Światła cały rok

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez Włodek » wtorek 07 marca 2006, 23:03

Tomek_ napisał(a):A ja powiem, ze jednego i drugiego czyli mocy, bo moc pradu elektrycznego to napiecie razy natezenie ;)

Napięcie jest stałe 12V :idea:
Spokojny instruktor,
Pozdrawiam wszystkich na forum a zwłaszcza
Zagłębiaków
Avatar użytkownika
Włodek
 
Posty: 390
Dołączył(a): piątek 03 grudnia 2004, 13:41
Lokalizacja: Będzin,Sosnowiec,Czeladź

Postprzez njoy » środa 08 marca 2006, 09:20

Ktoś, kto pisze, że włączenie śwateł zwiększa zużycie paliwa a nie pisze o ile, nie jest obiektywny. Aby mieć świadomość tych "zwiększonych wydatków" proponuję małe obliczenia.
Włączenie świateł mijania to następujący wydatek energetyczny: 2 żarówki mijania po 55W + 4 żarówek pozycyjnych po 5W + oświetlenie tablicy 8W + ośw. deski rozdzielczej ok. 10W = razem 148W (0,148 kW).
Silnik małego autka w jeździe miejskiej utrzymuje ok. 2000-3000 obr/min co w przeliczeniu na generowaną moc daje jakieś 30 koni mechanicznych (dokładnie od ok. 25 do 50 w zależności od silnika).
30 KM = 22 kW.
Wychodząc z poziomu 22kW i dołączając 0,148kW, zwiększamy obciążenie o 0,67%.
Przyjmując zużycie paliwa 6l/100km - zmiana o 0,67% spowoduje wzrost spalania o 0,04 l/100km. Mnożąc to przez 3,50 zł/l wychodzi 0,14 zł więcej na 100 km. Przy przebiegu rocznym 15000 km zwiększony koszt to 21 zł. Zapewne więcej wydajecie rocznie na umycie swojego autka.
Pomyślcie również, ile zbędnych odbiorników prądu i mocy używacie w swoich autach. Radio to pobór od 20 do 100W, podgrzewana tylna szyba - 150W, wentylator 60 - 150W, klimatyzacja 1500 - 4000W.
Oszczędzać można też hamując silnikiem, czyli puścić pedał gazu na wrzuconym biegu. Nie dość, że silnik nie pobiera ani grama paliwa to nie świecą się światła "stop", więc nie obciążamy alternatora.
njoy
 
Posty: 198
Dołączył(a): środa 08 czerwca 2005, 07:56

Postprzez Thomasso » środa 08 marca 2006, 10:09

Włodku: napięcie w instalacji samochodu wcale nie jest równe 12V. Zależy czy silnik pracuje czy też nie. Jeśli silnik jest wyłączony to napięcie na zaciskach (naładowanego) akumulatora wynosi od 12-12,5 V. Jeśli uruchomimy silnik to napięcie na zaciskach zwiększy się do ok. 13,9-14,4V. 8)

njoy: wszystko co napisałeś jest prawdą. Poza jedną rzeczą: silnik pracujący w zakresie obr. 2000-3000 obr/min ma taką moc jak podałeś, ale tylko w momencie, gdy pedał gazu wciśnięty jest do podłogi. :wink:

Mimo, że faktycznie jazda na światłach zwiększa zużycie paliwa o ok. 0,2-0,3 l/100 km to jest to jednak wartość, którą będzie nam trudno zauważyć bo podobną zwyżkę konsumpcji paliwa może nam zaserwować wspomniane wcześniej przez Włodka zbyt niskie ciśnienie w oponach. A jak często kontrolujecie ciśnienie w oponach?

Muszę się przyznać, że zmienił się mój pogląd na temat jazdy na światłach w okresie kiedy nie trzeba ich włączać pod przymusem. Nadal je włączam....
Thomasso
 
Posty: 144
Dołączył(a): piątek 29 października 2004, 15:11

Postprzez Vella » środa 08 marca 2006, 11:50

njoy napisał(a): Pomyślcie również, ile zbędnych odbiorników prądu i mocy używacie w swoich autach. Radio to pobór od 20 do 100W, podgrzewana tylna szyba - 150W, wentylator 60 - 150W, klimatyzacja 1500 - 4000W.

Uważasz podgrzewanie tylnej szyby za zbędny luksus?




Wyliczenie genialne, nic nie zrozumiałam ale zrobiło na mnie wrażenie.
Coś być musi... coś być musi, do cholery, za zakrętem...
Avatar użytkownika
Vella
 
Posty: 585
Dołączył(a): środa 30 listopada 2005, 22:07
Lokalizacja: Warszawa - Lublin

Postprzez scorpio44 » środa 08 marca 2006, 12:07

Vella napisał(a):Uważasz podgrzewanie tylnej szyby za zbędny luksus?

Zbędny o tyle, że nie wszystkie samochody go mają, a jakoś jeżdżą. ;)
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez njoy » środa 08 marca 2006, 12:13

[quote="Vella"]Wyliczenie genialne, nic nie zrozumiałam ale zrobiło na mnie wrażenie.[/quote]

Prościej już nie potrafię.
njoy
 
Posty: 198
Dołączył(a): środa 08 czerwca 2005, 07:56

Postprzez SXE » środa 08 marca 2006, 13:08

Osoba , która robiła bilans zapomniała jeszcze wliczyć koszty żarówek , a przyznam , ze u mnie autko ma 1,2 roku i już wszystkie żarówki świateł mijania zostały wymienione (z jednej strony 2 razy) koszt jednej ok 18zl(serwis) . Jeżdżąc z kursantami nie narzucam czy mają jechać bez czy ze światłami , ale jeżeli ktoś pyta (a wiekszość pyta) czy ma zapalać to mówie, że nie trzeba chyba , ze jest mocno zachmurzone niebo lub niedostateczna widoczność[/i]
Avatar użytkownika
SXE
 
Posty: 128
Dołączył(a): niedziela 06 listopada 2005, 20:14

Postprzez Tomek_ » środa 08 marca 2006, 13:16

SXE napisał(a):już wszystkie żarówki świateł mijania zostały wymienione (z jednej strony 2 razy) koszt jednej ok 18zl(serwis) .


Ostatnio pol roku temu kupowalem zarowki do BMW w sklepie, cena 80 gr za sztuke. Chyba troche naciagaja w tym serwisie ;)
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Włodek » środa 08 marca 2006, 19:44

Tomek_ napisał(a):
SXE napisał(a):już wszystkie żarówki świateł mijania zostały wymienione (z jednej strony 2 razy) koszt jednej ok 18zl(serwis) .


Ostatnio pol roku temu kupowalem zarowki do BMW w sklepie, cena 80 gr za sztuke. Chyba troche naciagaja w tym serwisie ;)


Tomek żarówki w takiej cenie chyba nigdy nie świecą :!:
Spokojny instruktor,
Pozdrawiam wszystkich na forum a zwłaszcza
Zagłębiaków
Avatar użytkownika
Włodek
 
Posty: 390
Dołączył(a): piątek 03 grudnia 2004, 13:41
Lokalizacja: Będzin,Sosnowiec,Czeladź

Postprzez jimorrison » środa 08 marca 2006, 20:58

Włodek napisał(a):http://moto.onet.pl/1313788,2217,artykul.html :idea:

ciekawie ksztaltuje sie sonda, na razie 50% za i 50% przeciw;)
pozdr.
jimorrison

prawo jazdy kat.B, 1 podejście
teoretyczny 1.07.2005=>zdany, praktyczny 21.07.2005=>zdany, odebrane 4.08.2005

Był: FSO Caro 2.0 DOHC, FSO Atu 1.6 OHV, FSO Caro 1.4 DOHC
Jest: FSO Caro 1.6 DOHC
Avatar użytkownika
jimorrison
 
Posty: 983
Dołączył(a): wtorek 03 maja 2005, 17:17
Lokalizacja: prohibicja

Postprzez Tomek_ » środa 08 marca 2006, 23:57

Włodek napisał(a):Tomek żarówki w takiej cenie chyba nigdy nie świecą :!:


a to ciekawe, bo mi sie spisuja znakomicie ;)
BMW 520i 2004r
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez ella » piątek 10 marca 2006, 21:35

Kontrowersje. Więcej światła? Ale po co?

Jazda na światłach oznacza zwiększone zużycie paliwa. Jak informuje tygodnik "Der Spiegel", w przypadku Niemiec i użytkowanych tam samochodów osobowych wzrost ten szacuje się na 817 mln litrów rocznie. Co oczywiste, rośnie także emisja zanieczyszczeń powietrza - o 2 mln ton dwutlenku węgla (to również dane dotyczące naszych zachodnich sąsiadów). Do tego należy dodać koszty, wynikające z szybszego zużycia żarówek i reflektorów.


http://motoryzacja.interia.pl/news?inf=726809
Avatar użytkownika
ella
Moderator
 
Posty: 7793
Dołączył(a): poniedziałek 24 listopada 2003, 12:14
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Tomek_ » sobota 11 marca 2006, 02:47

Zwiekszone zuzycie paliwa oznacza zysk dla panstwa, zaplacimy wiecej podatku w cenie paliwa. Z zarowkami to samo.
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez mildphoenix » niedziela 12 marca 2006, 12:50

1. Wlaczone swiatla zwiekszaja widocznosc samochodu na drodze. Sprobuj zauwazyc goscia machajacego wyłączoną latarką z daleka w dzien...powiedzmy pol kilometra, a pozniej ten sam test z włączoną.

2. Gdy jedziemy w nocy samochodem, rozpoznajemy z daleka uczestnikow ruchu po dwóch białych lub czerwonych punktach...powiedzialbym ......instykntownie ....

3. Tak samo w dzień, szukamy białych i czerwonych punktów, które są widoczne ...nawet w sloneczny dzien....

4. Jestem pewien, że droga hamowania kogos za mną będzie krótsza (i nie zakonczy się w moim tyłku) jezeli będę mial wlaczone światła... zauwazy mnie wcześniej. Podobnie ja zauważę kogoś wcześniej i DOKŁADNIEJ gdy będę widział dwa białe punkty samochodu jadacego z naprzeciwka.

Mówienie o zuzyciu paliwa i żarówek w przypadku jazdy na wlaczonych swiatlach jest po prostu niedorzeczne. Co prawda nie sprawdzilem tego w praktyce, ale nawet jezeli mialbym wydac 5 zl wiecej polrocznie czy nawet miesiecznie na paliwo, to wybieram swoje i innych uczestników drogi bezpieczeństwo.
prawo jazdy kat. B, wydane 16.01.06
Avatar użytkownika
mildphoenix
 
Posty: 118
Dołączył(a): sobota 15 października 2005, 12:43
Lokalizacja: Bytom

Postprzez scorpio44 » niedziela 12 marca 2006, 13:29

mildphoenix napisał(a):1. Wlaczone swiatla zwiekszaja widocznosc samochodu na drodze. Sprobuj zauwazyc goscia machajacego wyłączoną latarką z daleka w dzien...powiedzmy pol kilometra, a pozniej ten sam test z włączoną.
(...)
4. Jestem pewien, że droga hamowania kogos za mną będzie krótsza (i nie zakonczy się w moim tyłku) jezeli będę mial wlaczone światła... zauwazy mnie wcześniej. Podobnie ja zauważę kogoś wcześniej i DOKŁADNIEJ gdy będę widział dwa białe punkty samochodu jadacego z naprzeciwka.

Latarka to ma chyba raczej za słabe światło, żeby w dzień (zwłaszcza słoneczny) ktoś machający nią włączoną mógł być lepiej widoczny. Ale może się mylę.
Tak samo włączone światła w dzień raczej nie za bardzo mają wpływ na widoczność samochodu od tyłu (tylne światła pozycyjne). Chodzi raczej wyłącznie o tę drugą sytuację, czyli o widoczność tego, co jedzie z naprzeciwka.
Co oczywiście nie zmienia faktu, że włączone światła nie zaszkodzą nigdy, a pomóc mogą zawsze, nawet w tych sytuacjach, w których wydaje się, że nie mają żadnego wpływu.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości