Wszystko o rondach (na przykładzie ronda w Ostrowie Wlkp.)

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez bruno666 » środa 10 września 2008, 23:30

Domalować Ci tam znaki C-12?
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez tristan » środa 10 września 2008, 23:37

Wolno ci, ale to jego zdanie w sądzie przeważy :D

Aczkolwiek nie rozumiem czemu się nie zgadzasz. Twierdzisz, że jazda wokoło to skręt w lewo i należy migać? A jak migasz jak zmieniasz pas? Interpretacja z jazdą na wprost jest logiczna i spójna i rozwiązuje większość problemów. Przy założeniu, że jazda wokoło to skręt w lewo, nagle masz problem typu ,,zmiana pasa'' czy podobnie jak tu -- konieczność objeżdżania tylko pasem wewnętrznym.

Pozostaje też problem co jest na wprost, a co w prawo, skoro nie chcesz każdego zjazdu z ronda sygnalizować prawym kierunkowskazem.

Jednym słowem, inna interpretacja rodzi masę problemów i nie bardzo rozumiem dlaczego spójna i sensowna, a do tego zgodna w dodatku z prawodawstwem innych państw EU, interpretacja Ci nie pasuje...
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez bruno666 » środa 10 września 2008, 23:44

tristan napisał(a):Twierdzisz, że jazda wokoło to skręt w lewo i należy migać?

Nie napisałem tak.

tristan napisał(a):Interpretacja z jazdą na wprost jest logiczna i spójna i rozwiązuje większość problemów.

Owszem, ale dla określonego typu rond.



"Domalowałem" znak C-12:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez pucek8 » środa 10 września 2008, 23:49

dylek napisał(a):Dla lepszego wyobrażenia sobie sytuacji wystarczy pomyśleć, że Kościuszki w prawo, prawa nitka Wrocławskiej prosto, lewa nitka w lewo, Głogowska to zawracanie....


No ok, ja, jako mieszkaniec Ostrowa od 20 lat, wiem jak jechać. Wyobraźmy sobie gościa z Wawy jadącego przez OSW. Taki delikwent może na to nie wpaść, bo faktycznie motłochowe to takie troche;]
Z migaczami jest więc tak. Ci, którzy zamierzają jechać we Wrocławską zawsze prawy migacz przed zjazdem. Jeśli nie ma migacza to oznacza to, że poruszają się dalej wokół ronda.
Teraz jeszcze tylko 1 pytanie. Czy wg Was oznaczenie strzałkami kierunków ruchu na ulicy Głogowskiej usprawniło by cokolwiek? Co można by zrobić, żeby kierowcy na prawym pasie jechali tylko w prawo (Kościuszki) lub prosto (Wrocławska)? Jak uwydatnić, że jazda na wprost oznacza jazdę ulicami Głogowska-Wrocławska? Da się coś tu zrobić?

bruno666 napisał(a):Pozdrowienia dla drogowców z Ostrowa.


Gdyby za to rondo odpowiedzialny był MZD w OSW to bym tu o nic nie pytał i wyjaśnił wszystko dziś. Tak się składa, że to jest obwodnica i za nią odpowiedzialny jest Poznań, więc jak co to musiałbym tam zadziałać;]
pucek8
 
Posty: 7
Dołączył(a): wtorek 09 września 2008, 17:02

Postprzez tristan » czwartek 11 września 2008, 00:02

bruno666 napisał(a):
tristan napisał(a):Twierdzisz, że jazda wokoło to skręt w lewo i należy migać?

Nie napisałem tak.


Pisałem do Cmana. Niestety w forumach podwątków nie ma :(

bruno666 napisał(a):
tristan napisał(a):Interpretacja z jazdą na wprost jest logiczna i spójna i rozwiązuje większość problemów.

Owszem, ale dla określonego typu rond.


Być może są z rzadka inne, ale rozpoczynające ten wątek do nich nie należy.


bruno666 napisał(a):"Domalowałem" znak C-12:


A reszta jest taka jak na rysunku?

Bo wg mnie to Twoje rondo ma opisane pasy po to, żeby kierowca widział z jakiego pasa go wyrzuci na jaki kierunek. Ale tak się dzieje przy bardziej złożonych rondach i wtedy faktycznie jazda konkretnym pasem gwarantuje wyjazd na konkretnym wyjeździe. Nadal jednak nie uważam, żeby jazda wokoło była tam skrętem w lewo. Zresztą podejrzewam, że jak pojedziesz prawym pasem, to będziesz jechał łukiem, a przecie strzałka pokazuje prosto :D

No i pasy na tym rondzie zapewne są bezkolizyjne.

Oczywiście możliwe, że skopali je centralnie i jest inaczej, ale to chyba wyjątek. Bo do tych rond jakie ja spotykałem w Polsce, moja (i cytowanego eksperta) wersja pasuje.
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez pucek8 » czwartek 11 września 2008, 00:07

Tam jest (o ile dobrze pamiętam - dziś się upewnie) znak C-12 przed wjazdem...nie narysowałem go, bo uznałem, że nie jest istotny.
pucek8
 
Posty: 7
Dołączył(a): wtorek 09 września 2008, 17:02

Postprzez bruno666 » czwartek 11 września 2008, 00:18

tristan napisał(a):Być może są z rzadka inne, ale rozpoczynające ten wątek do nich nie należy.

Wydaje mi się, że jednak trochę należy ze względu na oznakowanie szerokiego wlotu po stronie lewej szkicu.

tristan napisał(a):A reszta jest taka jak na rysunku?

Tak. Nieco inaczej idzie skręt w prawo (omija rondo), ale ogólnie jest to "budowla" prawie idealnie oparta o rysunek z Dz. U. nr 220 i jazda po tym rondzie to bajka.


Nie jest też problemem jazda po rondach klasycznych. Problemy zaczynają się, gdy miesza się jedne z drugimi. Część wlotów tak, część inaczej. I rondo ostrowskie wg. mnie do takich należy - zamiast ułatwić jazdę i sprawić ją mniej kolizyjną stało się dokładnie odwrotnie.


pucek8 napisał(a):Da się coś tu zrobić?

Przebudować. :P

Obrazek
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez pucek8 » czwartek 11 września 2008, 00:27

Szybko Ci poszła ta przebudowa. Ciekawe ile czasu potrzebowaliby nasi drogowcy...
Popatrzę jeszcze dziś na szczegóły tego ronda i udoskonalę rysunek, żeby nie było wątpliwości. Zobaczę głównie gdzie są namalowane białe pasy na środku...bo wiem, że na pewnym fragmencie są...to do później. Dzięki za dotychczasową dyskusję.
pucek8
 
Posty: 7
Dołączył(a): wtorek 09 września 2008, 17:02

Postprzez kopan » czwartek 11 września 2008, 02:10

Śmieszy mnie to ciągłe powoływanie się przez pana Dworaka na prawo niemieckie.
A co ciekawsze w odpowiedzi konsul Niemiec podał przepis który mówi że przed wjazdem na rondo nie wolno używać kierunkowskazu – i tylko tyle.
Nasze przepisy w tym względzie są o wiele lepsze bo mówią że sygnalizujemy rzeczywiste zmiany kierunku jazdy.
U nas przy mini rondach skręcający w prawo na rondzie sygnalizuje prawym kierunkowskazem przy wjeździe że będzie zaraz zjeżdżał w Niemczech to jest zabronione.
Próby unormowania zasad sygnalizowania przejazdu przez rondo to walka z wiatrakami.
Powód jest bardzo prozaiczny kształty skrzyżowań o ruchu okrężnym są przerzeróżniste.
Sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku ruchu lub pasa ruchu ma być wyraźne i odpowiednio wczesne.
To kierujący ma ocenić czy wokół ronda bez kierunku czy z kierunkiem lewym.
Patrzy i widzi wokół jest w lewo a zjazd na wprost to tak jak to jest sygnalizuje.

Ale tego należy uczyć kierujących a nie uczyć wydumanych jednolitych teorii nie mających żadnego związku z obowiązującymi bardzo dobrymi przepisami.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez tristan » czwartek 11 września 2008, 07:57

Powołuje się na prawo niemieckie, bo jest ono lepsze, a do tego niesprzeczne z naszym. Tylko, że w naszym nie ma wprost powiedziane, a jedynie wynika z logiki.

A różnistość kształtów rond: i właśnie o to chodzi, żeby niezależnie od ukształtowania jeździć jasno i zrozumiale. Jeżeli są ładnie powyprowadzane pasy, kierunki itepe --- problemu i tak nie ma. A jak nie są, to wtedy interpretować rondo jak jazdę na wprost. I już. 100 problemów znika.
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez bruno666 » czwartek 11 września 2008, 09:09

tristan napisał(a):A różnistość kształtów rond: i właśnie o to chodzi, żeby niezależnie od ukształtowania jeździć jasno i zrozumiale.

Nie. Chodzi o to, żeby niezależnie od warunków ronda kształtować jednolicie.
Moja prosta przeróbka wydaje się rozwiązać większość problemów, choć musiałbym najpierw rondo zobaczyć w rzeczywistości i przede wszystkim przeanalizować ruch na różnych wlotach.

W Legnicy, która jest stosunkowo dobrze oznakowana i infrastruktura drogowa jest na dość dobrym poziomie nikt nie wpadł na zbudowanie stwora rondopodobnego.

Rondo klasyczne 1-pasowe

Rondo klasyczne 2-pasowe

Rondo nieklasyczne 3-pasowe z sygnalizacją świetlną

I więcej rond tam chyba nie ma.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez tristan » czwartek 11 września 2008, 12:29

bruno666 napisał(a):
tristan napisał(a):A różnistość kształtów rond: i właśnie o to chodzi, żeby niezależnie od ukształtowania jeździć jasno i zrozumiale.

Nie. Chodzi o to, żeby niezależnie od warunków ronda kształtować jednolicie.


Ale się nie da. Raz wyjazd będzie po skosie, raz na wprost raz inaczej. Ważne, żeby nie patrzeć na to jak względem startu biegnie droga, a jedynie jako kolejne wyjazdy. Chyba że rondo jest takie samoczyszczące się, ale wtedy już malowane pasy itp. ładnie prowadzą.

bruno666 napisał(a):Moja prosta przeróbka wydaje się rozwiązać większość problemów, choć musiałbym najpierw rondo zobaczyć w rzeczywistości i przede wszystkim przeanalizować ruch na różnych wlotach.


Przecie Twoje wymazanie nic nie zmienia do sytuacji A i B.
A i B są w części bez wskazań na pasach. zaś wskazania na pasach są w innej części.
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez bruno666 » czwartek 11 września 2008, 15:39

Dla Ciebie nic nie zmienia gdyż Ty każde skrzyżowanie oznakowane C-12 postrzegasz tak samo.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez pucek8 » czwartek 11 września 2008, 18:00

W oryginale wygląda to mniej więcej tak. Innych niepotrzebnych znaków nie pozaznaczałem.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d7f ... 1a69e.html

Dzisiaj obserwowałem kilkanaście minut to rondo i zdarzyło się wiele sytuacji takich jak na rysunku. Czasem migano, czasem nie...kilka razy obydwa samochody - A i B - stanęły przed miejscem, w którym ich drogi się krzyżowały, po czym jeden patrzył na drugiego nie wiedząc co począć dalej...Jechała też policja. Najpierw lewym pasem wjeżdżała na rondo. Cały czas podczas tego manewru miała lewy kierunkowskaz. Potem ten sam radiowóz jechał prawym pasem w ulicę Wrocławską. Nie włączył żadnego migacza podczas tego manewru...no ale oni żadnym wyznacznikiem nie są. Rozbawili mnie po prostu........
Jeszcze jeden paradoks. Na Głogowskiej jest linia ciągła. Ciągnię się ona jakieś 50-100 metrów od trójkącików na jezdni w tył rysunku. 25 metrów od trójkątów/od wjazdu na rondo jest przystanek autobusowy (taki główny przystanek, o który zahacza niemal każdy autobus komunikacji miejskiej). Te autobusy nie powinny (wg mnie) wjeżdżać na lewy pas po wyjeździe z przystanku, a muszą tak zrobić, żeby potem móc jechać w ulicę Szopena. Jeśli lewy pas jest zawalony i nikt ich nie puszcza to jadą normalnie prawym pasem a potem tak samo jak pojazd A. Nie wiem jak by to rozwiązać, żeby było dobrze (poza przebudową of coz;]).
No to tyle.
pucek8
 
Posty: 7
Dołączył(a): wtorek 09 września 2008, 17:02

Postprzez kopan » sobota 13 września 2008, 15:37

tristan napisał(a):Powołuje się na prawo niemieckie, bo jest ono lepsze, a do tego niesprzeczne z naszym. Tylko, że w naszym nie ma wprost powiedziane, a jedynie wynika z logiki.

A różnistość kształtów rond: i właśnie o to chodzi, żeby niezależnie od ukształtowania jeździć jasno i zrozumiale. Jeżeli są ładnie powyprowadzane pasy, kierunki itepe --- problemu i tak nie ma. A jak nie są, to wtedy interpretować rondo jak jazdę na wprost. I już. 100 problemów znika.


Jest zasadnicza różnica pomiędzy skrzyżowanie o ruchu okrężnym jajowatym a skrzyżowaniem o ruchy okrężnym wokół prostokątnego placu gdzie w każdym rogu dochodzą/wychodzą dwie drogi.
Przy tym drugim powyższym przykładzie mamy w istocie do czynienia z czterema skrzyżowaniami w kształcie krzyża.
I proszę mi tu nie opowiadać że co niemieckie to lepsze bo Niemiec chcąc wjechać i od razu zjechać z takiego skrzyżowania o ruchu okrężnym nie ma jak zasygnalizować że zjedzie w prawo – ich prawo im tego zabrania.
Nasze prawo mówi widzisz no to sygnalizuj co zamierzasz według tego co widzisz.

Usiłowanie wprowadzenia jednolitego sygnalizowania na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym to zagadnienie z gatunku kwadratury koła.
Ale co poniektórzy lubią takie zagadnienia.
Mało tego usiłują je rozpropagować.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości