ABS a droga hamowania?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

ABS a droga hamowania?

Postprzez oskdriver » poniedziałek 02 października 2006, 11:01

przeczytałem juz wiele artykolow na temat dzialania systemu ABS ale do konca nie wiem na jakiej nawierzchni ten system optymalnie skraca droge hamowania.
sucha, mokra, oblodzona,niejednorodna.

ostatnio znalazlem pewne informacje ze tylko na suchej. inni autorzy twierdza ze na mokrej.
jesli ktos posiada wiedze na ten temat to prosze o porady.
oskdriver
 
Posty: 4
Dołączył(a): niedziela 14 maja 2006, 20:55

Postprzez wiesniak » poniedziałek 02 października 2006, 11:25

ABS generalnie wydłuża drogę hamowania, pozwala tylko na utrzymanie kontroli nad samochodem. Jeśli już ma skracać to na oblodzonej, bo na zdrowy rozsądek na asfalcie szybciej się zatrzymasz z zablokowanymi kołami niż z ABS-em.
wiesniak
 
Posty: 1199
Dołączył(a): czwartek 19 stycznia 2006, 01:20

Postprzez Xsystoff » poniedziałek 02 października 2006, 12:11

Na nawierzchniach bitumicznych mniej wiecej podobnie (z taka przewaga, ze z absem mozesz uciekac), na luznych nawierzchniach zdecydowanie lepiej bez absu (szczegolnie szuter, piach etc). Na lodzie nic nie pomoze.
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Tomek_ » poniedziałek 02 października 2006, 12:32

ABS wydluza droge hamowania na nawierzchniach sliskich i znacznie nierownych.
Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h testowane na VW Golf V

Obrazek
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Cycu » poniedziałek 02 października 2006, 14:27

Już po wcześniejszych odpowiedziach widać spore rozbieżności. Pewnie dlatego większość źródeł podaje, że generalnie droga hamowania z ABS-em nie zmienia się.

Na nawierzchniach suchych jednak zazwyczaj pozostaje zbliżona, natomiast na mokrych czy oblodzonych auta z ABS-em zazwyczaj zatrzymają się na krótszej drodze. Wynika to z tego, że koło zablokowane oznacza 100% poślizg, natomiast w nowszych układach, gdzie stosowany jest np. korektor, każde koło oddzielnie hamuje z maksymalną możliwą siłą, nie powodującą zablokowania koła (zależnie od nawierzchni). Na nawierzchni oblodzonej samochód z zablokowanymi kołami "sunie" niczym sanie, stwarzając tylko niewielki opór ruchu. Koła z ABS-em natomiast wykorzystują możliwą przyczepność i skuteczniej zwalniają pojazd.

Nawierzchnie nierówne mogą "oszukać" ABS, przez co może dojść nawet do dłuższego zablokowania koła, albo w stronę przeciwną, co gorsze, do osłabienia siły hamującej, która spadnie znacznie poniżej możliwości przyczepności, co wydłuży drogę hamowania.
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :D :D :D
Avatar użytkownika
Cycu
 
Posty: 507
Dołączył(a): piątek 03 marca 2006, 18:37
Lokalizacja: Kielce/Warszawa


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości