Praw-nik: postarałeś się, więc i ja sie postaram....
(mój guru) Zbigniew Drexler : Przepisy ruchu drogowego z objaśnieniami" WKŁ1998
art. 22 ust. 5. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar
zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie
po wykonaniu manewru.
(1) Sformułowanie tego przepisu jest dość ogólne, jeżeli chodzi o rozpoczęcie sygnalizowania, gdyż inne w zasadzie być nie może. Odnosi sie ono zarówno do sygnalizowania kierunkowskazami, jak i ręką, np. przez jadących rowerami lub pojazdami zaprzęgowymi, do których w szczególności jest skierowany obowiązek wyraźnego sygnalizowania, a więc takiego, aby wyciągnięta ręka była dobrze widoczna przez pewien czas.
Wyraźne sygnalizowanie to również takie, które nie wprowadza w błąd innych uczestników ruchu. Zdarza się, że kierujący zamierzający skręcić np. w prawo, po włączeniu prawego kierunkowskazu, zbacza w lewo w celu ominięcia zauważonej przeszkody na jezdni, nie zmieniając sposobu sygnalizowania.
(2) Sygnalizowanie "zawczasu", to znaczy takie, aby nie było wykonane bezpośrednio przed skręceniem lub zmianą pasa ruchu, uniemożliwiając innym kierującym dostosowanie swego ruchu do nagle zmieniającej się sytuacji na drodze, a więc zmuszając ich do gwałtownego hamowania lub skręcenia.
(3) Włączenie kierunkowskazu musi być celowe, to jest takie, które innym ułatwia orientację; jeżeli na przykład kierujący zamierza z chodnika zjechać na jezdnię, to nie powinien włączać kierunkowskazu bezpośrednio po uruchomieniu silnika, nie patrząc jaka jest sytuacja na jezdni, po której często porusza się rząd pojazdów. Takie sygnalizowanie nikomu nic nie daje, budzi wręcz niepokój, czy kierujący nie ruszy przed zbliżahjący sie pojazd. W opisanej sytuacji kierunkowskaz powinien być włączony, gdy kierowca zobaczy lukę w rzędzie jadących pojazdów, w którą decyduje sie wjechać. Wówczas sygnalizowanie uprzedza nadjeżdżającego kierowcę, że właśnie przed nim pojawi sie samochód zjeżdżający z chodnika. (...)
(4) "Wyraźne i zawczasu" sygnalizowanie jest równiez ważne przy zajmowaniu miejsca przed skrzyżowaniem na jezdniach wielopasowych. Naruszeniem obu wymienionych wymagań jest np. zajęcie miejsca na lewym pasie ruchu przed sygnalizatorem (zwłaszcza na pierwszym miejscu przed skrzyżowaniem) i włączenie kierunkowskazu dopiero po zapaleniu się sygnału zielonego. Wszyscy zbliżający się do skrzyzowania powinni być dostatecznie wcześnie poinformowani, które pojazdy będą skręcać w prawo, a które w lewo.
(5) (6) sygnalizowanie przy przejeżdżaniu przez ronda - do omówienia przy innej okazji
(mój drugi guru) Ryszard Stefański "Prawo ruchu drogowym z komentarzem praktycznym" Warszawa 1995
(3) Zmiana kierunku jazdy polega na skręcaniu, zawracaniu (...). Nie jest zmianą kierunku jazdy skręcanie wynikające ze zmiany kierunku samej drogi; nie ma wówczas innej możlwości jazdy.
I coś ode mnie :D
jednym z ważniejszych kryteriów prawidłowego sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy (pasa ruchu też) jest sygnalizowanie w sposób umożliwiający innym uczestnikom ruchu odczytanie rzeczywistych intencji kierującego planującego realizację manewru. Jeśli wyciągniesz właściwe wnioski z powyższego nie powinieneś mieć problemu z wypełnianiem obowiązków wynikających z art. 22 p.r.d. Pozdrawiam.