mp0011 napisał(a):Żeby nieco zamieszać - wiadukt jest obiektem mostowym. Czy zakaz zatrzymywania na moście obejmuje więc też wiadukty...? Skąd kierowca ma wiedzieć, czy znajduje się na moście, wiadukcie czy tylko na nasypie przed mostem...? Przecież z jezdni często nie widać co jest pod spodem... Może przydały by się w takim razie znaki, jak z tunelami...? Wtedy most byłby "obiektem inżynieryjnym oznaczonym odpowiednimi znakami", i nie byłoby problemu

o czym Ty piszesz?
po co mieszać?
odnoszę wrażenie, że nigdy nie czytałeś PoRD:
"Art. 49. 1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
...
3) w tunelu, na moście lub na wiadukcie;"a po co kierowcy wiedzieć czy znajduje się na moście czy na wiadukcie?
ps. przeczytaj również gdzie nie wolno zawracać lub cofać.
gdybyś się głębiej zastanowił - jakie wspólne cechy mają owe trzy obiekty: most wiadukt i tunel, doszedłbyś do wniosku, że wszystkie trzy mają ograniczone miejsce na boki, może nie być miejsca na ominięcie, objechanie.
moim zdaniem to było zamierzeniem ustawodawcy i konwencji wiedeńskiej, i naszego PoRD. mówią tu o ustawodawcy jeszcze z przed wojny, bo to jest dość stary przepis.
więc jeżeli coś jest zakazane na np. moście, to na pewno w przepisach jest powtórzone na innych obiektach (wiadukt, tunel).
jeżeli coś jest zakazane na wiadukcie, to musi być powtórzone na moście i w tunelu.
czy dzisiaj ma ten przepis sens?
trudno powiedzieć, bo z jednej strony jak Ks-rider napisał technologia budowy mostów i wiaduktów się zmienia, ale z drugiej na przykładzie Wrocławia mogę podać, że na ponad 100 mostów tylko trzy wybudowano po wojnie, więc zdecydowana większość ma ponad 100 lat.
podobnie jest z wiaduktami.
więc co z tego, że nowe buduje się według nowych technologii, jak ich po prostu nie ma.
piszę o naszym kraju.
jednak nawet na nowych mostach (Milenijny i Rędziński) jezdnie na całej długości są ogrodzone barierkami i po pierwsze stawia pod znakiem zapytania sens zatrzymania, jak nie można wysiąść i skutecznie ogranicza przestrzeń na boki przy innych manewrach.
jedynie gdzie nie ma barierek to zatoczki autobusowe, ale tam z definicji nie można się zatrzymywać.
jedyne mosty, które mają jezdnię, chodnik nieoddzielony od siebie i barierkę na krawędzi pochodzą z dawnych czasów.