Szkolenie i egzamin:
Szkolenie podstawowe na kategorię C lub C+E, może rozpocząć osoba, która posiada:
1) wiek 18 lat;
2) orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem (obecnie koszt to 100z?);
3) zaświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B albo prawo jazdy kategorii B – jeżeli zakres szkolenia obejmuje prawo jazdy kategorii C;
4) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia i uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii C albo prawo jazdy kategorii C – jeżeli zakres szkolenia obejmuje prawo jazdy kategorii C+E.
- Prawo jazdy otrzymuje osoba, która ponadto zdała z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy.
Jak wygląda plac:

Czy można bezpośrednio zdawać na ketegorię C+E nie mając wcześniej C?
Nie można, najpierw należy mieć kategorię B, potem C i wtedy można zdawać na kategorię C+E.
Lokalizacja zbiorników płynów, światła i klakson:
Wciąż najpopularniejszymi samochodami egzaminacyjnymi są samochody Star. Poniżej umieściłem ich krótką charakterystykę dotyczącą płynów i świateł jakie należy pokazać podczas egzaminu praktycznego.
Star 200:
Między kabiną kierowcy a skrzynią ładunkową od strony kierowcy, pierwszy (z regułu czarny, owalny zbiornik z nakretka w ksztalcie litery "V") to zbiornik na płyn do wspomagania kierownicy, dalej znajdują się jeszcze trzy najczęściej białe zbiorniki, pierwsze dwa to zbiorniki na płyn hamulcowy, ostatni to zbiornik na płyn do sprzęgła.
Poziom oleju sprawdza się po podniesieniu skrzyni oddzielającej miejsce kierowcy od miejsca pasażera wewnątrz kabiny, tam też wlewa sie olej silnikowy.
Płyn do spryskiwaczy w moim przypadku uzupełniało się wewnątrz kabiny poniżej kierownicy.
Płyn do chłodnicy wlewa się po otwarciu przedniej klapy pokrywy silnika.
Światła pozycyjne i mijania włącza sie dwustopniowym przyciskiem znajdującym się z prawej strony kierownicy w pobliżu stacyjki, pierwsze położenie to światła pozycyjne, drugie światła mijania. Światła drogowe włącza się podobnie jak w samochodach osobowych czyli przełącznikiem znajdującym się tuż przy przełączniku kierunkowskazów. Światła przeciwmgielne, o ile występują, włącza się przyciskami na kokpicie przy kierownicy, przednie z reguły z lewej strony kierownicy, tylne z prawej. Klakson włączamy podnosząc do góry przełącznik od kierunkowskazów. Należy pamiętać wcześniej, aby włączyć układ elektryczny (dolnym przyciskiem z dwóch okrągłych znajdujących się z lewej strony kierownicy) i ustawić kluczyk w pozycji zapłon.
Star 1142
Zbiorniki na płyn hamulcowy znajdują się pod skrzynią ładunkową i są widoczne z zewnętrznej lewej strony (dwa białe zbiorniki w okolicy owalnych cylindrycznych zbiorników powietrza). Zbiornik na płyn do układu wspomagania kierownicy (z reguły czarny, owalny zbiornik z nakretka w ksztalcie litery "V") znajduje się tuż za kabiną kierowcy, przed skrzynią ładunkową. W tym samym miejscu umieszczony jest też zbiornik na płyn do chłodnicy.
Poziom oleju sprawdza się po otwarciu przedniej klapy pokrywy silnika umieszczoną tam pionowo miarką. Olej silnikowy wlewa się po podniesieniu kabiny kierowcy (gałka odblokowująca znajduje się wewnątrz kabiny, na środku w tylnej części przy samej ścianie kabiny, powoduje to zapalenie się kontrolki na kokpicie w kabinie, po czym z zewnątrz przechylamy kabinę do przodu i zamykamy zatrzask, aby sama nie spadła).
Płyn do spryskiwaczy uzupełnia się po otwarciu przedniej klapy pokrywy silnika, znajdując plastikowy zbiornik z cienkim przewodem. Płyn do chłodnicy wlewa się po otwarciu przedniej klapy pokrywy silnika.
Światła pozycyjne i mijania włącza sie dwustopniowym przyciskiem znajdującym się z prawej strony kierownicy w pobliżu stacyjki, pierwsze położenie to światła pozycyjne, drugie światła mijania. Światła drogowe włącza się podobnie jak w samochodach osobowych czyli przełącznikiem znajdującym się tuż przy przełaczniku kierunkowskazów. Światła przeciwmgielne, o ile występują, włącza się przyciskami na kokpicie przy kierownicy, przednie z reguły z lewej strony kierownicy, tylne z prawej. Klakson włączamy podnosząc do góry przełącznik od kierunkowskazów. Należy pamiętać wcześniej, aby włączyć układ elektryczny (dolnym przyciskiem z dwóch okrągłych znajdujących się z lewej strony kierownicy) i ustawić kluczyk w pozycji zapłon.
Przełożenia w skrzyni biegów w najczęsciej spotykanych samochodach egzaminacyjnych:
Nie zawsze szkolimy się na takim samochodzie jakim jeździmy na egzaminie, zamiesciłem więc schemat przełożeń w skrzyniach biegów w najczęściej spotykanych samochodach Star, nie zawsze możemy bowiem znaleźć odpowiednią tabliczkę z przełożeniami skrzyni w danym pojeździe. Często można też spotkać sytuację, że szkolimy się na innym samochodzie niż zdajemy egzamin lub że plac i miasto zdajemy na innych samochodach (tak było w moim przypadku).

Co jeśli trafimy na nowoczesny ciągnik siodłowy z powiedzmy 16-biegową skrzynią? Przydatne mogą się okazać informacje umieszczone tu: http://www.prawojazdy.com.pl/forum/viewtopic.php?t=4585
Sprzęganie i rozprzęganie naczepy w skrócie (kategoria C+E):
Rozprzęganie:
1)Ustawiamy samochód prosto, aby nie był nigdzie "złamany"
2)Wysiadamy z kabiny i odpinamy kable i przewody
3)Krecimy korbą, aby opuścić łapy
4)Odpinamy naczepę (dobrze też spuscić powietrze w poduszkach u naczepy ale niekoniecznie)
5)Odjezdzamy kawałeczek i opuszczmy ciagnik na poduszkach, tak aby nie ściągnąć smaru z siodła
6)Odjeżdzamy powoli
Sprzęganie:
1)Podjeżdzamy prosto pod naczepę
2)Opuszczamy poduszki i podjeżdzamy prawie pod sam sworzeń, następnie podnosimy i jedziemy aż do zatrzaśnięcia się siodła
3)Szarpiemy lekko w przód i tył, aby sprawdzić spięcie się zestawu
4)Wysiadamy i skrecamy łapy oraz zabezpieczamy siodło
5)Zapinamy przewody
6)Sprawdzamy czy wszystko gra
Kolejność podłączania przewodów: Najpierw przewody powietrzne, potem elektryczne.
Kolejność odłączania przewodów: Najpierw przewody elektryczne, potem powietrzne.
W przypadku przyczepy nie wolno wchodzić między pojazd i przyczepę przy włączonym silniku.