Podsumowanie zasad pierwszeństwa.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Podsumowanie zasad pierwszeństwa.

Postprzez booc » wtorek 10 kwietnia 2007, 16:05

mała ściąga o pierwszeństwie:) Może się komuś przyda, rzecz jasna dopiero raczkującym, bo kierowcy te reguły dobrze znają. Są tu chyba wszystkie zasady przecinania się kierunków ruchu jakie są w kodeksie drogowym:). Najważniejsza jest zasada 1, jeżeli nie daje rozstrzygnięcia stosujemy zasadę 2 itd. Nie stosujemy się do zasady o większym numerze jeżeli pierwszeństwo wyznacza wcześniejsza zasada.

Zasada szczególnej ostrożności - w każdej sytuacji gdy istnieje niebezpieczeństwo kolizji (każde skrzyżowanie, przejście dla pieszych, przejazd kolejowy, podczas zmiany pasa, cofania itd.) należy zachować szczególną ostrożność, tj. zwiększyć uwagę i dostosować się do warunków w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

1. Bezpieczeństwo ruchu - należy ustąpić w sytuacji zagrożenia nawet gdy formalnie mamy pierwszeństwo. Stosujemy się do zasady ograniczonego zaufania: uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania.
2. Jeżeli ruchem kieruje osoba to stosujemy się do poleceń i ignorujemy sygnalizator oraz znaki określające pierwszeństwo. Dotyczy to nawet pojazdów uprzywilejowanych.
3. Jadą pojazdy uprzywilejowane czyli wysyłające niebieskie światła błyskowe i odpowiednie sygnały dźwiękowe. Mają pierwszeństwo przed każdym pojazdem, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności. Czerwone światło błyskowe oznacza początek i koniec kolumny pojazdów uprzywilejowanych.
4. Sygnalizator - decyduje o kolejności poruszania się na skrzyżowaniach, przy przejściu dla pieszych, przy przejeździe dla rowerzystów i przy zwężonych odcinkach drogi. Sygnalizator anuluje znaki drogowe regulujące pierwszeństwo przejazdu.
5. O pierwszeństwie przejazdu decydują znaki drogowe: pojazdy na drodze głównej wyznaczonej przez znak D-1 (droga z pierwszeństwem) lub jeden ze znaków A-6 (np. A-6a) mają pierwszeństwo przed pojazdami na drodze podporządkowanej (znaki A-7 ustąp pierwszeństwa i B-20 STOP). Na zwężonym odcinku jezdni pierwszeństwo jest wyznaczone przez znak D-5 (pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni) i B-31 (pierwszeństwo dla nadjeżdżających z przeciwka). W sytuacjach gdy nie mamy rozstrzygnięcia stosujemy się do dalszych zasad.
6. Ustępujemy pieszym:
a) na przejściu na pieszych D-6 (lub rowerzystom na przejeździe dla rowerów D-6a)
b) gdy musimy przejeżdżać przez chodnik, drogę dla pieszych C-16 np. wjeżdżając do bramy (podobnie rowerzystom gdy przejeżdżamy przez drogę dla rowerzystów C-13)
c) niepełnosprawnym gdy mają widoczną ograniczoną sprawność ruchową oraz niewidomym używającym białej laski. Kierujący jest zobowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.
d) w strefie zamieszkania - piesi mogą tam korzystać z całej szerokości jezdni
e) przechodzącym przez jezdnię poprzeczną - w wypadku gdy skręcamy
f) na przystanku tramwajowym D-17 bez wysepki, gdy na przystanek wjeżdża tramwaj - należy zatrzymać się tak długo aby zapewnić pieszym swobodne przejście do tramwaju lub na chodnik
7. Jadą pojazdy szynowe - mają pierwszeństwo przed każdym innym pojazdem w sytuacji równorzędnej. Wyjątki: a) Gdy wyjeżdżają z zajezdni lub pętli - wtedy jest to włączanie się do ruchu. b) Na skrzyżowaniu ze sygnalizacją świetlną skręcający tramwaj ustępuje pojazdom jadącym na wprost. Motorniczy o tej sytuacji jest ostrzegany znakiem AT-5 ruch kolizyjny. Ten wyjątek nie obowiązuje na rondzie (znak C-12), tramwaj ma tam zawsze pierwszeństwo. Wątek na forum
8. Należy umożliwić włączenie się do ruchu autobusowi lub trolejbusowi wyjeżdżającym z przystanku (D-15 / D-16) na obszarze zabudowanym.
9. Pojazdy jadące swoim pasem - ustępują pojazdom ze swojej prawej strony. Przy skręcaniu w lewo i zawracaniu należy dodatkowo ustąpić jadącym z przeciwka na wprost lub skręcającym w prawo.
10. Pojazdy zmieniające pas z prawego na lewy - ustępują pojazdom jadącym już tym pasem. Uwaga, jeżeli ktoś przed nami również zasygnalizował zmianę pasa ruchu na ten co my, musimy ustąpić i nie możemy bezmyślnie wyprzedzać.
11. Pojazdy zmieniające pas z lewego na prawy - ustępują pojazdom jadącym już tym pasem oraz pojazdom z punktu 10 (gdy dwa pojazdy chcą jednocześnie wjechać na ten sam pas). Uwaga taka sama jak przy punkcie 10.
12. Pozostali piesi - zgodnie z przepisami powinni ustąpić pojazdom przy przechodzeniu przez jezdnię. Jednak mimo posiadanego pierwszeństwa, jeżeli pieszy przechodzi przez jezdnię, należy zwolnić i umożliwić przejście.
13. Pojazdy cofające i włączające się do ruchu - ustępują one wszystkim innym uczestnikom ruchu drogowego.
14. W skrajnych przypadkach, gdy zasady 1-13 nie wyznaczają kolejności, ktoś musi kogoś przepuścić. Patrz niżej.

Pieszy a rowerzysta:
Na drodze dla rowerów pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, musi ustąpić miejsca rowerowi.
Na chodniku, drodze dla pieszych oraz drodze dla pieszych i rowerów kierujący rowerem musi ustąpić miejsca pieszym.

Kolejność poruszania się nie jest wyznaczona:
1) przy idealnej symetrii. Przykłady:
Obrazek
Nie ma reguły która dałaby pierwszeństwo. A to dlatego, że jeżeli przyznalibyśmy pierwszeństwo na którymś rysunku pojazdowi A, to obracając rysunek musielibyśmy uznać że pierwszeństwo ma B.
2) na skrzyżowaniu równorzędnym gdy pojazdy tworzą łańcuch A > B > C > A
3) między pieszymi - z oczywistych względów
4) między pojazdami uprzywilejowanymi

W takich sytuacjach ktoś kogoś przepuszcza (gest ręką lub mignięcie światłami) lub też obowiązują ruch wahadłowy. Na egzaminie w takich sytuacjach należy zapytać się egzaminatora i jeżeli nie odpowie nie ruszać.

Sposoby ustępowania:
O ile zasady ustępowania są jednolite, to nazewnictwo czynności nie:
- Na skrzyżowaniu równorzędnym i przy znakach ustępujemy pierwszeństwa (definicja: powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku)
- Będąc na torowisku należy ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu, tj. usunąć się z drogi o ile to możliwe.
- Przy sygnałach świetlnych i osobie kierującej ruchem stosujemy się do poleceń. Różnica między "stosowaniem się do poleceń" a "ustępowaniem pierwszeństwa" jest taka: zielone światło można rozumieć jako pierwszeństwo, ale czerwone nie można rozumieć jako ustąp pierwszeństwa - czerwone to zakaz wjazdu.
- W sytuacji zagrożenia należy podjąć wszelkie możliwe działania aby zapobiec tragedii, obojętnie czy przepisy szczegółowe na nie zezwalają lub nie. To jest wyższa konieczność. Można gwałtownie zahamować, trąbić, wjechać na chodnik, ostro zmienić kierunek jazdy itd.
- Pojazdowi uprzywilejowanemu należy ułatwić przejazd - najlepiej przesunąć się na bok i ułatwić wymijanie / omijanie / wyprzedzanie
- Autobusowi wyjeżdżającemu z przystanku na obszarze zab. należy umożliwić włączenie się do ruchu.

Miejsce zatrzymania się:
Zatrzymanie przy przecinaniu się kierunków ruchu powinno nastąpić:
1) przed linią zatrzymania P-12, P-13, P-14
2) jeżeli nie ma linii to przed sygnalizatorem lub znakiem G-3, G-4 krzyż św. Andrzeja
3) jeżeli nie ma sygnalizatora ani krzyża, to w miejscu w którym kierujący może upewnić się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.

Pojazdy zawracające:
Pojazdy zawracające stosują się do normalnych zasad pierwszeństwa, np. mają pierwszeństwo przed pojazdami na drodze podporządkowanej. Reguła ta obowiązuje od 1 I 2005, mimo to często jest lekceważona. Poprawne zachowanie w takiej sytuacji Z drugiej strony, na skrzyżowaniu dróg równorzędnych lub z pierwszeństwem łamanym, zawracający powinien przed opuszczeniem skrzyżowania ustąpić pojazdowi z prawej strony. Wątek na forum

Pozostałe uwagi
- Te przepisy stosuje się we wszystkich sytuacjach, również przy przecinaniu się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.
- Nie możemy wjechać na skrzyżowanie lub przejazd kolejowy, jeżeli dalej jest korek i nie ma możliwości opuszczenia skrzyżowania czy przejazdu.
- Pojazdów uprzywilejowanych (niebieskie lub czerwone światło błyskowe) nie należy mylić z pojazdami wysyłającymi żółte światło błyskowe - takie oznaczają roboty drogowe, nie muszą stosować się do ruchu prawostronnego, zakazów postoju, ruchu, minimalnej prędkości itp., ale dotyczą ich zwykłe zasady pierwszeństwa.
- W podręcznikach podaje się hierarchię "polecenia policjanta - sygnały świetlne - znaki drogowe - normy w przepisach". Jednak nie jest to dokładne, np. ustępowanie pojazdowi uprzywilejowanemu jest normą z przepisów, a przecież jest ważniejsze od sygnałów świetlnych.
- Najważniejsze na drodze są zdrowy rozsądek i wyobraźnia, znajomość zasad pierwszeństwa nic nie da jeżeli nie zastosujemy się do nich, w szczególności do zasady 1.
Ostatnio zmieniony czwartek 12 lipca 2007, 19:42 przez booc, łącznie zmieniany 19 razy
booc
 
Posty: 23
Dołączył(a): niedziela 08 kwietnia 2007, 20:45

Re: Podsumowanie zasad pierwszeństwa.

Postprzez scorpio44 » wtorek 10 kwietnia 2007, 17:36

booc napisał(a):Sygnalizator anuluje znaki drogowe.

Uściśliłbym, że znaki drogowe regulujące pierwszeństwo przejazdu. ;) Niestety, bardzo wiele osób uogólnia, że kiedy mamy światła, to nie obchodzą nas żadne znaki.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez booc » wtorek 10 kwietnia 2007, 18:49

Dzięki za zauważenie błędu, poprawiłem.
booc
 
Posty: 23
Dołączył(a): niedziela 08 kwietnia 2007, 20:45

Postprzez kopan » wtorek 10 kwietnia 2007, 21:28

I tu bym się spierał bo taka jest powszechnie stosowana praktyka, że się przyjmuje że sygnalizacja świetlna anuluje znaki dotyczące pierwszeństwa ale w przepisach ta praktyka nie ma żadnego uzasadnienia.

<<<<3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu. >>>>>

A co z tego wynika można poczytać tu : http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... o+%B3amane
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez booc » wtorek 10 kwietnia 2007, 23:02

Kopan, reguły te pisałem właśnie z myślą o praktyce - np. piesi nie mają pierwszeństwa przed pojazdami (poza przejściami dla pieszych itd.) ale przecież jak jakiś gość przechodzi to się zatrzymujemy, a nie włączamy wycieraczki. Znałem już wcześniej dyskusję wskazaną przez Ciebie (jestem nowy na forum, ale sporo już czytałem) i celowo napisałem właśnie o anulowaniu tych znaków, bo bez tego zdania byłoby tak jak mówisz. Wolałem, aby było jasno określone pierwszeństwo właśnie w sposób "praktyczny".

