna wynosi 130 km/h to inne prędkości są niedopuszczalne.
Na autostradzie jadę z prędkością 50 km/h to przekraczam dopuszczalną prędkość o 80 km/h
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez kopan » poniedziałek 23 marca 2009, 09:24

Jak to jest??
Kto komu ma ustąpić pierwszeństwa ??
Kto ma stać a kto się poruszać ??

Art 26.2.
Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

Art 13.3.
Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.

Z 2. Wynika - kierujący pojazdem pieszemu ustępuje.
Z 3. Wynika - pieszy ustępuje pojazdowi.
Ponieważ 2. - "znosi - anuluje" 3.

To pieszemu z przepisu pozostało nie powodowanie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnianie ruchu - więc pieszy stoi a pojazd przejeżdża.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez bruno666 » czwartek 26 marca 2009, 12:08

kopan napisał(a):Znak A-20

Musiał by mieć zmienią nazwę z obecnej „odcinek jezdni o ruchu dwukierunkowym” na „koniec ruchu jednokierunkowego”

To raz. A dwa, to zakres obowiązywania znaku. W przypadku A-20 nie może to być "do 100 m".
Wg mnie obowiązkowo A-20 + tabliczka np. 20 lub 50 m, a potem jeszcze raz A-20 w dokładnie w miejscu, gdzie kończy się jednokierunkowa.
...
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Poprzednia strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości