Autobusiarz napisał(a):Czy przepalona żarówka w jednym z dodatkowych kierunkowskazów w pojeździe/trzecim świetle stop jest podstawą do wystawienia mandatu czy zatrzymania dowodu rejestracyjnego?
Oczywiście TAK, ZARÓWNO (a nie ALBO) nałożenia mandatu karnego JAK RÓWNIEŻ zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
Autobusiarz napisał(a):Ale nie ma obowiązku posiadania 3 światła stop i nikogo nie powinno interesować czy ono działa czy nie.
Jeśli chodzi o pojazdy samochodowe (bez motocykli), jest taki obowiązek. Zależy od daty pierwszej rejestracji pojazdu.
Autobusiarz napisał(a):Czyli wystarczy...zalepić dodatkowe kierunkowskazy czarną taśmą/odłączyć wtyczki i będzie wtedy "Lege Artis

Czemu czarną?
Na marginesie, nie mam pewności, czy właściwie rozumiesz termin "światło dodatkowe".
Autobusiarz napisał(a):Czy niedziałające,dodatkowe,niewymagane przepisami oświetlenie jest podstawą do odmowy podbicia przeglądu rejestracyjnego?
TAK, bo jak słusznie stwierdziłeś, jest to "oświetlenie" (konkretnie: światło) a nie "ozdobny element karoserii", jak sugerujesz w innym wpisie. Nie wszystko co się świeci (w tym również odblask) jest postrzegane jako światło (np. odblask tablic). Skoro pojazd wyposażono w dodatkowe światła, to muszą być sprawne.
MarcinLDK napisał(a):Czy jazda z przepaloną żarówką jest wykroczeniem? To zależy od okoliczności. Są sytuacje, w których z pewnością nie jest to wykroczenie (np. brak winy). Wówczas nie powinieneś zostać nawet pouczony.
Czyn, a konkretnie zaniechanie, nastąpi wtedy, gdy kierujący zorientowawszy się, że ma braki w oświetleniu nic z tym nie robi, podczas gdy powinien niezwłocznie usunąć awarię. Pozostaje tylko kwestia sporna, czy mamy do czynienia z brakiem czynu czy z czynem nieumyślnym (to drugie nie wyłącza znamion tego typu wykroczenia). A co do winy... to już ustala sąd: może dać wiarę obwinionemu albo nie, gdy ten powoła się na nieumyślność a nawet niemożliwość stwierdzenia faktu przepalenia żarówki (tłumaczenie się zdarzeniem losowym). Z drugiej strony, zawsze można pilnować czasu, jaki minął od ostatniej wymiany a nie czekać aż żarówka się przepali, dzięki czemu niemalże wyeliminujemy losowość.
Można to porównać do okresu wymiany paska rozrządu.