Gdyby patrzeć okiem prawnika na przepisy to faktycznie, jeżeli sygnalizacja nie daje rozstrzygnięcia stosujemy się do znaków. Ale to są rozważania czysto teoretyczne, na drodze nikt tak nie jeździ. Proszę o nierozpętywanie tu tego tematu o pierwszeństwie łamanym z sygnalizacją. Moderator może takie odpowiedzi przenosić lub usuwać. Temat już był na forum, jak ktoś chce niech założy nowy wątek. Wszyscy zgodzimy się, że z praktycznego punktu widzenia sygnalizator anuluje znaki A-7, B-20, B-31, D-1 i D-5. O teoretycznym proszę nie dyskutujmy, nikomu na drodze to nie jest potrzebne, to jest forum drogowe nie prawnicze.

A przy okazji, zapomniałem o podstawowej zasadzie poruszania się na drodze, dziwne że tego nikt nie zauważył:) Jak są jeszcze jakieś błędy proszę pisać:)
booc
 
Posty: 23
Dołączył(a): niedziela 08 kwietnia 2007, 20:45

Postprzez ella » wtorek 10 kwietnia 2007, 23:43

kopan napisał(a): tu bym się spierał bo taka jest powszechnie stosowana praktyka, że się przyjmuje że sygnalizacja świetlna anuluje znaki dotyczące pierwszeństwa

Kopan i tak to pozostawmy w tym wątku bez rozwijania dalszej dyskusji .
Booc, zrobił bardzo dobre podsumowanie.
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez kopan » środa 11 kwietnia 2007, 20:51

Słusznie Ella tak to pozostawimy.

Do tego co napisał booc warto dodać przepis że jak zmieniamy pas ruchu to powinniśmy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi który jedzie przed nami i zasygnalizował chęć zmiany pasa ruchu na ten co my chcemy wjechać.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez booc » poniedziałek 23 kwietnia 2007, 21:27

Witam, nie było mnie przez pewien czas na forum, przepraszam. Dokonałem kilku drobnych zmian.

- Reguła o zmianie pasa, podana przez Kopana.
- Uwagi o pojazdach uprzywilejowanych i o zawracaniu.
- Ustępowanie na drodze dla rowerów.
- Zamieniłem miejscami punktami 6 i 7 - czyli teraz piesi na przejściu mają pierwszeństwo przed pojazdami szynowymi.

Proszę o weryfikację, w szczególności ostatniej zmiany, gdyż nie jestem pewien. Nie chcę tu nikogo wprowadzać w błąd. W moim mieście nie ma tramwajów i nie wiem jak to wygląda w praktyce (czy w ogóle może być przejście dla pieszych na torowisku?), ale w przepisach napisano:

(Art 26.) 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.


Myślę, że "pojazd" to także pojazd szynowy, ale nie jestem pewien. Prosiłbym kogoś o potwierdzenie lub skorygowanie.

Pozdrawiam
booc
 
Posty: 23
Dołączył(a): niedziela 08 kwietnia 2007, 20:45

Postprzez cman » poniedziałek 23 kwietnia 2007, 21:43

Najpewniejszą odpowiedź dają definicje:

PoRD napisał(a):przejście dla pieszych - powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez booc » poniedziałek 23 kwietnia 2007, 22:10

Dzięki:)
booc
 
Posty: 23
Dołączył(a): niedziela 08 kwietnia 2007, 20:45

Postprzez ctl83 » wtorek 24 kwietnia 2007, 12:41

Dokładnie. Piesi mają pierwszeństwo na przejściu dla pieszych, również przed tramwajem. Nie wiem tylko, czy motorniczowie o tym wiedzą. Albo może myślą, że ustąpienie pierwszeństwa = rozganianie pieszych dzwonkiem.
ctl83
 
Posty: 27
Dołączył(a): piątek 20 października 2006, 14:19

Postprzez booc » czwartek 12 lipca 2007, 19:49

Dopisałem kiedy pierwszeństwo nie jest wyznaczone i sposoby ustępowania. Jak poprzednio proszę o sprawdzenie. Może istnieją jeszcze jakieś inne sytuacje gdzie przepisy nie podają pierwszeństwa.
booc
 
Posty: 23
Dołączył(a): niedziela 08 kwietnia 2007, 20:45


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości