odcięcie, zablokowanie

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

odcięcie, zablokowanie

Postprzez bartoszK » czwartek 10 lipca 2008, 12:06

co to jest "odcięcie", zablokowanie kół
np jadąc i redukując bieg jednoczeście wchodząc w zakręt moze nastąpic odcięcie zaplonu, zablokowanie kół co to oznacza? i w jakich autach to występuje?
a następna sprawa co tz "odcięcie" jak np na 2 biegu damy max gaz to następuje odcięcie? w jakich autach i co to oznacza?
bartoszK
 
Posty: 62
Dołączył(a): środa 09 lipca 2008, 11:15

Postprzez lled3 » czwartek 10 lipca 2008, 13:11

odcięcie - to zabezpieczenie aby nie przekroczyć maksymalnych dopuszczalnych obrotów dla danego silnika. Po przekroczeniu tych obrotów komputer wtrysku odcina dopływ świeżego paliwa. Obroty spadaja :) W starszych samochodach takiego zabezpieczenia nie było - i czasem się udawało "przekręcić silnik".

zablokowanie kół ... jak załączy Ci się blokada kierownicy to masz koła zablokowane ;) a dokładając do tego blokadę skrzyni biegów - już zupełnie zablokowane. Oczywiscie to nie ma prawa zdarzyc sie podczas jazdy.

albo jak wcisniesz hamulec do oporu - nie masz ABS'u i jedziesz na zablokowanych kolach ...

malo precyzyjne.
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez bartoszK » czwartek 10 lipca 2008, 17:59

co tz przekrecic silnik i po co?
chodzi mi o zablokowanie kół spowodowane odcieciem w zakrecie
bartoszK
 
Posty: 62
Dołączył(a): środa 09 lipca 2008, 11:15

Postprzez Pinhead » czwartek 10 lipca 2008, 19:14

W tym kontekście co opisałeś blokowaniem będzie zablokowanie kół na które przenoszone jest napęd przez zbyt gwałtowne hamowanie silnikiem. Odcięcie w tym przypadku jest nieistotne.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez przemq14 » czwartek 10 lipca 2008, 21:36

Przekręcenie silnika jest to przekroczenie dopuszczalnych obrotów. Zjawisko niepożądane więc nie można zapytać: po co.
Avatar użytkownika
przemq14
 
Posty: 143
Dołączył(a): poniedziałek 14 kwietnia 2008, 16:23

Postprzez lled3 » czwartek 10 lipca 2008, 21:41

przemq14 napisał(a):Przekręcenie silnika jest to przekroczenie dopuszczalnych obrotów. Zjawisko niepożądane więc nie można zapytać: po co.


by sie nie nudzić na wakacjach i sobie silnik poremontować :wink:
- ale niestety obecnie sprytne urządzenie - zwane okmputerem wtrysku do tego nie dopusci :( trzeba szukac innych metod na zapsucie silnika :P
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez Xsystoff » czwartek 10 lipca 2008, 22:08

lled3 napisał(a):- ale niestety obecnie sprytne urządzenie - zwane okmputerem wtrysku do tego nie dopusci

Chyba, ze pomylimy biegi i zamiast 4 wejdzie np. 2.
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez bartoszK » piątek 11 lipca 2008, 12:11

lled3 napisał(a):
przemq14 napisał(a):Przekręcenie silnika jest to przekroczenie dopuszczalnych obrotów. Zjawisko niepożądane więc nie można zapytać: po co.


by sie nie nudzić na wakacjach i sobie silnik poremontować :wink:
- ale niestety obecnie sprytne urządzenie - zwane okmputerem wtrysku do tego nie dopusci :( trzeba szukac innych metod na zapsucie silnika :P

to nawet jak przy 100km/h wrzucimy jedynkę, bądź dwójkę to sie nic nie stanie? :)
nie rozumiem jak mozna przekręcać silnik... jezdzilem juz paroma autami i zawsze jadąc staram sie trzymac silnik między 1,2-2tys obrotów, diesla ok 500obrotów nizej bo tak mi sie najlepiej jezdzi, po co go wkręcać na czerwone pole?
bartoszK
 
Posty: 62
Dołączył(a): środa 09 lipca 2008, 11:15

Postprzez Pinhead » piątek 11 lipca 2008, 12:19

bartoszK napisał(a):po co go wkręcać na czerwone pole?


Dla mocy która ten samochód ciągnie do przodu.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez bartoszK » piątek 11 lipca 2008, 12:32

Pinhead napisał(a):
bartoszK napisał(a):po co go wkręcać na czerwone pole?


Dla mocy która ten samochód ciągnie do przodu.

chyba ze w maluchu

jak mogą sie kola zablokowac przy redukcji?
bartoszK
 
Posty: 62
Dołączył(a): środa 09 lipca 2008, 11:15

Postprzez lled3 » piątek 11 lipca 2008, 13:01

bartoszK napisał(a):
Pinhead napisał(a):
bartoszK napisał(a):po co go wkręcać na czerwone pole?


Dla mocy która ten samochód ciągnie do przodu.

chyba ze w maluchu

jak mogą sie kola zablokowac przy redukcji?


ja wyzej wspomnial kolega - jedziesz na 4 - obroty na czerwonym polu i z niewiadomego powodu wrzucasz 1 - troszke pecha i skrzynia nie jest w stanie przeniesc tak duzego momentu i sie coś w niej "rozsypuje" - np. jakieś łożysko którego częsci robia dalej swoje i w rezultacie koła przestają się kręcić :) a Ty na zablokowanych suniesz prost w drzewo ;]

to dosc drastyczna wizja. A jeśli zrobisz tak gwałtowną redukcję i nawierzchni o zmniejszonej przyczepnościm to możesz utracić kontakt z podłożem - i to też można nazwac jakims tam "zablokowaniem kół" ...

1,2-2tys obrotów


toż to ledwo obroty biegu jałowego przekroczyłeś :)
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez bartoszK » piątek 11 lipca 2008, 14:31

ale kto mądry robi redukcje... jadąc na 4tys obrotów nie potrzebna jest redukcja
co innego jadąc na 2-3tys ale przy 4tys to najlepiej przyspiesza auto

a jesli jest synchronizowana jedynka to mozna ją w czasie jazdy włączać? czy trzeba sie najpierw zatrzymać
bartoszK
 
Posty: 62
Dołączył(a): środa 09 lipca 2008, 11:15

Postprzez Pinhead » piątek 11 lipca 2008, 14:41

bartoszK napisał(a):chyba ze w maluchu
jak mogą sie kola zablokowac przy redukcji?


Normalnie. Wezmą i się zblokują :lol:

jadąc na 4tys obrotów nie potrzebna jest redukcja
co innego jadąc na 2-3tys


Nie bierzesz pod uwage redukcji przez błąd. Czyli np. zamiast na 4 to na 2.

a jesli jest synchronizowana jedynka to mozna ją w czasie jazdy włączać? czy trzeba sie najpierw zatrzymać


Można w czasie jazdy jednak większość skrzyń jest tak zbudowana że powyżej danej prędkości (często 20km/h) pierwszego biegu albo w ogóle nie da się wrzucić albo możliwe jest to z dużym oporem i haczeniem.

lled3 napisał(a):ja wyzej wspomnial kolega - jedziesz na 4 - obroty na czerwonym polu i z niewiadomego powodu wrzucasz 1 - troszke pecha i skrzynia nie jest w stanie przeniesc tak duzego momentu i sie coś w niej "rozsypuje" - np. jakieś łożysko którego częsci robia dalej swoje i w rezultacie koła przestają się kręcić :)


Nawet nie potrzeba aż tak drastycznej sytuacji. Wystarczy że silnik będzie stawiał tak duży opór że koła napędowe zerwą przyczepność. Będą się obracać nadal ale wolniej niż przesuwa się pod nimi podłoże, efekt dla kierowcy taki sam jak by się koła całkowicie zblokowały.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez bartoszK » piątek 11 lipca 2008, 14:58

ale jak mozna polic biegi w aucie...
chyba wystarczy raz pomylic zamiast 4 to 2 bądź zmienic bieg bez sprzęgła no i po skrzyni...
bartoszK
 
Posty: 62
Dołączył(a): środa 09 lipca 2008, 11:15

Postprzez Pinhead » piątek 11 lipca 2008, 15:08

bartoszK napisał(a):ale jak mozna polic biegi w aucie...


Skoro nawet Clarksonowi z Top Gear się to zdarzyło to widocznie można ;)

chyba wystarczy raz pomylic zamiast 4 to 2 bądź zmienic bieg bez sprzęgła no i po skrzyni...


Czasami wystarczy raz a czasami ktoś będzie notorycznie mylił biegi, skrzynia będzie zgrzytać ale nic poważnego się nie stanie.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości