grzesiek77 napisał(a):Witam, moze tak na zamknięcie tematu przytoczę Konwencję Wiedeńską o ruchu drogowym a w niej:
Artykuł 14 ust. 3. stanowi:
Przed skręceniem lub przed wykonaniem manewru związanego ze zjechaniem w bok każdy kierujący powinien odpowiednio wyraźnie i dostatecznie wcześnie zasygnalizować swój zamiar za pomocą kierunkowskazu lub kierunkowskazów swojego pojazdu (...)
Natomiast polskie Prawo o ruchu drogowym ogranicza sygnalizowanie manewrów tylko do zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy (art. 22 ust. 5):
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Określony w ustawie brak obowiązku sygnalizowania manewrów związanych ze zjechaniem w bok może powodować potencjalne zagrożenia przy np.:
* zatrzymywaniu pojazdu przy prawej krawędzi jezdni i włączaniu się do jazdy po takim zatrzymaniu przy poruszaniu się tym samym pasem ruchu,
* wyprzedzaniu pojazdów lub uczestników ruchu przy poruszaniu się tym samym pasem ruchu.
Dodał bym wzajemne wyprzedzanie się pojazdów jednośladowych
Zgodnie z polskim prawem w omawianym przypadku nie sygnalizujemy zmiany pasa ruchu bo mamy do czynienia z sytuacją gdy z jednego wyznaczonego pasa ruchu bez wyróżniania który dalszy pas ruchu jest kontynuacją poprzedniego pasa - powstają dwa oznaczone pasy ruchu.
Zgodnie z naszym prawem ruchy w obrębie pasa ruchu nie sygnalizujemy.
Nie ma takiej możliwości aby na jezdni w obrębie wyznaczonego pasa ruchu istniały nie wyznaczone pasy ruchu - wynika to z definicji pasa rychu.
grzesiek77
Przytoczył słuszny przepis którego w naszych przepisach brak i jest to poważne niedopatrzenie.